Bygga in i källarväggen

#1 - 4 december 2007 14:55
Tänkte bygga in mitt 540liters i en källarvägg. ena väggen in i mitt pannrum är av lättbetong och jag tänkte såga ett hål som mitt akvarium passar i men jag skulle vilja få akvarieglaset rakt med ytterväggen. har någon tips på hur jag ska göra ? ny bänk tänkte jag göra i 25x25mm järnprofiler.

släpp loss era tips och ideer....

Mvh Svenne
#2 - 4 december 2007 15:18
Till att börja med måste ju väggen vara rak ;)
För det andra måste du ha en stabil ställning så att karet kan "hänga ut" på sidan mot väggen. Du kan ju också göra en fast ställning som blir en del av väggen.
#3 - 4 december 2007 19:05
sven skrev:
Tänkte bygga in mitt 540liters i en källarvägg. ena väggen in i mitt pannrum

Mvh Svenne

Eldar du något i pannrummet?
#4 - 5 december 2007 08:28
Bygga in i källarväggen

kör med el men kanske gör om till pellets i framtiden.

det var just det överhänget jag tänkte om någon annan gjort när man gör egen ställning till akvariet. tänkte om det gick att flytta in främre benen lika mycket som jag skjuter in akvariet i väggen... kanske svårt att förstå hur jag menar...
#5 - 5 december 2007 08:36
sven skrev:
kör med el men kanske gör om till pellets i framtiden.

Tänkte du elda på riktigt där i framtiden så tycker jag det låter direkt olämpligt att ha ett akvarium i den väggen för ett pannrum blir varmt och kan ofta bli skitit och det kommer då komma dit en sotare och rumstera om.
#6 - 5 december 2007 09:30
pannrumsdelen med pannan och detta utrymme går lät att dela av med draperi eller en gipsvägg med liten dörr om så behövs.
#7 - 5 december 2007 12:23
jag kan tänka mig att det blir ganska stora temerpatruväxlingar i en källare, ingen aning, men kan tänka mig att det kan vara dåligt för glaset om det har högt tryck på sig???
#8 - 5 december 2007 12:29
blir lika varmt med pellets som med olja.
dvs ganska varmt.

samtidigt är det inga häftiga tempsvängar.

svalt på sommaren, lite varmare under hösten när pelletsen börjar tugga mer, och ordentligt varmt på vintern.

jag skulle vara mest orolig för allt skit som flyger runt i ett pannrum.

Även om man delar av det med en gipsvägg, så kommer man att behöva
öppna dörren till karet ibland, och det kommer med lagen om all dess
jävlighet vara direkt efter sotaren har varit där,,,,,,,,,,,,,,,,,

men en rejäl luftsluss med hepafilter skulle lösa det problemet.
våra underleverantörer har sådana när de kör grejer till oss.
minsta modellen kostar bara 75,000 kr....i kina....
#9 - 5 december 2007 12:29
varför skulle det vara stora temp.växlingar i en källare?
dom flesta källare är väl ganska svala, året om?
#10 - 5 december 2007 12:32
varför skulle det vara stora temp.växlingar i en källare?

dom flesta källare är väl ganska svala, året om?

källare ja, men inte pannrummet om man bränner olja eller pellets.

det blir ganska varmt i dom rummen.
#11 - 5 december 2007 12:40
jo, såklart.
"jag kan tänka mig att det blir ganska stora temerpatruväxlingar i en källare"
- det jag syftade på.
#12 - 5 december 2007 14:54
Det kan inte möjligen vara någon risk med att just den väggen är någon bärande vägg eller så? Verkar lite riskabelt med att ta upp hål i väggar bara så där...men jag är ingen husbyggare, dock. :)
#13 - 5 december 2007 18:27
jo, såklart.

"jag kan tänka mig att det blir ganska stora temerpatruväxlingar i en källare"

- det jag syftade på.

jag syftade självklart på hans situation med en oljbrännare vägg i vägg, om du har problem med att läsa mellan raderna ???
#14 - 5 december 2007 18:58
eftersom jag skrev att väggen är av lättbetong så är den självklart inte bärande och en tanke med att ha det i samma utrymme som pannan och varmvattenberedaren var att få tillgång till värmen inne i rummet så värmer det även akvariet så slipper jag doppvärmaren t.ex MEN det var bara en ide. sen är mitt pannrum väldigt stort så det är en del pannrum och en del "tomrum" där karet skall tänkas komma.
tempem i källaren ligger på ca 20-22+ hela tiden och golvvärmen i hela källaren är orsaken till det.
#15 - 5 december 2007 19:36
sven skrev:
eftersom jag skrev att väggen är av lättbetong så är den självklart inte bärande och en tanke med att ha det i samma utrymme som pannan och varmvattenberedaren var att få tillgång till värmen inne i rummet så värmer det även akvariet så slipper jag doppvärmaren t.ex MEN det var bara en ide. sen är mitt pannrum väldigt stort så det är en del pannrum och en del "tomrum" där karet skall tänkas komma.

tempem i källaren ligger på ca 20-22+ hela tiden och golvvärmen i hela källaren är orsaken till det.

