Bygga eget ytterfilter

#1 - 6 mars 2003 14:56
Trodde detta var ett ämne som det redan skrivits 1000-tals rader om, men hur jag än letar på Zoopet hittar jag inget matnyttigt.

Vad har ni för erfarenheter av att bygga egna ytterfilter?

Jag funderar på en variant baserat på ett 30-50 liters akvarium som filterbehållare, placerat på lämpligt sätt under (över?) mitt kommande 650 litersprojekt. Med olika kammare och filtermaterial för mekanisk och biologisk filtrering.

Har någon bilder eller liknande på sina lösningar som man kan hämta inspiration ifrån så vore jag tacksam.

mvh
/Hasse
#2 - 6 mars 2003 16:03
Om du vill plocka vattnet till filtret från botten på karet så måste du nog ha filtret stående ovanför karet. Detta för att du inte kan ordna med en pump som pumpar kar till filter och en från filter till kar (om du inte har nivåreglering( dyrt huhhh)). Om du har filtret stående ovanpå karet så kan du pumpa vatten från karet till filtret och ha självfall tillbaka. Om du och andra sidan kan tänka dig en ytavrinning alla saltvatten så kan du ställa filtret under karet och utnyttja självfall från karet till filtret och använda pump för att pumpa tillbaka det. I båda fallen så är kanske filterbehållare till dammar att föredra. Om du vill utnyttja ytavrinning och placera filtret under karet så kan du använda denna skissen på en avrinningsbox:
http://www.saltvatten.info/artikel_visa.asp?NR=196&KAPITEL=DIY%20(%20Bygg%20själv..)
MVH
Magnus
#3 - 6 mars 2003 16:53
Läs http://medlem.spray.se/catshaman/sakva/0akvarium.htm#bygg

I Kramfors är det ljust och vackert
#4 - 6 mars 2003 18:22
Här ett föslag på ett 'Over Tank Trickle Filter':
'This filter was extremely effective and coped even when the tank was stocked with large, messy-feeding central american cichlids. In the three years that I had this filter running I never had any ammonia, nitrite or nitrate and the water was crystal clear.'
http://www.sydneycichlid.com/diy/diytrickle.html
mvh/harbard

http://www.aquaflora.tk
#5 - 6 mars 2003 19:07
Hej!
Akvarieleasing använder en väldigt fiffigt ytterfiltersystem i sina uthyrda burkar, ca 1500st.
Det baserar sig på att ett akvarium med filter placeras under akvariet, med en pump som pumpar upp vattnet genom ett rör i botten. Vattnet rinner ner genom ett rör som går genom bottnen och står upp i vatten ytan. Så det vattnet pumpen pumpar upp, rinner ner i röret.
Kanske inte bästa förklaringen.
Hoppas jag inte avslöjade Akvarielesings "hemlighet"...om de nu skule bry sig.

/Lukas
#6 - 6 mars 2003 22:17
Tackar, tackar. Bra länkar.

En lösning utan att borra hål i karet är en förutsättning.

Anser ni att det finns några risker, fördelar, nackdelar med att ha filterkaret (sumpen?) antingen ovanför eller under akvariet?

Att ha det under skulle ju vara snyggast då man kan dölja det enklare. Men finns det ingen risk för översvämning i sumpen vid pumpstopp eller igensatt filtermaterial? (Är lite trött nu och orkar inte tänka ut svaret själv...<img src=icon_smile_sleepy.gif border=0 align=middle>)

Nån som sett några fler lösningar på webben, eller om ni själva gjort något liknande?

mvh
/Hasse
#7 - 6 mars 2003 23:06
Har inte gjort det själv, men jag kom plötsligt på nåt - apropå akvarieleasings modell. Dom har förvisso hål i akvariebotten för sin sump. Men jag satt å funderade på nån variant på samma tema, utan hål i botten. Nu är jag själv rätt trött, men gav mig ändå på att försöka rita ihop vad jag tänkte (kanske är för trött för att förstå om det jag tänker på ens fungerar). Men va f-n.

