Bygga frigolitbakgrund

#1 - 15 december 2004 12:12
Hej jag tänkte starta ett projekt me en bakrund till mitt 200L. Tänkte fråga några frågor och be om goda råd

1. Kan man använda limpistol för att foga frigolit plattor mellan varann?

2. Ni som byggt bakgrunder, när ni ska skära ut i frigoliten, gör ni en ritning, skriver ut en bergvägg eller liknande eller kör ni bara på fri hand?

3. Kan doppvärmaren vara ett kritiskt moment om den ligger mot frigoliten?

det var allt sålänge, tack på förhand
#2 - 15 december 2004 12:58
1. Jag vet inte, kanske går, men frigoliten smälter enkelt. Använd silicon istället.

2. Du kan ju göra en skiss över hur du vill det skall se ut. Jag målade med spritpenna direkt på frigoliten och skärde därefter.

3. Vet inte riktigt, du kan ju sätta silikon på det området där doppvärmaren kommer att beröra. Men jag är inte säker...

/mvh micke
#3 - 15 december 2004 20:56
var får man tag i bra silicon då? Säg gärna fabrikat, namn etc...

gärna fler svar på doppvärmefrågan

hej hopp!
#4 - 15 december 2004 21:02
ja köpte en som hette akvariesilicon på chlasohlsson för 49:-
#5 - 15 december 2004 21:02
Har bara svar på en av frågorna

1. Limmet blir så varmt så att det smälter igenom ca. en dm... vi brukar leka med limmpistoler och frigolit på tekniken i skolan när vi inte har nott o göra:P... så jag vet:D
#6 - 15 december 2004 21:23
Min högst personliga åsikt:

1. Foga samman med silikon, t ex Casco glassilikon.
2. Jag ritade ut vissa saker på fri hand innan jag började karva
3. Undvik kontakt mellan värmare och frigolit... och se till så att cirkulationen är god kring värmaren.
#7 - 15 december 2004 21:36
1. Inge bra ide med limpistol, silicon är bättre.
2. Jag gjorde en ritning på ett a4 papper innan, sen ritade jag lite med bläck på frigoliten (se min zoon)
3. Ja, det är nog inte bra att den ligger för nära frigoliten, men jag har inga egna erfarenheter av det.
#8 - 15 december 2004 22:53
doppvärmare frågan måste helt bero på effekten på den, är det en 400 w kan den säkert bränna till den, jag personligen kan hålla på en 150w värmare med handen, tänk på att värmaren inte är supervarm under vattnet. testa & känn ?(var försiktig då!! det kan! bränna!
jag har som sagt ingen aning vad för märke eller effekt!!!
#9 - 16 december 2004 13:23
Casco Glas Silicon rekomenderas av mig. Tänker du köpa något annat så tänk på att en del kan inehålla "antimögel" - medel, som är giftigt.

Vad jag sett så kostar en "stor" tub ca: 39-49 kr men det varierar säkert mycket beroende på vart man köper den.

Om du inte vill bli kladdig om fingrarna så kan du doppa fingrarna i en liten skål med vatten + diskmedel. (om du tex skall göra någon snygg fog)

Mvh Mikael
#10 - 30 december 2004 23:57
Hej igen!
Jag börjar bli klar med formgivningen av frigoliten så nu har jag nya frågor...

1. det här fixet (husfix?).. var kan detta köpas, hur mkt behövs för en bakgrund 1000 x 500

2. var får man tag i bra färg, något man ska tänka på?

3. Läste nångon stans att det var bra att blanda fix + färg rätt/fel?

4. Är det fler kulörer än grön,svart,vit och brun man bör ha?

5. Fortfarande undrar jag om någon har något bra tips om doppvärmaren?
Doppvärmaren e tetratec 200W har jag för mig

6. (bör kanske vara i annat forum men enklare att sammla allt) Jag ska använda en eheim ecco pump, 3 "filterdelar". Innan har det varit ett avlångt rör med hål på sidorna för att sprida utblåset men det borde väll gå att köra med endast "det lustigt böjda" röret som utblås? lättare att gömma och få till snyggt så
#11 - 31 december 2004 04:00
Hrm, jag kommer inte med nåt svar här, jag är själv intreserad av svaren dock, och tänkte därför inkräkta med en egen fråga.

