Vi har ett ganska högt akvarium på 300l (lite dåliga bilder på akvarium.dl.nu). De fiskar vi har skulle helt klara sig lika bra med lite lägre vattenstånd.
Så nu har jag börjat fundera på att bygga någon sorts strand, klippa eller liknande vid ena kanten av akvariet och skaffa någon sorts amfibier (eller kanske sköldpaddor?).
Artvalet när det gäller nya innevånare är en senare fråga, min fundering nu är snarare hur man bär sig åt? Jag kan ju knappast vara den första som vill försöka med det här.
Först hade jag funderingar på att bygga någon uppbyggnad i ena kanten av akvariet som gick ända upp till ytan. Men då skulle ju en massa volym under "stranden" gå förlorad helt i onödan. Så någon sorts hylla eller så vore väl smartare, där man kunde bygga upp ett landskap med sand, sten, växter och så vidare. Finns sådana hyllor färdiga eller hur ska man göra? Limma dit en glasskiva?
Min tanke är att göra detta i den kant där min pump sitter och sedan låta vattnet komma ned i tanken via något vattenfall eller så. Någon som har erfarenhet av sådana experiment och vill ge tips/inspiration? Pumpen trycker ju ur sig vattnet med rejäl kraft, jag vet - men det känns ändå som det borde vara lösbart.
All hjälp, inspiration och åsikter är välkommet. ;-)