Bygga egen lysramp?

#1 - 23 november 2003 12:50
Behöver framåt skaffa 3 dubbelramper med olika längd men lär knappast ha råd att köpa nya då de är så dyra. Har annonserat på nätet efter begagnade utan framgång. Det jag undrar över är om det blir billigare att bygga egna lysramper? Vilka komponenter behövs för att kunna konstruera sådana, vad kostar de och var får jag tag i dessa? Tacksam för idéer och förslag!
#2 - 23 november 2003 13:52
Var fick du det där med jord ifrån? Har du någonsin sett en jordad akvarieramp?
MVH
magnus
#3 - 23 november 2003 13:52
Menar du vanlig lysrörsarmatur som har lysröret på sidan som lyser både uppåt, åt sidan och nedåt? Blir inte det lite väl utrymmeskrävande? Men det var en bra idé att ha spegelglas i toppen av träarmaturerna/behållarna.
#4 - 23 november 2003 13:55
Kolla på min zoon.
MVH
Magnus
#5 - 23 november 2003 14:03
Tropfrog: Exakt var ska jag klicka? Gick in på din zoon och kikade under "teknik" men hittade inget om hemmabyggda lysramper.
#6 - 23 november 2003 14:41
Vad är det då för vitts med jordning? Trodde faktiskt det hela blev "säkrare" med jordning. Inte för att jag är insatt i det här alls men det vore kul med en liten kort "föreläsning" tack!
#7 - 23 november 2003 14:51
VARNING: Tropfrog HAR HELT FEL. Gogar har rätt. Naturligtvis skall man bygga jordat om man bygger eget och har möjlighet. Nya lagen om att all nybyggnation skall byggas med jordade uttag i ALLA utrymmen är inte för inte. Mina uttag till mina akvarium är dessutom försedda med (flyttbar) jordfelsbrytare, en billig livförsäkring, för det är ju inte alltid som man gör allt strömlöst när man skall ner å böka i burken. Jag har gjort så att jag köpte alla delar på Clas Ohlson, då kan man lättare kombinera antal rör, längder mm. Tips, prata med en elektriker vad du behöver...
#8 - 23 november 2003 15:01
Diskusionen har förts här innan, när jag undrade varför akvarieramper aldrig är jordade. Även om jag kan ha missupfattat resultatet av den diskussionen så är det fortfarande inte läge med en varning eftersom alla ramper som säljs idag är ojordade.
mVH
magnus
#9 - 23 november 2003 15:28
Ja, jag tycker det är lite märkligt att INGA akvarietillbehör (vad jag har sett) är jordade. Jag menar, både pumpar, belysning, termostat etc, inget är jordat fast det ju är lag på att våtutrymmesgrejer SKA vara jordade. Fattar liksom inte hur det egentligen ska vara. Speciellt som det nästan inte finns några lägenheter som har jordade vägguttag i alla rum som standard, fast man måste ha jordat till TV, stereo, dator mm för att försäkringen ska gälla för fel/skador som har uppkommit av "elrelaterade" orsaker. Ställer oss konsumenter i en omöjlig situation, om man nu inte skaffar mängder med grenuttag och förlängningssladdar och kopplar hela lägenhetens elapparatur till det jordade uttaget i köket (och inte använder ojordade grejer som bryter jorden)! Helknasigt!!!
#10 - 23 november 2003 15:30
Har du jordade ytterfilter? Jag har aldrig sett ett sådant, vilken modell? Jag har alldrig sett något tillbehör för användning i våta utrymmen som har jordade urtag. Standard för sådant som kan tänkas användas i våta utrymmen är helgjuten apparat sladd. Tänk själv: köksutrustning, akvarieprylar och rakapparater. Varför har man aldrig jordade stickproppar i våtutrymmen då?
MVH
magnus
#11 - 23 november 2003 15:37
Ursprungligen skickat av gogar

Självklart är jordfelsbrytare en bra grej och billig livförsäkring! Alltid bra att ha hängslen och svångrem. Tänk bara på att ingenting är 100% idiotsäkert - så var försiktiga med all elutrustning.



