Bygga eget ytterfilter.

#1 - 11 januari 2003 21:20
Ingen som provat bygga ett eget ytterfilter av en sån filtertunna som man har till dammar, exempelvis poverclear
( http://www.aquainterior.se/pages/page26.htm ) och ett pumphuvud ?

tänkte mest på att dom kanske är gjorda enbart för utomhusbruk, och kanske inte är så 100%-igt täta ?
någon som har erfarenhet ?

Det vore juh ett ultimat sätt att bygga ett ytterfilter med STOR filtervolym, (som skulle räcka till mitt 1000-liters kar) för en skaplig penning!

föresten, kan man av någon anledning få FÖR stor filtervolym ??

Dessa filtertunnor innehåller juh även UV-filter, skulle det vara bra att ha UV-filtret påslaget om man använder denna till ett akvarium, eller kan det på något sätt vara skadligt ? (döda dom nyttiga bakterierna kanske?)

Tacksam för svar.

MVH.
//Cyruz
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 januari 2003 12:09
Hej,
Jag har använt ett sådant filter till ett stort akvarium och det funkade bra. Jag hade det placerat ovanför akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 12 januari 2003 12:30
Det är aldrig fel med stor filtervolym. Enda problemet är väl att gömma undan filtret på ett snygg sätt i rummet.

UV-ljus dödar alla bakterier i vattnet. Detta gör vattnet biologiskt rent, vilket i det stora hela ska vara bra för fiskarna. Har läst dock att man misstänker att fiskar kan få nedsatt immunförsvar och insjuknar lättre om vattnet plötsligt blir "sämre".
Bakterier i filtret och grus påverkas ju inte av UV-filtret så bio-filtreringen fungerar fortfarande bra.

Annons