Bygga ett 1000 liters akvarium

#1 - 21 juli 2007 16:12
Tja! ja ska bygga ett 1000 liters akvarium.
Vad bör jag tänka på o så?
Och vad för tjocklek på glaset bör jag ha?
hur långt o högt o brett ska akvariumet vara för att få en relativ balans?

tacksam för svar :P
#2 - 21 juli 2007 16:43
Storleken på karet är lite beroende på vad du ska ha i det.
Ska du ha tex en BTN är det inte fel med lite djup då bakgrunden stjäl en del plats och likaså om du ska köra med växtkar.
Jag har måtten 200x80x60 på mitt 960 liters kar men jag hade gärna sett det minst 50 cm längre men det kanske kommer...
Personligen skulle jag nog inte göra ett så stort kar själv då det är mycket vatten som kan komma ut på golvet, men har du gjort kar förr så är det säkert inga problem;).
#3 - 21 juli 2007 17:00
jag bor i källaren ;P så när sånt inträffar så rinner de ner i en brunn (= har tänkt att mura o gjuta grunden där akvariumet ska stå på. har varit o mätt lite :P tänker nog göra de 200x65x65. men hur tjockt glas ska man ha?
#4 - 21 juli 2007 17:02
Längst ner på denna sidan står det du behöver veta, men jag skulle nog inte använda mindre än 12 mm tjockt glas.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86
#5 - 21 juli 2007 17:23
Tack för sidan (= detta ska bli ett kul bygge (= har byggt lite innan fast mindre tank
#6 - 21 juli 2007 17:32
Kenny89 skrev:
jag bor i källaren ;P så när sånt inträffar så rinner de ner i en brunn

Hoppas att brunnen är stor ifall olyckan inträffar;)!
Du får rapportera vidare under projektets gång och som vanligt är bilder ett måste!
#7 - 21 juli 2007 19:02
Det ska bli intressant att följa efter projektet och hoppas att du lägger upp bilder här på forumet också.
#8 - 21 juli 2007 19:15
lycka till med bygget har du bestämt vilka fiskar du ska ha?
#9 - 22 juli 2007 15:56
ansjo skrev:
Hoppas att brunnen är stor ifall olyckan inträffar;)!

Ja, och att den klarar att skölja ned allt bottenmaterial ifall botten går ur... (Jag tror inte att man skall lita på att en golvbrunn löser alla översvämningproblem, men nu blir det ju i allmänhet inte översvämmning!)... Hoppas du postar bilder på projektet.
#10 - 22 juli 2007 17:12
Vi Ska Gjuta en Betongplatta (= och mura upp tegelstenar där den ska stå ;P så ja känner mig rätt så trygg med de me botten (= och ja har klinker på golvet så de händer inte så mycke (= som de ser ut nu så ska vi gjuta akvariet och ha glas skiva fram.. eller så ska vi göra akvariet av divinicell hur de nu stavas o sen ha båtplast intill o glas skiva fram(= o nån metallram så den blir stabil.. Får se hur de blir (= ska ha mina Diskusar i Tanken (= Om ni inte har något annat förslag!;) ja gillar stora parbildande ciklider (=
#11 - 25 juli 2007 14:21
Tjolahopp ;D då har man varit o kollat på en glasruta^^ akvariet blir 240x70x70 cm! har precis varit o kollat på Rutan (= Bilder Kommer att Tas;P
#12 - 25 juli 2007 16:13
Kenny89 skrev:
Tjolahopp ;D då har man varit o kollat på en glasruta^^ akvariet blir 240x70x70 cm! har precis varit o kollat på Rutan (= Bilder Kommer att Tas;P

Nice!, en liten grej bara, varför använder allt UTOM punkt i slutet av meningarna? Nyfiken bara.
#13 - 25 juli 2007 16:58
Är du min svenska lärare eller?... här har du lite punkter som du kan titta på........ Som -->Ersättning<-- för alla punkter ja har struntat i att skriva. (=
#14 - 25 juli 2007 17:04
Mhmmm....Iafl jag tänkte också bygga ett 1000L själv men vad tror ni priset på allt kommer ligga på ?
#15 - 25 juli 2007 17:14
En glasruta som är 12 mm tjock kostar ca 900 kr kvadratmetern.
Den glasrutan ja ska köpa kostar 1600kr och den är 12mm tjock och 240cm lång och 70cm bred. Jag ska bara ha glasruta framtill och betong eller hårt pressat divinicell runt resten. Och sen så ska vi täcka allt med båtplats så de håller tätt. divinicellen får vi gratis och båtplasten har ja ingen koll på. Men pappa känner en kille som håller på mycke med båtar o så. (= Kan inte säga vad de kommer att kosta. men de kommer att ligga på några tusenlappar iallafall. Divinicellen rörde sig 1,5 mm på 3 meter ^^ den e testad i en maskin. Starka saker ;D
#16 - 29 juli 2007 15:00
Tja (= nu har ja murat upp där akvariet ska stå ;D och nu ska jag börja göra formen o armera;) lägger upp lite bilder snart!
#17 - 3 augusti 2007 21:42
Försvann allt ned i brunnen?
#18 - 4 augusti 2007 00:55
nepp... ska lägga upp bilder... men ja har inte blivit goldmember än:S betalde för 3 dagar sen. Vi har gjutit formen^^ och så ska vi riva den när ja vaknar.
#19 - 4 augusti 2007 14:17
Kenny89 skrev:
En glasruta som är 12 mm tjock kostar ca 900 kr kvadratmetern.

Den glasrutan ja ska köpa kostar 1600kr och den är 12mm tjock och 240cm lång och 70cm bred. Jag ska bara ha glasruta framtill och betong eller hårt pressat divinicell runt resten. Och sen så ska vi täcka allt med båtplats så de håller tätt. divinicellen får vi gratis och båtplasten har ja ingen koll på. Men pappa känner en kille som håller på mycke med båtar o så. (= Kan inte säga vad de kommer att kosta. men de kommer att ligga på några tusenlappar iallafall. Divinicellen rörde sig 1,5 mm på 3 meter ^^ den e testad i en maskin. Starka saker ;D

Drar inte divinicellmaterialet åt sig vatten?

Vet att på den lokala sjöräddningsbåten (Eskort-klass) så drog den i sig ca. 200 - 300 liter vatten på en säsong fast den var plastad. Iofs så är den båten från -86 så den har några år på nacken, och utvecklingen går ju framåt.

Mvh
Jonas
#20 - 4 augusti 2007 15:03
Om du använder båtplast så måste du måla med yel-coat och top-coat efter plastningen. Den glasfiberarmerade plasten släpper igenom fukt (och vatten). Du måste alltså måla akvariet invändigt med samma ytfärg som båtägarna använder på utsidan. Du bör dock undvika bottenfärg:). Silikonon fäster dåligt på den typ plast du använder så du måste se till att du får en bra anläggningsyta för frontrutan så du kan infoga bra med silikon.

MVH Lasse
#21 - 4 augusti 2007 21:08
Tack för svaren (= men Jag har gjutit akvariet i betong och så har ja armerat de (= så nu ska ja bara låta betongen fuktas o torras o sen så ska ja måla betongen. jag har mätt den lite o så nu efter gjutningen och Akvariumet blir 1400 liter^^
#22 - 6 augusti 2007 15:46
Här kommer lite bilder på Mitt Bygge (=
Har försökt att ta bilder efter hand ja arbetat så ni ska se hur ja gjort (=
[ATTACH]6796[/ATTACH]
#23 - 6 augusti 2007 15:53
Här kommer lite fler bilder på mitt Akvarie bygge (=
Här har ja armerat och gjort formen klar för gjutning (=
Glömde ta bilder på när ja gjorde inneformen, men man ser lite på den nedersta bilden i detta inlägget hur de ser ut.
[ATTACH]6802[/ATTACH]
#24 - 6 augusti 2007 15:56
Hehe här får ni massa bilder på en gång ;)

Kan säga att de va kladdigt värre xD

[ATTACH]6807[/ATTACH]
#25 - 6 augusti 2007 16:14
Kul det kommer att bli om ni ska flytta någon gång och de som flyttar in i huset inte gillar akvarium;)!
Kul att få se bilder då sådana här projekt annars har en tendens att bara bli snack och ingen verkstad.
Fortsätt gärna med bilder under byggets gång!

