Bygga filter

#1 - 5 mars 2005 22:08
Nu är det snart vår och dags att bygga ett filter till dammen. Vi har en stor damm och tänker i år gräva en kanal till en annan gräsmatta och där bygga ett vattenfall. Dessa ska naturligtvis sammakopplas, så vattnet från vattenfallet ramlar ner i dammen och det blir en cirkelgång.
Så nu är frågan. Vad ska man tänka på vid filterbygge? Vi har stora tunnor som vi kan bygga ett filer utav. Är det bättre med annan lösning? Ska man sätta filtret vid vattenfallet? Vad ska filteranordningen bestå av? Ska man sätta i ett sånt ljus som dödar grönalger?
pH, ammonium, nitrit, nitrat vilka värden skall dessa ha. PH antar jag 7, nitrit ingen,, men de andra?
Tacksam för tankar från er andra.
#2 - 5 mars 2005 22:42
Uvc är nog kul, men hur stor är dammen? Hur mycket fisk ska du ha? Damm är inte mycket mer än ett fett kar, men med mer parametrar, typ insekter hägrar and whatnots,, men på det som du talar om så så skullejag gå på en par tre bryggar hinkar med bio bollar mest för att man inte hittar "bubblebead"filter i det här bakåt bildade djävla landet. Hittar du ett sånt så gäller bara grund frasen rock on!
#3 - 5 mars 2005 22:49
Va???

Du får ursäkta mig men jag fattar inte ens va du skriver om.. *ler* biobollar??? Här har du dammsidan så kan du se hur stor den är,, fast sidan är inte välgjord,, men väl gjord.

http://goto.glocalnet.net/dammsida/
#4 - 5 mars 2005 23:04
OI! Sorry om jag skulle sett den så skulle jag inte utalat mig, men hur i **** lyckas ni befolka en ***** sjö så ni behöver filter?
#5 - 5 mars 2005 23:10
Det

vet jag inte om vi har gjort,, befolkat den så att vi behöver filter. Men på denna dammsida så har många förespråkat filter. Vi har/hade i höstas ca 50 fiskar,, koi. guldfisk, guldid. Nu väntar 14 koi i ett akvarium inne att på att bli utflyttade till våren. Sedan är vi nog rätta nöjda med innehållet i dammen så det blir inte fler fiskar än de som ev. förökar sig.
Menar du att vi inte behöver krånga med ett filter?
#6 - 5 mars 2005 23:23
Nope det menar jag inte, men det jag skulle göra är att fixa ett vattenfall och i fallet se till att jag har alla fördelar som jag kan ha, längre än så kommer jag inte gå för att jag skulle inte lägga dammen så från början
#7 - 6 mars 2005 08:20
Det finns några allmänna regler för att räkna ut filterstorlek.
Tar reda på hur stor vattenvolym är.
Om dammen ligger i full sol mer än 6 tim/dag ökar du volymen med 25%.
Om mindre än halva vattenytan är täckt med växter ökar du volymen med 25%.
Om du har koikarp i dammen ökar du volymen med 25%.
Om du har mer än 50cm fisk/m3 måste filterkapaciteten ökas med 100% för varje ytterligare ökning i dammen.
En 50 cm hona väger ca 2 kilo.

Som UV-C jag hade köpt högfrekvent 2x 55 watt kostar ca 7 392:-

Filter ska det vara bra så behöver du ett vortexsystem, om du söker på nätet så finns det att läsa där.
Om dammen rymmer 40-50 kubik så och du befolkar den med 50 kilo fisk så jag gissar på att du behöver ca 1500 liter eller mer filter filtermaterial.

Biobollar kostar för 2000 st ca 1400:-
Aqua Rock lavakross ca 1 kubik ca 6000:-

Men det är bara du som kan räkna ut vad du behöver.
#8 - 6 mars 2005 10:46
Här är ett sätt att bygga i en tunna http://www.exit109.com/~gosta/gifs/pondfltr.gif
#9 - 6 mars 2005 12:28
Hej!

Här är en intresant länk:http://www.tsunamikoi.com/proda.htm#Filter

När det pratas om kubikmetervis med filtermassa så är det första jag tänker på 1 kbm tankar av plast som står på pall med järngaller runt. dom används till allt möjligt och brukar säljas ganska billigt.

men man får verkligen tänka sig för om det är lönt att bygga själv för det kan bli ganska dyrt när man väl har köppt alla pumpar, kopplingar, filtermassa och slangar.

Jag har blivit imponerad av er damm innan för den har varit på zoopet förr. Jag får habegär. vill HA vill HA.