Kampfisk: Ang. att armaturerna bygger ut mycket. Om du fäster dem från långsidan av rampen så bygger de inte så mycket i höjd och du får plats med en spegel på den hela ytan över dem. (minus nån foderlucka eller så) Eller dela upp spegeln så den sitter med en del i luckan. (så klart, dumma mig!!)



Jo, som du säger kan man ju fästa den i långsidan, men om man nu vill bygga en dubbelramp går väl knappast den idén om man nu inte har 30-50 cm tillgodo på akvariets djup (med tanke på att den enkelramp jag redan har är ca. 15 cm bred)?
#12 - 23 november 2003 15:43
Mina standard metall lysrörsramper är jordade. Min inbyggda ramp (juwel) är ojordad. Det hela beror ju på vilka material apparaturen är tillverkad av. Yttefilter är ju bara en plastburk, och därför jordas den inte.
#13 - 23 november 2003 15:48
OKI, så om man skall bygga en ramp i trä så är jorden överflödig, låter logiskt.
MVH
magnus
#14 - 23 november 2003 15:52
ALL nybyggnation skall idag byggas med jordade uttag. I våtutrymmen får du inte ha 220 volt överhuvudtaget (i eluttag), har du ett eluttag i våtutrymme skall det vara 110 volt, jordat och numera även försett med jordfelsbrytare, allt enligt Svea Rikes Lag. Rakapparer mm går ofta att driva med 110 V. Jag vet att akvarietillbehör ofta säljs ojordat, det är konstigt. Har man möjlighet att bygga själv och jorda är det absolut att föredra.
#15 - 23 november 2003 15:56
Det finns färdiga tätade kopplingsatser för akvarium att köpa, har man inte full koll på hur/vad man gör så är nog det säkrast!
Själv funderar jag på att bygga en heltäckande ramp, och då kommer jag inte att chansa med hempul kring el-delen. Bättre att koncentrera sig på design av låda m.m.
#16 - 23 november 2003 16:00
Förresten jordat eller inte, det absolut viktigaste är att man har jordfelsbrytare. Jordning räddar dig inte!
Tappade en strömförande armatur i karet för ett tag sen, och den löste ut direkt. Jag var jävligt glad att jag hade installerat en!!!
#17 - 23 november 2003 16:22
Men vad hjälper att jorda rampen när man bara har ojordade urtag i lägentheten? Huset jag bor i är byggt 1990.
MVH
magnus
#18 - 23 november 2003 16:25
Naturligt vis räddar inte en jordfelsbrytare dig från allt!
Om du kortsluter dig mellan fas och nolla (extrem fall), så lär väl inte jordfelsbrytaren märka det. Men jordat hjälper inte i alla fall.
Men oftast får du en stöt pga att det är blött, dvs en del av strömmen läcker genom dig till jord, och då reagerar jordfelsbrytaren.
Men hur som helst, jordfelsbrytare kostar nästan inget så vad snackar vi om igentligen?