Vad har du tänkt dig för fisk och annat i karet?
#26 - 6 augusti 2007 16:33
Haha huset får bli extra dyrt då^^
Om dom inte gillar karet kan dom ju försöka flytta på de haha eller så får dom spränga bort de ^^
Har fler bilder som snart ska komma upp (=
jag har kollat upp lite olika ciklider.

Dessa e ja mest ute efter att ha... tycker att dom e så vacker!
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=332
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=562

Och sen har ja lite andra arter som ja också kan tänka mig att ha.
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=182
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=423
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=419
www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=445
Det finns hur många ciklider som helst att välja på^^
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=486
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=194
#27 - 6 augusti 2007 16:40
Ja, du har ju plats för några stycken;)!
#28 - 6 augusti 2007 16:43
japp Snart så har jag iallfall^^
#29 - 6 augusti 2007 17:40
Då kanske det snart är dags för ett hembesök då;)?
#30 - 6 augusti 2007 20:22
Då måste jag få hänga på! Häftigt projekt!!!:)
#31 - 6 augusti 2007 20:59
Hehe ni e välkomna (=

Har mycke betong slipning framför mig nu.
Såhär långt har jag kommit på 1,5 vecka ^^
Rev formen i lördes, så ja kan nog börja slipa imon(=
[ATTACH]6809[/ATTACH]
#32 - 6 augusti 2007 21:03
fan de verkar bli riktigt grymt ändå:D
#33 - 6 augusti 2007 22:14
du e alltså om jag förstått det rätt 17år gammal?? och har byggt detta själv?? imponerande, väldigt imponerande om så. ser ut att bli riktigt nice faktiskt. ser fram emot slutresultatet
#34 - 6 augusti 2007 22:45
jag var också fundersam först inför hans ålder, men man ska inte underskatta dagens unga:D
#35 - 6 augusti 2007 22:46
Och han verkar vara en dj**el på att snickra!
Hmmm, om man skulle bygga sig ett hus:p......Kenny????
#36 - 6 augusti 2007 23:18
han kan få bygga en akvarie ställning till mig :)
#37 - 7 augusti 2007 04:29
haha jepp ja e 17 år(= Jag har fått betala allt material själv så har ja inte gjort allt helt själv min Fader har fått vägleda mig lite(= Börjar på sista året på bygglinjen nästa vecka (= Bygga hus kostar mycke pengar hehe men kanske ja ska göra nån gång i framtiden^^
#38 - 7 augusti 2007 08:17
Vad har du tänkt att använda som ytbehandling i ditt kar?

MVH Lasse

Här har du en metod som fungerar bra både till söt och salt vatten

http://www.haucon.se/montage_pdf/montage_penetron.pdf
#39 - 7 augusti 2007 15:44
Så ja ska penetron behandla efter ja slipat då?
Jag får låna jobbets slip på torsdag så tills dess får ja kolla hur min ljusramp ska bli o så.
Ska fråga i handeln, om ingen annan här vet en bra färg?:P
#40 - 7 augusti 2007 17:39
Kenny89 skrev:
Så ja ska penetron behandla efter ja slipat då?

Jag får låna jobbets slip på torsdag så tills dess får ja kolla hur min ljusramp ska bli o så.

Ska fråga i handeln, om ingen annan här vet en bra färg?:P

Var noga med att penetrona allt som kan ha kontakt med vattnet. Penetronet ger en liten ljusare ton och bör därför inte tas över någon färg, Vad jag vet så är det övermålningsbart då det bildar en kemisk förening med betongen. Skulle du välja att måla så ta en färg som inte släpper något. en tvåkomponets epoxi vore nog bra. Men fråga exempelvis de som säljer penetron. Då skall du ha en färg som minst uppfyller livsmedelskrav.

Våra stora tankar är bara penetronade (jag jobbar på Universeum) - inte målade och det har fungerat bra i många år. Om du gör penetroningen riktigt så kommer heller inte betongen påverka vattnet varken vad gäller hårdhet eller alkanitet.

MVH Lasse
#41 - 7 augusti 2007 19:29
så när kommer nästa bach av bilder eller
#42 - 7 augusti 2007 19:47
Lasse skrev:
Var noga med att penetrona allt som kan ha kontakt med vattnet. Penetronet ger en liten ljusare ton och bör därför inte tas över någon färg, Vad jag vet så är det övermålningsbart då det bildar en kemisk förening med betongen. Skulle du välja att måla så ta en färg som inte släpper något. en tvåkomponets epoxi vore nog bra. Men fråga exempelvis de som säljer penetron. Då skall du ha en färg som minst uppfyller livsmedelskrav.

Våra stora tankar är bara penetronade (jag jobbar på Universeum) - inte målade och det har fungerat bra i många år. Om du gör penetroningen riktigt så kommer heller inte betongen påverka vattnet varken vad gäller hårdhet eller alkanitet.

MVH Lasse

Respect! men då ska ja skaffa mig penetron men var kan ja få tag i de? i vanlig en vanlig färgbutik?
#43 - 7 augusti 2007 19:50
NoZ skrev:
så när kommer nästa bach av bilder eller

Ska se om ja kan få tag i penetron hehe för isåfall kommer ja bli klar med karet snabbare än ja tänkt mig^^ kanske ska ta lite bilder på torsdag(=
#44 - 7 augusti 2007 19:56
Hör med dessa.

Haucon
Lertagsgatan 13
694 34 Hallsberg
Tel: 0582-126 00
Fax: 0582-126 90
E-mail: [email]info@haucon.se[/email]
Hemsida: www.haucon.se
#45 - 7 augusti 2007 20:16
tack! Men om den måste va fuktig när ja behandlar betongen så tar de hur lång tid innan ja kan limma på glaset? hade ni silicon när ni limmade era glas?
#46 - 7 augusti 2007 21:48
Kenny89 skrev:
tack! Men om den måste va fuktig när ja behandlar betongen så tar de hur lång tid innan ja kan limma på glaset? hade ni silicon när ni limmade era glas?

Nej - inte normalt akvariesilikon utan en annan typ av häft/tätningsmassa. Jag har en sort som vi användt för att täta det stora (1400 kubik) från en läcka (det härdar till och med under vatten). Jag skickar beteckning i morgon. Kanske du skall använda det mellan betong och glasskiva och sedan köra glassilikon i V-fogen. Viktigt är dock att du sätter lite spänn när du fäster glaset mot betongen.

Skynda inte - låt allt ta sin tid - det blir ett fantastiskt akvarium

MVH Lasse
#47 - 8 augusti 2007 17:34
Najs! De låter bra. Du verkar kunna dehär;) send me tha Beteckning :D
#48 - 9 augusti 2007 05:55
Dow Corning 895 Structural Glanzing Sealant har vi användt vid reperationer på rekommendation från de som byggde våra akvarium. Kan vara svårt att få tag i men Leffe på Triton Akvarium i Täby har något liknande som han användt bland annat i saltvatten (http://www.tritonakvarium.se/). Det är viktigt att du får tag på något som erfarenhetsmässigt visat sig fungera giftmässigt. Det kan iofs fungera med glassilikon men jag hade nog inte själv vågat detta. Däremot kan du nog använda glassilikon som en yttre försegling i v-fogen.

MVH Lasse
#49 - 9 augusti 2007 11:04
jag tror inte det håller! det är ett förjävligt tryck förstår du längst nere vid kanterna, nu har ju jag bara kollat på bilderna, men hur tjocka är väggarna? och bottnen, det känns som om det kommer spricka, och troligtvis läcka. Men somsagt bilderna säger inte allt, väggarna ser inte ut att vara mer en typ 5cm?
Jag skulle nog ha minst 1dm ocm det är cement.
#50 - 9 augusti 2007 13:56
matlo skrev:
jag tror inte det håller! det är ett förjävligt tryck förstår du längst nere vid kanterna, nu har ju jag bara kollat på bilderna, men hur tjocka är väggarna? och bottnen, det känns som om det kommer spricka, och troligtvis läcka. Men somsagt bilderna säger inte allt, väggarna ser inte ut att vara mer en typ 5cm?

Det är Betong och bottnen är 10 cm och väggarna e 8 cm och ja har armerat de. Betongen e en blandning på 1 på 3 o väldigt stark =P betongen e de sista som kommer spricka :P ja e bara fundersam hur ja ska göra med glaset
#51 - 9 augusti 2007 14:02
matlo skrev:

Det håller för ett jordskalv ska jag lova det är inte mycket tjockare än när du gjuter ett valv till ett hus.:)
#52 - 9 augusti 2007 14:17
Lasse skrev:
Dow Corning 895 Structural Glanzing Sealant har vi användt vid reperationer på rekommendation från de som byggde våra akvarium. Kan vara svårt att få tag i men Leffe på Triton Akvarium i Täby har något liknande som han användt bland annat i saltvatten (http://www.tritonakvarium.se/). Det är viktigt att du får tag på något som erfarenhetsmässigt visat sig fungera giftmässigt. Det kan iofs fungera med glassilikon men jag hade nog inte själv vågat detta. Däremot kan du nog använda glassilikon som en yttre försegling i v-fogen.

