Bygga eget ytterfilter!

#1 - 22 augusti 2005 18:39
tittade in på http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=284&Itemid=143 tänkte att andvända denna konstruktion som grund fast bygga kanske 4-6 kammare (vet inte hur många som behövs) och kedjekoppla det hela och sen driva runt det med en [color=#000000]Aqua Bee Up 2000[/color] eller (3000). eller kanske en AS New-Jet 3000.

nu till frågan kommer detta funka kommer den klara driva allt tänker väl först på 2000 pumpen ska ha hela paketen i ett 720 liters kar.

tips och ideer hjärligt välkommna
#2 - 22 augusti 2005 20:40
Hej!

Jag har en god vän som försökte sig på att bygga filter med hjälp av biltemas prylar (behållare och kopplingar), dessvärre så läckte behållarna som såll och han gav upp...

Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...
#3 - 23 augusti 2005 04:37
Om jag hade haft den platsen utanför akvariet så hade jag satsat på en sump istället.. Med en ytavrinning.. Hittade en länk till en sumpmodell som jag gillar.. Man kan ju skippa en del av sanden etc.. Men växterna skall man ju defenitivt ha.. Denna lösningen med den ytavrinningsbox medför att du behöver bara 1 pump.. Du kommer ha konstant vattenivå i ditt kar och kan odla alger eller vad du vill i din sump.. Du kan även ha doppvärmare och annat crap där..
#4 - 23 augusti 2005 08:11
hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?
#5 - 23 augusti 2005 08:13
[QUOTE=sammy]Hej!

Jag har en god vän som försökte sig på att bygga filter med hjälp av biltemas prylar (behållare och kopplingar), dessvärre så läckte behållarna som såll och han gav upp...

Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...[/QUOTE]

he he he jo svordomar och dylikt är inplanerat.
tänkte andvända mig av bara (tror jag) avloppsrör och sånt inte biltemas grejjor ser lite klena ut.
#6 - 23 augusti 2005 14:15
[QUOTE=Spån tomten]hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?[/QUOTE]

Well.. På ett 720 blir det ju ca 2.7ggr / timme.. Beroende på storleken som du väljer på sumpen borde väl detta gå.. Annars skulle väl jag dra en 1000L/H genom sumpen och sätta ett löst huvud för cirkulation inne i karet.. Ev men en bit filtermatta på för att ta han om grovsmuts..

Men rent kommer det ju att bli om du har plats.. :)
#7 - 23 augusti 2005 14:43
[QUOTE=saxmark][QUOTE=Spån tomten]hmmz en sump säger du ja kanske det kommer jag få snurr på vattnet med en sump kan jag ha en pump som kickar runt 1500-3000 l/h?[/QUOTE]

Well.. På ett 720 blir det ju ca 2.7ggr / timme.. Beroende på storleken som du väljer på sumpen borde väl detta gå.. Annars skulle väl jag dra en 1000L/H genom sumpen och sätta ett löst huvud för cirkulation inne i karet.. Ev men en bit filtermatta på för att ta han om grovsmuts..

Men rent kommer det ju att bli om du har plats.. :)[/QUOTE]

jo platsen har jag då jag ska ha karet vägg till vägg i sovalkoven där jag har loftsäng så jag ska ha karet under sängen då kommer det bli massa plats bakom karet.
#8 - 23 augusti 2005 14:49
[QUOTE=Spån tomten]jo platsen har jag då jag ska ha karet vägg till vägg i sovalkoven där jag har loftsäng så jag ska ha karet under sängen då kommer det bli massa plats bakom karet.[/QUOTE]

haha första bilden som for genom mitt huvud när ja läste ovanstående är du som ligger å sover å ramlar ur sängen å landar i akvariet :rolleyes:

droppfilter är inte så tokigt heller.

ett rör 120mm brett där vattnet kommer högst upp går genom diverse filtermaterial och i botten pumpas luft in vilket gör filtret effektivare och en cirkulationspump i botten som pumpar tillbaka vattnet.

