Bygga grottor?

#1 - 9 augusti 2009 13:23
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan man använda någon typ av modellera eller liknande till att bygga grottor till akvarium?[/SIZE][/FONT]
#2 - 9 augusti 2009 14:34
Halva kokosnötter är bra annars:)
#3 - 9 augusti 2009 17:02
Halva kokosnötter är bra annars:)

skulle behöva lite större :p
#4 - 9 augusti 2009 20:13
Var just på väg att göra en tråd om detta ämne. Jag antar att chainy, precis som jag vill göra egna grottor i stil med de djuraffärerna ofta säljer.
#5 - 9 augusti 2009 21:28
Varför inte bygga grottor av vanlig sten? Om du vill säkra upp konstruktionen så "silikonar" du bara fast stenarna i varandra och voila du har gjort dig en funkis grotta precis så som du vill ha den!?
#6 - 9 augusti 2009 21:37
JothaR skrev:
Varför inte bygga grottor av vanlig sten? Om du vill säkra upp konstruktionen så "silikonar" du bara fast stenarna i varandra och voila du har gjort dig en funkis grotta precis så som du vill ha den!?

Jag har funderat på att göra det men jag tycker dem blir så tunga. Skulle vara bra med ett lättare material. Lite svårt också att hitta stenar som passar tycker jag.
#7 - 9 augusti 2009 21:37
Hawke67 skrev:
Var just på väg att göra en tråd om detta ämne. Jag antar att chainy, precis som jag vill göra egna grottor i stil med de djuraffärerna ofta säljer.

japp precis!
#8 - 10 augusti 2009 11:26
Gör utav lera å bränn i ugnen!
#9 - 10 augusti 2009 11:52
Keramikkrukor går bra.
#10 - 10 augusti 2009 20:22
Gör utav lera å bränn i ugnen!

Vad för lera?
Bilagor:
#11 - 11 augusti 2009 01:13
Kan man använda trolldeg?
2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl
#12 - 13 augusti 2009 17:27
Trolldeg är nog ingen bra ide. Har själv funderat på om kanske glasfiber skulle kunna funka. Lätt och starkt, frågan är bara om det löser ut nåt olämpligt i vattnet? Nån som vet?
Bilagor:
#13 - 13 augusti 2009 21:24
Jag förstår inte riktigt vad det är för gigantiska grottkonstruktioner som akvariet inte skulle hålla för?! "Alla" gör ju stenkonstruktioner?

Fast det klart, har man en alu-ställning och glaset således inte har något stöd under så kan ju allt får många kilon generera en rätt ordentlig punktbelastning... Samtidigt så kan man ju lägga cellplast under grottan och fördela lasten lite?!

Men, men... Har tyvärr inga andra idéer på hur man kan göra grottor!
#14 - 13 augusti 2009 22:02
JothaR skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är för gigantiska grottkonstruktioner som akvariet inte skulle hålla för?! "Alla" gör ju stenkonstruktioner?

Fast det klart, har man en alu-ställning och glaset således inte har något stöd under så kan ju allt får många kilon generera en rätt ordentlig punktbelastning... Samtidigt så kan man ju lägga cellplast under grottan och fördela lasten lite?!

Men, men... Har tyvärr inga andra idéer på hur man kan göra grottor!

Jag tror inte att mitt akvarium ska gå sönder. Det är mig själv jag är rädd om. ;) Jag gillar inte att behöva lyfta tunga grejer. Jag är både klen och klumpig. Så lyfta tunga stenar i närheten av glas, levande djur och vatten är inte så bra. :p
#15 - 13 augusti 2009 22:40
chainy skrev:
Jag tror inte att mitt akvarium ska gå sönder. Det är mig själv jag är rädd om. ;) Jag gillar inte att behöva lyfta tunga grejer. Jag är både klen och klumpig. Så lyfta tunga stenar i närheten av glas, levande djur och vatten är inte så bra. :p

För min del är det väl mest att jag inte vill trava upp stenar och bygga ett mini-stonehenge i akvariet. Jag vill kunna göra grottor i själva stenarna, och det är ju lite besvärligt med riktig sten.

Nåja, tack för svaren i alla fall. :d

PS.
Var det förresten nån som visste ifall glasfiber är giftigt eller inte? :confused:
#16 - 14 augusti 2009 12:14
du kan ju köpa lera och forma precis som du vill och sedan gå till närmsta keramik verkstad och bränna den i ugn. lite omständigt kanske. men skulptera i lera är grymt kul;)
#17 - 14 augusti 2009 13:55
Jo det kan ju vara ett alternativ, måste bara kolla om vi ens har nån keramikverkstad i strängnäs.
#18 - 14 augusti 2009 14:51
karrokaja skrev:
du kan ju köpa lera och forma precis som du vill och sedan gå till närmsta keramik verkstad och bränna den i ugn. lite omständigt kanske. men skulptera i lera är grymt kul;)

Finns det ingen typ av lera som skulle funka i akvarium som man bara behöver en vanlig köksung till?
#19 - 14 augusti 2009 16:10
alltså vanlig lera från naturen måste du bränna i minst 800 grader
(jag har bränt i 1100) för att den ska funka. sen finns det ju säkert nån kemiskt uppbyggd lera som kan brännas vid 200-300 grader, men jag vet inte hur den reagerar i vatten.

Annons