Bygga filter/köpa ytterfilter?

#1 - 8 augusti 2003 21:37
Hej.
Jag läste zoopet´s beskrivning på ett filterbygge, är det någon som har provat detta? hur funkar det i såfall.

Igår var jag inne i en zoobutik och hörde mig för ang. ytterfilter och då menade han på att de nya innerfilterna fungerade väldigt bra och mycke lättare att rengöra än ytterfilterna(vilket jag kan förstå).
Han menade på att det var ej värt de extrapengar som ett ytterfilter kostar och sedan sa han att det kan bli lite sölit vid rengöring(Hur vått och besväligt blir det).
Ni som kan allt vad filter är och heter, Tips tack..
(funderar på ett Eihim 2213 el likn.)
#2 - 8 augusti 2003 22:06
att ett innerfilter av köpesmodell är lika bra som ett ytterfilter är ren bullshit!
dom har löjligt liten filteryta som bakterierna kan fäst på, jag vill minnas att tex. Eheim 2252 har en filtervolym på 0,7 l. och ett 2213 har 3 liters filtervolym.
jag har själv ett 2213 och monterat kranar på slangarna och det sölar ingenting.
jag har också flera innerfilter med ett pumphuvud kopplat till en filtermatta och får därigenom stor filtervolym, 3-4 liter, och det är en helt annan femma jämfört med dom innerfilter man köper.
ska du ha ett innerfilter så rekommenderas det starkt.
#3 - 9 augusti 2003 07:48
jag har rensat bort allt vad innerfilter heter och köpt mig ett par fluval404 + en eheim 2224 ytterfilter går inte att jämföra med innerfilter & ang söl så spiller jag inte en droppe på något ytterfilter när jag öppnar dom ,numera ligger mina innerfilter och skräpar i ett skåp bara ,vid behov av grov"snabb" filter i burkarna har jag en powerhead + filter mkt bättre än alla innerfilter jag testat för dom pengarna
Mvh micke
#4 - 9 augusti 2003 08:02
Om man sen betänker hur ofta man behöver rengöra ett innerfilter jämfört med ett ytterfilter så är det värt allt söl det möjligtvis kan bli av ett ytterfilter. Har ännu inte behövt öppna vårt sen vi startade det, däremot innerflitrena i de andra två...

Med detta i åtanke är det värt att invenstera i ett ytterfilter alternativit bygga ett (som jag inte har erfarenhet av) då det blir mycket mindre jobb med ett ytterfilter samt att de renar bättre utan att sätta igen alltför fort.

/Carro
#5 - 9 augusti 2003 08:55
Jag kan rekommendera filtermatta med pumpar bakom.
Tar man bara till nog stor matta så kan det gå i månader(kanske år?) utan rengöring.[:-106]
#6 - 9 augusti 2003 13:36
Tar upp lite väl mycket plats i akvariet bara, men visst är de bra i övrigt.
Båda ytter och innerfilter har sina för och nackdelar. Personligen har jag både och, men föredrar ytterfilter.
#7 - 9 augusti 2003 14:03
Man kan inte lyssna på vad de flesta akvarieaffärer rekommenderar för de har oftast inte en susning. Att dagens innerfilter är bra kan jag inte neka till, jag kör med fluvals innerfilter och de fungerar utmärkt. Filtermatierialet i ett köpt innerfilter kommer sällan upp i en liter men det är fullt tillräckligt för den akvariestorleken som står på kartongen. Dock så kommer man behöva rengöra filtret mycket mycket oftare och en rengöring av filtret innebär alltid en risk för döda bakterier om man råkar göra fel.

Jag har hört alla möjliga underliga rekommendationer av "vanliga" zoo-handlare som att man bara ska ha några få pansarmalar eller att en praktbotia är bra att ha trots att man har ett 45-liters akvarium.

Jag tycker du ska satsa på ett ytterfilter om ditt akvarium är större än 100-150 liter eller inte vill rengöra det så ofta.
#8 - 9 augusti 2003 15:36
Jag har nyss köpt ett EHEIM 2213 ytterfilter för att slippa mitt innerfilter. Ett klart lyft från att ha haft 0,5 l skumgummi filter har jag nu 3 l filter. Det var inge större problem att installera och att rengöra det är mycket enkelt.

Det är lite overkill för mitt 112 l akvarium men jag föredrar ändå ett ytterfilter.
#9 - 9 augusti 2003 17:14
På min bänk som jag själv har byggt har skivan ett visst "överhäng" ca: 5cm.Bänken har tre "väggar" och framsidan är halvöppen kan man säga.
Jag tänkte i såfall ha filtret inne i bänken och sedan borra hål i väggens kortsida för slangar.
Det innebär att slangarna får en ganska "snirklig" väg till karet.
Påverkar detta fuktionen??
Hur långa slangar kan man ha?
#10 - 9 augusti 2003 22:35
Hej
Varje böj på slangen påverkar flödet, men knappast lika mycket som höjden till karet. försök att göra böjarna så mjuka som möjligt. De vanligaste ytterfilterna klarar att driva kar som har vatten ytan inte högre än 1,5 meter. För intervall filter är dock vatten nivån lite nogrannare, då skall vatten ytan ligga 100-120 cm över pumpen.
MVH
Magnus
#11 - 9 augusti 2003 22:40
Hur stor kapacitet på ett ytterfilter till ett
222 l?
Har en hel del växter.
Fluval/Eheim??
#12 - 9 augusti 2003 23:27
flödet beror på vad du ska ha för fiskar

EHEIM utan diskussion, oslagbara på allt utom priset jämfört med fluval.
(jaha, nu blir det livat ang. Eheim:s kvalitet och högre pris kontra Fluval som låter illa men är billiga igen...)
#13 - 9 augusti 2003 23:40
Eheim helt klart om du har råd. Det står på filtret för hur stora akvarier de är byggda. Detta gäller filtervolymen. Om du har fiskar som trivs i lite rörelse så går det att strypa alla utom intervallfilterna. Om du vill ha mer vattenrörelse så får du köpa ett innerfilter att kompletera med.
MVH
Magnus
#14 - 10 augusti 2003 09:34
Jag har nu scalrer,kampfiskar,kardinaltetror,svärdbärare,praktbotor,väderålar och 2st små malar.
Är lite småsugen på Discus men kan man blanda de med mina??
Eheim 2213 kostar ca:660 kr
Fluval204/304 kostar ca:750-975 kr
#15 - 10 augusti 2003 10:27
Mitt EHEIM 2213 kostade 1066 kr komplett med filtermaterial och frakt. Filtermaterialet blev följande:
EHEIM Substrat pro 1l
EHFIMECH 1l
EHFIFIX 1l
EFHISYNTH 1l
#16 - 10 augusti 2003 11:01
Och Fluval skickar med filtermaterial, då förstår jag att det ena blir dyrare..
#17 - 10 augusti 2003 23:07
Ursprungligen skickat av jensan

Och Fluval skickar med filtermaterial, då förstår jag att det ena blir dyrare..

Det gör dom inte, men det är möjligt att du hittat en affär som säljer det till paketpris inklusive filtermaterial.
MVH
Magnus
#18 - 11 augusti 2003 04:42
hmm jag har iaf köpt 2 fluval 404 för 1199:- styck ink filtermatrial kol+bio och det är orginal förpackat alltså med från fabriken,sedan köpte jag en eheim 2224 utan 1378:- + 258:- för effi substrat, vet inte om det är så bra men vattnet blir klart iaf

Annons