Bygga en strand/vattenfall på hylla?

#1 - 27 januari 2006 11:21
Vi har ett ganska högt akvarium på 300l (lite dåliga bilder på akvarium.dl.nu). De fiskar vi har skulle helt klara sig lika bra med lite lägre vattenstånd.

Så nu har jag börjat fundera på att bygga någon sorts strand, klippa eller liknande vid ena kanten av akvariet och skaffa någon sorts amfibier (eller kanske sköldpaddor?).

Artvalet när det gäller nya innevånare är en senare fråga, min fundering nu är snarare hur man bär sig åt? Jag kan ju knappast vara den första som vill försöka med det här.

Först hade jag funderingar på att bygga någon uppbyggnad i ena kanten av akvariet som gick ända upp till ytan. Men då skulle ju en massa volym under "stranden" gå förlorad helt i onödan. Så någon sorts hylla eller så vore väl smartare, där man kunde bygga upp ett landskap med sand, sten, växter och så vidare. Finns sådana hyllor färdiga eller hur ska man göra? Limma dit en glasskiva?

Min tanke är att göra detta i den kant där min pump sitter och sedan låta vattnet komma ned i tanken via något vattenfall eller så. Någon som har erfarenhet av sådana experiment och vill ge tips/inspiration? Pumpen trycker ju ur sig vattnet med rejäl kraft, jag vet - men det känns ändå som det borde vara lösbart.

All hjälp, inspiration och åsikter är välkommet. ;-)
#2 - 27 januari 2006 11:40
Kolla in mitt inlägg under rubriken "sprutfisk-miljö", där beskriver jag nåt liknande de du e inne på. Jag använde mig av ytterfilter - tycker att för volym motsvarande innerfilter generellt "krämar på" för häftigt.

Markus
#3 - 27 januari 2006 12:44
[QUOTE=dl_4711]Så nu har jag börjat fundera på att bygga någon sorts strand, klippa eller liknande vid ena kanten av akvariet och skaffa någon sorts amfibier (eller kanske sköldpaddor?).[/QUOTE]

Det låter spännande! Men sköldpaddor skulle inte funka. Alla sköldpaddor (även de som är väldigt små när de säljs) blir för stora för ert akvarium plus att de äter fiskar (även de små).
#4 - 27 januari 2006 14:16
...du säger väl nästan själv hur det går att bygga. det är väl bara göra som det normalt ser ut vid en sjöstrand med gräs eller vad det nu månne vara...där vattnet spolar bort stranden undertill. kan ju bygga i frigolit med filter där bakom och allt bara du har lite "byggnad" som går ner i vattnet.

...vad heter såna där som man sätter upp hyllplan med??? tänk om du tar en sån och ställer på botten av akvariumet - jag menar alltså att frigoliten skulle vara format som en sådan - så kommer det ju "naturligt" att bildas en platå upptill och vara väldigt smalt nertill så ingen volym försvinner, dock kommer området under att vara skuggat så växtligheten kommer väl vara begränsad.

innehållet i platån kan du göra till filter och använda ett powerhead.

// SeanChai
#5 - 27 januari 2006 20:46
Har själv varit inne på idén men backade sedan då jag kom att tänka på att luftfuktigheten kunde höjas avsevärt i vårat hus. Om du ska göra ett sådant projekt, håll då koll på fuktigheten. Se till att inte fönstren inomhus immar igen. De kan få till följd att du får röta på fönsterkarmar mm.

Lycka till med ett eventuellt spännande projekt och jag ser fram emot eventuella bilder...
#6 - 27 januari 2006 21:05
...har inte det där med ökad fuktighet varit uppe förr? är ganska säker på att jag har läst om hur MYCKET ett akvarium avger. har för mig att ett medelstort akvarium ökar fuktigheten yttepyttelite =) är du säker på att du inte var ute efter ett terraium där man har en sån där "ångarsak", då kanske det blir fuktigare...

planerna var väl bara att göra så vattnet rinner ner som ett vattenfall i stället för att spruta ut vid ytan som man normalt har filtret, eller är jag helt fel ute?

// SeanChai
#7 - 27 januari 2006 21:20
Så fort man har något som är öppet ökar direkt fuktigheten, det är ju därför som många köper vattenfall. Ett akvarium är ju i regel täckt med glasskivor och därför avdunstar väldigt lite. Eftersom jag har provat akvarium utan glasskivor vet jag att mycket avdunstar den vägen. Sedan beror det ju på hur varmt man har i huset och om man kanske redan har ett tort inomhusklimat.

Men låt din uppfinningrikedom få flöda fritt, annars kommer du kanske att ångra det senare. Jag gillar kreativa människor och jag har sett folk som har gjort väldigt fina vattenfall som rinner ner i en damm eller ett akvarium, dekorerade med olika typer av växter och fin ljussättning.
#8 - 1 februari 2006 10:52
En slamkrypare borde du skaffa!

Du måste bara skaffa en slamkrypare. Denna fiska är mycket märklig och kan lämna vattne toch gå upp på land, tack vare sina bröstfenor. Den behöver en liten strand som du tänkte bygga (har tyvär inga tips för det)

Det säljs två arter i handeln: Periophthalmus barbatus och papilio

googla namnen och se vad du får fram!

stolek mellan 10 och 12cm
#9 - 1 februari 2006 11:17
Jag byggde ett 500 litersakvarium en gång som sköldpaddsakvarium. Jag byggde ett terrarium som jag la ovanpå akvariumet. Det täckte 50 cm av akvariumet som var 150 cm långt. Sen byggde jag upp med sten från botten upp till ytan. I terrariedelen hade jag värmelampa, sand och sten. Sköldisarna tyckte det var trevligt att gå upp och sola och gräva i sanden. Tyvärr har jag inga bilder på bygget :(

Sen gick fiskintresset totalt överstyr så jag gjorde mig av med sköldisarna.

Något att tänka på: som sagts tidigare, sköldpaddor äter fisk!. De skitar också ner extremt mycket, även om man tar ut dom och matar i t ex badkaret.

Men det finns ju andra djur som skulle funka i den typen av kar!

Lycka till!

/Erik

Annons