Urban
#10 - 6 mars 2005 18:29
Oj,

Det var inte gratis det här, ser jag. Det måste finnas någon billigare lösning antar jag. Platstankar får jag tag i. Kan man inte lägga vanligt grövre grus, lavasten samt filtermassa i? Halm har jag hört att man kan använda, stämmer det? Var inte det för att halmen bildade infusorier som tog algerna?
#11 - 6 mars 2005 19:31
Kornhalm påstås hjälpa mot trådalger.
Bygg ett anaerobt filter som sänker nitrat värdet.där du lägger singel, lavakross, eller eller liknande.
I botten på det här biologiska filtret blir det en syrefattig miljö.
Rotzonsfiltret kallar de "lärd"det, det kan vara hur stor som du vill bara det är djupt, 1 meter minst.
Du planter växter i filterstenen.
Lämpligt kan filtret ligga högre än dammen så du kan ha en bäck med ett vattenfall ner till dammen.
Det finns de som har tvättat grovt grus i filter tunnor eller plast tank, men använder du grus måste volymen vara flera gånger större, Aqua Rock har håligheter där det ryms mycket bakterier, biobollar har stor yta.
Om man har ett undervatten filter som förfilter så blir det inte fasta föroreningar i grusfiltret, med en kran i botten på tunnan eller tanken så går det skapligt att spola rent gruset.
Det finns 2 sätt att ha tunnor eller tank som filter, att strila vattnet ner på filtretmaterialet uppifrån eller trycka in det i botten och släppa ut det i överkant, vad som är bäst beror lite på hur du döljer filtren.
#12 - 6 mars 2005 22:37
Det borde vara möjligt att göra nån storleken större variant på fluidiserande sandfilter med, men jag har ännu inte kommit så långt att jag vågar mig på att rekomendera det, då jag inte riktigt vet hur vattnet blir utan någon mekanisk filtrering. Håller på att exprimentera med det, till akvariet här hemma. Det sägs ju att bara nån dl ska vara nog med filtermaterial för 100 litergräva ner ett par cement ringar till avloppsledningar, gjuta en "tratt" i botten o dra ner ett rör som mynnar ut där nere, med en pump som "orkar" lite, så kan man nog hälla på ett gäng 25 kilos säckar bläster, så länge det inte korkar/ligger kvar i botten runt röret från pumpen, utan skiten bara snurrar runt är det ju bara till o hälla på lite till, om det känns som om det inte får tillräklig biologisk funktion.
Det som begränsar mest i ett sånt här läge måste vara pumpens kraft... Det ser ju ut att finnas möjlighet att ordna en grävare, så att peta ner ett par 120cm breda avloppsringar, och en (helst i förväg) gjuten plugg, snyggt o prydligt, tätat o det hela, kan vara billigare än alternativen med biobollar osv...
OBS, jag har ingen damm, och har inte heller hunnittesta så pass mycket att jag vågar säga att det här kommer fungera, det e mer inkastat som en tanke, för de mer vetande, kan det fungera, och vad skulle det behöva kompleteras med.... UV filter? Klarar det sig utan mekanisk filtrering? Osv..

Lycka till, det e en imponernade damm.
B!
#13 - 6 mars 2005 23:16
I en så stor damm när det blir mycket fiskar som förorenar och annat som bryts ner till ammonium och effektiva filter som producerar nitrat så är det inte läge att byta 10 kubik i vecka utan det behövs växter som upptar ammonium och nitrat och ett filter som tar resten av nitraten.
Här är ett filter till som går att bygga. http://www.itv.se/rainbow/bilder/litetfilter.gif

Fluidiserande filter har jag ingen erfarenhet av.
#14 - 9 mars 2005 14:12
Värden

Vilken hårdhet är att föredra för utefiskar såsom guldfisk och koi?
Vilka värden är det för ammonium och nitrat?

Det var svårt att se den senaste ritningen den var så liten. Jag har tidigare sett en ritning som jag tror var en tjejs dammsida. Hon visade hela dammen i ritningen och vart filtret satt samt hur det var uppbyggt. Är det någon som sett detta och har adressen dit?

Till Mr B så har jag en grävare i närheten och det kostar inte skjortan om han kommer. Därför hade jag funderat på om han skulle grävt ett rejält hål där vi startar vattenfallet som sedan går ner till dammen. Då hade man kunnat lägga ner nått slags filter där tänkte jag. Men det kanske är bra korkat för det måste ju vara mkt svårt att göra rent det då.

Det bästa är kanske att ha det ovan jord, en stor plasttank som man kan städa ur. Men det verkar väldigt bökigt med ett filter och som det låter här ska det vara ofantlligt stort, så det kanske inte ens är att tänka på? Livet kanske får ha sin stilla gång i dammen, det är ju inte så mkt fisk i förhållande till vattenmängd.
#15 - 9 mars 2005 16:08
OM det fungerar alls med fluidiserande sandfilter är det meningen att det inte ska bli något att städa bort... där finns inget mekaniskt filter, ändast biologiskt, utan fasta filtermedia så det ska vara underhålls fritt. Det är här nånstans jag får säga att jag inte vågar svära på om det fungerar eller inte, eftersom jag inte är helt säker på vilket behol man har av mekanisk filtrering i dammen. löv och liknande kommer ju att brytas ner och bli näring till växter i dammen, men delar av allt från löv, till fisklik, kvistar osv kommer ju att samlas på botten och antingen ge en väldigt naturlig botten, eller en väldigt onaturlig botten, detta då jag inte riktigt bestämt mig för hur pass nära sjöars balans man kan komma med en damm. Jag har inte heller nån uppfattning om vilken mängd rörliga fasta partiklar som det kan röra sig om i en damm i heller.

Det är lätt för mig o säga att jag tror det kan fungera, jag behöver ju inte stå där o förklara för killen i grävaren varför han ska fylla igen en grop han grävde året innan.

Tsunami Koi har ett par intressanta länkar på dammbyggen, jag länkade till en filterkonfiguration mitt i en av deras trådar, som ser ut att vara möjlig att konstruera själv av ett par tunnor.