googlade lite häromdan på droppfilter och dom verkar va effektiva till stora kar.
#9 - 23 augusti 2005 17:39
Raven.

he he tro mig det har mina flesta polare haft riktigt kul åt att jag ska ramla i eller att sängen rasar eller nått sånt. dropp filter hmmz ska ta och googla lite om det tack för tipset
#10 - 23 augusti 2005 19:54
ligger en bunt länkar i denna tråden
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=77334&highlight=droppfilter

hahaha kanske skulle skippa alla eventuella tankar på pirayor ;)
#11 - 23 augusti 2005 20:00
hmm verkar bli lite problem med droppfilter tex att jag ska borra hål i karet då jag vill ha ett externt filter + att det verkar ju som att det finnes stora risker att det hamnar MASSOR med vatten på golvet (bor i lägenhet undrar va grannarna skulle tycka)
då jag är en fattig student så har jag inte råd med nåra nivå reglasch.

njea jag funderar någ vidare på att bygga ett ytterfilter vet ej bara inte riktigt hur. karet är 200*60*60, undrar om ja kan ta 12cm avloppsrör som är 50/60cm höga 4stk som man ställer på rad i nån ställning kopplar vattnet så att det går upp och ner i rören

ställer hela ställningen så att den har samma nivå som karet (då borde det inte bli så mycket svinn på trycket?)

behöver verkligen alla tips och trix jag kan få då jag bara kört innerfilter förut (i mindre kar) så hela ytterfilter grejjen är helt ny för mig

tack på förhand
#12 - 23 augusti 2005 20:02
[QUOTE=Raven]ligger en bunt länkar i denna tråden
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=77334&highlight=droppfilter

hahaha kanske skulle skippa alla eventuella tankar på pirayor ;)[/QUOTE]

he he he ja nåra pirayor blir det inte det blir fengäddor, silverhajar, öronålar och nån eller nåra malar
#13 - 23 augusti 2005 20:11
om du har sängen ovanför kanske du har plats att hänga en låda ovanför akvariet.
en pump som pumpar upp vattnet så får de rinna igenom och sen rinna ner i karet.

kan dock låta lite när vattnet träffar vattenytan i akvariet men de går att lösa.
#14 - 24 augusti 2005 07:37
[QUOTE=Raven]om du har sängen ovanför kanske du har plats att hänga en låda ovanför akvariet.
en pump som pumpar upp vattnet så får de rinna igenom och sen rinna ner i karet.

kan dock låta lite när vattnet träffar vattenytan i akvariet men de går att lösa.[/QUOTE]

tyvärr så är det inte så mycket plats utan det är inte mer än kanske 20/40cm fri höjd
#15 - 24 augusti 2005 13:45
[QUOTE=Spån tomten][QUOTE=sammy]Hej!

Så räkna med en del tätningar och svordomar innan det fungerar...[/QUOTE]

he he he jo svordomar och dylikt är inplanerat.
tänkte andvända mig av bara (tror jag) avloppsrör och sånt inte biltemas grejjor ser lite klena ut.[/QUOTE]

Jag kan trösta dig med att biltema inte längre ska sälja dessa, men, det är samma grejor som säljs på tex claes ohlson iaf så ;)

Det klurigaste i det hela när jag byggde detta filter(det är mitt som är på bilderna) var anslutningarna in i rören.. jag byggde på ändpropparna med ganska mycket plast för att kunna gänga i slanganslutningarna, tänk på att silikon inte fäster på avloppsrören, det sätter sig där men har ingen tätande funktion...
Jag hade filtermatta i behållaren men skulle nu i efterhand ha valt filterbollar som inte kan sätta igen utgången från filtret, men det är klart med tillräckligt stora filtermattsbitar så är inte det ett problem!

