Bygga ett kombinerat soffbord och akvarium.

#1 - 19 mars 2012 22:01
Hej alla!

Jag står för närvarande i bostadskö i Lund och hoppas att kunna få en ny lägenhet relativt snart.
Jag har varit sugen på att skaffa ett akvarium ett tag och tycker att det skulle kunna vara häftigt att kombinera det med ett soffbord. När jag satt och sökte runt lite hittade jag detta bygge: http://picasaweb.google.com/100698814088283211827/FishTankCoffeeTable?gsessionid=x7Cs6cYBGS6KOs6YUb02qQ&fb_source=message

Vad tror ni om det, har ni några tips eller synpunkter?
Jag har haft akvarium när jag bodde hemma men det var många år sedan nu.

Mvh
Christian
#2 - 20 mars 2012 10:06
Jag tycker det verkar häftigt med ett kombinerat bord/akvarium.
Nackdelarna är väl att alltid måste titta ner för att se på fiskarna :D och jag funderar på vattenbytena dvs om det blir nån hävert effekt om man vill byta vatten med slang och sen blir det väl en hel del fula sladdar från akvariet som ligger på golvet.
#3 - 20 mars 2012 10:12
Tycker det ser tufft ut men det tråkig är ju att man nästan aldrig kan se fiskarna om man inte ligger på golvet, uppifrån ser man ju inge vidare oftast, Men du kanske får ha en rocka där i? :)
#4 - 20 mars 2012 10:13
hade lite ideer på att bygga ett soffbordskar sådär ett tag, men byggde ett anant kar istället

vattenbytena blir ju inte så jobbiga. bara sätta en slang på en cirkpump som pumpar ut vattnet. o sladdar kan man gömma under mattan in under soffan. ( man får göra ett litet hål i mattan för att få in sladdarna under)

men jag gillar ideen. kollade tillomed på lite olika bord på blocket som man kunde bygga om :D
#5 - 20 mars 2012 10:14
snyggt eller inte kan man ju alltid diskutera.

men vissa saker kan man nog komma överens om.

1)
Väldigt opraktiskt vid vattenbyten.

2)
Frågetecken uppkommer med sladdar och el-säkerhet om man inte kan säkerställa en vettig droppfunktion.

3)
Att se normala fiskar uppifrån är i praktiken hopplöst, ser inte alls roligt ut.
Enda vettiga fiskar som är trevliga att se uppifrån är rockor. Och då vill det till kar
som är betydligt större än ett normalt bord.

Rådet är......fundera igenom nooooga vad du skall ha det till och vilken nivå
på skötsel du vill lägga ner med tanke på diverse praktiska saker.

.
#6 - 20 mars 2012 11:14
Stackars fiskar, mest bara se fötter och ben på de människor som vistas omkring dom. Inte kan man ställa tex glaset eller kaffekoppen på det heller utan risk för att skrämma slag på de stackarna.
#7 - 28 mars 2012 17:09
#8 - 28 mars 2012 17:17
Helt klart snyggt, behöver ju typ inte ha fiskar i, snyggt bara som det var med vatten och växter :D
Man kan ju bara köra in en mal/snäckor för att få bort alger efter ett tag :)

Annons