bygga jätteakvarium...

#1 - 27 april 2004 14:03
Hej, jag och en annan ska bygga ett akvarium på ca 4000 liter. Bottnen och väggar ska vara täckta av betong (ej framrutan). Sen ska det finnas nåt som man kan pensla på .(?) Vad är det för nåt och vad kostar det ? Kan man använda sånt folie som man har i dammar ? Vi ska ha 2 framrutor som är 70*100 cm. Hur tjockt glas ?

MVH Mazi
#2 - 27 april 2004 14:26
Här finns en hel del bra läsning.

http://www.fnzas.org.nz/glassthickness.0.html

Är rutan 70 hög och 100 bred så skulle jag tippa på 15mm om det annars är 100 hög och 70 bred så blir det väl 20mm

Men som sagt allt du behöver veta finns på ovanstående länk.
#3 - 27 april 2004 14:27
Glömde säga att det finns en kalkylator att ladda ner från den sidan. Kräver excel.
#4 - 27 april 2004 14:30
Tufft!
Visst borde man kunna använda damfolie. Men att lacka borde väl fungera det med? Använd i så fall epotex akvarielack (www.epotex.se). Den är rätt dyr, men ni har säkert en hyfsad budget till ett 4000 liters akvarium =)

Glastjocklek kan du hitta här:
http://www.arosglas.se/bilder/akvarietabell.gif

hmmm... undra om den tabellen stämmer till så stora akvarium. jag fick det till 10 mm. tyckte det lät tunt. Någon annan kanske vet?
#5 - 27 april 2004 14:34
ok. Det var 100 brett och 70 högt. Kör med 15 mm glas.
Men den där lacken som man kan måla väggarna i akvariet med ?
På denna länken kallar dom den "topcoat" http://www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm

Hur var det med "dammfolie" .. Det är nån sån matta man lägger i dammar innan vattnet. Kan man ha det i akvarium ?

sorry. Jag läste på länkarna så jag såg inte att du hade svarat redan.

Ska man inte pensla på nåt innan ?? Ska man måla lacken direkt på betongen. Hur många burkar/flaskor lack behövs ?
#6 - 27 april 2004 15:27
Såg på skansens akvarium, så hade dom typ limat ihop 3st ca 12-15mm glas...så att tjockleken vart 36mm då....
Och det var säkert större än 4000liter

Hör med dom....
#7 - 27 april 2004 15:41
Borde man inte kunna göra en ytbeläggning av polyesterplast?
#8 - 27 april 2004 15:43
Jag fattar inte [?]
Varför ska man limma ihop 3 glas när det räcker med ett ?
#9 - 27 april 2004 15:48
Det blir beständigare mot sprickbildning men man behöver en tjockare tjocklek än med bara ett glas. Om ett av de tre glasen spricker så behöver inte de andra två spricka. Det kan ju va bra om det finns en risk som småbarn som står o bankar med sina leksaksbilar mot rutan på skansen.
#10 - 27 april 2004 16:03
Hur ska man göra på betongen ? Alla sidor på akvariet kommer vara av betong. Hur ska man få det tätt och sånt? Behöver man lägga glasfiber eller nåt först? och hur ska man göra för att fiskarna inte ska dö ??
#11 - 27 april 2004 16:35
Seriöst, han är 12 år?
#12 - 27 april 2004 17:48
Ja, men han som hjälper mig är 32 ...
#13 - 27 april 2004 18:13
som om åldern spelar ngon roll? visst, övning er färdighet, men en vuxen som är äldre kan göra mycket sämre jobb än en 12 åring, men det är väl så att ju äldre man blir, desta mer unggdomsfientlig blir man (?). rätta mig om jag har fel.
#14 - 27 april 2004 18:23
Kan ingen svara på frågorna istället ?
#15 - 27 april 2004 18:23
Mazi är ju bättre på att skriva i sina inlägg än många 16-åringar här på forumet så..

Mazi: Lycka till med ditt byggprojekt, dokumentera gärna det hela så vi kan se det!
#16 - 27 april 2004 18:38
Tack, Robot. Jag ska lägga in en bildserie på zoonen. Jag heter "Mazi" där också. Jag ska låna en digitalkamera av mammas väninna. Jag har en egen, men den är kass.

Men, snälla, vad ska man pensla på betongen först och sen osv. Vad för lack och sånt ? Nåt annat jag bör tänka på ?

