Bygga in Juwel-pumpen?

#1 - 17 januari 2008 08:41
Fick hem mitt Vision 450 igår, o jag kan knappt bärga mej tills jag får hälla över 200L's där i.. men tänkte att jag för en gångs skull ska ta det lite lugnt o få ordning på allt innan! Tålamod...

Hur som helst, fick med Juwel-bakgrunder till karet, och hade idag tänkt att jag skulle silikona fast dom. Först hade jag bara tänkt köra bakgrund fram till filtret, men nu har jag börjat ångra mej, jag vill nog klä in pumphuset ialf.

I en tidigare tråd jag skrivit i fick jag tipset till länken där nån gjort ett filterhörn i slimline o sen lagt filtermaterial där bakom. Ok, det funkar väl bra, men nu har jag ju redan ett helt nytt pumphus, känns ju jätteträligt att ta sönder det ju...

Nån som har byggt bakgrund runt det befintliga pumphuset i Juwel? Det sitter insug på båda sidor om pumphuset, så jag antar att jag får göra hål där i bakgrunden, även om det hamnar "på framsidan"..

Idéer? Tips? Förslag?? Bilder???

Han i zoobutiken hade bara byggt bakgrund fram till pumpen, o sen satt en liten bit framför bara.. inget på sidan.. funkar ju visserligen, men är risken inte den att man ångrar att man inte satte nån på sidan oxå??
#2 - 17 januari 2008 08:46
Skulle tro att du ångrar dig om du inte bygger in hela "paketet" nu när du ändå har byxorna nere;).
Du får göra hål på båda ställena där insuget är, då du annars riskerar att det kan bli tätt om du bara öppnar upp vid det ena intaget.
#3 - 17 januari 2008 09:06
Oftast så gör man ju det när man inte gör "ordentligt" från början..

Nu sitter visserligen ena insuget på framsidan, men det får väl bli ett håldär helt enkelt...
#4 - 17 januari 2008 09:13
Det syns inte så mycket eftersom det sitter vid vattenytan, det skulle vara flera resor värre om det satt mitt på:). Se till att få en ojämn kant på den delen du sätter på framkanten av filterburken, ut mot karet, så det inte ser onaturligt ut och ser ut som en låda bara. (Om du förstod mig nu, det gjorde jag knappt själv;))
#5 - 17 januari 2008 09:18
Jag byggde in det med BTN slimline. Jag byggde bara in framsidan av pumphuset som är vänd mot betraktaren. Resten är dolt av alla växter.
#6 - 17 januari 2008 09:37
ansjo skrev:
Det syns inte så mycket eftersom det sitter vid vattenytan, det skulle vara flera resor värre om det satt mitt på:). Se till att få en ojämn kant på den delen du sätter på framkanten av filterburken, ut mot karet, så det inte ser onaturligt ut och ser ut som en låda bara. (Om du förstod mig nu, det gjorde jag knappt själv;))

Översta delen ojämn? det ska väl inte va så svårt att få till ;)
#7 - 17 januari 2008 09:54
Jag tänkte mer på vänsterkanten, den delen som går in mot karet.
#8 - 17 januari 2008 09:57
Den på sidan asså? Inte den "rakt framifrån" sett?
#9 - 17 januari 2008 10:00
Den som sitter i framkant på filterbehållaren, vänstersidan på den som vetter in mot karet. Är den helt rakt sågad så ser det ut som en låda, men följer den stenarnas konturer lite ojämt så ser det mycket bättre ut.
Jag får be om ursäkt om jag skrev lite otydligt....
#10 - 17 januari 2008 10:14
Ah nu fattar jag.. hehe.. det är nog jag som är lite trött :D
#11 - 17 januari 2008 12:18
Jag har buggt in mitt filter med slimline, se länk!

JAg borrade en massa småhål istället för ett stort där filter insuget är på framsidan. Sen gröpte jag ur en hålighet baktill på slimlinen som går som en kanal till filterinsuget. Vad jag vet nu så räcker detta, man behöver inte borra en massa småhål.

Sen vad gäller insuget i botten där skar jag bort en del av slimlinen så att det blir fritt flöde. Detta syns inte ifrån framsidan då jag lät den främre slimlinen som sitter på filterhuset sticka ut en bit. Satte sen svart eltejp på baksidan så att inget ljus skall titta in.

Sen kan jag rekommendera att den främre slimlinen inte blir för hög då denna krockade med min ljusramp, vilket gjorde att jag fick såga av den en bit, inte snyggt men det sysn bara ovanifrån. Mät noga!!!

Lycka till!

/Andreas
#12 - 17 januari 2008 22:00
är det den svarta juwel bakgrunden du menar?
#13 - 17 januari 2008 23:11
Nope, det jag har byggt in i mitt kar är BTN (Back To Nature) Slimline. En billig och snygg lösning på bakgrundsproblemet som jag kan rekommendera.

Kolla länk http://www.backtonature.se/
#14 - 18 januari 2008 00:04
jo jag vet jag har 2 kar med slimline.
tänkte mer på trådskaparen
#15 - 18 januari 2008 10:09
Hallåj!

Nä inte den svarta, utan Juwels egna Rocky

Annons