#19 - 23 november 2003 16:48
Bara för att öka förvirringen ännu mer: Att ansluta jordade prylar till ojordade uttag är ännu farligare än om förbrukaren är ojordad. Speciellt om man gör en galen koppling...
Visserligen skall vi alla bli jordade en vacker dag, men det skulle vara högintressant att få något el-orakel som reder ut frågan.
Kanske skulle platsa som en egen artikel någonstans på alldeles fantastiskt bra Zoopet?!
#20 - 23 november 2003 17:11
Anä, så har jag inte lärt mig om el (jag har ju haft fel förr). Det går inte sätta i en ojordad stickpropp i ett jordat urtag, för att det är farligt på något sätt. Men det går att sätta i jordade stickproppar i ojordade urtag. Ojordade urtag sitter där jord inte behövs.
MVH
magnus
#21 - 23 november 2003 17:20
Visst kan man väl sätta en modern apparaturs ojordade kontakt i ett jordat uttag? Tex Borrmaskin eller häcksax!
#22 - 23 november 2003 17:34
Tropfrog: Din sista mening håller jag såklart med om, det beror ju på eventualiteten att komma åt något jordat föremål (vattenkranen i köket/badrummet, e.t.c.). Idag är, som skrivits tidigare, synen en annan: Till och med takarmaturen i ett sovrum måste ju ha jord...
Det jag menar är risken med att få ut ström i skalet på den jordade förbrukaren. Om kontakten då sitter i ett ojordat uttag, då kommer inte säkringen att gå. Kan bli mycket oskojigt!
#23 - 23 november 2003 17:34
Pumpar ramper m.m som av fabrikanten är monterade med s.k apparatsladd är dubbelisolerade och behver då inte jordas.Det är såklart ett måste att ha jordat om armaturena är avsedda för jordning
#24 - 23 november 2003 17:42
ssm6sky: Glasklart uttryckt!
#25 - 23 november 2003 17:42
Men likväl så är det inga problem att bara sticka i kontakten och köra, inte ens olagligt. F,n jag hittar inte den tråden som avrådde från jord till akvarium.
MVH
magnus
#26 - 23 november 2003 18:03
Som alla vet så får man inte fixa med elinstalationer om man inte vet hur det fungerar förr hette det att man skulle ha nödig kännedom om det man gjorde.Det finns en bra länk i något tidigar inlägg idetta ämne för de som inte vet vad man får göra utan BEHöRIGHET.
#27 - 23 november 2003 18:19
Som sagt köp färdiga grejer, på Hjortgatan zoo har dom trevliga dubbelisolerade kopplingsatser där drosseln ligger separat utanför akvariet. Bara en sladd till tätade ändarna på röret som ligger i rampen.
Det är knappast lämpligt att bygga en heltäckande jordad ramp med otätade lysrörshållare från gamla köketprylar. Inte utan fackkunskap...
#28 - 23 november 2003 18:36
Från elsäkerhetsverket:
"Många bruksapparater, till exempel elvispar, radioapparater,
och smålampor, är märkta med en dubbelkvadrat. I en sådan
apparat är eldetaljerna dubbelt isolerade och därför
behövs ingen skyddsjordning. Stickkontakten saknar jorddon
och passar i alla slags uttag."

Dvs alla apparater med europakontakt, som är det vanligaste när det gäller våra akvarietillbehör, är dubbelisolerade och behöver därför ej jordas.
#29 - 23 november 2003 21:06
För att komma tillbaka till ämnet undrar jag hur man går tillväga om man bygger lysrampen HELT själv, alltså inte använder någon kökarmatur, utan bygger in 2 lysrör i samma ramp? Enklast är ju att konstruera rampen i trä, sedan behövs det lysrörshållare, glimtändare och en sladd man sticker in i väggen. Men vad ska jag skaffa för att göra rampen komplett, vilka fler grejer behöver jag?
#30 - 23 november 2003 21:11
"ALL nybyggnation skall idag byggas med jordade uttag. I våtutrymmen får du inte ha 220 volt överhuvudtaget (i eluttag), har du ett eluttag i våtutrymme skall det vara 110 volt, jordat och numera även försett med jordfelsbrytare, allt enligt Svea Rikes Lag".
Jag bor i en lägenhet byggd -95, jordat överallt, jordfelsbrytare och ljusramp över badrumsspegeln med eluttag med 220 volt så jag vet inte hur det är med den paragrafen i så fall.
#31 - 23 november 2003 21:38
"""Men likväl så är det inga problem att bara sticka i kontakten och köra, inte ens olagligt. F,n jag hittar inte den tråden som avrådde från jord till akvarium.
MVH
magnus"""

Magnus: Jo faktiskt olagligt, Som alla vet så får man inte fixa med elinstalationer om man inte vet hur det fungerar...