Sist men inte minst, trycksätt inte röret med pumpen.. sätt pumpen sist i kedjan och låt endast häverteffekten verka genom förfilter och röret .. det enda som behövs är att pumpa det sista lilla biten upp till akvariet igen! sätter man en kraftig pump innan filtret och får stopp eller råkar stänga av kranen innan man har slagit ifrån den så säger det *plopp* om filterbehållaren och då har man problem i helt nya dimensioner ;)
#16 - 24 augusti 2005 14:02
Ytavrinning

ÄR det möjligt att göra en sump utan avrinningsbox eller att göra hål i akvariet? utan bara dra en slang rakt ner till sumpen? Då slutar häverten att funka om inte pumpenorkarc med farten som vattnet rinner ner i sumpen i, eller hur?

Rätta mig om jag har fel. kom med tips!
#17 - 24 augusti 2005 14:45
Häverten slutar funka när den tar luft, och sätts inte igång igen förren du suger igång den manuellt.
#18 - 24 augusti 2005 14:48
men...

Men detta förhindrar avrinningsboxen? alltså att häverten slutar fungera? eller vad gör den?
#19 - 24 augusti 2005 14:54
Ja, iallafall i de konstruktioner av avrinningsboxar jag har sett. Där har du en hävert mellan akvariet och boxen och så har du slangen till sumpen placerad över den från akvariet så den tar luft innan den till akvariet gör det och bryter häverten.
#20 - 24 augusti 2005 15:00
aha

Skulle du kunna vara snäll och visa mig en skiss eller ritning på en sådan? jag sitter här med plexiglas och vill gärna sno ihop en så jag får igång sumpen.
#22 - 24 augusti 2005 15:50
weo

Tack så hemskt mycket med hjälpen, jag hittade dock en annan förklaring samt ritning innan jag fick svar av dig. men tack ändå :). nu var jag lycklig, nu får jag göra framsteg! :)
#23 - 24 augusti 2005 18:01
Gugges

tur att jag fick veta att silicon inte fäster på avlopps rör he he som du sa problem i andra dimensioner. och det med pumpen kan ju oxå va ruggigt bra att veta tack för tipsen.

en liten fråga kan jag andvända mer än ett rör förstår att röret/rören ska va liggandes?

vad ja menar med två rör är då att ha två rör som ligger ner jämte varann. anledningen är väl att jag vill ha både biobollar och filter matta.
#24 - 24 augusti 2005 18:16
no pro

jag är inget proffs. men går det inte att stuva in det i samma? förs mattan, sen bollarna?
#25 - 24 augusti 2005 18:46
hmmz funderar på att köpa ett sånt från biltema asså verkar inte så dumt i alla fall.
varför ändra ett koncept som funkar? och nu sitter jag och undrar varför jag måste ha två rör tror det bara blir mer jobb och dyrare filter

gugges va inne på din zoon verkar ju funka riktigt bra din konstruktion
#26 - 24 augusti 2005 19:00
Hej!

Jag har kört en filterlåda liggande på mitt akvarium några år nu och det funkar bra för mig.
Om du gör en låda av glas som har måtten 2meter x 20cm bred och 20 cm hög. lägg sen i en filtermattebit på 10 cm tjocklek så har du en filtervolym på 40 liter. det är ganska oslagbart.
Höjden är en säkerhetsmarginal, om det blir fullt av skit så måste vattnet kunna skölja över filtermattan utan att hamna utanför.

Här finns mitt meck:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=80775

Urban
#27 - 24 augusti 2005 19:26
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

Jag har kört en filterlåda liggande på mitt akvarium några år nu och det funkar bra för mig.
Om du gör en låda av glas som har måtten 2meter x 20cm bred och 20 cm hög. lägg sen i en filtermattebit på 10 cm tjocklek så har du en filtervolym på 40 liter. det är ganska oslagbart.
Höjden är en säkerhetsmarginal, om det blir fullt av skit så måste vattnet kunna skölja över filtermattan utan att hamna utanför.

Här finns mitt meck:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=80775

Urban[/QUOTE]

hmmz detta va oxå en riktigt bra plan ska fundera över saken tack så jätte mycke
#28 - 24 augusti 2005 19:37
Hej!

En nackdel är att om man tänker köra kolsyra till växterna så tvättar denna konstruktionen gasen ur vattnet. Det är möjligt att det går att undvika genom smart konstruktion på lådan. tex täckglas och rör så vattnet kommer ut i botten av karet.