Hade det inte varit ett så stort tilltag, hade jag rekomenderat att du i alla fall provade med ett fluidiserande sandfilter. tyvärr ser även jag vissa brister i att bara rusa på o testa, det kan trots allt visa sig vara "mindre än optimalt". Jag har bara kört fluidiserande i kombination med filtermatta här än, jobbar på att få ihopa en större enhet, och köra helt utan mekanisk filtrering, som ju filtermatta, biologiskt aktiv, eller inte, står för. Anledningen till att peta ner ett så pass stort rör i marken, är för att det ska förbli underhålls fritt, rent praktiskt gör man hålet så stort man tror man behöver, i med röret, på något sätt ska vattnet in i botten på röret, antingen genom ett rör uppifrån och ner, eller vinklade (gärna "of center" för virveleffekt) insläpp i den nedre ändan, ju grövre röret är, desto långsammare kommer vattnet att färdas uppåt, och sanden inte följa med lika långt upp.i ovankant kan vattnet bara låtas rinna över kanten, om rörets överdel ingår i "poolen" till vattenfallet.

Jag slutar skriva här, då jag inte kan med säkerhet hävda att jag vet vad jag håller på med, och inte vill lura någon att ge sig på nått som de inte är medvetna om är en kanske rent ut sagt felaktig gissning.
B!
#16 - 9 mars 2005 16:21
I en så stor damm tror jag det är bäst och billigast med en biofilter med 4-6 mm tvättat grus.
Läs mer här http://www.itv.se/rainbow/svenska/f135.htm
#17 - 9 mars 2005 19:15
Ja,

nu har jag onekligen fått 2 olika inriktningar. Men Mr B,s förslag är mycket intressant. Jag ska fundera på detta,, du kan väl berätta när du får mer kött på bena om detta?

Kramfors förslag är ju vedertaget och kommer att fungera kan jag tänka mig. Fast frågan kan vara,,,, om man inte gjort tillräckligt stor filteranläggning,, är det lika med 0 då?
#18 - 9 mars 2005 19:55
Fluidiserande sandfilter är nog bra, det tar mindre plats, men utrymme verkar du ha runt dammen.
#19 - 10 mars 2005 13:53
Jag hittade den sidan jag pratade om själv. Lägger ut den ifall någon är intresserad av att bygga vattenfall.
http://www.odla.nu/artiklar/damm_vattenfall.shtml
#20 - 12 mars 2005 22:29
Här är bilder på filter http://www.koidam.dk/Filterstartslut.htm
#21 - 13 mars 2005 11:09
Hej!

Lite begreppsförvirring tydligen. Läs denna länk:
http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=80&parent=56

fiskbajs blir amoniom/amoniak. Amoniaken blir nitrit. Nitriten blir nitrat.
detta sker naturligt i dammen om man har tillräcklig luftning tex vattenfall eller i dammfilter. Det gäller bara att inte ha för stor nerskitning i förhållande till nerbrytningstakten. för då behöver man större filter. annars stiger dom akut giftiga ämnena amoniak och nitrit. Nitratet är inte akut giftigt utom i för stora mängder.

Vanliga filter och fluidiserande sandfilter kan inte bryta ner nitrat. Bara amonium och nitrit. För att få bort nitratet så måste man:
byta vatten
ha växter som äter upp det
bygga ett stort anerobt filter (stavning?)
använda zeolit

eller kombinationer av dessa.

så fixa du ett vattenfall för syresättning och cirkulation och ha tillräckligt med växter i förhållande till fisken. och får du för mycket nitrat så kan du alltid byta vatten.
får du för dåligt vatten så får du tråla ut fisken så du inte behöver mata så mycket och då får du mindre biologisk aktivitet och jämnare balans.

Allt som kommer i dammen i form av foder eller annat skräp, måste skattas bort i form av klippa växterna, byta vatten eller fiska upp fisken. så får man balans.

Sen skadar det inte att ha nån form av filter som tar skräp som flyter med i vattnet så det inte ligger och ruttnar utan man rensar bort det. en skimmer på insuget på pumpen tar tex hand om löv som flyter på ytan

Jag vet inte om det är bra ide att leda dagvatten från takrännorna till dammen. Är det bra damvatten, så kan du ju få automatiskt vattenbyte på 50-100 kbm per år.

Pil (salix) lär vara bra växter på att suga nitrat.

Urban
#22 - 13 mars 2005 20:04
Hej!

Använd inte biliga länspumpar till vattenfall och bäckar. dom är svindyra i drift i förhållande.

Urban
#23 - 13 mars 2005 23:25
Okej

Ska tänka på detta
#24 - 13 mars 2005 23:46
Urban, vilken begrepsförvirring åsyftar du ? ren nyfikenhet, och enveten vilja att lära, fullt införståd med att det blir växtligheten i dammen som kommer att få stå för slutstation vad det gäller filtreringen, i form av nitrat uptagning, precis som i ett lowtek akvarium.

B!
#25 - 14 mars 2005 21:05
Hej!

"Urban, vilken begrepsförvirring åsyftar du ? ren nyfikenhet, och enveten vilja att lära, fullt införståd med att det blir växtligheten i dammen som kommer att få stå för slutstation vad det gäller filtreringen, i form av nitrat uptagning, precis som i ett lowtek akvarium."

"nu har jag onekligen fått 2 olika inriktningar. Men Mr B,s förslag är mycket intressant. Jag ska fundera på detta,, du kan väl berätta när du får mer kött på bena om detta?

Kramfors förslag är ju vedertaget och kommer att fungera kan jag tänka mig. Fast frågan kan vara,,,, om man inte gjort tillräckligt stor filteranläggning,, är det lika med 0 då?"

det verkade som dammägaren var inne på olika vägar. jag var inte säker på om han visste att varken filtermatta eller fluidiserande sandfilter kan ta bort nitrat. och detta kan bli svårt om man inte är medveten om det och har som sista utväg att byta vatten.

i akvarium så löser vattenbyte många problem men det kan vara svårt i små sjöar.

Urban
#26 - 14 mars 2005 21:13
Hej!