MVH Lasse

kollade på länken du skickade...
Den ända siliconen ja hittade va innotec undervattenssilicon är det den du menar?
#53 - 9 augusti 2007 15:24
Kenny89 skrev:
kollade på länken du skickade...

Den ända siliconen ja hittade va innotec undervattenssilicon är det den du menar?

Ja - jag tror det :). Han visade mig ett när jag var uppe och besökte honom men jag kommer inte ihåg namnet. ring upp till dom och fråga om de tror det är ett bra alternativt just i din applikation.

MVH Lasse
#54 - 11 augusti 2007 12:29
Tja! ja tänkte att när ni väntar så otåligt på bilder ;) haha så kan ni lyssna på Denna Låt som mina polare har gjort;)
http://thepiratebay.org/tor/3769318/The_Guys_with_Hard_Rock_in_their_Hearts_-_Vara_som_Kenny
#55 - 11 augusti 2007 14:15
123
#56 - 11 augusti 2007 14:15
Kenny89 skrev:
Tja! ja tänkte att när ni väntar så otåligt på bilder ;) haha så kan ni lyssna på Denna Låt som mina polare har gjort;)

http://thepiratebay.org/tor/3769318/The_Guys_with_Hard_Rock_in_their_Hearts_-_Vara_som_Kenny

jag tror inte att folk på denna sidan andvänder bitcomet etc, ;) + jag tror dom har läst på nyheterna att det är olagligt att ladda hem där, men det struntar vissa i, förutom ungdomarna då höhö;).. Sen seedar ingen heller på den torrenten ju!
#57 - 11 augusti 2007 14:16
oj mitt internet hängde sig så jag råkade posta 2 gånger, förlåt. Tog bort texten upptill.
#58 - 12 augusti 2007 13:07
http://www.myspace.com/laholmroots

här kan ni lyssna på den lagligt;););)
#59 - 13 augusti 2007 22:04
haha! inte riktigt min musik stil..
#60 - 13 augusti 2007 23:25
matlo skrev:
jag tror inte att folk på denna sidan andvänder bitcomet etc, ;) + jag tror dom har läst på nyheterna att det är olagligt att ladda hem där, men det struntar vissa i, förutom ungdomarna då höhö;).. Sen seedar ingen heller på den torrenten ju!

det är inte olagligt att använda sig av bittorrent teknik!
det beror ju på vilket material man laddar ned/upp.

mvh
/Annika
#61 - 15 augusti 2007 11:32
Tja!
har beställt penetron idag så nu får vi se när de kommer. Kan limma på glaset en vecka efter penetroneringen^^
#62 - 15 augusti 2007 12:27
Första gången jag kikar i den här tråden.. missat den helt! Riktigt tjusigt bygge! Du är välkommen upp till dalarna när jag köper hus:)

/Hans
#63 - 22 augusti 2007 08:02
grymt projekt. lycka till med allt =)
#64 - 22 augusti 2007 08:20
Kanon Bra [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106] Inga nya bilder? ;)
#65 - 23 augusti 2007 21:08
Fint

De e verkligen inte ett dåligt arbete. Vad ska du ha för filter mm.?
#66 - 26 augusti 2007 14:07
Tja! Tack! Jag Räknar med att Karet blir klart så ja kan hälla i vatten om 2 veckor (= kommer fler bilder då(= sen så ska ja nog Bygga frigolitbakgrund till karet och bygga upp ljusrampen. Vet inte riktigt vad ja ska ha För Pump... Nån som vet en bra pump?

MVh Kenny
#67 - 26 augusti 2007 14:14
Har varit intressant att följa denna tråd & ditt bygge. Det e spänd förväntan inför ditt färdiga resultat. :)
Mkt bra jobb du har gjort. & vilket tålamod du måste ha! :D

Mvh Eva
Bilagor:
#68 - 2 september 2007 14:36
Hey! jag har inte suttit och lästa alla inlägg och kollat på bilderna bara för att upptäcka att det sista inlägget är från maj. hur gick det!?!? jag vill veta!
#69 - 2 september 2007 15:54
vadå maj?
#70 - 3 september 2007 14:57
Tja! jag väntar otåligt på mitt penetron som ja skulle ha fått för snart 2 veckor sen... när man ringer till dem så säger dom varje gång att den ska skickas eller att den e påväg... den skulle ha kommit i måndes o i torsdes och i fredes och så skulle den ha kommit idag :P ska ringa till dem imon och kolla när F*n man får Penetronet.
#71 - 3 september 2007 16:06
de är rätt ligg på dom, vi vill se nya bilder :D
#72 - 5 september 2007 18:05
Enormt häftigt bygge.
#73 - 6 september 2007 14:46
Har mitt Penetron nu^^!
#74 - 6 september 2007 15:01
Wow!

Vilket jävla bygge.. :D
Mäktigt med cement och grejer..

Finner inga ord, men jag ska iaf följa tråden och se hur allt slutar! [:o]
#75 - 10 september 2007 04:39
Då har man Penetronat hela karet och Fixat lite stenar som ja tänkt att ha. Ska hämta glaset denna veckan så vi kan sätta in de i helgen (=
#76 - 10 september 2007 05:42
Coolt. Och oerhört företagsamt projekt att dra igång. Jag är imponerad - där ligger det egna 240l-projektet i lä. Med god marginal... :eek:[:O][8)][8)][:O]:eek:
#77 - 10 september 2007 08:55
Om du får lust att bygga fler kar ær du vælkommen att bygga ett 100*60*80 cm kar samt ett 300*80*50 cm kar åt mig. Du ska få lov att bygga dom utan att behøva betala mig før det:D
Nejdå, bara skoj;)

Fantastisk projekt. Har du bestæmt vilka fiskar du ska ha?
Jag røstar i allafall før Geophagus:)
#78 - 10 september 2007 20:50
#79 - 11 september 2007 14:27
Här e två bilder på karet när Penetronet har blivit vit. Ska tvätta Av hela Karet på fredag och sen så ska vi limma på glaset^^
Ska lägga upp lite bilder på några stenar ja har tänkt att ha i karet.
[ATTACH]7556[/ATTACH]

[ATTACH]7557[/ATTACH]
#80 - 11 september 2007 14:33
Ser riktigt nice ut!

/Hans
#81 - 11 september 2007 17:47
Här e några stenar som ja kan tänka mig att ha (=
Ska nog kunna bygga upp nåt fint med dem hehe=P

[ATTACH]7559[/ATTACH]
#82 - 11 september 2007 18:04
Sjukt häftigt!!

Man blir klart inspirerad och super imponerad!!! :D *applåder*
#83 - 11 september 2007 18:25
Fint med natursten men det räcker väl knappast till det stora karet.
#84 - 11 september 2007 19:05
stene skrev:
Fint med natursten men det räcker väl knappast till det stora karet.

Stenarna e större än vad dom ser ut ;) och så vet ja inte hur mycket sten jag vill ha i ett SA. Annars har ja inte svårt att inskaffa mig mer sten hehe
#85 - 11 september 2007 19:43
Har du funderat något på pumpar/filter?
Rent spontant tänker jag att det borde blir enklast och billigast att köra med ett par riktigt kraftiga powerheads och filtermatta bakom bakgrunden, då lär du aldrig behöva byta eller göra rent filtret i alla fall...
#86 - 11 september 2007 20:15
Har inte tänkt på pumpar så mycket :O alla förslag/ideer och funderingar e välkomna (=
#87 - 11 september 2007 20:29
Bara av nyfikenhet (och lite sent i tråden kan tyckas), men vilken betong använde du? "Hemblandad" eller fabriks? Ngn speciell klass, konsistens, vct? Använde du fogband i gjutfogarna? Blev väldigt fina ytor och lyckad gjutning iaf!
#88 - 11 september 2007 21:46
Olivin skrev:
Bara av nyfikenhet (och lite sent i tråden kan tyckas), men vilken betong använde du? "Hemblandad" eller fabriks? Ngn speciell klass, konsistens, vct? Använde du fogband i gjutfogarna? Blev väldigt fina ytor och lyckad gjutning iaf!

