[QUOTE=Spån tomten]tur att jag fick veta att silicon inte fäster på avlopps rör he he som du sa problem i andra dimensioner. och det med pumpen kan ju oxå va ruggigt bra att veta tack för tipsen.
en liten fråga kan jag andvända mer än ett rör förstår att röret/rören ska va liggandes?
vad ja menar med två rör är då att ha två rör som ligger ner jämte varann. anledningen är väl att jag vill ha både biobollar och filter matta.[/QUOTE]
Visst kan man köra med 2 rör, men jag tyckte att det räckte med 11 liter filtermatta till ett 450 liters, man kan tänka på att röret ska vara något lutat så försvinner luften ur det ganska fort, det syns inte så väl på bilderna men röret lutar så att den sista biten ligger högst!
Jag har inte använt silikon till att täta, bara vanlig gängtejp/lin där det är skruvanslutningar, de andra kopplingarna till röret håller tätt som de är(om man inte sätter pumpen innan förstås ;) ) det är inte högt tryck innan så det är inga problem!
För-filtret var guld värt, i det körde jag den finare typen av filtermatta, jag för mig att jag tog ett par skumpatroner från ett eheimfilter som passade bra, all skit fastnade här som man ganska enkelt rensade med hjälp av de 2 kranar man kan se på bilden! rensningaen av det tog runt 5 min och gjordes varannan månad ungefär..
Det är ett par som har byggt detta nu, jag har fått en del mail om det och det verkar fungera bra för dem! så så här i efterhand så skulle jag ha tagit lite mer bilder och gjort en nogrannare beskrivning.. men jag trodde inte att det skulle vara så många som skulle bygga ett själva där ute..