Det var inte alls meningen att trampa på någons tår. Jag vill själv ha en stor damm och är mycket nyfiken på fortsättningen. Alla lösningar är bra till det dom är avsedda för.
Jag ber om ursäkt om det behövs, annars kan ni bortse från detta inlägget

Urban
#27 - 14 mars 2005 21:31
Jag

är tacksam för era inlägg. Känner fortfarande att det är väldigt stort detta med att fixa ett filter till denna damm. Det verkar onekligen besvärligt. Sista filen som kramfors skickade var en gigantisk filteranläggning. Så därför undrar man om man ska ha ett jättefilter till denna damm? Den är ca 15m x 20m fast aningen päronformad och 2 meter på djupaste stället men om man räknar 1 m så blir det mycket vatten som ska renas.
Ser att ni antar att jag är en han, men jag är av motsatt kön. Bara för ordningens skull, *ler*
#28 - 14 mars 2005 23:05
Kramfors ena förslag, med växande biofiltrering, för ju även bort nitraten genom växterna som står i substratet, i övrigt får man nog tyvärr se vilken damm som helst som en väldigt stor lowteck balja, om det inte finns tillräknigt med växter som tar sin näring ur vattnet, kommer det att mättas, med obehagligheter som följd.

Nu har jag inte mer info än nån annan här, men jag skulle tro att de växter som stoppats i från börjam antagligen har växt en del, spridigt sig, och kanske kompleterats med en del andra. Hurvida där är nog för att ta hand om restprodukterna från ca 100 kilo fisk, i ca 300 kubik vatten... Tja, de borde ha gott om plats i alla fall. Vet inte om det finns några mängder med växter som skulle tåla att planteras mer "heltäckande" i botten, inte heller vet jag om det är någon god ide, men annars åker man sanolikt på att utföra något vattenbyte om året, minst. Jäkla massa vatten.

B!
#29 - 15 mars 2005 05:59
Eftersom vattenvolymen bör passera filtren på mellan 1 och 2 timmar så blir det många UV-C ljus, filter och pumpar.
#30 - 16 mars 2005 14:22
Hej Zirry!

Din Damm verkar ha funnits i minst en säsong. Hur har den fungerat hittils med pumpar och grönalger! Vilken utrustning har du Haft hittills och vilka problem har du upplevt?

Urban
#31 - 16 mars 2005 15:53
Hej Urban

Vi har inte haft några som helst problem med dammen. Det enda som har varit problem det är att det står en del träd runt och på våren så släpper de ner en hel del skräp som lägger sig på ytan. Pollen är inte så kul att ha över halva dammen. Annars har fisken mått hur bra som helst, tror att det är max 3 st som dött och då har vi drygt 50 fiskar. Vi har inte haft något filter till dammen, men en fontän som vi satt på ibland så att vattnet rör sig något.
Därför var min tanke att man kanske inte behövde ha något filter, men det låter inte riktigt så. Som sagt så funderar vi på att bygga till ett vattenfall om tiden finns i sommar och då kanske man skulle kombinera det med ett filter var tanken.
Jag har gjort om hemsidan om det finns något intresse att kolla på den.
#32 - 16 mars 2005 19:34
Du få ha ett antal av de här filterna som tar bort skräp på ytan, http://www.vattenliv.nu/shop/show_category.asp?category=21&subcategory=74
#33 - 16 mars 2005 20:06
Den där brunnen ni använt för att fylla dammen, kan ni inte bara fortsätta pumpa upp så mycket vatten som den kan lämna (nivåbrytare+pump), sedan ha ytavlopp (så det inte svämmar över) ur dammen till en stenkista? Låter både billigare och enklare.
#34 - 16 mars 2005 20:09
Oops, förväxlade kanske några dammlänkar, ni hade kanske inte använt vatten från en egen brunn. Dåååå blir det lite dyrt att låta kranvattnet rinna.
#35 - 16 mars 2005 20:38
Jo,

vi har tagit vattnet från egen brunn. Det kanske kan vara en idé att göra så. Vi har ett rör ifall det skulle regna för mkt, så vi leder ut vattnet dit vi vill.

Kramfors,, säljer du dammgrejer?
#36 - 16 mars 2005 21:23
Ja., vår klubb är återförsäljare för OASE prodrukter.
#37 - 17 mars 2005 20:22
Hej Zirry!

Jag har funderat lite i dag. Jag har ingan damm själv utan bara akvarium men har funderat mycket kring filter och även byggt akvariefilter. Jag är själv sugen på damm.
Därför är det bra att prata via forum för om mina åsikter är helt uppåt väggarna så hoppas jag att folk rättar mig.

Ditt vattenfall.
Det måste börja högre upp och falla ner i din nuvarande damm. Annars får du stora problem med översvämningar om pumpen satnnar.

Vatten byte av något slag är bra. det bästa är naturligtvis som är föreslaget här ovan med ett litet flöde från er brunn hela tiden. om ni nu har råd med att bli av med det vattnet. Vatten brukar vara en bristvara för oss med egna brunnar.
Nästa alternativ är regnvatten från era stuprör. Låt oss anta att det regnar 50 till 100 mm per år. på en villa som är på 100 kvm så faller 50 till 100 kbm per år. Och mest i juli. Inte så fel!
Ett problem kan vara att regnvatten är aldeles för surt eller mjukt så ni får problem med ph värdet. Men detta borde gå att komma undan genom att filtrera över krossade snäckskal som säljs på Granngården i 25 kg säck. Eller annan kalksten.

Finns det någon som har erfarenhet av regnvatten i dammar?