Hemblandad
Blandade med vanlig betong fast istället för de stora mackadammet så använde jag smått som nästan e som grus eller va man ska säga. En blandning 1 på 3.
Hela karet gjöts på engång. Och sen så har ja vatt framme med Betong slipen lite. Och för att betongen ska va tät och inte fukta igenom så penetronade vi det. Då påverkar inte betongen vattnet. ja kan kolla upp allt lite mer nogrannare till imon. vad betongen heter osv. (=
#89 - 11 september 2007 21:48
Nä, då förstår jag! :) Inte illa att blanda till allt det "hemma"!
#90 - 12 september 2007 14:06
Har ju en Blandare hehe fast de blev ju en hel del spannar o springandes ;P
#91 - 15 september 2007 12:03
Nu är glaset inhandlat så nu ska jag förbereda karet för silicon^^
Har köpt 2 st stora rötter för 700 kr bilder kommer upp snart
#92 - 15 september 2007 12:14
Fan va gôtt å följa detta! Det skall bli spännande med lite bilder framledes!:)
#93 - 15 september 2007 18:14
wow hmmm när jag köper hus med källare vilka grejer man kan göra

fast jag e ju helt rudis på byggsidan, men att aldrig ha byggt något skall ju inte vara nått hinder ..;-)

skall bli kul och se när fiskarna kommer på plats

/eva
#94 - 17 september 2007 19:40
Hej Hopp(=
Nu är glaset satt^^, Har lagt en divinicell skiva i bottnen så de ska bli mer stabilt att bygga med stenar. Vet inte riktigt vad ja ska göra med bakgrunden om ja ska ha den vit eller om ja ska ha fix o måla den... för ja har format den med en värmepistol så hela frigoliten e som hårdplast.
[ATTACH]7662[/ATTACH]
#95 - 17 september 2007 19:48
Har följt hela tråden och tycker det blev skit snyggt!
Tycker definitivt att du borde måla bakgrunden. I svart om du inte orkar måla olika nyanser och sånt :)
#96 - 17 september 2007 20:16
Köper mitt 1000L kar snart ;)
#97 - 17 september 2007 21:02
måste ja använda fix då? eller finns de färg om man kan måla direkt på frigoliten? För jag e inne på att måla den^^

Najs=) vad kostar det att köpa ett 1000L kar?
#98 - 17 september 2007 22:00
Om du ska ha 2-komponents lack så är den ofta lösningsmedelsbaserad och då är det en bra idé att slamma ytan först, och en annan fördel är att det blir en bättre ojämn struktur på ytan som blir snyggare.
Putsar du den inte kommer färgen att smälta ner frigoliten och då vet man inte riktigt vad det blir för resultat;).
#99 - 18 september 2007 07:16
Lösningsmedelsbaserade lacker är kanske inte att rekommendera mtp fiskarnas hälsa (finns säkert varianter som funkar ifs)
Däremot finns det 2-komponents vattenbaserade lacker som funkar fint, dom smälter inte heller frigoliten. Det går aldeles utmärkt att måla med vanlig vattenfärg innan man lackar med ett sådant lack.
Däremot är frågan om det inte blir snyggast att först köra ett lager fix på bakgrunden.
#100 - 18 september 2007 17:35
heeke skrev:
Lösningsmedelsbaserade lacker är kanske inte att rekommendera mtp fiskarnas hälsa (finns säkert varianter som funkar ifs)

Däremot finns det 2-komponents vattenbaserade lacker som funkar fint, dom smälter inte heller frigoliten. Det går aldeles utmärkt att måla med vanlig vattenfärg innan man lackar med ett sådant lack.

Däremot är frågan om det inte blir snyggast att först köra ett lager fix på bakgrunden.

Jag tror inte att vattenfärg fastnar nåt vidare på cellplasten. Däremot är det helt korrekt som Heeke säger om tvåkomponents vattenbaserad lack (Sadolin Golvlack Stark tex). Puts eller fix fixar en juste "stenig" struktur.

Kolla min blogg för att se hur jag gick tillväga.
#101 - 18 september 2007 21:36
Idrok skrev:
Jag tror inte att vattenfärg fastnar nåt vidare på cellplasten. Däremot är det helt korrekt som Heeke säger om tvåkomponents vattenbaserad lack (Sadolin Golvlack Stark tex). Puts eller fix fixar en juste "stenig" struktur.

Så du menar att ja kan måla med Sadolin golvlacken direkt på frigoliten? :D skulle va najs :D Den avger inga gifter eller något sådant?
#102 - 18 september 2007 22:46
Det börjar att arta sig.

MVH Lasse
#103 - 19 september 2007 06:47
Kenny89 skrev:
Så du menar att ja kan måla med Sadolin golvlacken direkt på frigoliten? :D skulle va najs :D Den avger inga gifter eller något sådant?

Jag har Sadolin i mitt kar, som i och för sig bara varit igång ett par veckor, men där är inga problem. Lacken motsvarar den som heter Nordsjö Epolan-V, och den har flera här på forumet använt.

Jag tror i princip att du kan måla med Sadolin golvlacken direkt på frigoliten. Men undrar varför. Eller menar du att du först ska köra vattenfärg? Så att lacken i så fall ska skydda vattenfärgen?
#104 - 19 september 2007 14:15
jag tänkte bara måla sadolin direkt på den hårda frigoliten. =)
#105 - 19 september 2007 15:04
Jag gillar verkligen det hær projektet - utom bakgrunden...
Enligt min åsikt ær ser alldeles før onaturlig ut.
#106 - 19 september 2007 15:31
Kjaer skrev:
Jag gillar verkligen det hær projektet - utom bakgrunden...

Enligt min åsikt ær ser alldeles før onaturlig ut.

Tack^^ Haha jag och en kompis brände lite hur som helst hehe tyckte att lite former baktill skulle se bättre ut än grå betong (= men jag kan ju fixa en bättre bakgrund längre fram, men är för tillfället lite ivrig att få i fiskar o vatten i akvariumet^^
#107 - 19 september 2007 18:08
Kenny89 skrev:
jag tänkte bara måla sadolin direkt på den hårda frigoliten. =)

Fast det finns det ju ingen poäng i världen med. :confused: Frigoliten i sig funkar ju alldeles utmärkt i vattnet. Frågan är ju varför du ska ha en bakgrund överhuvudtaget om du inte bryr dig om att snygga till den. Ett stort kar med genomtänkt konstruktion där du styvmoderligt behandlar bakgrunden. Synd tycker jag...
#108 - 19 september 2007 20:03
xD Har en reserv bakgrund där jag har tänkt att ha Granitskiva som bakgrund och på sidorna :P kan det bli snyggt?
#109 - 19 september 2007 20:17
Men om jag tar och lackar frigoliten och sen häller på blästersand över hela så att allt blir täckt med sanden o sen lackar igen så blir ju hela bakgrunden sandfärgad och sen kanske man kan ta och göra hål i frigoliten och kapa till stenar så att det ser ut som att stenarna kommer ut från väggen. kan det bli snyggt? Håller med att de kan va onödigt att lägga ner massa tid på akvariebygget o sen slarva med bakgrunden. (=
#110 - 19 september 2007 20:31
Kenny89 skrev:
Men om jag tar och lackar frigoliten och sen häller på blästersand över hela så att allt blir täckt med sanden o sen lackar igen så blir ju hela bakgrunden sandfärgad och sen kanske man kan ta och göra hål i frigoliten och kapa till stenar så att det ser ut som att stenarna kommer ut från väggen. kan det bli snyggt? Håller med att de kan va onödigt att lägga ner massa tid på akvariebygget o sen slarva med bakgrunden. (=

Now you are talking!