J*vligt tacksam för svar !
MVH Mazi
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 27 april 2004 18:52
Kan tyvärr inte hjälpa dig - visserligen har jag varit med om att bygga stora akvarium men bara i helglas.
Jag kan dock inte rekommendera någon att ge sig på ett projekt som detta utan erfarenhet.
Bara att göra infästningen mellan glaset och betongen kräver en hel del erfarenhet.
#18 - 27 april 2004 18:57
Frågan om hur tjockt glas du skall ha beror på ett flertal faktorer:
Storleken på "hela" akvariet - det viktigaste måttet är höjden på akvariet som bestämmer "trycket" på glasrutorna. Ett akvarium som är 2 meter brett och 50 cm högt och djupt har samma vattentryck som ett som är 2X100X100 cm. Att glaset i det senare exemplet måste vara tjockare beror på själva glasytan. Men ett akvarium som är 50 cm brett 2 meter högt och 50cm djupt behöver tjockare glas på grund av högre vattentryck. Om glaset har samma höjd som akvariet så är det inga problem, men om glaset skall monteras under ovankant måste denna räknas med när man räknar på glastjockleken.
En enkel lösning för botten och väggar är att först bygga upp betongdelen av akvariet, sedan bredspackla ytan jämn. Sedan limmar du på glas på betongen och siliconar i alla hörn. Detta glaset behöver inte vara särskilt tjockt då betongen tar upp trycket.
Tänk på att ett akvarium aldrig är starkare än den svagaste länken, i det här fallet skarven mellan framrutorna. Har du ingen ritning att tillgå ????

MVh, Göran
#19 - 27 april 2004 19:03
Jag har tänkt göra så här:
*Gjuta bottenblatta av betong. 50 cm hög. armerat
*10 cm frigolit på betongen
*10 cm betong med värmeslingor. armerat
*Klä väggarna med 10 cm frigolit
*Lägga 10 cm armerat betong med värmeslingor på väggarna.
*bygga upp med lecalock på framsidan.
*göra järnram som glaset ska vila mot.
*silikona dit glaset (15 mm)

Sen ska jag lacka hela skiten så att det blir tätt och icke-giftigt. Det är det jag undrar över.
#20 - 27 april 2004 19:08
Det skulle väl gå att gjuta in slangar i väggarna också som du kan koppla pumpen på också? Så att du får lite cirkulation.....
#21 - 27 april 2004 19:11
Du menar att det går slangar runt akvariet som sticker ut lite överallt ?? Jag har tänkt använda en fontänspump och 1-2 ytterfilter.
#22 - 27 april 2004 19:20
Tanken var så....men det funkar säkert med en fontänspump också....

Men skulle kanske se bra ut om man skulle blåsa in lite luft i rören också på några ställen.....
#23 - 27 april 2004 21:27
Jag hade nog inte valt att gjuta in slangar i betongen. skulle en slang börja läcka så... Betong är ju inte vattentätt!

10cm frigolit? Till vaddå? Isolering?

Har du kollat in http://www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm
Där borde finnas massa matnyttigt för Dig/er.

Nackdelen med Betong är ju vikten. Har ni inte funderat på plywood?
http://www.momo.nu/thomas/akvarium/_ej_uppdaterad_index.html
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/frankpanis3000.htm

Du undrade innan om dammfolie. Klart man kan använda det, det jobbiga blir bara att få det tätt mot den sidan där du tänker ha rutorna, men det finns säkert lösningar för det oxå.. =))

Lycka till!!
#24 - 28 april 2004 01:26
Kolla hur de gör med betongcisterner för dricksvatten (vattentorn) på www.epotex.se eller maila deras otroligt hjälpsamma kundservice och fråga hur de tycker du ska göra. Du behöver nog flera skikt med primer, armering och ytskikt. Billiga modellen är att göra som med båtar, polyesterplast och glasfiberduk. Om du är osäker på kemikalierester från härdaren till polyesterplast kan du toppa med epoxygolvlack/akvarielack. Problemet kan väl vara om polyestern inte fäster mot betongen om det inte finns nån lämplig primer.
#25 - 28 april 2004 05:31
Frigoliten är till för att isolera. I det rummet är det ca 10 grader på sommaren som varmast. Ingen fara med vikten. Det är en källare som står mitt på marken.

