Hej!
Som ni har märkt så har jag tyvärr inte någon hemsida att rita skisser på, men om någon har nåt bra tips om hur man gör en så får ni gärna maila mig.
Topfrogs komentar är jättebra angående pumpstyrningar, jag hade ingen aning. Men tänk på att det inte går att hastighetsreglera små motorer hur som helst. Man får inte dra ner varvtalet för mycket, för då kan dom gå sönder.
Materialval:
Glasfiberplast är ett bra material som går att forma som man vill. Tänk på att vara ute för det luktar fruktansvärt.
Metoden med plaströr är inte alls dum om man kan stå ut med utseendet.
Det finns avloppsrör i dimensionerna:50, 75, 110, 160 mm osv. Och det finns alla typer av Trör, muffar, skarvar osv. Det finns en sort som är av pvc och detta går att limma i med Tangit(giftig lukt). Sen finns det av PP (?) och rörläggarna säger att detta inte går att limma i. Men jag vet inte om det går med silicone, dom tänker kanske på tangit.
Hur som helst så tänkte jag bygga ett filter av ett liggande 110 mm rör som har ett Trör 110/50 i varje ända och som är pluggat längst ut.
Genom dom två 50 avsticken som ska vara riktade neråt kan in och utlopp vara. Dom kan fungera som utloppsflod, överloppsskydd och så kan man dra upp inloppsslangen där.
Det långa liggande röret kan man skära upp på ovansidan så man kan komma åt filtermaterialet. Man kan även skära ut en rörhalva av ett annat rör som kan fungera som ett lock för tex ljudets skull.
Alla rördelar är absolut täta med gummipackningar. Rören finns att köpa på rörfirmor, men jag tror att tex bauhause är billigare.
Vill man ha längre väg för vattnet, så kan man vinkla tillbaka med två 90gradiga böjar.
Men som sagt, jag tog den svårare vägen och byggde en helt egen låda.
Ljudnivån fick jag ner genom att låta returvattnet gå ner i akvariet i en liten ränna som precis når genom ytan. Inget plaskande altså, bara en liten fors.
Urban