Jag har också funderingar på att skaffa nytt kar, typ ett 500-600 liters och då vill jag självklart ha en Back to nature-bakgrund. Jag har kollat på deras sida om "filter bakom bakgrunden" och den idén tilltalar mig mycket!
De skriver att man inte behöver rengöra ett sådant filter på flera år. Är det någon som vet HUR många år och NÄR man väl gör det, hur ska det göras på bästa sätt? Tar man upp all filtermassa och rengör? Då dör ju hela bakteriefloran som man vill ha i filtret. Tar man upp delar av den och byter ut/tvättar? Någon som vet?
Hur ofta man behöver rengöra den beror självklart på hur mycket filtermaterial som man har bakom bakgrunden, vilket filtermaterial som man har, hur mycket fisk man har i akvariet, hur mycket och vad man matar med, hur ofta man byter vatten, vilka och hur många växter man har etc. etc.
Nåväl - i ett normalbesatt akvarium som sköts på ett bra sätt och man har filtermaterial bakom enligt hemsidan så behöver man i princip aldrig rengöra filtermaterialet.
I regel blir det att man gör det typ när man flyttar och då tömmer akvariet och visst då dör ju "bakteriefloran" i lika hög utsträckning som när man har ett litet filter i akvariet - men inte dör fiskarna när man gör rent det (vilket man måste göra ofta)