Jag har en hembyggd ramp till mitt 678-liters kar. Det sitter 5 stycken 58 W rör i den. Den är gjord av formfast plywood, med metallvinklar i alla kanter samt ett pianogångjärn längs hela längden. Man kan fälla upp ca 1/3 av locket, så det är väldigt sällan man behöver lyfta av rampen, kommer åt i hela karet ändå. Hade funderingar på någon lyftanordning för att hissa upp lysrampen vid städning, men nu behövs det inte.
Tog hem en elektriker som fick kolla att allt var elsäkert. Sen flyttade han ner alla reaktorer i akvariemöbeln, där har jag även timers och elurtag placerat.
Elsladdarna mellan reaktorer och lysrör är rejält långa, så att rampen lätt går att lyfta av. Sen är de hopbuntade med kabelsamlare och allt är uppmärkt så att jag vet vilken sladd som går till vilket rör. Alla "blöta grejor, filter mm är placerade i det andra skåpet i möbeln.
Nu är det lagom varmt och skönt för katterna att sova uppe på rampen. De klättrar ner på kvällen när ljuset släckts.
Temperaturen i akvariemöbeln håller sig runt 35 grader när alla rör är tända, inte farligt. Det skulle var läge att ha ytterfiltret placerat där, då skulle man få "gratis" värmning av vattnet på dagtid. Men jag vill inte riskera några elolyckor om någor skulle börja läcka i filtret.
Varje rör kan tändas för sig, så jag har också fixat gryning -fullt ljus - skymning i karet. Funkar väldigt bra.
Det sitter aluminiumtejp på hela insidan av rampen och allt verkar funka bra.
Sen är det ordentliga ventilationsöppningar i baksidan av rampen, så det är torrt och fint mellan täckglasen och rampen.
Ska bli spännande att se nästa sommar om temperaturen i karet håller sig vid uthärdliga grader...
Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.