bygga/gömma filter

#1 - 11 december 2007 17:10
Hejsan..

Har tänkt att fixa mitt 100L till kampfisk nu och eftersom de vill ha lite fart på vatnet men ganska bra rening(kanske också gurami) så hade jag tänkt att bygga ett filter som drivs av en luft pump.

men frågan är bara hur jag skall bygga för att få så mycket filtrering som möjligt och kunna dölja det så bra som möjligt till så liten kostnad som möjligt. :p

Är en btn modul det bästa och isåfall vad kostar det, eller går det att göra på något annat bra sätt?

Ps. vill också gömma doppvärmare.

Axel
#2 - 11 december 2007 18:14
jag tycker hamburgerfilter är bland det bästa och otroligt billigt! två glaslister siliconas fast. blå filtermatta, pump och doppvärmare bakom mattan. går att dölja med lite buskage framför!
#3 - 11 december 2007 19:46
okej. men det ska ju få platts i ett 100 kar också:P

någon mer?
#4 - 12 december 2007 06:42
Ytterfilter med inbyggd doppvärmare och sen ett strilrör för att minska rörelsen i karet.
#5 - 12 december 2007 06:45
Hmmm...gammalt eheim innefilter:D
De gröna eller kanske ett box filter dvs en box med grus i botten och sen svart filtersvamp ovan på och sen ett pvc rör ner och luftslang.
#6 - 12 december 2007 10:56
hmmm .. mycket bra förslag.. men far inte fått svar på hur jag kan "gömma" de..

har funderat på ett inerfilter huvud och sedan bygga ett stort filter under.?
#7 - 12 december 2007 12:22
Hmmm...
Det jag menade var en typ av lådkonstruktion som du använder...tom glassbytta.
Placera den på akvariets bottenglas.
Sen så lägger du i sand i akvariet och lägger i lite i boxen också.
Sen på med svart filtermatta...
Bygg du upp med sand runt boxen så det nästan täcker boxen(gör inget om det kommer lite ovanpå heller.
Sen trycker du ner ett siliconrör som du sågat till.
Lägg i luftslangen och eventuellt plantera någon växt framför eller kanske en rot ståendes.
Använder själv denna princip för att få bra filtrering men inga fula blå filtermattor(om du inte täcker med grus ovanpå).
#8 - 12 december 2007 14:53
jaha ;) men hur hög ska den vara? och hur får man vattnet att gå igenom filtret?
#9 - 12 december 2007 18:34
Höjden beror på hur mycekt bottensubstrat du ska ha.
Vattnet sugs ner genom filtermattan tackvare det rör du fört ner och sen pillat ner luftslangen i.
#10 - 12 december 2007 19:41
firefox75 skrev:
Höjden beror på hur mycekt bottensubstrat du ska ha.

Vattnet sugs ner genom filtermattan tackvare det rör du fört ner och sen pillat ner luftslangen i.

Så du menar att du har både vatten och luftslang i cilikonröret?
Sen bubblar det upp luft genom gruset....
#11 - 12 december 2007 19:43
jaha.. nu fattade jag hur man skulle göra ;)

Det verkar som en smart ide som det troligt kommer att bli. hur ska man gömma röret som går upp då eller behöver de änns gå upp till ytan?
sen om man lägger några störe stenar över så borde ju inte det synas något..
och hur stor bottenyta bör det vara eller är det ju större desto bättre?

Hmm tror inte jag har glömt något nu.

Axel
#12 - 12 december 2007 20:02
silikonrör är ju nästan genomskinliga...räcker om man döljer röret med en växt eller rot.
Bottenytan påverkas ju egentligen inte efter som filtret blir en del av botten...men inte som bottenfilter då.
En vanlig gladpack(glass bunke) räcker enligt mig till cirka 2-400liter beroende på cirkulation.
Såg en variant av ett sådant filter där det var som en hylla i bakkant...personen hade alltså tagit 5st glassbunkar och kapat båda gavlarna på de mittersta.
Hur han sen hade gjort för att få vattnet att cirkulera genom en sådant stort filter vet jag ej...men en grov silikonslang till luftpumpen och ett såkallat svart avloppsrör.
Röret såg ut som en rak rot och han hade dessutom silikonerat fast grus på bunkarna så om cikliderna hans grävde så syntes inte den vita kanten på bunkarna.
#13 - 13 december 2007 21:01
okej.. då vet jag vad jag ska bygga i morgon ;):)

kanske kan lägga upp någon bild om jag blir nöjd:)
#14 - 13 december 2007 21:12
Gärna det och en liten ful skiss från paint eller dylikt. För jag fattar nada och har samma problem *skratt*
#15 - 20 december 2007 19:58
jobbigt.. har inte fått tag i någon filetmatta änn :(.. kan om jag har tur så kan jag köpa det i morgon.. föressten, någon som vet vad priset brukar ligga på svart filtermatta?

men har iafall fixat allt annat och förutom de stenar som ska ligga ovanpå för att gömma filtret. hoppas det kommer bli bra:)
#16 - 20 december 2007 20:31
Svart filtermatta är lite dyrare...kan inte ge dig exakt pris men en riktlinje är väl för en A4(storleks jämnförelse) blå filtermatta 7cm tjock grov ppi fick jag ge 40kr.

Annons