Den bygger på hävertprincipen i frånvattnet, men jag vet inte om det funkar som jag har tänkt det. En variant kanske skulle kunna vara att ha två pumpar som driver till- och frånvattnet ?. För att undvika översvämmning så är utsuget nära vattenytan. Men för att få med vatten från bottenregionen så låter man ett slutet rör gå ner till botten med små insugs-springor som för in vattnet nerifrån och upp mot utsuget. Ja du får titta på bilden och se om det finns nån sans i idén (om inte så får jag skylla ifrån mig att jag sitter och halvsover ;)...

http://hem.bredband.net/stemik/images/filtermoj.jpg

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
#8 - 6 mars 2003 23:09
Nähä den länken ville inte.. öhhh

Jag är trött - ska fixa det snart. zzzzz

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
#9 - 6 mars 2003 23:11
Nu funkar den
http://hem.bredband.net/stemik/images/filtermoj.jpg

go'natt

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
#10 - 6 mars 2003 23:25
Tackar, det ser ju intressant ut. Får kolla noggrannare imorgon när jag är piggare (?).

/Hasse
#11 - 7 mars 2003 07:30
Funderar bara på hur komplicerat det skulle bli att få igång ett sådant filter. Man ser till att få sug i frånvattenslangen mha häverteffekten, när sumpkaret är vattenfyllt till önskad nivå så startar man pumpen som pumpar ut vattnet via inloppsslangen. Men hur får man en reglering av genomströmning och vattennivå i sumpen? Lika mycket vatten som strömmar in måste ju ut, annars får man ju problem. Räcker det med strypventil på frånvattenslangen och reglerbar pump? Det blir då en manuell justering och hur stabil är denna?

Ett annat tänkbart bekymmer skulle kunna vara igenslamning av springorna i avloppsröret. Växtdelar etc kommer oundvikligen fastna där. Då minskar avloppsflödet och sumpen riskerar att gå torr?

Eller kanske tänker jag helt galet?

mvh
/Hasse
#12 - 7 mars 2003 09:08
Nä, du tänker nog inte helt galet - Nu när jag tänker efter i mer vaket tillstånd och grubblat på din problembeskrivning. Det finns ju en del potentiella problem med tanken som måste säkerställas. Idén behöver nog vidareutvecklas för att funka stabilt och effektivt hela vägen runt. Hoppas nån mer kunnig på området kan rycka in med tankar och fler idéer. Lite brainstorming brukar smula ner hinder.

Smike
http://hem.bredband.net/stemik/
#13 - 7 mars 2003 09:30
Ett stort problem med den lösningen även om du får balana i det är: Tänk att du får strömavbrott. Då kommer akvariet att tömma sig genom häverten utan att pumpen i sumpen pumpar det tillbaka. Och om du för säkerhets skull har gjort någon finurlig uppfinning som stannar häverten vid en viss nivå i karet, vad händer då om strömmen kommer tillbaka?? Jo, pumpen i sumpen pumpar upp allt vattnet i karet (som inte rymmer så mycket) och du får översvämmning. Länken jag gav dig beskriver hur du kan få hävertverkan att funka enbart på precis den vattenmängd du vill (max1000l/h). Skulle du få strömavbrott så rinner inget tillbaka till sumpen. Och kommer strömmen tillbaka så har du fortfarande hävertverkan som förhindrar översvämmning. Tänk på att akvarieleasing tar vattnet till sin sump från ytan. Vad jag vet så går det inte att lösa att hämta vattnet från botten på karet utan nivåreglering. Sådan är dyr men finns att köpa på välsorterade saltvattensbutiker.
MVH
Magnus
#14 - 7 mars 2003 13:05
Hej!