Enligt Kramfors tidigare inlägg så behöver du ett stort filter på 1,5 kbm. Denna volym är inte omöjlig att uppnå om du använder 2 st 1 kbm tankar. Lavakross och biobollar är naturligtvis bra, men det går ju att testa med lecakulor om det blir mycket billigare.
Fast proffsen kör ju med blåa ppi 10 filtermattor och det behöver inte bli så vansinnigt dyrt. Till akvariebruk behöver man ca 1% av vattenvolymen och i ditt fall så blir det kanske 500 liter. kostar ca 5000 kr.Fluidiserande sandfilter är nog också bra. I teorin behövs bara 0,1% sand vilket är ca 50 liter som virvlar omkring i en tank. Snacka om billigt filter. I vilket fall så känns en friggebod som ett lagom maskinrum.

Pump. Ja en stor pump så du får lite fart på vattnet så det blir friskt syresatt vatten överallt i dammen skadar absolut inte. Speciellt om den kan samla skräpet på ytan också.

Uvc? Får du problem med grönvatten så kan du kompletera med ett sånt när som helst. det kan tex hänga under din fina bro.

Hur mycket meck som behövs beror givetvis på alla dom tidigare nämda parametrarna. Och också på om du kan fixa vettig tillrinnig av nytt vatten till dammen.

Håll koll på vattenvärdena!
får du problem med amoniak och nitrit så behövs större filter.
Får du för höga halter av nitrat så behövs mer växter som suger från dammen, eller ett anerobt filter, eller mer vattenbyte. Kanske en pilebuske planterad i en nergrävd plasttank brevid dammen som du klipper ner till roten vrje år. (om nu pil kan överleva med rötterna i vatten, men dom brukar tycka om folks dräneringsrör)

Eftersom jag inte vet så ber jag dig ha respekt för kramfors och hans ideer för han har mycket erfarenhet från sin klubb.

Hade det varit min damm så hade jag byggt ut filteranordningarna efterhand som det behövs. Eftersom jag är för snål för att lägga ut 35 000 kr på ett bräde och din damm har ju trots allt fungerat en säsong.

Jag vill ha din damm!

Urban
#38 - 19 mars 2005 19:25
Det

låter som om du går i dammbyggartankar Urban. Det är faktiskt underbart roligt med en damm, fast det kanske är för att den funkat så bra. Kanske mindra kul om det inte fungerar.
Men som det känns nu så detta med att ta vatten från brunnen (vi har 2 brunnar) låter närmast och sedan leda ut överskottsvattnet tillbaka till närheten av brunnen.
Jag ska ta upp detta ännu en gång,, måste man verkligen ha filter till en sån stor damm? Om man nu inte har så mkt fisk o vi matar dem knappt,, det finns så mkt djur och mygglarver där i så de behöver inte vårt foder.
Jag tänkte plantera i fler växter i sommar och sedan om vi kör vattenbyten några timmar per dag så undrar jag om det inte räcker.
Vad gör man med filtrena på vintern,, då måste man rengöra alltihopa efter det att man stoppat cirkulationen?
#39 - 19 mars 2005 20:41
Filter med någon större volym, kommer du behöva rengöra filtermassorna, för att bli av med de "rester" somm finns i dem, teoretiskt sett ska det inte behövas med ett fluidiserande sandfilter, däremot kan det behövas att man luckrar upp sanden efter vinterns stillastående. (den packas gärna väldigt hårt, om man använder riktigt fin sand) Bygger man i större skala med nån kubikmeter vatten i "filterkammaren" kan det vara en tanka att avlägsna vattnet före uppstart, möjligen redan i samband med avstägning.
Bästa sättet att veta om du behöver någon filtrering måste vara vattentester, det är inte omöjligt att du klarar dig utan.

B!
#41 - 24 mars 2005 15:09
Tackar

det var en mkt bra länk Kramfors. Jag ska även inhandla fler vattentester inför sommaren, så man håller koll på vad som händer. Nu längtar man bara på att allt ska tina undan och dammen kommer fram och det börjar hända saker där i.
Våra små koi som går inne skulle vara skönt att få ut. Men det lär väl dröja innan man kan stoppa ut dem. Vilken temperatur tror ni att det går att släppa ut dem i? De går i rumstemperatur, nu och kommer nog inte ner i mer än 18 grader när det blir dags att stoppa i dem.
#42 - 24 mars 2005 15:36
Jag brukar släppa ut mina Koi när vattentempen är stabil på över 15 grader på morgonen.
Jag har sammanstält lite tips inför våren http://www.kramforskoi.com/voridammen.htm

Här är mer att läsa http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=79&parent=56
#43 - 28 oktober 2005 10:49
Nu

har ännu en sommar gått och vi har krånglat med denna rening i dammen. Först och främst så måste dammen läcka någonstans, för det försvinner rätt stora mängder vatten. Vi fyller på ofta, så på detta sätt kommer det hela tiden i nytt vatten i dammen.
Vi har krånglat med 2 stora tunnor som filter där vi haft grovt grus och sönderklippt vattenslang samt filtermassa. Det stora problemet där är att vi inte får dessa att hålla tätt utan det läcker ut, så nu är det alternativet borta.
Uv-ljus har vi inhandlat men inte fått i. Det är ett 6 rör i denna och den har varit till en fiskodling så det ska räcka till denna damm. Men det sägs att man bör köpa nya rör varje år,, de kostar 1000:-/st. Låter aningen dyrt i mina öron, nog borde det väl räcka att ha 2 igång per sommar?
Men dammen har funkat ännu denna sommar med dålig filtrering och inget uv-ljus. Fiskarna mår bra, växer otroligt och förökar sig.
#44 - 2 december 2005 22:20
Vad det gäller UV rören, du behöver inte ha de tända dygnet runt, och du behöver inte ha alla tända samtidigt.. Eller så behöver du det. Lustigt sätt att säga vad jag menar klart. Men UV rören gör på det stora hela bara en sak, motverkar grönvatten, altså, ska de vara tända så mycket så att grönvatten effekten uteblir, resten av tiden kan de vara avstängda.Eftersom en del andra elakheter flyttar på sig främst nattetid, kan det vara en tanka att köra uv filtret just nattetid, och så många lampor som man måste. (tex dessa otrevliga cyano bakterier)