MVH Lasse
#111 - 21 september 2007 12:43
Kenny89 skrev:

Det låter som en utmärkt idé. Experimentera på en mindre bit frigolit först. Själva lacken är ju lite dyr... :)
#112 - 29 september 2007 09:41
Ville bara säga att jag ska fylla på med vatten om ca 2 timmar;)
#113 - 29 september 2007 09:45
Kenny89 skrev:
Ville bara säga att jag ska fylla på med vatten om ca 2 timmar;)

Jag är inte så aktiv i tråden, men kollar in lite då och då. Kul detta!
Ska bli intressant att se fortsättningen. Vad blir det för "biotop"? Liksom, ska du satsa på en massa växter( antar att fiskarna gärna äter upp eller gräver upp dom ) elller blir det bara rötter, stenar och nån växt vid sidan?
#114 - 29 september 2007 10:42
ska ha centralare o lite Sa ska mest va stenar och rötter (=
#115 - 29 september 2007 10:49
kul att du kommit så långt nu :D
#116 - 29 september 2007 12:19
Kan säga att jag väntar med spänning på isättandet av bakgrunden och inredningen! Och självklart fiskarna;)

/Hans
#117 - 29 september 2007 13:16
Jag har fyllt på Karet och det ser kanon ut :D nu väntar bakgrunden o inredningen ;P om jag nu ska ha bakgrunden e så himla sugen på att göra iordning karet direkt.
#118 - 29 september 2007 13:43
nej nej!!! Du ska absolut inte ha nån panik med att få igång karet! Låt det ta den tid det tar!! Annars kan jag garantera dig att du kommer ångra dig;)

/Hans
#119 - 29 september 2007 13:57
Du måste ju prova att bada i det innan du inreder!
#120 - 29 september 2007 14:12
Du måste ju prova att bada i det innan du inreder!

Instämmer.
#121 - 29 september 2007 22:13
Min lillebror badade i det innan haha! tyckte synd om han hehe. jag hade fyllt hela karet med 4 gradit kallvatten xD haha han stog och skakade så jag blev inte så sugen på att bada i det då;)
#122 - 29 september 2007 23:50
haha stackarn :P
#123 - 29 september 2007 23:53
Hahaha, 4 grader?!
Du skulle tagit kort:)
#124 - 30 september 2007 04:08
ansjo skrev:
Och han verkar vara en dj**el på att snickra!

Hmmm, om man skulle bygga sig ett hus:p......Kenny????

En j**el på att Mura och gjuta skulle jag nog säga ^^ snickare är den grövsta förolämpningen en murare kan få. (om han nu är murare):p

Har du bara glas på framsidan och betong i rästen av väggarna ?
inte för att det kankse direkt läcker men betong suger ju åt sig vatten och borde väl släppa igenom fukt ?
#125 - 30 september 2007 08:31
En j**el på att Mura och gjuta skulle jag nog säga ^^ snickare är den grövsta förolämpningen en murare kan få. (om han nu är murare):p

Har du bara glas på framsidan och betong i rästen av väggarna ?

inte för att det kankse direkt läcker men betong suger ju åt sig vatten och borde väl släppa igenom fukt ?

Om du läser hela tråden, ser du att ytorna är behandlade för att inte släppa igenom fukt. Give the guy some credit! ;)
#126 - 30 september 2007 10:50
jag försökte ta kort men han var ju aldrig stilla undervattnet så de blev bara nån suddig bild. Jag e snickare (=. Det har kommit ut fukt i nedre kanten på karet :( De va siliconen som inte ville sitta fast riktigt där nere så ja får se om ja kan torka ut de lite och sen kanske sätta mer silicon eller om nån har nåt som kan täta. hmm återstå att se. Nu har jag tid att fästa bakgrunden iallafall >8)
#127 - 30 september 2007 14:44
Nej va tråkigt!!!
Jaja, se det positivt. Nu är ju risken att du stressar fram en halvhjärtad inredning minimal!:)

/Hans
#128 - 1 oktober 2007 17:08
jag måste silicona om glaset... siliconen vill inte fästa på penetronet så jag får rola på primer eller nåt.
#129 - 1 oktober 2007 17:14
Kenny89 skrev:
jag måste silicona om glaset... siliconen vill inte fästa på penetronet så jag får rola på primer eller nåt.

Trist. :(

Hoppas det fixar sig.
#130 - 13 oktober 2007 16:57
samma som Idrok

"efter natten kommer alltid dag efter renget kommer sol"
Det kommer att ordna sig tummen upp ;)
#131 - 13 oktober 2007 18:30
Kenny89 skrev:

Du skall nog använda något annat än glassilikon i detta fall. Har du kontaktat Triton om deras undervattensilikon?

MVH Lasse
#132 - 14 oktober 2007 17:27
Vill veta hur det går när du gör något igen!
#133 - 15 oktober 2007 14:54
Kenny89 skrev:

Ja jag vet det kommer låta ganska dumt men kan du kanske fråga rund lite om
vet inte vad det heter man brukade täta akvariet med innan silikonet kom
kanske detta fäster på penetronet .
Detta är bara rent gissnings men man vet aldrig :cool:
#134 - 16 oktober 2007 09:47
Nu när du ändå håller på med bakgrunden så kan jag ge lite tips om hur jag tänkte när jag gjorde min. Fundera först ut vilken stil det ska vara, bergvägg, mur, utstickande klippblock m.m. Därefter bör huvuddragen/mönstren gå åt samma håll (horisontellt, snett or what ever), absolut inge smådetaljer, ser bara plottrigt ut, alla såna detaljer löser sig själv bara du skulpterar grovt. Finns säker hundra fler sätt att göra, men här har du mitt resultat.
[ATTACH]8253[/ATTACH]
#135 - 16 oktober 2007 16:29
Han som jag köpte penetronet av sa att vi skulle göra samma sak igen... och låta det läcka tills det kanske tätas av sig själv. och om det inte tätats på en vecka så skulle vi tömma karet och skära bort en liten sträng siliconen och lägga en ny sträng.
Tycker det låter flummigt...

Är undervattens silicon ättikabaserat? för om det inte är det så kan jag använda det. allt som är ättikabaserat reagerar med penetronet verkar de som. kristalerar sig och släpper från penetronet.

har haft avfuktaren i karet. så ja ska ta bort siliconen o förbereda till nästa silicon time. :P tar hårt på arbetsviljan när sånt händer xDhehe ska komma igång xD

Berätta gärna mer om hur du gjorde o så med din bakgrund.
#136 - 16 oktober 2007 16:37
en tub innotec undervattens silicon kostar 395 kr och jag kommer behöva använda 6 st tuber. :P 6 x 395 kr= 2370 kr
och om det inte heller fungerar så börjar mitt kar komma upp i kostnad:P ska skicka mail till dem.
#137 - 16 oktober 2007 16:53
Ouch
#138 - 16 oktober 2007 16:56
Kenny89 skrev:
Berätta gärna mer om hur du gjorde o så med din bakgrund.

Här har du min tråd.
#139 - 16 oktober 2007 19:59
Kenny

Nu kan jag vara ute och cykla lite. Men om du använder någon typ av tätningsmassa/lim exempelvis sikaflex 221 mellan frontrutan och betongen på framsidan och sedan isolerar med inotec (V-fogen mellan karet och rutan). Lägg ymmigt med siakaflex men lägg också någon typ av stopp så du får en ganska tjock tätdel och v-foga innifrån med inotec.

Tror du inte det går bra?

MVH Lasse
#140 - 16 oktober 2007 20:24
Skulle man kunna göra men det beror på hur lång öppet tid siliconen har. skulle kunna silicona först och sen lägga på lim. fast det borde inte behövas iochmed att silicon strängen är ca 5 cm och den fyller ut.

bara jag slipper en reaktion mellan siliconen och penetronet så håller det tätt xD

Tåls att tänka på(=
#141 - 18 oktober 2007 14:07
karet kommer att omsiliconas innan tisdag ;)
#142 - 21 oktober 2007 14:36
Karet är primat och sen så ska jag silicon fast det ska jag göra när jag kommit hem från egypten (=
#143 - 21 oktober 2007 16:26
Men bu! Ska vi behöva vänta flera veckor på uppdatering bara för att du vill sola och kika på pyramider? Är det rättvist tycker du;) :)
Ha det så trevligt! Hälsa alla faraoner från mig:)

/Hans
#144 - 1 november 2007 22:46
Tja-ba! Då har man kommit hem från egypten o siliconat igen då ;)
2 veckors vänte tid igen :P
#145 - 1 november 2007 22:49
Bara att hoppas att det håller tätt denna gången så man kan komma och inspektera spektaklet när det är igång:p!
#146 - 6 november 2007 17:40
"satan i gatan" vilket häftigt projekt..:D Proffsigt gjort[:-106][:-106] lycka till med resten... :):)
#147 - 8 november 2007 17:12
Tack tack! De måste gå denna gången! Annars så får jag bygga om det till ett kassavalv istället eller nåt.
#148 - 14 november 2007 17:15
Hur går de?
#149 - 16 november 2007 12:16
Tja :D imon kommer dagen då jag ska fylla på med Vatten :D så jag hoppas o längtar att de ska gå bättre denna gången :D
#150 - 16 november 2007 15:14
tjo igen! kollade upp datumet när ja siliconade det! 16 dagar har gått så jag fyller på karet nu^^
#151 - 16 november 2007 15:20
Kenny89 skrev:
tjo igen! kollade upp datumet när ja siliconade det! 16 dagar har gått så jag fyller på karet nu^^