Enda säkra lösningen som jag ser det är att ha avlopp antingen i filtret eller i akvariet. Om du inte vill borra föreslår jag att du bygger ett mindre akvarium att använda som filter. Det är då inga problem att lägga in ett avlopp.

Mvh

olof
#15 - 7 mars 2003 13:26
En "magnetventil" på slangarna som stänger när strömmen går, då säkrar man ju systemet. Tror jag<img src=icon_smile_shy.gif border=0 align=middle>.

Daniel Olsson
#16 - 7 mars 2003 14:09
Ja, den där överrinningsboxen verkar ju vara ett fungerande alternativ utan risk för översvämning. En nackdel är ju att vattnet tas vid ytan och jag är inte säker på att det är så jag vill ha det.

Att ha sumpen ovanför som beskrivs på några av tidigare angivna länkar verkar dock vara ett behagligare alternativ om man ser till riskerna.
#17 - 7 mars 2003 14:25
Tur att man har akvarier att tänka på under långa och tråkiga föreläsningar. Om du använder min ritning på ytavrinningsbox och har ytterligare ett sätt för vattnet att ta sig från karet till sumpen. Jag tänker på en pump i bottnen på karet som pumpar ut vattnet till sumpen . Denna pumpen pumpar ca75% av vad den som pumpar från sumpen och tillbaka. Då kommer ytavrinningsboxen bara ta hand om 25% av vattnet och då fungera som en ytreglering mer än ytavrinning. Tänk bara på att ha en mycket starkare pump i sumpen efterssom den skall lyfta en bit också. Enda problemet som jag ser det är att man kan få ett sörplande ljud i röret från avrinningsboxen till sumpen (går att bli av med om man låter akvariepumpen pumpa till ytterboxen istället för hela vägen ner till sumpen). Dessutom så bör man ha två rör från boxen och ner och tre rör från inner box till ytterbox. Dessa kollar man med jämna mellanrum så att det rinner genom samtliga rör. Om ett rör sätter igen så rinner det mer genom det andra. Då måste man rensa det som satt igen. Risken att 2 av 2 fallrör eller 3 av 3 ytavrinningsrör skulle sätta igen innan du ser att problem föreligger ser jag som en mycket liten risk. Jag menar : du kollar ju fiskarna varje dag, då gör man rutin av att kolla så att det rinner i samtliga rör.

Jag håller på med motsvarande projekt fast till saltvatten. Hör gärna av dig och berätta hur det går med planerna. Jag kommer inom kort lägga upp foton på nätet från mitt bygge.
MVH
Magnus
#18 - 7 mars 2003 15:13
Jag tackar för dina idéer Magnus.

Tankarna går nog ändå åt någon låda ovanpå akvariet. Jag ska fundera i helgen och se om jag kan fixa lite skisser på mina idéer...det är lite mycket nu bara...<img src=extra_smiley_irked.gif border=0 align=middle><img src=extra_smiley_headache.gif border=0 align=middle>

/Hasse
#19 - 7 mars 2003 20:22
Kan man inte montera en luftpump/syresten eller liknande i ett rör, i närheten av den tidigare diskuterade hävert lösningen, som drar upp "bottenvattnet" till ytan för vidare transport via hävert till filtret?

Är också intresserad av en liknande filterlösning...

/NER
#20 - 7 mars 2003 20:49
Hej!
Här är en länk som jag har använt som inspiration:

