Bygga eget växtkar?

#1 - 9 februari 2008 15:39
Hur gör man bäst?
Ska ju börja odla växter så jag undrar hur man ska bygga ett kar speciellt för just växter.

Vill ha avdelningar i det så att vatten nivån skiljer från djup 50cm till minsta
15cm.
Allt för att på ett enkelt sätt av dela med bak, mellan, förgrunds växter.

Har tre pumpar fluval 404 som jag vill driva dem med så hur ska jag göra?
Alltså tre kar identiska och lika stora. Helst något rymliga fack/avdelningar.

Vill helst slippa borrning.
#2 - 9 februari 2008 15:46
Menar du som en trappa som vissa butiker har?
Jag förstår inte riktigt hur du menar, hur stora kar och hur vill du variera höjden?
Vill du att varje kar skall ha en sluttande botten?
//NiXoN
#3 - 9 februari 2008 16:17
Stort kar med olika avdelningar.

Vet att de flesta sådan växt kar kostar skjortan och att de tillverkas av imazo, akvarieteknik, akvarielagret med flera.
#4 - 9 februari 2008 16:48
firefox75 skrev:
Hur gör man bäst?

Ska ju börja odla växter så jag undrar hur man ska bygga ett kar speciellt för just växter.

Vill ha avdelningar i det så att vatten nivån skiljer från djup 50cm till minsta

15cm.

Allt för att på ett enkelt sätt av dela med bak, mellan, förgrunds växter.

Har tre pumpar fluval 404 som jag vill driva dem med så hur ska jag göra?

Alltså tre kar identiska och lika stora. Helst något rymliga fack/avdelningar.

Vill helst slippa borrning.

Kolla min zoon nästan alla växter odlas ovan vatten.Så borra behöver du inte.:D
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=210400
#5 - 9 februari 2008 17:09
Som det redan frammkommit så odlas dom flesta på landbacken...
Däremot om du vill odla i kar så föreslår jag att du inte har flera separata delar utan en burk med så mycke yta som möjligt och bara 25-35 hög. Helt enkelt för att få maximal utnytjan av belysningen.

//NiXoN
Ps. skall de gå snabbt så investera i en ordentligt co2 anläggning.
#6 - 9 februari 2008 17:30
Hej

kaj.p skrev:
Kolla min zoon nästan alla växter odlas ovan vatten.Så borra behöver du inte.:D

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=210400

Jo sådant har jag sett på mina resor.
Verkligen någe för den hängivna växtodlaren.

Häftigt om man köpte plantor och bara bytte ut den när de blev dåliga.

Men de kör med lätt fuktad jord och hög luftfuktighet?
#7 - 9 februari 2008 17:32
:d

NiXoN skrev:
Som det redan frammkommit så odlas dom flesta på landbacken...

Däremot om du vill odla i kar så föreslår jag att du inte har flera separata delar utan en burk med så mycke yta som möjligt och bara 25-35 hög. Helt enkelt för att få maximal utnytjan av belysningen.

//NiXoN

Ps. skall de gå snabbt så investera i en ordentligt co2 anläggning.

Är emot co2 anläggning.
Men det där med stor bottenyta och 25-35 hög var någe annat.

Någe bra förslag på lämpliga dimensioner?
Även belysnings förslag?
(har fyra 2*36w armaturer med osram flora och polyxrör.)
Kan jag använda dem eller ska jag satsa på en kombination av halogen och lysrör?
#8 - 9 februari 2008 17:41
Ja de beror lite på vad du har att komma med i belysningsväg.

Halogener är superba för djupt vatten men dom bränner en hel del el och blir varma i förhållande till lysrör.

Hur stor burken kan vara beror på hur ljuskrävande arter du skall ha, men jag kan tänka mig att om du har 10 cm till godo i ändorna på ramperna så kan du säkert satsa på 05,-0,4 watt litern och förvänta dig en bra tillväxt.
Skulle säkert funka med mindre men jag vågar inte riktigt gissa.

Sen om jag skulle odla växter med lite ambitioner så skille jag alldrig skippa co2.
Det var orsaken till att jag bytte till salt, för mycke ansa växter hela tiden;)

//NiXoN
#9 - 10 februari 2008 06:11
hmmm...får fundera lite på det där med watten då:D
har just nu 0,94w/liter i mitt 310liters och där göder jag inte alls men alla växter verkar storm trivas och växer som attans.
Låg på 0,47w/l förrut i samma kar så nog sjutton gör watten en del.
Men sen undrar jag egentligen...är lätt att bli w/l blind och egentligen har det väl med lumen och spektrum att göra hur bra ens plantor kan trivas?

Menar kort och gott att högre lumen i bra spektrum borde ju få växterna att breda ut sig istället för att jag ljus och växa på längden?
Så om man får ner 8-1500lumen till 40cm så borde ju det vara bra förrutsatt att det är rätt spektrum.
#10 - 10 februari 2008 09:20
Det "korrekta" mätvärdet heter PAR, Photosynthetically Active Radiation. Kortfattat är det utrycker det antalet för photosyntes användbara fotoner.
http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/sj/index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2006-03/sj/index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2006-04/sj/index.php

Ger en mycket bra översikt. Problemet med de mer komplicerade mätvärdena är att de är rätt svåra att mäta, man behöver en kvantfotometer för att mäta egentligt PAR. Det går att räkna fram ett ungefärvärde men även det är rätt så krångligt. Innehållet i de tre artiklarna räcker någorlunda som underlag för beräkningar.
mvh Mattias
#11 - 10 februari 2008 10:38
Hmmm...så egentligen skulle jag asså ha bra par värde med mina polylux rör då de motsvarar 0,85 i parvärde?

Annons