Jag har läst artiklen på DiscusKlubben. Det var där vi fick idén =)

Det där med damfolie - vi har en lösning. Lite svår att förklara. Vi ska liksom klämma dammfoliet med plåtar Sen kommer rutorna innanför och vilar på plåtarna. Och så silikonar vi rutan så att inte järtet är i vatten. Nån som fattar ? Men jag tror jag skippar dammfolie.

Tack för hjälpen AndreasN.
#26 - 28 april 2004 17:08
Tror ni det skulle funka bra med värmeslingor i betongen ?
#27 - 28 april 2004 18:10
Kanske är smartare o köra dem i sanden, i betongen värmer dom nog inte märkbart
#28 - 28 april 2004 18:14
Jaja. Att värma upp vattnet med doppvärmare skulle kosta alldeles för mycket. Ska prata med Palle (han som hjälper mig). Annars får vi komma på nåt annat sätt.
Vet ni nåt bra sätt att värma upp 4000 Liter vatten ?
#29 - 28 april 2004 18:28
Det här står i artikeln Form och placering på zoopet.com:
Följande glastjocklekar rekommenderas:
höjd 30 cm – min. 4 mm,
höjd 40 cm – min. 6 mm,
höjd 50 cm – min. 8 mm,
höjd 60 cm – min. 10 mm
höjd 70 cm – min. 12 mm
#30 - 28 april 2004 18:37
Jag har redan bestämt mig för glastjocklek ! Det är över 5 st som har skrivit om gastjocklekar ! Det är inte det jag bryr mig om nu !!
#31 - 28 april 2004 19:35
Tyvärr är väl doppvärmare ett ganska energi-effektivt sätt att värma vatten på om jag inte minns fel. Det kommer nog bli en rätt mastig elräkning att värma 4000l vatten i ett så kallt rum.
#32 - 28 april 2004 19:38
Det mest ekonomiska är nog doppvärmare. All energi in i den blir ju till värme, inga förluster. Skall du ha värmeslingor i betongen så är ju betongen "trögare".
#33 - 28 april 2004 19:38
Med doppvärmare ja ! Ska nog använda typ 2 doppvärmare + värmeslingor. Jag ska prata med Palle också. Vi borde isolera rummet tycker jag
#34 - 28 april 2004 19:40
Alltså värmeslingor i sanden. Vi eldar med vedpanna, så värmeslingor skulle inte kosta så mycket
#35 - 28 april 2004 19:57
Ah... det var ju fiffigt. Tor också på att det är mkt bättre o ha dem i sanden än i betongen. Mer effektivt och betydligt lättare att ha o göra med om de pajar.
#36 - 28 april 2004 20:00
Alltså det är ju 100 kanske 1000 (?) gånger billigare än doppvärmare.
#37 - 28 april 2004 20:13
Ett förslag är att koppla en värmeslinga från värmepannan i en s.k. PEX-slang och gömma den någonstans i akvariet (eller i en stor sump). PEX-slang är godkänd för varmt dricksvatten under tryck så det borde fungera i akvariet. Som termostat fungerar säkert en vanlig termostat för vattenburen golvvärme.

Men ni bör nog allvarligt fundera på att värma upp hela rummet till 25C, all värme du stoppar i akvariet kommer ju ändå att värma upp rummet ändå, kanske likabra att börja därfrån med några vanliga element, enklare och billigare att tillverka.
#38 - 28 april 2004 20:17
Ja. några element är ju självklart. Palle et mer om slangar och sånt än mig (jag är akvaristen, han är byggaren =) ).
#39 - 28 april 2004 20:27
Ursäkta, läste inte tråden så noga...

Kan försöka hjälpa till.

Ett sånt stort kar kräver en ganska stort filter. Håller själv på att bygga ett eget som är ungefär samma funktion som detta. http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?t=9033&page=1&pp=15

Här står det mkt om egna stora byggen.
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/forumdisplay.php?f=13

Mvh Ola
#40 - 28 april 2004 21:25
Ola paul, hur stort akvarie ska du ha det till?
#41 - 29 april 2004 09:21
Det är inte bestämt. Men kan jag gömma undan det snyggt på mitt rumm så blir det till en 375a, annars blir det att mixtra med slangarna så jag kopplar ihopa 4 kar i källaren...

Mazi, när skall bygget börja?