http://medlem.spray.se/catshaman/sakva/0akvarium.htm#bygg

Jag utvecklade iden och byggde en akvarietopp som både inehåller belysning och filterlåda i samma enhet.
Jag byggde en låda, lika stor som hela akvariet (110x40cm) och 10 cm hög. Den har ett helt lock som täcker allt, och som har lite snyggt sluttande framkant. Locket kan man lyfta och då ser man filtermaterialet och ljusrampen.
Ljusrampen ligger i framkanten och den kan man lyfta upp när man vill komma ner i karet.
I bakkanten så ligger filtret som är en 20 cm bred låda inbyggd i konstruktionen. Där ryms en bit blå filtermatta 5x20x80 cm som vattnet rinner genom. Eftersom jag vill ha flöde genom hela och inget stillastående vatten så är det en öppning ner i karet vid ena gaveln så det blir som en liten fors genom ytan. På så sätt dränerar sig filtret vid eventuellt strömavbrott. Denna konstruktion gör att bara halva mattan är i vatten, men det ger mig 4 liter filteryta, och detta är hyfsat mycket i mitt fall.
En fluval 3+ pumpar upp vattnet i filterlådan vid andra gaveln och fungerar även som förfilter. Den pumpar 400 lit/tim verkligt flöde. Jag har naturligtvis sågat ett rejält hål(20x10cm) över pumpen så man kan ta upp den och även serva värmaren

Jag byggde av plexiglas, men efter att ha läst att man kan bygga akvarium av plywood så hade jag nog valt det i stället för det verkar mer lätthanterligt.

Lite fördelar är att det är lätt att fylla filtret med vad man vill tex filtermatta, biobollar, torv, kalk, zeolit, eller något annat. Det är lätt att serva filtret, bara lyfta på locket och ta upp en bit matta när man vill rengöra.
En fördel som jag har kommit på är att det är lätt att ta vattenprov för det flödar hela tiden upp bottenvatten genom slangen.
En annan är att när man håller på och klippa växter eller inreder så lägger man prylarna eller klippet på filtermattan för där kan det droppa av. En bra avlastningsyta altså.

En miss är att jag byggde så jag fick inget ljus i bakkanten så växterna dras frammåt.

En annan sak att tänka på är vattennivån. min matta är på 8 lit, men bara 4 lit är i vatten. Fast 4 lit gör en del på vattennivån när pumpen stannar. Ramen täcker det lagom.

En annan av mina tankar är att eftersom det är en vattenyta i hela filtermattan så blir filtermaterialet mer syresatt än i traditionella filter.

Jag tycker att jag har fått ett bra filter med en bra konstruktion utan risk för vattenskador. Och att allt har blivit snyggt inbyggt i akvarietoppen skadar ju inte.

150 lit sällskaps.

Urban

#21 - 7 mars 2003 21:04
Hej!

En tanke till NER.

Om du har en syresten under häverten så är risken att du får luft i häverten och då stannar den.

Det är kanske bättre att cirkulera vattnet med en pump som har sitt utblås vid hävertintaget.

Urban
#22 - 7 mars 2003 21:09
Kul att höra att det funkar Urban!

Mina tankar går åt något liknande, men det blir ju lite större då. Antagligen någon behållare som sträcker sig utmed hela karets längd på 180 cm.

En undran kring materialvalet, plexiglas. Vad var det som var besvärligt med detta? Har funderingar på att använda det, men är det något speciellt jag bör tänka på?

mvh
/Hasse
#23 - 7 mars 2003 21:57
Hej!

Jag vet inte om materialet var exakt plexiglas, för det finns ju så många sorters plast. Mina skivor är överblivna från en renovering av en järnvägsstation. Har suttit framför kassorna. Dom är 9 mm tjocka och går väldigt bra att såga i med sticksåg. Kolla detta, för jag har för mig att äkta plexiglas kan vara besvärligt att såga och borra i. Det spricker och fastnar om man inte vet exakt hur man ska göra.
Ett problem jag upplevde är att det är ju så mjukt, plastiskt (ha ha).
Locket sviktar ner på mitten om man inte har någon stötta. Och även andra delar verkar svikta när man hanterar dom. Det kan vara svårt med passformen om man inte är erfaren och allt sviktar lite.

Jag slipade av ytorna som skulle limmas med sandpapper och torkade dom med sprit. Sen använde jag vanlig akvariesilicone, och det funkade bra. Men det finns säkert speciallim till plast.

