bygga innerfilter

#1 - 3 december 2003 21:13
Jag ska bygga ett innerfilter av filtermatta plaströr och ett pumphuvud.Till ett akvarium på 220l.
Fisk som är i karet är bla kardinaltetror,praktbotior,guppy
och en hel del växter.
nu till frågan.Hur stark pump behöver jag skaffa för att få ett bra funggerande reningsverk?
#2 - 3 december 2003 21:16
Ett Aquaclear powerhead 402 tycker jag du ska skaffa. Då kan du reglera trycket också med en spak på sidan.
#3 - 3 december 2003 21:35
oki,Hur stor bör filtermattan vara och vilken sort ska man välja?
#4 - 3 december 2003 21:41
En tumregel är att pumpen ska kunna omsätta den totala vattenvolymen 3 gånger per timme, i ditt fall 220x3=660L/timme. Pumphuvudet till Fluval 3 pumpar 540L/h så du behöver nog något lite kraftigare. Eheims pumphuvud till modellnummer 2252 pumpar 1200L/h och räcker gott och väl till med marginal över att kunna ha extra syrekrävande fiskar. Kommer du inte över något begagnat pumphuvud till dessa innerfilter finns det rätt många olika cirkulationspumpar på marknaden, kolla på Akvarielagrets prislista som finns på http://www.akvarielagret.se så finner du massor med pumpar.
#5 - 3 december 2003 21:45
Filtermassan blir som mest effektiv med måtten 10x10x höjden mellan gruset och akvariets överkant minus pumphuvudets höjd i cm. Då får du ett filter som blir lagom stort till ditt akvarium. Se till att få riktigt grov filtermatta.
#6 - 5 december 2003 07:22
Ett bra sätt som ett par killar på akvarieföreningen kör med är att man i ett hörn, 20 cm från hörnet på båda sidorna limmar fast en glasbit 3-4cm * höjden på karet. Sedan böjer man in en filtermatta i valfri färg där så att den sitter fastklämd. Bakom den kan man gömma värmare, pump och liknande. Dessutom får man en otrolig filteryta och behöver inte rengöra pumpen så ofta. Utblåset förlänger man med ett rör som går ut genom filtermattan.

Annons