Sump är om jag inte misstar mig vanligare i saltvattens applikationer, då det ofta behövs utrustning som inte är vidare vacker, och arbetar med vattengenomströmning som inte stämmer med den övriga utrustningens... samt att det ger en ökad vattenmängd, nånting som tydligen är lite extra tacksamt med saltvatten...
Proffs vet jag iofs inte om jag är, jag håller på och finslipar på ett par ideer med "fluidiserande sandfilter", en enklare lösning är en sjyst cirkpump, och ett pvc rör med i alla fall en gängad, tätad ända... välj storlek efter hur mycket filtervolym/material du vill ha, ta gärna i i överkant på vad du räknar med att behöva, avsluta med en "plugg" i rörets storlek, kanske 5-10cm tjock av vanligt blått filtermatterial, och fyll resten av röret med tex biobollar, makaroner, eller nått annat du trivs med. Lägg "pluggen" i ändan med det gängade locket, för du kommer sanolikt behöva städa ur den långt innan vad du än fyller röret för övrigt med är i närheten av i behov....
Den huvudsakliga frågan du bör ställa dig är antagligen:
Behöver jag verkligen så pass stor kapacitet att jag behöver bygga ett ytterfilter"
Vanligen stopar man ett pumphuvud bakom en bit av samma trevliga skumgummi, eller köper ett färdigt ytterfilter, det lönar sig inte med hemma snickrade, om man inte redan har en lämplig pump, om man inte ska ha nånting riktigt stort.
Lycka till.
B!