Jag har funderat lite, det största problemet med Fluidiserande sand filter, är att lätt sand är optimal, men lätt sand spolas bort för lätt (lätt = finkorning, inte dess densitet, felaktig benämning, jag vet...) I den här skalan borde det vara pumpar med kapacitet på runt 15 000 l/H, om vi nöjer oss med att "allt" vatten ska genom filtret, en gång i timmen. Gärna 30 000 l/h, men i alla fall. Det borde vara möjligt att använda fin rådagrus som "sand" med sådana vattenflöden, visst kommer man behöva mer sand, men det är i gengäld inte vansinnigt dyrt. Jag har ritat o ritat på olika konstruktioner för akvariet här hemma, och kört en 10 olika typer fluidiserande här hemma under sommaren, med samma sand i dem. (ovanpå allt, sand som jag ursprungligen stal ur akvariet, blästersand på båda ställena ;- ) Varje ny modell har gjort mig lite mer nöjd, men det är fortfarande inte "helt rätt". för en anläggning i den här dimmensionen skulle du antingen behöva ett hundratall av mina småttingar, för att få ner flödestakten till hanterbar så att sanden inte blåser ut, eller helt enkelt större rör, och grövre grus (visst, 4m's höjd, och ett par meters diameter, så kan du säkert ha 100 liter blästersand i utan att det gnisslar i tänderna när du dricker ytvattnet, men det börjar bli löjligt :- )

Jag gillar ideen med fluidiserande sandfilter, eftersom de inte behöver rengöras, så länge de bara är i drift. Ett mekaniskt filter som tar alla grejer som är för stora för att pasera genom pumpen är allt som behövs (plast galler / sil över insuget? brukar ju vara standard)

Antagligen är det vansinne att försöka sog på fluidiserande sandfilter till en så stor damm, utan att sätta sig ner o exprimentera ordentligt först, sån tur var det inte det du frågade om i alla fall.

Lycka till!
B!
#45 - 2 december 2005 23:57
Jag ska testa det här nästa sommar ett PB 20 kostar ca 10 392:-
http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=72
#46 - 10 januari 2006 17:53
Ingen som testat Delta-filtren?
#47 - 10 januari 2006 18:55
Nej jag har fiskarna inne 8 månader om året och det är problem med stora filter inne.
Delta 36000 är 235x81x81 cm.
#48 - 11 januari 2006 08:22
[quote=Kramfors]Nej jag har fiskarna inne 8 månader om året och det är problem med stora filter inne.
Delta 36000 är 235x81x81 cm.[/quote]

Jag har delta 24000 i min damm, finns nog inget filter som är bättre. Ska testa Power Bead i vår, verkar va väldigt bra.
Hur kommer det sig att du har inne dina fiskar så länge?
#49 - 11 januari 2006 10:41
Bor i Norrland och släpper inte ut Koien för än det är stabilt 15 grader i vattnet på morgonen.
#50 - 16 april 2007 17:49


detta sker naturligt i dammen om man har tillräcklig luftning tex vattenfall eller i dammfilter.


Vad menar du? Att man ska ha mindre luftning för att få bort nitritet?
#51 - 16 april 2007 19:13
Jag ser att den här tråden har fått liv igen. Det är 2 år sedan jag startade denna med filtrering som fråga.
Vi jobbar ff på detta och i år så håller vi på och bygger ett nytt filter. Först en tunna där vattnet endast virvlar igenom, sedan efter det har vi 3 stora tankar, där den första ska bestå av borstar, sedan filtermattor och den tredje är väl tänkt som någon form av sten/grus.
Där blir frågan vad ska man ha för att det ska göra någon nytta, tidigare har vi haft lecakulor, men det är nog inte någon vits med dem tror jag.

Före dessa filter ska det sitta ett uv-ljus på 55 w. Kanske för dåligt, ,men det är vad vi har tillgång till idag. Pumpen är en vortech 13000 som vi tänkte låta passera uv-ljuset utan strypning.

Vad tror ni?
#52 - 16 april 2007 20:24
Utan att veta exakt vilket 55w UV-C är du har tänkt dig Zirry, är det svårt att säga någonting, men din pump ger 12-15K l/h, De flesta 55w UV-C anger ett maxflöde på 8-10K l/h. Du har inte funderat på att göra en by-pass och styra typ hälften/två tredjedelar av vattnet genom UV-C't och resten liksom bara "missar" UV-C't? Det skulle minska motståndet i den biten av slingan, och öka flödet något marginelt jämfört med att köra allt vattnet in i UV-C't. (För att få mesta möjliga positiva effekt bör man antagligen låta bli att koppla samman rören, utan låta dem gå in i "vortexen" separat.) Om du har något annat syfte med UV-C't än att motverka grönvatten, kan det här vara en dålig lösning, annars borde det vara så nära optimalt du kan komma.
B!
#53 - 16 april 2007 20:34
Ja, det var detta vi funderade på att kanske dela upp det lite. Vi har annars en pump till på 8000l som vi skulle kunna ta till uv-ljuset och den större pumpen går bara till filtret. Ja, det är endast för att bli av med det gröna vattnet, som är riktigt grönt på sommaren.
#54 - 16 april 2007 20:42
Mer cirkulation är iofs alltid bra, men ni kan inte köra Vortech 13000 rakt in i "vortexen" och köra 8K l/h pumpen genom UV-C't och in i "vortexen" för totalt strax runt 20K l/h? Eller blir det för bra flöde genom filtreringsanläggningen kanske?

