Bygga filter bakom bakgrund

#1 - 4 januari 2013 14:05
Då börjar det dra ihop sig igen så funderar lite på vad som skall köpas in.

- Vilken pump skulle ni rekomendera? Akvariet är 240 l och öppet. Tänker placera pumpen långt nere så risken för att den kör torrt minskas och vattennivån kommer en bli bit ner så risken för att fiskar hoppar ut minskar. Är ibland bortrest i perioder.

- Hur stor volym med filtermassa behövs?

- Vilken typ av borr för att borr hål i bakgrunden (för insug, utblås)?
#2 - 4 januari 2013 20:35
Sv: Bygga filter bakom bakgrund

Eheim compact. Finns olika modeller men en som pumpar 800 l i timmen minst. Jag brukar använda sockel borr för insug o sen en 16 mm borr til utblås. Då får du plats med en 12/16 mm slang. O det är dom som passar på pumpen mds

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 4 januari 2013 21:07
Tack Hannesc. Det blir nog http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1 kanske.

Ok! Vilken typ av borr, funkar det med en för trä?
#4 - 4 januari 2013 21:15
Har för mig att jag lästa att 5% av vattenvolymen rekomenderas som filtermassa, i detta fall skulle det bli 12 liter om min miniräknare fungerar som den ska, ska man köra på nåt sånt?
#5 - 5 januari 2013 00:29

laasesku skrev:
Tack Hannesc. Det blir nog http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1 kanske.

Ok! Vilken typ av borr, funkar det med en för trä?

Ja.

laasesku skrev:
Har för mig att jag lästa att 5% av vattenvolymen rekomenderas som filtermassa, i detta fall skulle det bli 12 liter om min miniräknare fungerar som den ska, ska man köra på nåt sånt?

Ja man brukar väl säga nått sånt. Men så mycket filter volym som möjligt vill du ha. Desto mer desto bättre mer eller mindre. Så ta du bakom hela bakgrunden :-)
#6 - 5 januari 2013 00:30

Fast med den pumpen får du borra upp ett 22mm hål.

#7 - 5 januari 2013 02:46

Har också den pumpen bakom min bakgrund :)

/David
#8 - 5 januari 2013 11:04
Ok tack för svar! Nu är det bara o vänta på det goda:D
#9 - 5 januari 2013 11:54

Jag borrade lite för litet hål jag och sen pressade jag igenom slangen så att jag slapp silikon fast den i bakgrunden om jag ville ha upp den sen nån gång :-)

/David
#10 - 5 januari 2013 16:45

david87 skrev:
Jag borrade lite för litet hål jag och sen pressade jag igenom slangen så att jag slapp silikon fast den i bakgrunden om jag ville ha upp den sen nån gång :-)

/David

Gött

#11 - 6 januari 2013 14:26
vilken filtermatta skulle ni välja av dessa, och vilken räcker? http://www.pwss.se/home.php?cat=888
#12 - 6 januari 2013 14:35

Ta en med täthet ppi 10

#13 - 6 januari 2013 16:15
Håller med, ta den :)
#14 - 6 januari 2013 18:52
Okaj! Hur stor behövs? Säg att det blir kanske till 17 l utrymme?

Klippa i kuber det bästa?
#15 - 7 januari 2013 01:25

I mitt 220l så hade jag lite mer än en som är 50x50x3cm uppklippt i kuber.
Nästan så jag hade en och en halv matta
/David
#16 - 7 januari 2013 11:10
Okej tackar då vet jag på ett ungefär:)
#17 - 7 januari 2013 22:53
Fick en del ågren när jag kom o tänka på att karet bara är 40 cm djupt. Inbyggt filter + bakgrund snor hela ca 14 cm av djupet om jag beräknat det rätt. Känns inte alls okej.

Alt 2 blir ytterfilter. Tänker mig då Fluval 306 eller 406. Någon som vet måtten på dessa eller vart de går att hitta?
Är flödet på dessa ställbart?
#18 - 7 januari 2013 23:35

14 cm??? Hur djup är bakgrunden. Har man slimlines så räcker det med 5-6 cm

#19 - 7 januari 2013 23:39

Jag kände lika dant när jag satte in min. Men jag har då inte ångrat mig ännu :-)
Men jag satte min lite snett mot baksidan så att det blev mindre glipa där pumpen inte sitter om du förstår hur jag menade?