Om temperaturen är 20-22 grader borde du inte behöva värmare för de flesta fiskar eftersom pump och ljusramp oxå värmer.
#16 - 5 december 2007 19:43
_Lena_ skrev:
Om temperaturen är 20-22 grader borde du inte behöva värmare för de flesta fiskar eftersom pump och ljusramp oxå värmer.

japp d var en av tankarna jag hade med att ha det i pannrummet och så blir d enkelt med vatten och avlopp också ;)
#17 - 5 december 2007 20:16
sven skrev:
eftersom jag skrev att väggen är av lättbetong så är den självklart inte bärande.

Grattis på namnsdagen Sven.
Jag är bara nyfiken varför det är självklart att lättbetong inte är bärande, äger själv ett lättbetonghus och om inte de väggarna är bärande så vet jag inte vad som håller uppe huset.
Annars tycker jag det låter som en snygg lösning, akvariumet går ju alltid att isolera om man är rädd för förstora temperaturväxlingar.
Angående ställningen kan väl du bara göra som en vanlig akvariumställning fast utan "framben" där främre delen ligger inne på resten av väggen.
//Ola
#18 - 5 december 2007 20:21
flygrc skrev:
Grattis på namnsdagen Sven.

Jag är bara nyfiken varför det är självklart att lättbetong inte är bärande, äger själv ett lättbetonghus och om inte de väggarna är bärande så vet jag inte vad som håller uppe huset.

Annars tycker jag det låter som en snygg lösning, akvariumet går ju alltid att isolera om man är rädd för förstora temperaturväxlingar.

Angående ställningen kan väl du bara göra som en vanlig akvariumställning fast utan "framben" där främre delen ligger inne på resten av väggen.

//Ola

Tack för gratulationen... väggen är av 7cm lättbetong (blåfärgad på 60talet)

D var så jag funderade på att göra med frambenen eller flytta bak dom under bärande ramen lika mycket som ramen kommer in i väggen (kanske dålig förklaring av mig)
#19 - 5 december 2007 20:33
sven skrev:
Tack för gratulationen... väggen är av 7cm lättbetong (blåfärgad på 60talet)

D var så jag funderade på att göra med frambenen eller flytta bak dom under bärande ramen lika mycket som ramen kommer in i väggen (kanske dålig förklaring av mig)

Då hade jag gjort som en "vanlig" akvarieställning fast med frambenen inflyttade väggens tjocklek, och det håller jag med om, den väggen bär inget om den bara är 7 cm tjock, hoppas det inte är Ytong du har för då är det kanske dax för radonmätning... fast den var väl slut i mitten på 50-talet??
#20 - 5 december 2007 20:39
flygrc skrev:
Då hade jag gjort som en "vanlig" akvarieställning fast med frambenen inflyttade väggens tjocklek, och det håller jag med om, den väggen bär inget om den bara är 7 cm tjock, hoppas det inte är Ytong du har för då är det kanske dax för radonmätning... fast den var väl slut i mitten på 50-talet??

ja det är inget radon ihuset, tänkte svetsa en egen ställning som jag även kan ha olika "hyllor" inunder karet så jag kan ha ett stort akvarium som jag kan andvända som filter och även ett yngel kar m.m

Ps. låt det det planerade återfallet komma.... D är helt underbart när man släpper loss hämningarna ;)
#21 - 5 december 2007 21:01
nike83 skrev:
jag syftade självklart på hans situation med en oljbrännare vägg i vägg, om du har problem med att läsa mellan raderna ???

jaja, chilla! =)
#22 - 6 december 2007 16:50
Jag skulle precis som du skriver bygga ben i ytterkant och ben invid den icke bärande väggen så är du på den säkra sidan. Väggen du har kan då fungera som ett extra stöd. Det går ju också att räkna på hur mycket lättbetong klarar av att bära, men det beror ju också på hur väl cementen är så är det svårt att exakt bestämma bärkraften. Lycka till! :-)

Edit: Jag komm precis på att lättbetong finns som hela väggar eller som små block. Jag tror att hållfastheten för lättbetong är från 1,5Mpa upp till 5Mpa beroende på klass så det är ju bara att räkna. :-)

Annons