Skulle jag byggt en i dag så hade jag nog använt vattenfast plywood för den är stabilare och jag är lite vanare att arbeta i trä. Sen hade jag fodrat själva filterlådan med glas för jag litar inte riktigt på kombinationen vaten och trä.
Men jag vet inte riktigt vad den vattenfast plywooden är och inehåller. Kanske formplywood som man har på byggen vid betongarbete.
Går det att bygga akvarium så måste det gå att bygga filterlåda är mitt resonemang, bara man hittar rätt sort.

Å andra sidan så ger plexiglas en himla fin finish.

Lite andra tankar jag har är om man vill använda hela filtermaterialet och inte bara låta vattnet rinna rakt igenom så kan man låta pumpen pumpa upp vattnet genom botten i ena gaveln, och sen får det flöda över en 5 cm hög kant på andra gaveln. Då har man fortfarande självtömning av filtret. Nämligen genom pumpen vid strömavbrott. Men också risk för stillastående vatten någon stans i filtermassan. Denna lösning kan kanske fungera bra ändå om man inte har för bred kanal till filtermassan. Det räcker kanske med 10 cm och sen kan man ha vattnet att rinna fram och tillbaka två gånger längs akvariet. Då får man flera filterkammare.

Vill man ha supergod syresättning av filtret så kan man låta vattnet först rinna på en luftningsskiva lika stor som filtret och låta det rinna ner på andra sidan.
Man kan också sno eheims ide med intervallfilter. Om man låter pumpen gå tex varannan minut och stanna varannan, så fylls och luftas filtermassan hela tiden. Enligt vissa så är intervallfilter dom bästa.

Det gäller att se till att vattnet kan sväma över, vid stopp i massan. Så det hamnar i akvariet igen.

Urban
#24 - 7 mars 2003 22:30
Jo, jag är helt inne på samma tankar. Sitter precis o ritar på nån design här så får vi se om det kan bli nåt vettigt av det. Lägger ut lite skisser när jag kommit lite längre.
#25 - 7 mars 2003 23:17
Har med intresse följt diskussionen ovan. Är det verkligen helt omöjligt att placera ett ytterfilter/"sump" under akvariet utan att borra bottnen? Försöker pula ihop ett system där vattennivån i akvariet ska höjas & sänkas med jämna intervall ("tidvatten") och där "sumpen" ska a)kunna rymma mer vatten då det är "ebb" samt b)innehålla rejält mekaniskt och biologiskt filter (grisiga fiskar). Idéer mottages tacksamt!
#26 - 8 mars 2003 00:00
Nu ska vi se här. Har gjort några skisser på hur jag tänker mig mitt filter. Kolla här: http://och.nu/ciklid/projektytterfilter.shtml

Filtret kommer rymma ca 20 liter filtermaterial. Hur stort flöde det klarar vet jag inte. Är väl rätt svårt att uppskatta, eller finns det nåt sätt att göra det?

Det finns säkert många detaljer i detta som måste tänkas igenom, men är jag på rätt spår tror ni?

/Hasse
#27 - 8 mars 2003 09:22
Hej!

Min filterlåda inehåller bara blå filtermatta för jag vet att det är bland dom bästa filtermaterialen. Tittar man på zoopets filtertips så räcker 4,5 liter till ett akvarie på 375-500liters.

Flödet begränsas av det tätaste materialet, och om du är lite fiffig så har du så att vattnet kan skölja över ett material för att gå in i nästa utan att hamna i bräddavloppet. Om ett material slammar igen altså.

Vad det gäller flöde så har min matta måtten 5x20x80 cm och är av den grövsta sorten. Vattnet har fritt flöde genom den, altså vid utloppet så är där ingen vägg utan vattnet går rakt ner i akvariet. Den bromsar flödet så mycket så vid inloppet är det 3,5cm vattenyta, vid 400 lit/timme. Sen beror det ju på hur kompakta material du har förståss.
Jag valde denna metoden för jag ville utesluta risken med stillastående vatten någonstans i filtermaterialet, och det är en enkel lösning.