/David
#20 - 7 januari 2013 23:40

Vad har du för bakgrund?

/David
#21 - 8 januari 2013 11:23
hannesc skrev:
14 cm??? Hur djup är bakgrunden. Har man slimlines så räcker det med 5-6 cm

Oops. Det var en total felkalkylering. Bakgrunden är ca 3-4 cm tjock. Räknade på 10 cm ut från baksidan vilket blir en vääldig massa filter :D. Du menar sätta bakgrunden 5-6 cm ut?
#22 - 8 januari 2013 11:23
david87 skrev:
Jag kände lika dant när jag satte in min. Men jag har då inte ångrat mig ännu :-)

Men jag satte min lite snett mot baksidan så att det blev mindre glipa där pumpen inte sitter om du förstår hur jag menade?

/David

Ah okej. Får se hur jag gör.
#23 - 8 januari 2013 17:33

Sätt bakgrunden så långt så att du får ner pumpen bakom. Kan räcka med 4 cm.

#24 - 8 januari 2013 21:30
Jag håller på och pillar med denna lösningen till mitt 240l.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml

Tycker han har löst det riktigt snyggt.
#25 - 8 januari 2013 23:01
hannesc skrev:

Ok! ja det känns ju mer rimligt:D. Då blir det att köra på bakgrund med inbyggt filter. Återkommer med rapport eller ytterligare frågor. Danke!
#26 - 8 januari 2013 23:02
Mattias H skrev:

Ja det ser ju fint ut. Min bakgrund blir dock i ett helt stycke så inte möjligt samma sätt.
Lycka till!
#27 - 9 januari 2013 07:45
OK
Trodde det var BTN slimline du skulle använda.
#28 - 29 januari 2013 14:21
Det blev en slimline amazonas istället! Nu funderar jag lite på hur man skall fästa den. Min tanke är att ha hela bakgrunden en bit ut från baksidan. Hur gör man för att fästa den bra? Tänker att jag bör hitta nåt som jag kan fästa i bakgrunden och sedan på baksidan karet, typ som några "stag" om ni förstår tanken. Eller hur hade ni gjort?
#29 - 29 januari 2013 14:47
lägg silikon längs kanterna bara. så jag gjort med min. friglot bitar skulle du ju kunna limma på bakgrunden som sen används som "stag" eller vad man ska säga.
#30 - 29 januari 2013 15:23
Ah okej det räcker? Tänkte att det skulle vara lite ostabilt!

Hur går det med nya växterna föresten?:) Bengtarne sade att du vart förbi. Tråkigt när sådant händer!
#31 - 29 januari 2013 15:31
det räcker. om det bara är en skiva.

johodå det går bra :) nån som biter bladen på min lotus bara. gilla inte!
#32 - 29 januari 2013 15:34
hannesc skrev:

Jag tycker att man bör absolut se till att ha så pass mycket utrymme så att man kan få ner armen bakom, annars får man ett litet helvete när man vill fiska upp grejer där bakom och så vill man inte ha pumpen ligga dikt mot glaset/bakgrunden och vibrera:) I ett litet nano kan man väl ha 4-5cm spalt men inte i fullvuxna kar;)
#33 - 29 januari 2013 15:36
fiskar upp grejjer gör man med en lång tång. men håller med om att man inte vill ha pumpen mot glaset. men tycker inte man behöver ta bort mer än pumpens bredd + lite extra för att skippa vibrationer
#34 - 29 januari 2013 15:57
Räknar ni utan "fästploppar" när ni resonerar? pumparna bygger ju oftast ganska mycket med plupparna, antar att ni lindar in pumpen i filtermatta?

Ska själv bygga "filterhörn" i ett kar snart så den här tråden är mäkta intressant :)
#35 - 29 januari 2013 16:12
märkte när jag la filtermatta runt min pump så blev det massiva vibrationer. tog jag bort den så försvann det. så länge inte pumpen nuddar glaset.

märkt att det alltså är bästa att bara lägga pumpen på en bit filtermatta ( om man inte kör med sugpropparna då) istället för att linda in den.

ligger den som på bilden låter det mer än om jag tar bort den biten som ligger mot rutan
#36 - 29 januari 2013 16:26
Min pump vart större än jag trodde och mäter nästan 5,5 cm i bredd. Får väl sikta på iaf 7 cm misstänker jag då. Aaah känns som mycket utrymme försvinner när karet bara är 40cm djupt!