Fördelen med att köra UV'C't helt utanför filtreringsanläggningen är klart att det går att stänga av både pump, och UV-C om det inte behövs 100% av tiden.

Nåja. Dokumentera hur ni gör, och kom med bilder, det låter intressant. Jag gillar tanken på högt flöde genom filtreringen, men jag är flödes tokig, jag har precis kopplat in en 5K l/h pump till mitt 375L akvarium.
B!
#55 - 16 april 2007 21:07
Du menar att det blir för stort tryck???
Vi har ju gjort detta filter själva och rören är avloppsrör vilket gör att de är grova. Jag antar att den mängden vatten skulle komma ut på rätt ställe,, utan att gå över kanterna, för vi har tankarna öppna.
Man kan ju tyvärr inte lägga in bilder här om man inte är "guldnånting" men jag har tänkt uppdatera dammsidan när tid finns,, men den finns ju inte för denna damm tar hur mkt tid som helst. Vi som bara skulle njuta av den och mata fiskarna,,,,, hmmmm
#56 - 16 april 2007 21:16
Flödet genom "vortexen" måste ju vara någorlunda avpassat så att sedimentering sker, så tror jag det heter, när det tyngre avfallet trillar ut, och lägger sig på botten. Sen måste vatten mängden som ska igenom de andra filterbehållarna självklart inte vara mer än att det inte rinner över någonstans, men det är nog inget problem. Man kan klart vara så jälka fräck att man gör två "vortex" enheter, men då frångår ni ju er nuvarande planering rätt ordentligt. ;- )

Du har tid och sitta här o läsa forum inlägg, gå o uppdatera dammsidan. ;- )
När du är på det kan du ju lägga in en fungerande länk med, jag får ingenting på den gamla här i tråden...
B!
#57 - 16 april 2007 21:26
http://web.telia.com/~u50030066/

kommer du inte in på denna,, ?
#58 - 16 april 2007 21:29
Mr B skrev:
Flödet genom "vortexen" måste ju vara någorlunda avpassat så att sedimentering sker, så tror jag det heter, när det tyngre avfallet trillar ut, och lägger sig på botten.

B!



Jaha,,, du tänker så,, *s* sånt har vi inte brytt oss nått om,, inte haft en tanke på heller,,, trodde det räckte att bygga filer,, :-)
#59 - 16 april 2007 21:36
Zirry skrev:
http://web.telia.com/~u50030066/



kommer du inte in på denna,, ?


Jorå, den funka, dock inte goto.glocalnet, som står i ditt andra inlägg i den här tråden. Sannolikt för att du bytt Internet leverantör.
Tack för uppdateringen.
B!

Appropå ingenting.. Blir du inte trött av att stå där och hålla hunden sällskap, ser den inte till att dricka ur dammen / insjön, utan att du håller en lampa åt den?
#60 - 16 april 2007 21:54
*skrattar*
#61 - 16 april 2007 22:05
Jag sitter här och funderar. Ni har inte över huvudtaget funderat på hur mycket vatten ni kommer skicka genom "vortex" tunnan, eller vid vilken vattenhastighet det börjar släppa från sig all skit? Alla andra rör går helt enkelt att dubblera för att öka kapaciteten, om man inte vill göra större hål på platsen för de gamla rören, men det kan ju bli lite trist om man har en för liten tunna för sin virvel, då släpper den i stort sett bara de absolut tyngsta partiklarna där, och allt det andra kommer fylla igen själva filterbehållarna.

Jag har funderat lite på något alternativt filtermatterial, men inte haft någon möjlighet att testa det, ni kanske vill ha det i åttanke istället för filltermatter. Vanliga plast-dörrmattor. Sådana där oftast grå, eller gröna, med borst som är en, en och en halv cm långa. Jag kommer aldrig ihåg vad de heter, men jag ska fråga farsan, han vet. De använder nämligen sådana i hjulhusen på lastbilar i familjens åkeri för att inte stänka och skita ner passerande personbilar lika mycket. Jag har inte kollat om det är något alla gör, eller något gubben hittat på själv. Hur som helst. De borde vara billigare än vanlig filtermatta, och ge väldigt mycket yta för bakterier, samtidigt som det inte borde förhindra flödet helt åt skogen... Tror jag. Kanske. Möjligen värt att titta på, beror mycket på vad man får tag i för typ av matta, tror jag.
Iofs verkar ni inte rädda för att satsa pengar i projektet...
B!
#62 - 16 april 2007 22:18
Jag tror jag vet vad du menar,, och jag ska kolla efter dem. Vi har redan ett par filtermattor,, men dessa plastkar slukar hur mycket material som helst. Så dessa tips är toppen.