Finns det fler alternativ till egna bakgrunder än frigolit, kan man plasta med glasfiber osv.?
Jag vill hellst inte silicona bakgrunden i akvariet, utan vill ha någonting man kan tynga ner, eller montera på annat sätt.
#12 - 31 december 2004 04:40
Ursprungligen skickat av champ

Hej igen!

Jag börjar bli klar med formgivningen av frigoliten så nu har jag nya frågor...

1. det här fixet (husfix?).. var kan detta köpas, hur mkt behövs för en bakgrund 1000 x 500

2. var får man tag i bra färg, något man ska tänka på?

3. Läste nångon stans att det var bra att blanda fix + färg rätt/fel?

4. Är det fler kulörer än grön,svart,vit och brun man bör ha?

5. Fortfarande undrar jag om någon har något bra tips om doppvärmaren?

Doppvärmaren e tetratec 200W har jag för mig

6. (bör kanske vara i annat forum men enklare att sammla allt) Jag ska använda en eheim ecco pump, 3 "filterdelar". Innan har det varit ett avlångt rör med hål på sidorna för att sprida utblåset men det borde väll gå att köra med endast "det lustigt böjda" röret som utblås? lättare att gömma och få till snyggt så

1) Byggfirma, färgaffärer. Du behöver inte mkt till en så liten bakgrund, men det beror ju förstås hur många/tjocka lager du lägger på. Köp 3 kg så har du till nästa också.

2) Tänker du lacka bakgrunden så kan du använda vilken färg som helst, tex vattenfärg. Jag använde pulverfärg. Finns att köpa i alla(?) färgaffärer.

3) Rätt/fel finns väl inte.. gör det om du känner för det, jag gjorde det. Gäller alltså pulverfärg..

4) Det beror på vilka färger du vill att din bakgrund ska ha. Jag använde grått och brunt.

5) Jag tror inte du behöver oroa dig alls om droppvärmaren ligger emot, men det borde väl gå att skära ut ett utrymma i frigoliten?

Lycka till!
Lucas_no1
#13 - 31 december 2004 09:58
Jag började bygga en bakgrund i frigolit men insåg att den blir ganska dyr.
Betognspackel och tvåkomponents lack och färg och allt annat blir en rött stor summa pengar så jag la ner det hela.

Är det inte ett jätte akvarium så är det inte många kr i skillnad med att köpa en färdig bakgrund som man sen säkert kan stoppa ner i akvariumet eftersom man vet att dom inte avger några gifter.

Så jag har köpt en aquael oda bakgrund i stället.

Däremot så är plast mer intressant än frigolit tycker jag.
Det blir tåligare och exakt kopia av naturen.

Jag tror att det blir Billigare också än att joxa med frigolit!

Här är en länk till en sida där man gjort en bakgrund i glasfiber.

Titta på den och inse att frigolit bara är skit!!!