Hur tjock är en slimline?
#37 - 29 januari 2013 16:29
Ryskbompa skrev:
Räknar ni utan "fästploppar" när ni resonerar? pumparna bygger ju oftast ganska mycket med plupparna, antar att ni lindar in pumpen i filtermatta?

Ska själv bygga "filterhörn" i ett kar snart så den här tråden är mäkta intressant :)
När jag kör filterhörn, bakrund, modul så använder jag aldrig sugkopparna, dem genererar resonans i hela karet. Jag låter alltid pumpen vila på en filtermatta.
#38 - 29 januari 2013 18:36
laasesku skrev:
Min pump vart större än jag trodde och mäter nästan 5,5 cm i bredd. Får väl sikta på iaf 7 cm misstänker jag då. Aaah känns som mycket utrymme försvinner när karet bara är 40cm djupt!

Hur tjock är en slimline?

Varför inte göra en liten del 10-12cm tjockt utrymme kanske 15cm långt, och resten av bakgrunden 4 cm tjockt utrymme. Du har plats för pumpen och även mycket plats för filtermaterial och stjäl minimalt med fiskutrymme

----------------------------------------|
| pump
|------------

Lite enkel skiss
#39 - 29 januari 2013 20:36
Jag kommer apa efter hannes stuk på bakrunden, då får du kvar djupet i karet och pappar lite i hörnen men de kan man leva med :)
#40 - 29 januari 2013 21:43
simpson skrev:
Varför inte göra en liten del 10-12cm tjockt utrymme kanske 15cm långt, och resten av bakgrunden 4 cm tjockt utrymme. Du har plats för pumpen och även mycket plats för filtermaterial och stjäl minimalt med fiskutrymme

----------------------------------------|

| pump

|------------

Lite enkel skiss

Skulle definitivt kunna vara ett alternativ. Eller en sned filter hörna. Fast har inte jättemycket slimline o jobba med. Får fnula lite på det!
#41 - 30 januari 2013 00:13

Finns ju guide på deras hemsida backtonature.se/ backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/ sv/tips-tricks/slimline-filter/

/David
#42 - 30 januari 2013 10:29
Ja bra guide där!
#43 - 30 januari 2013 10:51

Lånar tråden lite: Om man vill ha lite biologiskt filter också (typ biobollar), är det väl bara att göra filterhörnan lite större, sätta 2 remsor med filtermatta med lite mellanrum och fylla det mellanrummet med biobollar? Ungefär hur stor del av filtret bör isf utgöras av biofilter? Total volym ska väl vara ca 5% av akvariets volym, men som sagt hur mycket ska vara "biologiskt"? Jag har ett 120-liters med bl.a. pansarmalar i och de vill visst ha biologisk filtrering.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#44 - 4 februari 2013 18:45
Mattias H skrev:

Jag har själv införskaffat btn slimline till mitt akvarium och tänkte göra som de tipsar på sin hemsida men det där var ju mycket snyggare. Det kommer att bli en bit som är 20 cm bred över för mig så jag har material till det.
Men vad jag funderar på är: använder man verkligen hela filtervolymen om man gör på det sättet, finns det inte risk att bara den delen av filtret som är bakom insugshålen används?
#45 - 4 februari 2013 19:06
Emil1981 skrev:
Jag har själv införskaffat btn slimline till mitt akvarium och tänkte göra som de tipsar på sin hemsida men det där var ju mycket snyggare. Det kommer att bli en bit som är 20 cm bred över för mig så jag har material till det.