Ska du inte bygga lite bredare än 15 cm? det är lättare att minska än öka när man är färdig. Du kan ju ha filterlådan var du vill över akvariet, kanske till och med så man kan skjuta den bakåt om man vill komma åt i tanken.

Urban

#28 - 8 mars 2003 10:52
Hur dimensionerar man hävert rören utifrån önskat tillflöde från sumpen?
Rördiameter, Vattennivå kontra hävertrörets nedersta punkt samt g-krafter hänger säkert ihop på något bra sätt...
Frågan är bara hur...

Angående cirkulationsröret jag funderade över tidigare så har jag en bättre ide:
I den inre filter lådan gör man 2 avdelningar, med en mellanvägg som ligger strax under önskad vattennivå i karet(typ samma lösning som i ytterboxen för att behålla häverten) i den ena avdelningen plaseras hävertrören. I den andra delen monteras ett rör i botten på avdelningen som gör ner till botten, eller nära botten, i akvariet.

På detta sätt sker insuget från botten, utan att äventyra hävertens funktion vid eventuellt vattenbyte/elavbrott...


/NER
#29 - 8 mars 2003 15:52
Hej!

Jag har lite funderingar i mitt huvud.

Om man vill ha en sump så verkar det vara nästan omöjligt att bara ha en pump som både sköter cirkulation, syresättning, nivåreglering, återpumpning, eller vilka funktioner man nu vill ha i sitt kar.
Två eller flera pumpar verkar vara en bättre lösning såvida man inte bygger som jag.

Mycket verkar stå och falla på nivåreglering.
Det finns olika sätt att flödesreglera pumpar.
Ett är elektriskt, men detta är lite krångligt.
Ett annat är att strypa insuget, det är bättre än att strypa utblåset tror jag.
Det tredje är ha en slang mellan insug och utblås på pumpen så en del av vattnet bara pumpas runt i denna. Man kan kalla den kortslutningsslang.

Dessa strypningar kan skötas automatiskt via en flotör som klämmer en mjuk slang när nivån inte stämmer.
Den bästa lösningen är att ha en flotör som klämmer insuget (eller utblåset vilket som nu är bäst) och då är det totalstopp, eller klämmer kortslutningsslangen och då ger pumpen max flöde.
Detta kallas att schunta vattnet och används flitigt i rörläggarbranchen. Det tråkiga är att rörläggarventiler brukar vara av mässing, plast är bättre.

Ska man klämma slangar så är det bäst att hitta slangar som tål det, och som återgår till rund form, och som inte åldras. Kanske är siliconslang som används innom sjukvården en bra idé.

Detta var lite tankar från mig.

Urban
#30 - 8 mars 2003 16:04
Hej!

Till Cecilia.
Det verkar nästan omöjligt att hitta på något sånt.
Men du kan bygga en typ av sump som fungerar som ett droppfilter när du har högvatten i akvariet och som våtfilter när du har lågvatten.
Detta förutsätter två pumpar som arbetar växelvis med att pumpa vattnet till akvariet. En för högvatten och en för lågvatten.

Hela konstruktionen blir mycket lättare att bygga om du kan ha sumpen ovanför karet med självrinning tillbaka. Då kan man utnyttja att vatten kan rinna baklänges genom en pump som inte är igång. Altså ska den ena pumpen spola in vatten genom botten på sumpen och den andra genom toppen. vattnet rinner tillbaka genom pumpen som står still för tillfället.
Bräddavlopp är väl säkrast här också tex om båda skulle starta samtidigt.

Hoppas att mina idéer gav något.

Urban
#31 - 9 mars 2003 17:02
Har hittat beräkningsunderlag för sughävert...
http://www.fao.org/docrep/X5744E/x5744e09.htm#3.4.1%20discharge%20formulas
Ungefär i mitten av dokumentet finns utförliga beskrivningar om hur man räknar...
Även en hel del annat matnyttigt när det gäller beräkningar för fiskodlingar....
Kanske lite overkill men någon kanske finner den intressant.