Karon: 220 volt i våtutrymmen, sorry, även solen.....Jordfelsbrytare gäller iallafall.

Kampfisken: Lycka till, läs ssm6sky´s inlägg
#32 - 23 november 2003 22:46
En fullständig beskrivning på lysrampsbygge:

http://www.akvarieguiden.nu/index_ag.php
Gå sedan till Artiklar -> Att bygga en lysramp

#33 - 23 november 2003 22:56
Jag måste bara fråga: Om man har ojordade apparater ( i mitt fall ett ytterfilter, Eheim, och en lysrörsarmatur ,ej hemmabygge 10 år gammal), kan man då verkligen ha en jordfelsbrytare? Funkar inte den bara om man har just jordade grejor?
Filtret bekymrar mig inte så mycket, då det väl är s.k. dubbelisolerat och har platt kontakt som såna apparater brukar ha.
Men hur är det med lysrörsarmaturen, är den dubbelisolerad, och hur ser man att den är det i så fall?
Finns det något annat sätt att ordna med elsäkerhet i mitt fall?
Hoppas på svar från någon elkunnig!
#34 - 23 november 2003 23:22
Tack Jesper S ;-). Äntligen en lättförståelig konstruktion och ett svar på det som var min egentliga fråga som gällde just att bygga egen ramp. Guldstjärna till dig!

/Kampfisken
#35 - 24 november 2003 02:25
En jordfelsbrytare är i princip en högteknologisk propp. Varken jordfelsbrytaren eller proppen kommer slå ifrån apparaten om det inte blir en kortslutning som gör att apparaten äter mer ström än jordfelsbrytaren/proppen tillåter. Om apparaten har ett metallhölje som är jordat eller om man jordar akvarievattnet så kommer det bli en kortslutning mellan elkretsen och jorden så att jorfelsbrytaren/proppen slår ifrån apparaten. Nu kommer vi till det väsentliga skillnaden. Om du bara får lite fukt mellan kretsarna och jorden så kan det skapa krypströmmar som är mycket små och en propp märker inte av dem. Men det gör en jordfelsbrytare, den märker att strömmen försvinner nånstans (in i jorden) på så små strömmbortfall som 30mA och slår genast ifrån. Om du nu inte har jordat apparaten och tar i den så kommer du få en stöt. Med en propp så kommer strömmen genom din kropp som agerar jord i detta fall eskalera till skadliga mängder innan en propp märker av det medans en jordfelsbrytare märker av det på nån millisekund och genast slår ifrån förutsatt att den fungerar som den skall.

Därför har man i allra högsta grad även nytta av en jordfelsbrytare fast apparaten inte är jordad.

Rätta mig mer än gärna om jag har fel!
#36 - 24 november 2003 08:32
Ursprungligen skickat av profit

"""Men likväl så är det inga problem att bara sticka i kontakten och köra, inte ens olagligt. F,n jag hittar inte den tråden som avrådde från jord till akvarium.

MVH

magnus"""



Magnus: Jo faktiskt olagligt, Som alla vet så får man inte fixa med elinstalationer om man inte vet hur det fungerar...







Nej det går jag inte med på. Om du har en jordad kontakt så är det inga problem att sätta den i ett ojordat urtag. Och det krävs INTE någon som helst kunskap för att sätta i en stickpropp i väggurtaget, dety får vem som helst göra. Däremot så krävs det jordade kontakter (eller dubbelisolerade) i jordade urtag. Det är urtaget som kräver jord inte apparaten. Om nu ojordade urtag är förbjudna nu så innebär det i princip att man inte får ha ojordade stickproppar. Men hos mig som har ojordade urtag går det bra att sätta i både jordade och ojordade stickproppar med eller utan kunskap.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#37 - 24 november 2003 08:50
För att reda ut begreppen lite ska jag försöka förklara så enkelt som möjligt.