Men vad jag funderar på är: använder man verkligen hela filtervolymen om man gör på det sättet, finns det inte risk att bara den delen av filtret som är bakom insugshålen används?
Ja precis, bra där du har ögonen och logiken med dig;) Man måste sätta mattan ett par cm bort från slimlinen så hela mattan utnyttjas!:)
#46 - 4 februari 2013 19:11
Aha! Smart där, det låter logiskt. :)
Tackar för infon!
#47 - 6 februari 2013 00:39
Har fått bakgrunden nu och väldigt nöjd. Funderar dock på att först ta bort "listerna" som är att ha täckglas på. Den bakre listen blir i vägen när jag ska rengöra filtermassa (onödigt lång och stor list) och den främre vore det snyggare utan. Vet dock inte hur snyggt det blir om man tar bort dem, risk för att man inte får bort allt silicon eller nån vit rand? Akvariet är helt nytt.
#48 - 6 februari 2013 00:47
laasesku skrev:
Har fått bakgrunden nu och väldigt nöjd. Funderar dock på att först ta bort "listerna" som är att ha täckglas på. Den bakre listen blir i vägen när jag ska rengöra filtermassa (onödigt lång och stor list) och den främre vore det snyggare utan. Vet dock inte hur snyggt det blir om man tar bort dem, risk för att man inte får bort allt silicon eller nån vit rand? Akvariet är helt nytt.
Ja de går nog att att ta bort dem utan att lämna spår men de sitter ju där av en anledning, som troligen är mer än bara att hålla täckglasen...
#49 - 6 februari 2013 09:06
laasesku skrev:

kör du filter bakom bakgrunden behöver du inte rengöra på åratal.
#50 - 6 februari 2013 11:04
åheim skrev:
Ja de går nog att att ta bort dem utan att lämna spår men de sitter ju där av en anledning, som troligen är mer än bara att hålla täckglasen...

Hur menar du då?
#51 - 6 februari 2013 11:09
hannesc skrev:
kör du filter bakom bakgrunden behöver du inte rengöra på åratal.

Nej det är ju sant. Dock tror jag även den gör att jag måste kapa bakgrunden lite extra på höjden vilket inte känns klockrent.
#52 - 6 februari 2013 11:54
laasesku skrev:
Hur menar du då?
Ja när det sitter breda kantlister brukar de vara för att staga upp akvariets glas så det inte ska svikta och riskera att knäckas.
#53 - 6 februari 2013 15:26
Jasså okej. Jo kanten är ju bred typ 6 cm och kanske 90 lång skulle jag gissa på. (akvariet 120x40x50).
Dock inget mittstag och kanterna sitter ju inte runt hela karet. Får inte ihop det att de skulle motverka att glaset sviktar om jag tog bort dem. Eller jo föresten en viss verkan är det klart de lär ha. Men marginell?

Bifogar en bild:
#54 - 6 februari 2013 16:14
Skulle tro att dom gör ganska stor skillnad även om dom inte går runt hela karet. Det är ju som att ha 60mm tjockt glas högst upp (givetvis "avdrag" för att den sitter siliconad men du förstår principen)
En enkel jämförelse är ju att ta en knäckebrödskiva. Det går ju jätte lätt att bryta den, tar du däremot en till skiva och lägger den på motsvarande sätt som din list i akvariet så får du se om den gör någon nytta ;)
#55 - 6 februari 2013 16:27
laasesku skrev:
Jasså okej. Jo kanten är ju bred typ 6 cm och kanske 90 lång skulle jag gissa på. (akvariet 120x40x50).

Dock inget mittstag och kanterna sitter ju inte runt hela karet. Får inte ihop det att de skulle motverka att glaset sviktar om jag tog bort dem. Eller jo föresten en viss verkan är det klart de lär ha. Men marginell?

Bifogar en bild:
De där listerna gör en markant skillnad kan jag lova dig, även om de inte går hela vägen. Skulle du ta bort dem skulle ditt glas svikta en hel del, säker 0.5-1cm. Jag vet av erfarenhet då jag var tungen att byta en list som såg ut precis som din och det buktde rejält kan jag informera om:p. Ditt kar är 50cm högt och då bevövds det stöd.
#56 - 6 februari 2013 19:05

De där är tokviktiga

#57 - 6 februari 2013 19:06

Ta en mattkniv o skär av bakgrunden längs hela vägen.