/NER
#32 - 9 mars 2003 18:10
Ni som experimenterar med att stänga av och sätta på pumpar med som nivåstyrning, intervallfunktion eller som vågmaskin. Tänk på att vanliga magnet pumpar inte mår bra av att sättas på av. Jag körde en powerhead i intervaller på en timme av en. Denna splitternya powerhead lade av totalt efter ca 2 månader. Det blir väldigt dyrt att byta pumpar så ofta. Alternativen är: saltvattensakvarister använder specialpumpar för att göra vågor, dessa är bra och tål att slås på/av. Andra alternativet är att bara dra ner på strömstyrkan till pumpen på något sätt.
MVH
Magnus
#33 - 9 mars 2003 23:14
Nu har jag funderat ett varv till och tror jag kommit lite närmare det som jag är ute efter. Ett droppfilter med möjlighet till torvfiltrering. Kolla http://och.nu/ciklid/projektytterfilter.shtml

Filtret har två våningar och vattnet flödar uppifrån och ner och har självavrinning utan stillastående vatten vid elavbrott. Avloppet har minst dubbla diametern mot inloppet för att avrinningen ska ske snabbt och effektivt.

Möjligen borde jag komplettera skissen med något slags bräddavlopp i överkant?

Tror ni att ett sådant här filter kommer låta mycket? Dropp- och strilljud från vattnet alltså.

Vad tror ni?

mvh
/Hasse
#34 - 10 mars 2003 07:36
Sen är frågan om materialvalet. Ska man använda plexiglas, glas, plywood eller annat?

Plexiglas:
+ skapligt lätt att bearbeta
+ väger lite
- sladdrigt
kostnad?

Glas:
+ stabilt
- svårare att bearbeta
- tungt
kostnad?

Plywood:
+ mycket lätt att bearbeta
+ plywood är billigt
- kräver mycket bra ytbehandling för att skydda träet
- kan bli dyrt pga ytbehandling

Åsikter?

/Hasse
#35 - 10 mars 2003 09:25
Hej Hasse!

Jag tror att du får ett kanon filter. Jag byggde själv något liknande för ett par år sedan av ett plaströr. Det var lite slarvigt byggt och läckte som ett såll. Tanken var dock som skrivits innan att den stora filterytan i kombination med en stor strömande vatten yta ger god nitrifikation och syresättning.
Jag hade byggt i glas eftersom det inte är farligt dyrt och inte heller särdeles svårt att bearbeta (om man inte ska borra hål). Kostnaden brukar ligga runt 250 Kr/m2 för 4mm glas men det lönar sig att ringa runt och fråga. 6 mm glas kan vara bra i bottnen för att det inte skla bli vekt och där ligger kostnaden väl på typ det dubbla. Tyngden beräknar du lätt med hjälp av volymen och densiteten för glaset.

Lycka till!

Mvh

olof
#36 - 10 mars 2003 13:54
Ja, glas känns ju klart som det bästa alternativet kvalitetsmässigt.

Får väl lämna in en ritning på delarna till någon glasmästare och be om ett kostnadsförslag. Men jag limmar burken själv.

I bottenglaset måste jag ta upp ett hål för avloppet. Men det borde väl glasmästaren kunna fixa? Bottenglaset blir väl betydligt dyrare då antar jag?

/Hasse
#37 - 10 mars 2003 14:02
Hej Hasse!

Fråga glasmästaren om begagnat glas det kan sänka kostnaderna rejält och som nämnt ring runt till olika firmor. Om du vill undvika att borra i glas (kan bli dyrt) så köp oxå en liten bit av plexi glas som du lätt själv borrar hål i fäst avloppet med epoxi eller araldit lim, sedan ruggar du upp plexiglasert med lite sandpapper och silikonar fast i bottnen på ditt glasfilter.

