Bygga filterhörn av Btn-slimline

#1 - 4 november 2010 12:36
Skall snart sätta upp 2 st nya kar och skall sätta in slimlines i dessa och vill göra ett filter i hörnet.

Nu behöver jag hjälp.

Jag har dessa pumpar http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1 och en massa grovporig filtermassa.

Vilken av dessa två modellerna är bäst/lättast att göra?

Det streckade är slimlinen, tänk karet sett uppifrån.
#2 - 4 november 2010 12:56
tror på den nederesta. 1 fog mindre o 1 bit mindre o det är lika med mindre jobb o mindre chanser att nått skiter sig :P
#3 - 4 november 2010 13:06
Ok, många insug skall jag ha, 2 st?

Karen kommer att vara på 63L så hörnet behöver kanske inte vara så stort? fast jag vet ju att ju större desto bättre (filtermassamängd)
#4 - 4 november 2010 13:15
Är skissen realistisk med dimensionerna?

När jag skulle testa sneställa min märkte jag att det tog bra mycket mer plats att få in en fyrkantig pump i ett snett område (bild1). Dock så upplever jag att det blir väldigt kantigt och burkigt som alt 2. Snyggast är absolut enligt mig att få en sluttning innåt, vilket öppnar upp djupet.

I mitt senaste projekt med slimline (se signatur) så ställde jag min slimline på följande sätt:
|/ \ |
| |
| ________framruta__________| (sedd uppifrån)

Pumpen får plats i den raka delen samt att det blir lite vinkling innåt :)

Edit -- det sket sig med och försöka rita i inlägget :P Bild här http://oi52.tinypic.com/2yzn2v6.jpg
#5 - 4 november 2010 13:17
kör gärna med två insug. för om du har bara ett o det klaggar igen av blad o grejjer så blir det lite jobbigt.

finns ju ganska små raster. typ 4-5 cm diameter
#6 - 4 november 2010 13:25
tulle89 skrev:
Är skissen realistisk med dimensionerna?

När jag skulle testa sneställa min märkte jag att det tog bra mycket mer plats att få in en fyrkantig pump i ett snett område (bild1). Dock så upplever jag att det blir väldigt kantigt och burkigt som alt 2. Snyggast är absolut enligt mig att få en sluttning innåt, vilket öppnar upp djupet.

I mitt senaste projekt med slimline (se signatur) så ställde jag min slimline på följande sätt:

| | | |

| / \ |

| / \ |

|/ \ |

| |

| ________framruta__________| (sedd uppifrån)

Pumpen får plats i den raka delen samt att det blir lite vinkling innåt :)

Edit -- det sket sig med och försöka rita i inlägget :P Bild här http://oi52.tinypic.com/2yzn2v6.jpg

Det var också en variant, tål att tänkas på.
#7 - 4 november 2010 13:27
hannesc skrev:
kör gärna med två insug. för om du har bara ett o det klaggar igen av blad o grejjer så blir det lite jobbigt.

finns ju ganska små raster. typ 4-5 cm diameter

Ok, så tänkte jag med.

Skall jag klippa små bitar av filermassan eller skall jag klämma ner en stor bit?
#8 - 4 november 2010 13:28
storbit har de jag nog kört
Bilagor:
#9 - 4 november 2010 13:36
Ok, är det inte svårare att rengöra? För om man har 3-4 st småbitar så kan man ju göra krama ur 2 st åt gången så blir det ganska mycket goa bakterier kvar?
#10 - 4 november 2010 13:43
poäng. tänkte inte så långt
#11 - 4 november 2010 13:47
Tack, gör så nu med min innerfilter. Tar en korg/fack åt gången och det funkar bra.
#12 - 4 november 2010 13:48
Hur gör jag med pumpen, skall jag bara " sätta " ner den i filtermassan eller?
#13 - 4 november 2010 13:49
a visst. längst ner funkar la o sen en slang upp till utblåset
#14 - 4 november 2010 13:56
Men skall inte pumpen sitta högst upp så att vatten dras igenom hela filtermassan ? Eller är jag korkad som inte fattar hur det funkar?
#15 - 4 november 2010 14:00
men det beror ju på vart du placerar rasterna. de kan du placera högt upp.
#16 - 4 november 2010 14:04
jaha, du tänker så....:) det tänkte jag inte på [:o]

Kan man ha pumpen under vattnet..................bara skoja ;):d

Tack!

Nu tror jag att jag vet hur jag (Gobben) skall göra:d
#18 - 4 november 2010 20:46
så bra denna var, tack:)

Annons