#58 - 6 februari 2013 21:51
Ok! Då får dem vara. Tack för upplysning:)
#59 - 8 februari 2013 12:55
Jag har också funderingar på att skaffa nytt kar, typ ett 500-600 liters och då vill jag självklart ha en Back to nature-bakgrund. Jag har kollat på deras sida om "filter bakom bakgrunden" och den idén tilltalar mig mycket!
De skriver att man inte behöver rengöra ett sådant filter på flera år. Är det någon som vet HUR många år och NÄR man väl gör det, hur ska det göras på bästa sätt? Tar man upp all filtermassa och rengör? Då dör ju hela bakteriefloran som man vill ha i filtret. Tar man upp delar av den och byter ut/tvättar? Någon som vet?
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 8 februari 2013 14:17
Jag har också funderingar på att skaffa nytt kar, typ ett 500-600 liters och då vill jag självklart ha en Back to nature-bakgrund. Jag har kollat på deras sida om "filter bakom bakgrunden" och den idén tilltalar mig mycket!

De skriver att man inte behöver rengöra ett sådant filter på flera år. Är det någon som vet HUR många år och NÄR man väl gör det, hur ska det göras på bästa sätt? Tar man upp all filtermassa och rengör? Då dör ju hela bakteriefloran som man vill ha i filtret. Tar man upp delar av den och byter ut/tvättar? Någon som vet?

Hur ofta man behöver rengöra den beror självklart på hur mycket filtermaterial som man har bakom bakgrunden, vilket filtermaterial som man har, hur mycket fisk man har i akvariet, hur mycket och vad man matar med, hur ofta man byter vatten, vilka och hur många växter man har etc. etc.

Nåväl - i ett normalbesatt akvarium som sköts på ett bra sätt och man har filtermaterial bakom enligt hemsidan så behöver man i princip aldrig rengöra filtermaterialet.
I regel blir det att man gör det typ när man flyttar och då tömmer akvariet och visst då dör ju "bakteriefloran" i lika hög utsträckning som när man har ett litet filter i akvariet - men inte dör fiskarna när man gör rent det (vilket man måste göra ofta)
#61 - 25 februari 2013 15:33
Det blir denna mycket fina lösningen som jag såg i Karl Holms projekttråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154753&page=6. Snyggast tycker jag och tror inte de andra alternativen hade funkat pga att de krävt längre bakgrund.

Det jag funderar lite på nu är var jag ska placera utblås och raster. Sneda filterhörnet blir i högra hörnet. Funderar på o placera utblås långt till vänster (borra lite snett= strålen kommer gå längs bakgrunden) och raster långt nere till höger. Hur långt från botten är lämpligt?. Låter detta som en vettig lösning?
#62 - 25 februari 2013 15:43
Typ nåt sånt här tänkte jag. (Vita pappersbitarna markerar placering på ett ungefär).

Men skulle kunna placera utblås längre till vänster. Tyckte bara att det passade där eftersom bakgrunden har en utbuktning just där. Men vad tycker ni bli optimalt?
#63 - 25 februari 2013 15:48
ja eller ännu längre åt höger tycker jag. men viktigast är väl att raster o pump är så långt i från varandra som möjligt bakom bakgrunden, så att vattnet får gå igenom så mycket filtermaterial som möjhligt.
#64 - 25 februari 2013 16:01
Ok! Kan nog få rastret lite mer till höger. Hur många cm från botten typ, så långt nere som möjligt förhållande till sanden eller?

Sen funderar jag på en annan grej. Är det viktigt att själv filterhörnet är helt tätt?
#65 - 25 februari 2013 18:26
Ja.
#66 - 25 februari 2013 21:17

Nja inte jätte viktigt. Men du vill ju att vattnet ska gå genom rastret o inte ta genvägar. Men att det är lika tätt som karet behöver det inte vara

#67 - 25 februari 2013 22:58
hannesc skrev:
Nja inte jätte viktigt. Men du vill ju att vattnet ska gå genom rastret o inte ta genvägar. Men att det är lika tätt som karet behöver det inte vara

Ok! Tackar för tipsen. Äntligen färdig och nu får det torka! Är hyffsat nöjd med resultatet, ändå första gången jag gjort en sådan här grej. Lite improvasation här o där men helt ok. Slänger upp en bild senare på åbäket:)
#68 - 25 februari 2013 23:00
ja bild är ett krav
#69 - 26 februari 2013 16:47
:)