"Jord" är marken, elementet, mm, mm samt en ledare i ett jordat uttag.

Att ansluta jordad utrustning till ett ojordat uttag gör ingen som helst nytta ur säkerhetssynpunkt.

Jordledaren är till för att säkringen ska lösa ut om man får en kortslutning till jord.

Om uttaget inte är jordat är det inte så troligt att man får en kortslutning till jord om något går snett, men man kan däremot få en ström som går via, tex en människa, till jord. Detta är inte en kortslutning eftersom det finns ett "motstånd" i männinskan. Säkringen kommer inte att lösa ut.

Det är här jordfelsbrytaren kommer in i bilden. Den fungerar precis lika bra i ett jordat som ojordat uttag.
Som sagts tidigare så kontrollerar jfb stömen ut resp. in.

Om man får ett jordfel, dvs en ström som går till jord istället för att gå tillbaka in i eluttaget, så löser jfb ut.
Om strömmen till jord är större än 30mA löser jfb ut (finns jfb som löser tex vid 300mA, dessa är ett brandskydd inte personskydd) och räddar ditt liv och ditt hem. En ström på 80mA under 1 sekund är omedelbart dödande för en männinska. Detta kan jämföras med de 650mA som en vanlig 150W doppvärmare drar normalt.




#38 - 24 november 2003 08:57
Det här med ojordad dubbelisolerad apparatur....

Den anses så pass bra isolerad att man inte kan få en <b>kortslutning</b> till jord. (Därmed inte sagt att man inte kan få en krypström genom kroppen om något går snett.)Därför är de konstruerade så att de går att sätta i ett jordat uttag.





#39 - 24 november 2003 08:59
Kollade in lite på den där länken som nån la ut på en byggbeskrivning, det bästa alternativet här är att använda sånna anslutningar som hjortans säljer, det är inte utan anledning de är fukt och sköljtäta de där anslutningarna, dessutom så läggs reaktor och resten av komponenterna utanför toppen vilket är önskvärt... dels ur värmesynpunkt och inte minst säkerhetsynpunkt!
Ett par kommentarer till den rampsom beskrivningen visar... om man ger sig på att bygga den så bör man tänka på ett par saker, placera inte reaktor och övrig apparatur i rampen utan försök att få ut den utanför, krypströmmar som uppkommit med fukt är varesig skönt eller hälsosamt och det är inte alltid en jordfelsbrytare ser det som ett "fel" utan den kan missta ström genom kroppen som en belastning ibland vilket med lite osis och rätt placering leder till kramper i kroppen och hjärtstillestånd... (det förstnämda har jag testat, man har nervösa ryckningar i en timme efteråt....)
ska man bygga en egen och inte använder avsedda armaturer så ska det vara täckglas emellan vatten och toppen! vidare så bör ventilationen i toppen vara så god att luftfuktigheten inte översiger rummets övriga luftfuktighet(näst intill omöljigt, återgång till att köpa anpassade saker) eftersom lysrörshållaren inte är anpassad till att klara av högre luftfuktighet än vad ett normalt rum har - risken återkommer alltså till krypströmmar...

