Bygga eget?

#1 - 6 april 2004 09:19
Jag måste bara få erkänna att jag fått blodad tand på det här med akvarium nu...
Jag bara MÅSTE ha ett till... *skratt*

Men nu till min fråga.
Jag har ett utrymme i badrummet, en inbuktnad i kaklet aldeles bredvid badkaret som är 15 cm x 50 cm och som går från golv till tak.

I det här utrymmet hade jag tänkt att bygga ett litet akvarium som är 50x50x15 cm.
Jag tänkte först köpa ett, men det finns inga med just det måttet.

Vad har ni för erfarenhet av bygga akvarium?
Jag vill veta allt!

Hur är det med plexiglas vs vanligt glas?

Hur gör jag med det elektriska i badrummet?

Jag måste ju ha någon form av ljuskälla till akvariet.

Hoppas på många svar.

Kramar Helen.
#2 - 6 april 2004 09:32
Sök på forumnet det finns jättemycket skrivet om akvariebyggen.
Lite kort:
Beställ glasskivor från din lokala glasmästare, räkna av ca 2 mm mellan glasen för fog. Alla rutorna skall stå på bottnen. frontrutan hela längden minus fogen och sidorutorna hel längden minus frontrutans bredd minus fogen.

Tvätt nogrannt med kemiskt ren aceton. Sätt halva tändstickor mellan glasen och tejpa ihop karet från utsidan med maskeringstejp.

Limma fast alla rutorna mot varandra med 2 stycken 2 cm silikonkladdar per fog.

Ta bort tändstickor och maskeringstejp.

tvätta nogrannt igen

fyll upp mellanrummet mellan glasen genom att trycka in silikon från båda hållen, torka bort överflödigt silikon.

Låt torka

Tvätta rent igen

Limma en invändig fog som går ca 1 cm upp på varje ruta. Jämna till med tvålvatten försedda fingrar eller spackel.

Låt torka ca 10 dagar.

Fyll med vatten.

MVH
Magnus
#3 - 6 april 2004 09:43
Är det någon här som har dokumenterat sitt bygge med bilder de olika stegen ?
Det hade varit intressant att se.

#4 - 6 april 2004 09:56
Om du inte är rädd för norska så kan du testa den här: http://piranha.no/article/articleview/4/1/1
#5 - 6 april 2004 09:59
Kom att tänka på en sak med elen,, belysningen kan du hyffsat enkelt ta från ett badrumsskåp och till reningen så finns det batteridrivna luftpumpar (jag skulle INTE bråka med elen i ett badrum själv) :)
#6 - 6 april 2004 10:15
Tack för alla svar! =)

Det ser ju inte sådär jättesvårt ut när man tittar på länken du skickade Jolon, men frågan är hur det blir i verkligheten...*skratt*
Jag måste ju säga att jag är ganska bra på skära glas på fri hand, eftersom jag jobbar med att bla. skyddstäcka fönster.

Vad jag inte fattar är det där med tändstickorna... varför ska man ha dom?
Är det för att inte glasen ska spänna mot varandra eller har det någon annan funktion?

Jag har ett jordat eluttag i badrummet som jag tänkte dra strömmen ifrån och bygga en liten "låda" i plexiglas som jag tätar med silicon, som alla kontakter ska vara i.
Den här "lådan" hade jag sedan tänkt att montera fast på väggen så den kommer upp en bit, så den inte blir blöt.
Vad tror ni om det?

Annars Jolon... vet du hur mycket en sån där batteridriven pump kan gå loss på?

Kram byggsugna Helen ;)
#7 - 6 april 2004 10:18
Tändstickorna är för att glasskivorna inte skall ligga mot varandra, om dom gör det så kan det bli spänningar i glaset som gör att rutorna spricker. Därför så ser man till att ha en distans av 1/2-1 tändsticka som man sen fyller upp med silikon så att rutorna blir isolerade från varandra. Tänk på att det är tändstickans bredd som du skall räkna av innan du skär glaset.
MVH
Magnus
#8 - 6 april 2004 10:36
Tack Magnus.

Då var jag ju inte helt fel ute i allafall =)
Nu återsår bara att ringa till glasmästarn och flirta till sig ett bra pris på glas. =)

Ha det gött!
mvh Helen.
#9 - 6 april 2004 10:44
Ursprungligen skickat av Nybörjar-Helen
Annars Jolon... vet du hur mycket en sån där batteridriven pump kan gå loss på?

Vet inte var man hittar dom billigast men akvarielagret har dom för en 150 spänn, Lycka till! funderade på en liknande ide själv men mitt badrum är tillochmed för litet för delade åsikter:(
#10 - 6 april 2004 11:52
Tack Jolon.

Surfade reda på en på PWSS och den skulle dom ha 90 kr för. =)

Ringde till glasmästarn och beställde glas.
300 kr skulle allt gå på efter lite prutning. Rättså dyrt tyckte jag, men då får jag ju ett akvarium som är specialdesignat... för mig! ;)

Men då är inte aceton osv inräknat.
På torsdag skulle alla delarna vara färdiga så då är det bara att sätta igång! =)
Yipeee!!

Kram Helen
#11 - 6 april 2004 12:45
Är det någon här som byggt något större kar själv, tex över 200L och med vilka erfarenheter ?

Frågan är om man kan sova gott med ett hemmabygge i vardagsrummet där fogarna kan släppa när som helst, men det hade varit kul att prova bygga ett större annars...

#12 - 6 april 2004 13:42
Hej Uffe!