Finns det något bättre än att vakna upp en morgon med lätt irriterade luftvägar? Sjutton vad det luktar, har vädrat hela dagen. Sista gången jag använder silikon i lägenheten. Bild kommer nog imorgon!
#70 - 27 februari 2013 13:09
http://imageshack.us/photo/my-images/252/img2537j.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/547/img2534m.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/811/img2530l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/40/img2536n.jpg/

Blev först inte alls nöjd med utblåset men löste det med en liten extra bit slimline ganska bra. Upp till bevis hur det fungerar sedan:)
#71 - 27 februari 2013 13:29
najs! insuget blir tajt dock med gruset. blir ju inte allt för djupt där bak. men det blir nog kanon! sätt pumpen högt så går vattnet igenom så mycket filtermatta som möjligt :)
#72 - 27 februari 2013 13:30
jag brukar ju ha en 10-15 cm grus längst bak. hur högt har du upp till rasterkanten?
#73 - 28 februari 2013 10:31
Tackar. Jo lite högre hade nog inte varit fel. Dock blir karet inte särskilt djupt där så tror nog det blir lugnt ändå.

Hade nog tänkt ha pumpen längst ner hörnet för tänkte testa ha öppet kar!
#74 - 28 februari 2013 10:40
då kommer du inte få användning av filtermattan hela vägen upp. vattnet kommer gå längs bottnen

om du inte bygger på nått sätt att vattnet få vandra för att komma dit. så här typ

https://www.dropbox.com/s/nesux0n8roaj92r/DSC_0425.jpg
#75 - 28 februari 2013 12:33
laasesku skrev:

Hade nog tänkt ha pumpen längst ner hörnet för tänkte testa ha öppet kar!
Varför skulle inte pumpen kunna sitta högst upp om karet är öppet?
#76 - 2 mars 2013 18:16
Är bortrest titt som tätt så räknar med att det kommer dunsta bort en hel del. Får fundera lite på hur det går att lösa på ett bra sätt. Iofs en bit upp lär väl gå men vet inte hur mycket vatten som kommer dunsta på typ en vecka?
#77 - 10 mars 2013 17:40
--> Testkörde filtret och det verkar fungera som det bör. Förvånad över trycket i den lille rackarn:)

Tänkte lägga en skiva under möbeln för det slog mig att golvet är inte o lita på (sviktar lite). Funkar med en tjock spån? Vad lägga under den skivan för att få den helt plan?

Funderar oxå på en mdf eller liknande på toppen (hade först tänkt spån men den får nog gå under) för lite bättre sömn. Vad kan en 120x40 (passande tjocklek) kosta typ?
#78 - 10 mars 2013 18:47
Jag köpte MDF på bauhaus och de sålde bara hela skivor och den gick på omring 280kr för 19mm tror jag, sen en liten avgift för att de skulle kapa den åt mig.
#79 - 11 mars 2013 09:15
Okej! Då är det ändå överkomligt pris säkert. Får ringa runt lite o kolla. Tackar
#80 - 11 mars 2013 09:25
asså ska du ha pumpen vid botten o rastret ner vid botten så kommer du ju inte använda all mycket av filterkammaren. allt vatten kommer ju gå kortaste vägen till pumpen.

skulle karet vara öppen? det avdunstar inte så mycket vatten att pumpen blir torrlagd på en vecka.
#81 - 11 mars 2013 23:44
Funderar på som du säger att sätta den där uppe, fast kanske inte för högt upp helt enkelt för att vara på den säkra sidan:)

Är det bara o lägga den bland filtermassan då eller?
#82 - 12 mars 2013 00:02
jaa typ så ja. vad var det för pump nu igen. kan vara bra att skapa ett utrymme runt pumpen som är fritt från filtermatta. mest bara så den inte råkar sätta igen just där vattnet kommer in. men beror lite på hur pumpens insug är utformat.

men testa lite olika placeringar o låt gå nån vecka så ser du ju hur mycket vatten som avdunstar.
#83 - 12 mars 2013 14:07
Det var en eheim compact 1000. Okej det ska jag ha i åtanke! Tack för alla tips, som vanligt:)

Annons