BILDER BILDER!! :D
#152 - 16 november 2007 15:24
Hoppas det håller tætt denna gången då. Lycka till!
#153 - 20 november 2007 20:58
Höll det ??
#154 - 20 november 2007 21:28
olidligt!
#155 - 20 november 2007 22:03
spännande:D
#156 - 22 november 2007 20:32
kenny kenny. nu får du allt ta och uppdatera lite
#157 - 23 november 2007 16:07
Flåt:$
Jag gjorde en liten ändring bara, Kommer upp lite bilder nästa vecka. hoppas att jag fått mina pumpar då med så ja kan börja inreda de:D
#158 - 23 november 2007 16:09
Då får vi förutsätta att karet höll tätt denna gången;)?
#159 - 23 november 2007 16:18
Hehe de kan man ju tro att det gjorde kanske eller nåt^^
#160 - 2 december 2007 20:43
Tja!
Jag har varit lite off med uppdateringar men nu har jag vatten i karet!
Och så har jag skaffat mig 2 st Fluval FX5.
Och så har jag börjat fylla karet med sand.
#161 - 3 december 2007 00:22
bilder vill vi se !!!
#162 - 7 december 2007 00:18
Hur går det Kenny??..Ska vi fånga fisk till Jul kanske till ditt Kar ??:)
#163 - 9 december 2007 16:03
Tja!
jag måste tyvär vänta en vecka till, ska laga ena hörnet lite... ska släppa i min testfisk nästa söndag om min lille Testfisk klarar sig o mår fint så kan jag hämta fiskarna Micke! (=
Har satt in en pump och den andra pumpen ska va i mitt förråd med slangarna igenom väggen. ska gå ner och ta nåt kort nu efter jag käkat så får ni se hur långt jag har kommit.
#164 - 9 december 2007 16:13
Var det centralamerikanska ciklider du skulle ha i det?
#165 - 10 december 2007 17:20
Kjaer skrev:
Var det centralamerikanska ciklider du skulle ha i det?

jag tar mig friheten att citera :D

Ett par jaguarciklider
Ett par Cichlasoma pearsei
Ett par Vieja regani
Ett par Petenia splendida
#166 - 10 december 2007 17:36
Tack Nils:D

Har du inte käkat klart än Kenny? :D Skulle vara vääädigt kul med lite bilder;)
#167 - 10 december 2007 19:15
Fick lite problem med att lägga in bilderna på datan. precis köpt ny mobil =P
Man ser väggen där jag ska borra 2 hål till min andra pump på första bilden.
Man ser också min Feta siliconfog på mitten av karet. Så ser det ut runt hela glaset nu.
Går fort när jag väl får i vatten igen...
[ATTACH]9217[/ATTACH]
#168 - 11 december 2007 14:39
ser ju bra ut Kenny kommer förbi kika i dagana nu vill gärna se det med vatten i åxo vi ses !! MJ
#169 - 22 december 2007 12:28
Har vatten i karet o nu väntar jag på rätt Ph värde och temp. så ska min test firre snart få komma i ett nytt hem.
#170 - 22 december 2007 13:31
Lite fler bilder skulle vara kul:)
#171 - 29 december 2007 20:00
Håller med föregående talare lite bilder skulle varit roligt det var ett taga sen sist.
#172 - 29 december 2007 20:26
bilder???fan va grymt 10 poäng.
#173 - 1 januari 2008 20:05
Nu måste det hänt massor, hur gick det för din lilla testpilot? :p

Bilder! :)
#174 - 2 januari 2008 11:16
Ser ju skitbra ut med sanden och stenen!
Lite rötter och några växter och du har ett kanonkar!!

Som sagt, mer bilder vill vi ha:)

/Hans
#175 - 2 januari 2008 18:47
ÖÖÖÖÖHHHHHHHHHHHHH lite bilder skulle sitta fint tack.:D:D:D
#176 - 3 januari 2008 20:49
Tja! jag har inte varit hemma.
Min Testfisk mår skitbra och ska få sig en stor Hane imon!
Det går nu i karet:
En Jaggehona(testfisken)
En Petenia splendida Hona(hane sökes)
Kommer upp bilder snart!
#177 - 11 januari 2008 19:21
Kenny89 skrev:
Tja! jag har inte varit hemma.

Min Testfisk mår skitbra och ska få sig en stor Hane imon!

Det går nu i karet:

En Jaggehona(testfisken)

En Petenia splendida Hona(hane sökes)

Kommer upp bilder snart!

Nu får du visa lite bilder på mina gamla firrar + den vi var hämtade i skärgården väldigt maffig +vacker!!
#178 - 27 januari 2008 14:16
Vi vill se bilder!
#179 - 27 januari 2008 15:17
bilder!bilder!bilder!
#180 - 27 januari 2008 18:38
Bilder

Tjo tja! har varit dålig med bilder men här kommer några iallfall.

Här e hela karet.
[ATTACH]9930[/ATTACH]

Här e mitt Jaggepar. hehe Hannen e 3 gånger större än honan :P
[ATTACH]9931[/ATTACH]
[ATTACH]9932[/ATTACH]

Här e min Peteniahona. Som får en Hane nästa helg.
[ATTACH]9933[/ATTACH]

Här e min mal som ja inte vet vilket kön den är.
[ATTACH]9934[/ATTACH]

Här e mitt Pearseipar
[ATTACH]9935[/ATTACH]
[ATTACH]9936[/ATTACH]
[ATTACH]9937[/ATTACH]
Här e Pumpen.
[ATTACH]9938[/ATTACH]
[ATTACH]9939[/ATTACH]
#181 - 27 januari 2008 18:49
Kul se min gamla firrar verkar trivas fint i ditt kar Kenny =)
#182 - 28 januari 2008 07:43
Pearseiparet var verkligen söta! =)
Kommer du förbättra belysningen, eller det kanske är bättre än vad man ser på bilderna

Kör du med en flual fx5 nu va? tror du den räcker för ditt stora akvarium?
coolt bygge iaf, släng upp lite nya bilder då det hänt något mer.
#183 - 28 januari 2008 10:23
jag har 2 st fluval en på varje sida. Och blixten på kameran tog bort belysningen så det ser väldigt mörkt ut.
#184 - 28 januari 2008 11:15
Nice balja, men nästa gång så formar du för en fals i ursparningen, riggar genomföring för pumpar och utlopp OCH kommer ihåg att använda trekantslist.. :D

Sen tycker jag att låten var lite av the specials/root/filemon arthur blandning, klart kewl men seeda..

Pluggar du till betongare eller vad ska du bli?
#185 - 28 januari 2008 11:56
Nice balja, mycket nice, men nästa gång så kan du forma för en fals i ursparningen så att du kan hänga in rutan och lägga fogen på rätt sida, kanske rigga genomföring för pumpar och utlopp OCH kommer ihåg att använda trekantslist.. (eller vad sa din lärare när du visade bilderna?) :D

Sen tycker jag att låten var lite av the specials/root/filemon arthur blandning, klart kewl men seeda..

Pluggar du verkligen till snickare, ska du inte bli bli betongare istället?
#186 - 28 januari 2008 18:56
Min lärare vet inte om de så mycke :P har typ bara sagt att ja gjort ett.
Va menar du med fogen på rätt sida? jag la en fete siliconfog utanför för att ja blev trött på att de kom ut vatten :P jag har en 4 cm bred fog på insidan av karet. Så om de kommer ut vatten nu så spränger ja karet hehe.
Är nöjd som snickar hehe.

Nu har ja målat karet också! (=
#187 - 28 januari 2008 19:19
Nu har ja målat om karet o tagit lite bilder utan blixt.

Jag behöver en Fete rot i mitten som delar av karet.

[ATTACH]9961[/ATTACH]
[ATTACH]9962[/ATTACH]
[ATTACH]9963[/ATTACH]
[ATTACH]9964[/ATTACH]
#188 - 28 januari 2008 19:45
Kenny89 skrev:
Nu har ja målat om karet o tagit lite bilder utan blixt.

Jag behöver en Fete rot i mitten som delar av karet.