Mvh

olof
#38 - 10 mars 2003 14:14
Tack för goda idéer! Bottenglasets ena hörn kapas och ovanpå bottenglaset lägger jag en skiva av plexiglas som också täcker det kapade hörnet. Och där monterar jag avloppet. Det borde ju fungera.

En hel plexiglasskiva som täcker bottenglaset krävs nog om det inte ska bli vatten kvar i botten av filtret.

/Hasse

#39 - 10 mars 2003 14:29
Om du använder Polykarbonat (Plexi delux) som går att bocka skulle du kunna bygga en låda med minimalt antal skarvar. Detta kan du nog smältlimma ihop på utsidan och silicona på insidan (för eventuell giftighet i smältlimmet) du får då en låda som garanterat är stabil och bara väger en bråkdel av vad en glaslåda väger, dessutom okänsligt för stötar. Priset har jag tyvärr ingen aning om.

// Magnus
#40 - 10 mars 2003 15:04
Ser fördelarna, men hur kan jag som lekman få tag i polykarbonat och få det tillbockat efter ritning till en rimlig kostnad? Kände man nån som jobbade i plastindustri hade väl detta varit en smal sak... man är väl som privatperson utan personliga plastindustrikontakter hänvisad till glasmästerier antar jag?
#41 - 10 mars 2003 16:21
Hej!

Som ni har märkt så har jag tyvärr inte någon hemsida att rita skisser på, men om någon har nåt bra tips om hur man gör en så får ni gärna maila mig.

Topfrogs komentar är jättebra angående pumpstyrningar, jag hade ingen aning. Men tänk på att det inte går att hastighetsreglera små motorer hur som helst. Man får inte dra ner varvtalet för mycket, för då kan dom gå sönder.

Materialval:
Glasfiberplast är ett bra material som går att forma som man vill. Tänk på att vara ute för det luktar fruktansvärt.

Metoden med plaströr är inte alls dum om man kan stå ut med utseendet.
Det finns avloppsrör i dimensionerna:50, 75, 110, 160 mm osv. Och det finns alla typer av Trör, muffar, skarvar osv. Det finns en sort som är av pvc och detta går att limma i med Tangit(giftig lukt). Sen finns det av PP (?) och rörläggarna säger att detta inte går att limma i. Men jag vet inte om det går med silicone, dom tänker kanske på tangit.
Hur som helst så tänkte jag bygga ett filter av ett liggande 110 mm rör som har ett Trör 110/50 i varje ända och som är pluggat längst ut.
Genom dom två 50 avsticken som ska vara riktade neråt kan in och utlopp vara. Dom kan fungera som utloppsflod, överloppsskydd och så kan man dra upp inloppsslangen där.
Det långa liggande röret kan man skära upp på ovansidan så man kan komma åt filtermaterialet. Man kan även skära ut en rörhalva av ett annat rör som kan fungera som ett lock för tex ljudets skull.
Alla rördelar är absolut täta med gummipackningar. Rören finns att köpa på rörfirmor, men jag tror att tex bauhause är billigare.
Vill man ha längre väg för vattnet, så kan man vinkla tillbaka med två 90gradiga böjar.

Men som sagt, jag tog den svårare vägen och byggde en helt egen låda.

Ljudnivån fick jag ner genom att låta returvattnet gå ner i akvariet i en liten ränna som precis når genom ytan. Inget plaskande altså, bara en liten fors.

Urban


#42 - 10 mars 2003 16:35
Hej!

Jag vill utfärda en liten varning för smältlim. Det är svårt att lita på det. Saker som verkar sitta bra fast kan trilla isär utan förvarning efter allt ifrån några dagar till någon månad.

Jag skulle gärna vilja ha något expertutlåtande om giftigheten. För mig verkar det som att smältlim bara består av smält plast och därför inte inehåller några lösningsmedel. Men det hade ju varit kul att veta på riktigt.

Urban











Annons