En fördel är att det är busenkelt att rengöra. bara att stänga pumpen och lyfta ur filtermattan.

Urban
#29 - 24 augusti 2005 19:40
ja rengörningen blir ju helt klart enkel. men blir det inte mycke avdunstning på ett sånt filter? eller har du nått täckglas eller dylikt?
#30 - 24 augusti 2005 19:52
Hej!

Eftersom det är inbyggt i min akvarietopp så är det ett stort lock som täcker hela akvariet. Där är även ljuset under.

Täcklock är nog att föredra för du ska ju ha det under sängen. Annars har ju folk akvarier utan täckglas och där avdunstar det också.

Om man inte har det under sin säng så kan man till och med odla växter i filterlådan som äter upp fiskbajset. Annars kan man ju välja att ha vilket filtermaterial som helst. Men min favorit är blå ppi10 filtermatta. Billig och effektiv.

Urban
#31 - 25 augusti 2005 06:00
[QUOTE=Spån tomten]tur att jag fick veta att silicon inte fäster på avlopps rör he he som du sa problem i andra dimensioner. och det med pumpen kan ju oxå va ruggigt bra att veta tack för tipsen.

en liten fråga kan jag andvända mer än ett rör förstår att röret/rören ska va liggandes?

vad ja menar med två rör är då att ha två rör som ligger ner jämte varann. anledningen är väl att jag vill ha både biobollar och filter matta.[/QUOTE]

Visst kan man köra med 2 rör, men jag tyckte att det räckte med 11 liter filtermatta till ett 450 liters, man kan tänka på att röret ska vara något lutat så försvinner luften ur det ganska fort, det syns inte så väl på bilderna men röret lutar så att den sista biten ligger högst!

Jag har inte använt silikon till att täta, bara vanlig gängtejp/lin där det är skruvanslutningar, de andra kopplingarna till röret håller tätt som de är(om man inte sätter pumpen innan förstås ;) ) det är inte högt tryck innan så det är inga problem!

För-filtret var guld värt, i det körde jag den finare typen av filtermatta, jag för mig att jag tog ett par skumpatroner från ett eheimfilter som passade bra, all skit fastnade här som man ganska enkelt rensade med hjälp av de 2 kranar man kan se på bilden! rensningaen av det tog runt 5 min och gjordes varannan månad ungefär..

Det är ett par som har byggt detta nu, jag har fått en del mail om det och det verkar fungera bra för dem! så så här i efterhand så skulle jag ha tagit lite mer bilder och gjort en nogrannare beskrivning.. men jag trodde inte att det skulle vara så många som skulle bygga ett själva där ute..
#32 - 25 augusti 2005 10:10
[QUOTE=Spån tomten]tur att jag fick veta att silicon inte fäster på avlopps rör he he.[/QUOTE]

Gör det inte? *titta mot akvariet och undrars hur han satt fast dom där rören*

Sitter iaf där dom ska för min del
#33 - 25 augusti 2005 10:52
[QUOTE=Iit_mutt][QUOTE=Spån tomten]tur att jag fick veta att silicon inte fäster på avlopps rör he he.[/QUOTE]

Gör det inte? *titta mot akvariet och undrars hur han satt fast dom där rören*

Sitter iaf där dom ska för min del[/QUOTE]

Plasten i rören är ganska fet, den kommer att vidhäfta men varefter tiden går så är inte vidhäftningen något vidare längre, för att det är nästan omöjligt att "avfetta" ett sånt plaströr... jämför 2 st rengjorda glasskivor som är sammanfogare med silikon med ett avloppsrör sammanfogat med silikon..

har man rören i akvariet så kan man sätta upp det med silikon, men när det kommer utanför och det kan röra sig om 100tals liter vatten på golvet så är det inte läge att tumma på det, så jag rekomenderar inte någon att använda silikon som ensamt tätande konstruktion när man hålls med avloppsrör.. däremot så finns det många andra sorters plast som funkar med silikon i lägnden...

Annons