[ATTACH]9961[/ATTACH]

[ATTACH]9962[/ATTACH]

[ATTACH]9963[/ATTACH]

[ATTACH]9964[/ATTACH]

Nu såg det mycket bättre ut =)
Dom där Pearseirna var bara för coola, jag är kär :p

Det funkar inte att ha några växter med dom där monstrerna va?
Men med en rot till så blir det skitbra.

Häftigt projekt, vad tror du det har kostat allt som allt?
#189 - 28 januari 2008 19:58
tycker det är så jobbigt att sköta växterna hehe särskilt när dom inte får stanna i sanden hehe

hmm har inte så stor koll på de.
pumparna kostade ca 4000
glasrutan gick på 1700
Penetronet gick på 1900
silicon för 920
färgen kostade 80
sen är de cement sand och armeringsjärn
#190 - 28 januari 2008 20:13
Cementen kostade 700
sanden kostade 150
armeringjärnen kostade 1000
formningsvirke max 1000
#191 - 30 januari 2008 10:35
detta var inspirerande!

bra jobbat!
#192 - 31 januari 2008 19:28
Nån som har nåt förslag på fisk jag mer kan ha i karet?
#193 - 31 januari 2008 19:31
påfåglar
#194 - 31 januari 2008 19:36
hmm vet inte om påfåglar går så bra ihop med jaguarer? Min lilla jagge hona har dödat en påfågel som va mer än dubbelt så stor.
#195 - 3 februari 2008 12:34
Fick min Peteniahanne igår!:D
Får tacka Micke som hjälpt mig med att få tag på Peteniahannen och en sån fin rot!:D

Här e hannen 27cm
[ATTACH]10064[/ATTACH]
[ATTACH]10065[/ATTACH]

Här e roten!
[ATTACH]10066[/ATTACH]
[ATTACH]10067[/ATTACH]
#196 - 5 februari 2008 20:40
Wow, måste bara säga att detta bygge var mycket snyggt utfört. Måste bara bygga ett själv i garaget när jag har typ, Volvo Villa Vovve. Tummen upp!!
#197 - 6 februari 2008 18:35
MagArne skrev:
Wow, måste bara säga att detta bygge var mycket snyggt utfört. Måste bara bygga ett själv i garaget när jag har typ, Volvo Villa Vovve. Tummen upp!!

Jag tackar så mycket!
Kan vägleda dig o säga hur du ska gå till väga!
Och så kan du lära dig av mina misstag hehe.^^
#198 - 7 februari 2008 21:18
Kenny89 skrev:
Fick min Peteniahanne igår!:D

Får tacka Micke som hjälpt mig med att få tag på Peteniahannen och en sån fin rot!:D

Här e hannen 27cm

[ATTACH]10064[/ATTACH]

[ATTACH]10065[/ATTACH]

Här e roten!

[ATTACH]10066[/ATTACH]

[ATTACH]10067[/ATTACH]

Blev ju kanon detta Kenny tummen upp!! En art till i framtiden sen är det nog ganska fullt om alla ska trivas...du får fundera!!
#199 - 11 februari 2008 15:54
Tack!
Jag ska bygga in lamporna så att dom inte syns sen är jag så gott som färdig!
#200 - 11 februari 2008 16:29
Riktigt grymt bygge! När dagen kommer och jag bygger ett hus då blir det ett fete kar! : )
Bor i hyreslägenhet men har ändå 450L uppdelat på 3 kar : ) Det känns lite halv riskabelt.
Du borde nästan starta eget och bygga special designade kar åt folk : ) Ha det fint och lycka till!
#201 - 16 februari 2008 09:34
Matte&Mia skrev:
Riktigt grymt bygge! När dagen kommer och jag bygger ett hus då blir det ett fete kar! : )

Bor i hyreslägenhet men har ändå 450L uppdelat på 3 kar : ) Det känns lite halv riskabelt.

Du borde nästan starta eget och bygga special designade kar åt folk : ) Ha det fint och lycka till!

Ingen dålig idee alls!
Men man måste få det till att gå runt inte så jätte många som vill ha stora akvarium?

Nu har ja fått dit en lampa och nu ska ja bygga in den! (=
#202 - 18 februari 2008 17:55
Mina Petenior la massa ägg på en sten igår och vaktar dem noga! Blev riktigt chockad när dom lyckdes spöa upp mina jaggar o Pearsei men det klarade dom bra!
#203 - 18 februari 2008 18:27
Här e mitt Peteniapar:D
Honan är vid äggen hela tiden medans hannen håller dom andra borta och om han får problem så kommer honan och gör en snabbattack. Man kan se ovanför ögat på jaggehannen att han har fått sig en lusing av henne.(lite vitt)

[ATTACH]10480[/ATTACH]
[ATTACH]10481[/ATTACH]

Och här simmar min stora Jaggehanne förbi, fattar fortfarande inte att dom lyckas hålla honom borta!

[ATTACH]10482[/ATTACH]
#204 - 18 februari 2008 18:50
Hej Kenny!

Grymt bygge & snyggt som tusan! Hur lång tid tog det, mkt väntan med silconhärdning osv ju?

Lycka till med yngelfabriken!

Mvh Eva
#205 - 18 februari 2008 18:54
Koolt. Läser man artbeskrivningen så står det att petenia troligen inte odlats i akvarium. Speciellt kul att du lyckats så snabbt!

Jag har tidigare sporadiskt varit inne i denna tråd och tittat på bilder av karet innan det var klart och inte blivit särskilt impad. Nu har jag läst hela tråden och det här är fan det mäktigaste jag sett till akvariebygge. Grymt ballt projekt. Lär blir riktigt nice med inbyggd lysrörsramp. Tycker även att du ska skära av lite av din feta silikonfog på gramsidan av karet och sätta dit någon fin list så att man slipper se fogen. Skulle bli riktigt fint.
JeBoro
#206 - 19 februari 2008 10:44
Riktigt fina Jaguarer. Bland dom finaste jag har sett iaf :)
#207 - 19 februari 2008 16:47
Hej hopp!

Jag får tacka så mycket!
Själva bygget tog drygt ett halvår, har fått laga och silicona om och sånt!

Dom vaktar fortfarande äggen, trodde att dom andra skulle lyckas ta peteniorna men det ser ut som att allt blivit lugnt dom andra har vant sig med att dom intagit reviret . Var sånna slagsmål i början.
Ska bli kul sen när äggen blir till larver tror dom blir det imon om jag inte är helt ute och cyklar.

Nån som e sugen på Petenior om jag lyckas få upp några krabater?:D

Jaggehannen är lite väl aggresiv efter man matat dom annars e han rättså lugn av sig.
#208 - 19 februari 2008 17:10
tycker du skaffat riktigt fina fiskar Kenny :)
#209 - 19 februari 2008 17:24
riktigt fin jagge du har där
#210 - 20 februari 2008 20:34
Hur går det med dina petenior simmar det larver nu kommer ihåg när mina lekte så tog det ca 4 dagar så dallrade "äggakakan" istället :D runt 10 dar är dom frisimmande kanske lite långre minns inte riktigt..
#211 - 23 februari 2008 13:07
Larverna blev uppätna :/ hannen tappade intresset till dem och honan vaktade dem själv... tog en dag sen fattade dom andra att de bara va att simma in för ensam så e hon inte så stark.

Men det verkar som att pearseina har tagit över mitten området o börjar förbereda till lek där istället nu!
#212 - 23 februari 2008 20:52
det var ju synd ang petenian men har dom börjat så fortsätter dom säkert med fler lekar framöver...
#213 - 23 februari 2008 21:00
Hmm... När jag tänker efter så är jag fasen snickare jag oxå... Bland annat... Vet dock inte vad hyresvärden säger om jag håller på mura upp ett akvarium på 1500 liter en våning över markplan. :P
Jäkligt coolt att du faktiskt gick mot strömmen och påbörjade (då även slutförde!) projektet som du snackade om! Cutos!
#214 - 29 februari 2008 18:48
Vore kul med lite uppdateringar
#215 - 1 mars 2008 16:20
Hej!