Mvh Ola
#42 - 29 april 2004 09:59
Kom och tänkta på vad måtten kommer vara på karet? 4*1*1 meter?

Mvh Ola
#43 - 29 april 2004 21:05
[blueJag har tänkt göra så här:
*Gjuta bottenblatta av betong. 50 cm hög. armerat
*10 cm frigolit på betongen
*10 cm betong med värmeslingor. armerat
*Klä väggarna med 10 cm frigolit
*Lägga 10 cm armerat betong med värmeslingor på väggarna.
*bygga upp med lecalock på framsidan.
*göra järnram som glaset ska vila mot.
*silikona dit glaset (15 mm)

Sen ska jag lacka hela skiten så att det blir tätt och icke-giftigt. Det är det jag undrar över.][/blue]
Gjuta bottenplattan är inga problem, att sedan lägga på 10cm frigolit för isolering ger vissa problem med fukt om man inte har en luftspalt. Att sedan gjuta 10cm armerat betong på detta kräver att
du har någon form av bärande konstruktion för att inte frigoliten och luftspalten skall pressas ihop till en halv centimeter av 5-7 tons tryck av betong, vatten och akvariesten. Väggarna går däremot utmärkt att isolera med frigolit, bara man även där har en luftspalt för att undvika fuktproblem.
När det sedan gäller uppvärmingen - den absolut enklaste lösningen är att dra upp ett "shuntat" rör som sedan kopplas till en värmeväxlare som sedan kopplas till en av filterpumparna. På så sätt får man en lätt kontrollerbar uppvärming med mycket hög verkningsgrad.

#44 - 29 april 2004 22:21
Varit inne på ett liknande bygge till källaren.
Men det är dyrt får man ju räkna med. Dammprylar till filteranläggningen var jag inne på också.
Men jag förstår inte varför du ska gjuta så högt i botten?
Ngn skrev att betong inte är vattentät. Men köper man K35 el om det nu var K40 så är den vattentät men det är inte hällsosamt för vattnet. Glasfiberbeläggning är nog det bästa.
Och sedan tycker jag absolut det måste vara billigast att värma upp rummet istället. Sedan måste du ju tänka på fukt i rummet.
#45 - 3 maj 2004 08:13
Med tanke på fukten så bör tankens ventilation vara konstruerad så att du enbart suger luft från tanken, och direkt ut.
Detta skapar ett lätt undertryck i tanken (jänfört med resterande källaren), och det bör kunna minimera fuktigheten i huset.

Varför skall du ha två glas? Är det inte snyggare med ett.
(Jag vet att den blir sketdyrt med ett så tjockt glas som krävs men vaf..n, du bygger ju ett 4k akvarium.) :)

mvh
Mattias
#46 - 3 maj 2004 15:08
Hej igen ! Bygget börjar nog i början av nästa år. Vi ska göra detta först:
1. Bygga ny balkong
2. Måla om huset
3. Göra om köket
4. Göra ett rum
#47 - 8 maj 2004 13:09
Hmm. Angående isoleringen i bottnen, borde det inte vara lättare att bygga bottnen helt i betong (utan isolering, men kanske med rör för bottenvärme). Men gjuta/mura pelare som akvariumet står på. Sedan isolerar man möjligen undersidan av akvariumet med frigolit. Det enda som då leder värmen nedåt från akvariumet är pelarna (som kan isoleras ned till golvet). Det borde ge ett stabilt och inte några problem med att frigoliten pressas ihop.

Sedan kan man ju alltid ha fiskar och växter som trivs i mindre varmt vatten.
#48 - 12 januari 2007 02:12
Jag skulle rekomendera dej att använda glas fiber och epoxi till det, kanske det funkar med polyester också men ej säker. Jag har också ett liknande projeckt som än så länge ligger på planerings stadiet. Det kommer att bli 2500x2500x 1800mm BxDxH. Jag ska regla upp en stomme i 100x100mm reglar eller bjälkar om man vill, sen ska detta målas med fukt spärr o kläs med plywood som sedan tätar med aqua silicon. Alla ytor som är invändiga måste slipas så att vi får en yta som epoxyn fäster på.
Hoppas att detta kan va till Hjälp. om du vill så kan maila mej då jag inte är här varge dag. Mail fixar vi senare i så fall...
Lycka till!!!

Annons