http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/plastbak.html

Gott nytt år! :-)
#14 - 31 december 2004 14:08
jag har limmat ett 1000 l med claes olson silicon och det funkar bra.Jag tror att jag hållar med om att till ett så litet kar är det billigare att köpa en färdig bakgrund,klarlack till slutfinish går på ca 400 ,husfix finns tror jag endast i 3kg förp ca 100 kr.Om du vill se hur ja gjorde titta på min zoon.Men om du vill ha en egen bakgrund så fortsätt att fråga , ell kontakta mig så skall jag förklare mera ing.hur jag har gjort
#15 - 31 december 2004 15:05
ska nu berätta varför... för länge sen när jag köpte mitt 200L kopte jag en btn (the real one).. jag kapade den och satte i den i karet... grejjen är att den tog upp typ halva karet, fiskar lyckades komma in bakom, blev ett grönt paradis av alger bakom etc... nu har jag köpt ett 540 L... min tanke är att försöka sätta ihop mina btn delar och få ner det i den... Detta är även ett försök liva upp mitt akvarieintresse som började tyna bort... dessutom... är lite småcoolt att kunna säga att man gjort något själv :)
#16 - 31 december 2004 16:35
om du byggar i frigolit tar den mera plats än btn gör +det är lika svårt att få tätt mot baksidan.Mn du kan ju göra som jag har gjort att placera filter bakom bakgrunden .Jag har ca40l i ett1000 l kar om du gör som så att du limmar ,efter alle kunstens regler med silicon och sedan fyllar vatten i bakgrunden först då ser du var det ev läckar ut .Om du har för stora springar kan du stoppa filtermatta in för att inte fiskar kan ta sig in ,det motverkar även alger bakom "tror jag"
#17 - 31 december 2004 17:25
Bygg den i frigolit, så kan du om det roardig minska lyftkraften, samt utrymmet den stäler, denom att skära rent den bakifrån, viss försiktighet bör dock iaktagas, då det kan bli FÖR tunt, med risk för att det går sönder som följd.

Vad det gäller glasfiber bakgrunden, var den inte riktigt i mitt tycke, men den hade antagligen gått att modifiera..
Själv håller jag för närvarande på att trixa ihopa en gjuten/murad bakgrund av cement och kolsten.... det blir inte mycket kalkcement, utan mest som "klister".. nakdelen är ju klart att den kommer att behöva ca ett halvår på sig att härda färdigt, och lakas ur i vattenbaljor, fördelen är.. Um, jag vet faktiskt inte, det var en kul grej helt enkelt.

B!
#18 - 31 december 2004 20:11
Med frigolit ligger den platt mot bakrutan = inga fiskar eller alger där... fiskarna kom dessutom in genom att hoppa över bakgrunden. Risken att den blir för tunn är inte stor...utgick från en 10cm tjock platta.. all teknik får plats bakom bakgrunden då det är ett ytterfilter... bara göra gångar för slangar... och nej, den tar INTE på långa vägar så mkt plats som en btn... me den va det kanske 120 liter kvar max... min frigolit blir 160-170 framför. Självklart... jag hade ingen aning om hur man monterade en btn på den tiden men jag skulle tycka det var riktigt kul att få en riktig btn i mitt 540L malawi.. varför inte iaf försöka använda det man redan har då
#19 - 18 januari 2005 06:38
Hej igen!

Nu har jag kommit så långt att jag ska lacka bakgrunden.. vad kan man använda för lack förutom epotex? hörde nån gång att golvlack skulle funka, isf vilket? Ska man lacka bara framsidan man arbetat med eller hela bakgrunden?

tack för svar
#20 - 18 januari 2005 06:45
Du behöver bara lacka den sidan som är målad, inte de sidor som ska limmas mot glaset.

Jag rekommenderar aldrig nåt annat än Epotex-lack, den är gjord för att vara under vatten i många och brukar sällan ge några problem. Har själv dåliga erfarenheter av golvlack, men andra har lyckats bra så visst går det ibland.
#21 - 18 januari 2005 15:12
va kostar epotexen egentligen? hört att den ska va snuskigt dyr... :( Någon med goda erfarenheter av golvlacker?
#22 - 4 mars 2005 21:12
Hejsan
Jag har alldeles nyss köpt 1 liter (eller 1 kilo) epotex-lack och jag fick betala 445 kr inklusive postförskott och frakt.
Jag köpte den direkt från epotex.se (halva priset mot återförsäljarna)
Lycka till /kawwe
#23 - 4 mars 2005 22:50
Jag var hos Epotex idag och köpte 1 kg för 303:-
#24 - 7 april 2005 12:40
fågelsand?

har hört från nån här på zoopet att man kan använda fågelsand
???
hur gör man då hur ser det ut?

Annons