Vad ska man slänga i för sten/grus i sista karet? Jag vet inte ens varför man ska ha gruset i sista baljan, jag hade lagt filtermattorna där.
#63 - 17 april 2007 05:10
Jag fick inte länken att funka så jag vet inte hur stor dammen är.
Tänkte ändå komma med ett förslag innan du börjar spendera på filter.
Anlägg en grundare damm med sumpväxter före eller efter vattenfallet.
Det är dekorativt och växterna är väldigt effektiva på att rena vattnet från gifter, nitrit, nitrat och ammoniak. En bonus är att de tar den näring som algerna skulle levt på. Har sett flera varianter av detta på nätet där folk har fått ett rent och algfritt vatten just med en kombination av sumpområde och vattenfall innan dammen.
#64 - 17 april 2007 07:14
Tanken är väll att man ska få gradvis mindre "porer" och därmed fånga upp allt mindre partiklar och bryta ner dem. Annars vet jag inte. Jag sitter och funderar på vad man skulle gjort för någonting smart för att sköta näringsexporten, er insjö är ju lite jobbig att byta 25% vatten i lite då o då...

Ni skulle kunna ha gigantiska rabatter, utformade som stuprören man hänger runt huset, plastade med dammplast, fyllda med grovt grus, en tunn fiber duk, och 2dm näringsfattig jord ovanpå det. sen får ni odla rosen buskar, träd, eller veritabla skogar på det... Skalan är helt enkelt för stor för att det ska bli lätthanterligt. Ge mig ett par år kommer jag säkert på någonting som är realistiskt.
B!
#65 - 22 april 2007 18:46
Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på denna insjö till damm.. :)
Länken i början på inlägget verkar inte fungera.
#66 - 22 april 2007 22:38
Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på denna insjö till damm.. :)

Länken i början på inlägget verkar inte fungera.


Jag håller med. Faktum är att jag påpekade det ett par inlägg högre upp, och fick en ny länk till svar...
Här.
B!
#67 - 23 april 2007 19:20
Ahh, den hade jag redan sett men inte kopplat ihop den till denna tråden :)
Grymt fint var de iaf..
Bilagor:
#68 - 28 april 2007 05:29
Vi har kollat upp denna plastmatta som du (Mr B) tipsade om. Men det var inga hål i plasten vilket gör att inget vatten kan passera där. Men det kan ju finnas andra mattor som inte är så kompakta.
Nu funderar vi på vart vi kan få tag i borstar, lite större som skulle passa i en plasttank på 1 kubik. Det måste finnas flera olika maskiner som använder större borstar som de t.ex sopar med, dessa borde man kunna komma över när de byter sina borstar. Är det någon som har tips om detta.
#69 - 28 april 2007 05:45
Mr B skrev:


Jag har funderat lite på något alternativt filtermatterial, men inte haft någon möjlighet att testa det, ni kanske vill ha det i åttanke istället för filltermatter. Vanliga plast-dörrmattor. Sådana där oftast grå, eller gröna, med borst som är en, en och en halv cm långa. Jag kommer aldrig ihåg vad de heter, men jag ska fråga farsan, han vet. De använder nämligen sådana i hjulhusen på lastbilar i familjens åkeri för att inte stänka och skita ner passerande personbilar lika mycket. Jag har inte kollat om det är något alla gör, eller något gubben hittat på själv. Hur som helst. De borde vara billigare än vanlig filtermatta, och ge väldigt mycket yta för bakterier, samtidigt som det inte borde förhindra flödet helt åt skogen... Tror jag. Kanske. Möjligen värt att titta på, beror mycket på vad man får tag i för typ av matta, tror jag.

Iofs verkar ni inte rädda för att satsa pengar i projektet...

B!


Är det möjligen Astro Turf du menar, jag har själv funderat på dessa mattor som bottenmaterial i yngelkar men inte kommit till skott ännu, frågan är om dom är giftfria eller släpper ifrån sig nåt ämne.
http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=1315
#70 - 28 april 2007 08:09
Zirry skrev:
Nu funderar vi på vart vi kan få tag i borstar, lite större som skulle passa i en plasttank på 1 kubik. Det måste finnas flera olika maskiner som använder större borstar som de t.ex sopar med, dessa borde man kunna komma över när de byter sina borstar. Är det någon som har tips om detta.


Inte säker, men de som hänger utanför de olika fotbolls omklädningsrummen här i trakten har jag för mig att gatukontoret stått för. Det sitter järnband i centrumet som gör dem olämpliga, men kolla upp det, kan ju finnas modeller utan.

albjohn skrev:
Är det möjligen Astro Turf du menar, jag har själv funderat på dessa mattor som bottenmaterial i yngelkar men inte kommit till skott ännu, frågan är om dom är giftfria eller släpper ifrån sig nåt ämne.

http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=1315


Det ser ganska rätt ut, men det är glesare mellan borsten i de som farsan använder, och det är hål i bottenplasten. Om de är giftfria borde tillverkaren kunna svara på.
B!
#71 - 28 april 2007 08:18
Jag har för mig att jag sett nån sån variant ochså med lite mjukare borst, det kan ev vara nåt man använder på altaner och balkonger eftersom det bör kunna släppa igenom vatten och andas pga mögelrisken.

Men kolla med farsan din och rapportera gärna vad det är för något han använder.
#72 - 28 april 2007 09:52
albjohn skrev:
Men kolla med farsan din och rapportera gärna vad det är för något han använder.


Jag har jagat honom. Just nu är han i Holland, så jag kan inte göra en ny påstötning, men sist jag frågade, kunde han inte komma ihåg fabrikat eller liknande, men de skulle, om han mindes rätt, vara köpta på EKO-hallen, på en höstutförsäljning av "sommar varorna" Han har haft hur många som helst, men det är viss åtgång på dem tyvärr.
B!











Annons