Jag har bestämt mig för att ja ska sälja mina jaggar för Jaggehannen är som en bulldozer han är för aggresiv för att pearseaina ska kunna leka! så de blir att dom åker bort.
Nån som är sugen på dom?
#216 - 1 mars 2008 16:47
riktigt najs bygge, vill bygga nått mindre fast liknande nu när vi bygger om i källaren och river väggar skulle va coolt att ha ett akvarium i badrummet :)
#217 - 5 mars 2008 18:45
Om jag skulle bygga ett till kar så skulle jag nog göra de mycke större.
Fast får vänta tills jag har eget hus^^

Ingen som är lite sugna på 2 jaggar?
#218 - 5 mars 2008 19:35
jage fast jag har ingen stans att stoppa dom
JeBoro
#219 - 5 mars 2008 21:24
Hade det varit för två år sen så hade jag köpt dom direkt.
Men nu har jag inte plats för dom längre :(
#220 - 6 mars 2008 22:55
Sinnes vad bra det blev!!!

då vet jag vem jag ska kontakta i frammtiden när man ska skaffa en större tank =)

Skulle va najs med jaguaren men måste nog mer än dubblera mitt liter antal om detta ska gå. )=
#221 - 11 mars 2008 17:11
Tja!

Ska dela av karet på mitten och ta bort jaggarna så ska ja ta hand några av Micke J´s fiskar =)
3 petenior och 3 regani =)
Ska också göra klart lysrampen.

bilder kommer.
#222 - 14 mars 2008 21:06
Coolt bygge. Men lite växter hade dom nog inte dött av...
#223 - 14 mars 2008 21:42
Coolt bygge. Men lite växter hade dom nog inte dött av...

Me dom fiskarna som är i karet är nog växter bara i vägen med tanke på fiskarnas bulldozerbetéende.
#224 - 5 april 2008 07:38
Man skulle nog kunna ha växter fast då får man sätta ut växterna på sånna ställen där dom inte gräver och har sig.
#225 - 17 maj 2008 10:50
lalalala
#226 - 3 oktober 2008 12:46
hur ser karet ut idag ??
#227 - 4 oktober 2008 08:28
Kenny, de är inte tillåtet att annonsera i forumet.
#228 - 13 oktober 2008 18:41
Kensa skrev:
hur ser karet ut idag ??

Tja!

Länge sen man va inne och tittade till sin tråd.

Jo ja har 2 st "Potamotrygon Reticalus"( sötvattens rockor)

Och så har ja mitt par Petenia Splendida

Och så har ja min Alligator gädda som växer så att det knakar!!
Har en vanlig svensk sötvattens gädda och en massa abborrar.(Abborrarna är mat till alla dom andra fiskarna i karet)

Och min Drakmal

kommer upp bilder inom kort!
#229 - 13 oktober 2008 18:44
beerzon skrev:
Kenny, de är inte tillåtet att annonsera i forumet.

Så sant!
#230 - 13 oktober 2008 19:35
bilder

Kolla länken så får ni se bilder!=)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2189830&gid=2189843
#231 - 22 oktober 2008 14:48
Tja Kenny!! Hur går det med rockorna? har slarvat bort ditt mob nr, så jag frågar här istället... funkar det bra med maten osv?.. såg ju bra ut på bilderna :)
#232 - 17 november 2008 22:02
[size=6]kom igen nu !!!!!!!!![/size]
[size=6][/size]
[size=6]uppdatteraaaa[/size]
[size=6][/size]
#233 - 18 november 2008 19:37
Haha oj förlåt Pajsen!

Måste tyvärr säga med dåligt samvete att den lilla rockan(hanen) avled för 2 dagar sen då min alligator gädda fick för sig att smaka på honom...
Hanen blev för sargad för att klara det... jag stack direkt med alligator gäddan till tropic center!

Honan har ja matat med abborrar, räkor, mask och rödamygglarver. Så hon är kraftig och mår bra! ångrar nu att jag matat med levande fisk till henne då jag nu har fått dela av karet på mitten med en plast skiva när jag inskaffat mig 6 st Natal ciklider(Oreochromis mossambicus)! Som fortfarande är i riskzoonen för Rockan!

Jag har 2 st hanar och 4 honor och 2 av honorna ruvar på massa yngel!^^

Jag såg en grej som jag tyckte va lite lustig.
En av dom ruvande honorna spottade ut ynglena så fick hon inte in alla innan dom andra kom och störde... så såg jag ett yngel simma för livet iväg från dom andra! och då kom dena ndra ruvande honan och tog upp det i munnen!
Är det vanligt att det händer? Tyckte det va lustigt^^
#234 - 19 november 2008 17:58
Ja våga inte slacka av i denna tråd den e MEGA intressant.
#235 - 20 november 2008 15:24
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2189830&gid=2229858

Nya bilder på mina Natal ciklider!
Har tänkt att inskaffa mig några andra ciklider också!
Men jag har slut på ideer!
Nån som har nåt bra förslag?
#236 - 20 november 2008 22:15
Det är inga småfiskar du installerar alltså ;-)
#237 - 21 november 2008 16:18
Hehe nej^^

Asså jag trodde aldrig att honorna med yngel i munnen skulle bli så aggresiva!
Shit den ena honan som är på bild, ger mina andra fiskar fett me däng om dom kommer för nära hennes bebisar!
Kul o se när hon pysslar om dem ena sekunden och blir ett monster den andra xD
#238 - 17 mars 2009 16:34
De va nu ett bra tag sen jag uppdaterade denna lilla tråd.

Har ett synspila par och ett Pearsei par och ett festae par och 6 st nicaraguense ;)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2189830&gid=2189843
#239 - 17 mars 2009 18:47
Vad kul att du uppdaterat! :D Läste nog denna tråd nästan i början så det är riktigt kul att se att du uppdaterat! :)
#240 - 10 maj 2009 15:30
Tjo igen!

Ville bara säga att min lilla Festae hona la ägg med en Riktigt stor Festae hane som jag passar åt en kompis.
Hanen la ägg med honan andra dagen han kom till mitt akvarium.

Det är nu äggens tredje dag och dom håller på att kläckas till små larver :)
Än så länge är mitt Festae par lugnt... inväntar hanens vrede när dom frisimmande kommer fram hehe.
#241 - 8 juni 2009 20:41
Grymt snyggt bygge.. har fått lite tips på vad man kan bygga när man flytta till hus.. Har läst allt i tråden och ett redigt snyggt kar blev de.. Tummen upp
#242 - 14 september 2009 00:07
Det var väldigt kul att läsa igenom hela tråden. Värkligen skitkul att se hur det utvecklades.
En dag ska jag se till att greja ett jätte akvarium jag med;
då kanske jag kontaktar dig. :d

Hade tänkt bygga ett litet nu snart för första gången. Ska bygga ett litet räk och småfisk akvarie hihi. 8mm tjockt glas 30x45 cm glaskivor. Vill ha ett tåligt ett.

/Samme
Bilagor:
#243 - 14 september 2009 20:57
Skitsnyggt bygge!!! Såg att du har en papegojciklid, eller är det fler? Har dom isf lekt? Jag har två själv, därför lite nyfiken.
#244 - 15 september 2009 13:47
Jag är riktigt imponerad, du har byggt detta och är bara 17 år fortsätt så, kommer att gå långt :)

Ser super fint ut, om ni skulle flytta så kan ju de som flyttar in använda det som ett exklusivt badkar ,ha ha lycka till hopas att vi får se mer bilder :D
#245 - 15 september 2009 14:30
Borde vara vid pass 19 nu tror jag? :D Men håller med, så SKITSNYGGT bygge!!!
#246 - 17 september 2009 19:28
Ja, vad ska man säga!? Grymt, riktigt imponerad! *applåder*
#247 - 14 augusti 2010 14:47
Riktigt nice Bygge! Faktiskt inte sett detta innan fast att Bong sagt vad du heter här på Zoopet!
Hoppas iaf snart att få se ditt nya projekt på 1600 liter :D Lycka till!
#248 - 14 augusti 2010 16:39
Riktigt ballt detta! Blir det nya grejjer nu?:)
#249 - 2 mars 2011 20:39
Jävlar vad coola firrar!!!
Bilagor:
#250 - 2 mars 2011 21:25
fantawor87 skrev:
Jävlar vad coola firrar!!!

Hahahaha lite efter är du va? :-)
#251 - 2 mars 2011 21:51
Jag läste just igenom alla inlägg, jag har ej sett detta amne tidigare :)
#252 - 2 mars 2011 21:53
fantawor87 skrev:
Jag läste just igenom alla inlägg, jag har ej sett detta amne tidigare :)

Ok, jag vill förstöra för dig. Du kommer inte att hinna gå igenom alla sidor på internet.

Helt seriöst, dra inte upp gamla trådar. Läs, sen backar du. alt. skriver PM till trådägaren. Bara irriterande när det är en projekttråd som är klar som dras upp

Annons