Bygga höjder i karet samt substrat

#1 - 18 mars 2017 08:38
Jag behöver lite kluriga tips med två saker.

Dels så ska jag bygga som en "trappa" på ena sidan akvariet. Som hyllor kan man säga där det ska vara växter på varje hylla (3 nivåer). Har ni tips på HUR jag kan bygga dessa hyllor.

Jag har några tankar själv:

1. helt enkelt använda flata stenar och ställa på högkant och fylla med sand, sedan nya stenar på högkant och fylla med sand igen osv. Men mycket sand blir det... och jag är rädd att det kommer sacka så småningom ifall sanden tränger igenom mellan stenarna?

2. Bygga upp trappan med frigolit och sedan lägga sand ovanpå

3. stenar igen och sedan strumpbyxor fyllda med sand för att hålla sanden på plats

4. fylla tomrummen med massa sten innan man häller på sand. Eller kan man fylla med något annat? Lecakulor? Glassbyttor?

5. göra ramar av plexiglas eller liknande och sedan fylla med sand, sten osv.

Kom med alla tips ni har :-)

Behöver råd med en sak till. Jag ska fortsätta ha sand i mitt kar men har köpt Tropica Plant Growth Substrate som ska ligga 1 cm tjockt i bottnen. Det kommer ju på vissa ställen vara rätt tjockt med sand så är det en fördel att fylla med kattsand innan eller efter tropican? Kommer det vara bättre för mina växter? Eller ska jag bara ha sanden och tropican?
#2 - 18 mars 2017 22:57
Hm, kom på en sak till... när jag bygger på höjden så här så kommmer ju den innersta våningen ha en vääääldigt djup sandbädd! Typ 40 cm. Är det ett problem?
#3 - 19 mars 2017 07:07
Hej!
en fundering bara - du bygger en hög berg på högra sidan av en Vision. Hur bli det med flödet till filtret? Antar att alla insug till filtret blir då bakom berget som kan störa cirkulationen. Eller har du redan någon lösning till detta?
#4 - 19 mars 2017 07:15
Insuget sitter längst upp på framsidan
#5 - 19 mars 2017 09:29
[QUOTE=Torreador;n2368353]Insuget sitter längst upp på framsidan[/QUOTE]

Pumhuset till mitt Juwel Rio 125 har insugshål på undersidan av botten också så du kanske ska kolla det med
#6 - 19 mars 2017 10:02
Undersidan? Hur tusan kollar jag det? Har för mig att det stod att det bara var insug på ovansidan. Men det löser sig nog ändå för jag har tänkt om lite och kommer nog stapla boxar på varandra istället och under kommer det vara ett litet stenröse, som en grotta
#7 - 19 mars 2017 14:10
[QUOTE=Torreador;n2368246]Jag behöver lite kluriga tips med två saker.

Dels så ska jag bygga som en "trappa" på ena sidan akvariet. Som hyllor kan man säga där det ska vara växter på varje hylla (3 nivåer). Har ni tips på HUR jag kan bygga dessa hyllor.

Jag har några tankar själv:

1. helt enkelt använda flata stenar och ställa på högkant och fylla med sand, sedan nya stenar på högkant och fylla med sand igen osv. Men mycket sand blir det... och jag är rädd att det kommer sacka så småningom ifall sanden tränger igenom mellan stenarna?

2. Bygga upp trappan med frigolit och sedan lägga sand ovanpå

3. stenar igen och sedan strumpbyxor fyllda med sand för att hålla sanden på plats

4. fylla tomrummen med massa sten innan man häller på sand. Eller kan man fylla med något annat? Lecakulor? Glassbyttor?

5. göra ramar av plexiglas eller liknande och sedan fylla med sand, sten osv.

Kom med alla tips ni har :-)

Behöver råd med en sak till. Jag ska fortsätta ha sand i mitt kar men har köpt Tropica Plant Growth Substrate som ska ligga 1 cm tjockt i bottnen. Det kommer ju på vissa ställen vara rätt tjockt med sand så är det en fördel att fylla med kattsand innan eller efter tropican? Kommer det vara bättre för mina växter? Eller ska jag bara ha sanden och tropican?
[/QUOTE]

Om du skall ha sanden för att ha något som växterna kan fästa på kan jag tipsa om att limma växterna. Det har jag gjort i mitt växtakvarium. Limmet får dem fixerade tills de slår rot själva, vilket normalt tar någon månad.
#8 - 19 mars 2017 14:15
[QUOTE=Torreador;n2368353]Insuget sitter längst upp på framsidan[/QUOTE]

På min Juwel Vison 260 sitter insuget på ovansidan och inte på undersidan. Dvs om jag tömmer karet på vatten ligger det kvar vatten i pumphuset.
#9 - 19 mars 2017 21:33
Den har insug uppe vid ytan och sen har den insug på sidan ganska långt ner... och det vet jag som inte ens äger ett juwel :rolleyes:
#10 - 6 augusti 2017 16:42
Hur har det gått?
#11 - 22 november 2017 07:38
Tycker nog att det blev ännu finare efter ommöbleringen! Vad gör gaffeln..?
#12 - 22 november 2017 09:09
Till fisk med fint bordsmaner förstås ;) men vad har du för lampor under vattnet?
#13 - 22 november 2017 13:41
[QUOTE=hivemindhermit;n2374593]Tycker nog att det blev ännu finare efter ommöbleringen! Vad gör gaffeln..?[/QUOTE]

Haha, gaffeln ligger där bara för att hålla monosolenium på plats tills den fastnat bättre ;-) Och vad kul att höra att du gillar det nya :-D
#14 - 22 november 2017 13:43
[QUOTE=Rufus;n2374595]Till fisk med fint bordsmaner förstås ;) men vad har du för lampor under vattnet?[/QUOTE]

Hahahaha, PRECIS!!!!

Det är ett set jag köpte för att ha som extra punktbelysning samt skymningsbelysning. HELNÖJD med dem!!

Jag har gjort en film när jag visar hur de funkar och du kan se den här om du vill. Det ligger även en länk under filmen till de jag köpte.

http://bondmoran.nu/?p=15806
#15 - 22 november 2017 14:51
Tack!
#16 - 24 november 2017 09:42
Kniv-fiskar och sked-störar har man ju hört talas om... men det är väl inget att gaffla vidare om...

Jag tänkte på det där med juwelfiltrens alla insug, men nu ser jag att det tillkom en sidan 2 i denna tråd, och du tog ditt förnuft till fånga.
Jag använde Juwels böjda inredningegrejer som limmades fast i botten och det blev i alla fall en terrass framför filterbehållaren, kom just på att det nu ligger en massa lera under filtret, undrar om det har något att göra med att vattnet är litet "dimmigt" fortfarande... suck...

När jag läste på om juwelfittren så är det så att det finns två cirkulationer inuti dessa en långsam cirkulation i den nedra delen, och en snabbare cirkulation i den övre delen, så det gäller att se till att alla "gälarna" är öppna och fria från skräp.

Annons