Jag hittade en bra länk på internet om akvariebygge... steg för steg.
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page102.html

Mvh Helen.
#13 - 6 april 2004 16:03
Hur tjockt glas kan man behöva till ett akvarium med måtten L=50 D=25 H=50 ?? ... Hur ska man göra med tejpen och tändstickorna när man har lagt silikonen.?? tar man bort det efterhand som man silikonar eller vad ?
#14 - 6 april 2004 16:37
Är det någon här som byggt något större kar själv, tex över 200L och med vilka erfarenheter ?

Frågan är om man kan sova gott med ett hemmabygge i vardagsrummet där fogarna kan släppa när som helst, men det hade varit kul att prova bygga ett större annars...

Jag har byggt ett på 60*60*90 som står i min hall. Jag startade det för ca 2 månader sedan så jag kan inte uttala mig om hur det funkar på lång sikt. Men glasmästaren sa att hemmabyggare oftast ät mycket mer nogranna när dom bygger än proffs. Det tar tid att göra det ordentligt, tid är pengar. Lägger man ner för mycket tid som proffesionell akvariebyggare så blir akvarierna för dyra så ingen köper dom.
Gör själv och var nogrann så har du ett kar som är bättre än fabrikstillverkade. Dock så blir det sällan billigare än att köpa färdigt.
MVH
Magnus
#15 - 6 april 2004 17:41

Jag har byggt ett på 60*60*90 som står i min hall.

- Vilket märke på siliconet körde du med ?

- Någon som vet vilket märke det är på siliconet på de fabrikstillverkade karen ?

Jag antar att kvalitén på siliconet är avgörande om ens mardrömmar blir sanna eller ej...

#16 - 6 april 2004 18:24
Jag köpte något dyrt i akvariebutiken som hette:
Parasilico aquarium. Tillverkaren är dl chemicals.
Jag har kompisar som använt tremco (?) glassilikon utan problem. Tremco är mycket billigare.
MVH
Magnus
#17 - 9 april 2004 08:59
Hej hörrni!

Nu är allt limmat och klart! =)
J*klar vad svårt det var att få snygga fogar och sådär....
Och vilket klet och kladd! ;)
Hade silicon över hela köket ett tag, men nu är det som sagt färdigt och jag känner mig riktigt nöjd.

Vad kan man ha för fiskar i ett sånt här akvarium?
Tänkte ha rätt mycket växter och någon rot, jag tänkte inte ha någon doppvärmare för det blir för mycket sladdar i badrummet.

Vilka fiskar gillar när det är lite kallare i vattnet?

Kram Helen.
#18 - 9 april 2004 09:13
Ursprungligen skickat av Nybörjar-Helen
Vad kan man ha för fiskar i ett sånt här akvarium?
Tänkte ha rätt mycket växter och någon rot, jag tänkte inte ha någon doppvärmare för det blir för mycket sladdar i badrummet.

Vilka fiskar gillar när det är lite kallare i vattnet?

Kram Helen.
Ju du Helen Platys kan man ha utan problem ner till 18 grader även svärdbärare å Mollys.

#19 - 9 april 2004 15:10
Odessabarb, kanske barber i allmänhet
#20 - 11 april 2004 09:13
nån kallvattenfisk ?? fast dom behöver ju relativt stort akvarium............
#21 - 14 april 2004 13:21
Tack alla ni som hjälpt mig med råd och tips om mitt akvariebygge.

Nu är allt klart och jag har jag köpt fisk idag till mitt nybyggda! =)
Belysningen som jag har avger endel värme, så nu är det 25 grader i akvariet.

Jag köpte en helt underbar djupt blå Kampfiskhanne, ett stim på 10-12 Neontetror, och en Ancistrus.

Det blev hur snyggt som helst!

Framsidan på akvariet "frostade" jag med hjälp av klarlack och en helt vanlig köks-svamp. I mitten lämnade jag ett runt fönster som man kan titta in i.
Jag har inrett med ganska mycket gyllen färgat grus, en stor rot som går ända upp till vattenytan och på den har jag bundit fast lite Javaormbunkar. I ena hörnet har jag planterat lite Hornsärv.

Bakgrunden består av svart marmorfärgad plastfilm, som jag köpte på färghandeln.

Hela kalaset kostade ungefär 1000 kr med lysramp, filter, glas och allt det där. (exlusive fiskarna som gick loss på 200 bagis.)

Ska se om jag kan ta ett eventuellt kort och lägga ut, så ni får se hur det blev.

Kram Helen
#22 - 14 april 2004 13:26
Vore kanon om du kan lägga ut lite bilder.

Har du några ifrån byggets gång ?
#23 - 14 april 2004 13:30
Tyvärr dokumenterade jag inte det hela steg för steg, men jag ska fråga min sambo hur man lägger ut bilder ikväll när han kommer hem, så förhoppningsvis finns det en länk här lite senare. =)
// Helen.
#24 - 14 april 2004 13:33
Vänta... ska jag skicka ett mail med en bild till dej?
Det vet jag hur man gör i allafall! ;)
#25 - 14 april 2004 14:33
hej nybörjar helen!,du skulle kunna skicka en bild till mig också!..om du vill asså.....cyberdanne@hotmail.com
#26 - 14 april 2004 15:24
Jag var in och reggade mig på Zoonen.
Där har jag nu lagt upp en bild på tavelakvariet och på akvariet som jag har i vardagsrummet.

Det kommer fler bilder, men jag har ingen kamera just nu.

//Helen.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=185032&gid=185044
#27 - 14 april 2004 15:31
väldigt fint akvarium!..beröm!
#28 - 14 april 2004 15:36
Tack Danne! =))
*smickrad*

Sladdarna ska inte hänga sådär utan jag har fixat ett eluttag ovanför som jag ska dra all ström till sedan, men min elektriker-kompis är i fjällen tills på söndag.

Annons