OM det fungerar alls med fluidiserande sandfilter är det meningen att det inte ska bli något att städa bort... där finns inget mekaniskt filter, ändast biologiskt, utan fasta filtermedia så det ska vara underhålls fritt. Det är här nånstans jag får säga att jag inte vågar svära på om det fungerar eller inte, eftersom jag inte är helt säker på vilket behol man har av mekanisk filtrering i dammen. löv och liknande kommer ju att brytas ner och bli näring till växter i dammen, men delar av allt från löv, till fisklik, kvistar osv kommer ju att samlas på botten och antingen ge en väldigt naturlig botten, eller en väldigt onaturlig botten, detta då jag inte riktigt bestämt mig för hur pass nära sjöars balans man kan komma med en damm. Jag har inte heller nån uppfattning om vilken mängd rörliga fasta partiklar som det kan röra sig om i en damm i heller.
Det är lätt för mig o säga att jag tror det kan fungera, jag behöver ju inte stå där o förklara för killen i grävaren varför han ska fylla igen en grop han grävde året innan.
Tsunami Koi har ett par intressanta länkar på dammbyggen, jag länkade till en filterkonfiguration mitt i en av deras trådar, som ser ut att vara möjlig att konstruera själv av ett par tunnor.
Hade det inte varit ett så stort tilltag, hade jag rekomenderat att du i alla fall provade med ett fluidiserande sandfilter. tyvärr ser även jag vissa brister i att bara rusa på o testa, det kan trots allt visa sig vara "mindre än optimalt". Jag har bara kört fluidiserande i kombination med filtermatta här än, jobbar på att få ihopa en större enhet, och köra helt utan mekanisk filtrering, som ju filtermatta, biologiskt aktiv, eller inte, står för. Anledningen till att peta ner ett så pass stort rör i marken, är för att det ska förbli underhålls fritt, rent praktiskt gör man hålet så stort man tror man behöver, i med röret, på något sätt ska vattnet in i botten på röret, antingen genom ett rör uppifrån och ner, eller vinklade (gärna "of center" för virveleffekt) insläpp i den nedre ändan, ju grövre röret är, desto långsammare kommer vattnet att färdas uppåt, och sanden inte följa med lika långt upp.i ovankant kan vattnet bara låtas rinna över kanten, om rörets överdel ingår i "poolen" till vattenfallet.
Jag slutar skriva här, då jag inte kan med säkerhet hävda att jag vet vad jag håller på med, och inte vill lura någon att ge sig på nått som de inte är medvetna om är en kanske rent ut sagt felaktig gissning.
B!