Sist men inte minst, fundera på om det är värt att spara ett par hundra på en ganska kritisk sak... el och vatten är farligt... oavsett om det är jordat eller ojordat... det är nog betydligt bättre att spara pengar på något annat i akvariet än säkerheten...
visst, många har byggt det så och det har gått bra! men tänk om det är för dig som det går fel? inte så kul då... att bygga en egen snygg ramp är både kul och bra, men använd anpassad utrystning till det-för din egen och andras skull.. för även om du vet vad som är fel att göra om något skulle gå galet så är det inte säkert att andra i din familj vet vad man inte bör göra om något tex lossnat och ramlat ner i karet, risken finns ju att de av ren välvilja eller i panik springer fram och ska ta upp den ur vattnet och då är det kört...
har du inte råd? spara ett tag... tålamod är en dyngd...
#40 - 24 november 2003 09:35
Gugges tog orden ur munnen på mig, samt att han beskrev det bättre än om jag hade försökt formulera det.
Kampfisken: jag tror inte du har nödvändig kunskap/behörighet för att försöka bygga en ramp efter den där rent ut sagt farliga beskrivningen.
#41 - 24 november 2003 10:52
Till min glädje upptäckte jag att Akvarielagret i Bromma säljer "armaturbox komplett", alltså hela kittet med fabrikstillverkade saker, elkopplingar och aluminiumramp, som man petar ihop själv, som man både kan använda som enkelramp och dubbelramp. Fördelen är att man kan lägga den varma reaktorn utanför/ovanpå rampen istället för inuti, och på det viset slippa att all värme den producerar hamnar i akvariet. Armaturboxen kostar 240:- för armatur från 4-40W, lysrörskabelhållare 60:-, lysrörshållare 25/75:- och glimtändare 15:-. Rätt överkomliga priser mot att köpa en färdig dubbelramp för 770:-/st, och då får man det hela lika "säkert" vad gäller elsäkerhet som om man hade köpt en färdig ramp. Har Clas-Ohlsons bättre priser på hållare, glimtändare etc?
#42 - 24 november 2003 13:05
Jag har vanliga delar till min ramp i trä. Drosslarna sitter i en låda utanför akvariet, de är lätta och självklara att jorda lixom kondisarna. Men hur är det med resterande komponenter? Hur ska jag jorda en trälåda? Dessutom har jag inte ett jordat uttag vid akvariet men jag ska kolla om det finns jord framdraget och då ska jag ta o byta alla kontakter i lägenheten till jordade.

Hur är det med hall, vardagsrum, kök. Som avgränsning mellan kök och vardagsrum är det en matplats emellan. Den har jordade uttag för att den inte har någon avskiljning från köket. Det finns inte heller någon avskiljning mellan matplats och vardagsrum mer än en tröskel till parketten. Och mellan vardagsrum och hall står det bara 3 garderober som avskiljning (öppet ovanför garderoberna). Räknas detta då som samma rum (kök/matplats, vardagsrum och hall) och ska därför vara jordat överallt? I sånna fall kan jag ju tvinga hyresvärden att installera jordat och jag slipper köpa några dosor själv för några tior. [:)]
#43 - 24 november 2003 13:19
Reglerna för uttagen är ju inte samma som för ett antal år sedan, och befintliga installationer får vara kvar.
Om man jordar ett utag åker man (läs elektrikern) på att byta alla i samma rum.
Att jorden skulle vara framdragen låter inte så troligt, tyvärr.

För att jorda en trälåda sätter man en jordskena eller jordskruv i den där jordledaren från kontakten och från övriga komponenter sammankopplas. Trä leder ju inte så mycket ström, men är trots detta jordad på detta sätt.


#44 - 24 november 2003 13:39
Mycket intressant att man ska jorda en trälåda. Jag trodde trä räknades som isolering.
#45 - 24 november 2003 14:29
Jag har satt metallpapper i min låda som fuktspärr/reflektor, den leder. Sen har jag dragit jordsladden till insidan på boxen som leder från samtliga komponenter om det vill sig illa. Men eftersom jag inte har jordade urtag så var det överarbetat. Jag har all utrustning utanför karet förutom själva lysrörshållarna och rören. Jag hade en behörig elektriker som godkännde arbetet inan jag kopplade in rampen. Det enda han hade att påpeka var att det var "snyggt men överarbetat". Även om jag kanske inte vet allt så litar jag på honom.

Men nu visar det sig att mina gamla drosslar drar ungefär dubbelt så mycket ström som specifiserat. Räkna på det tillsammans med att gamla drosslar sliter på lysrören mer så att dom tar slut fortare. Då tror jag att man sparar in sina 300 kr för kopplingsatsen snabbt. Så den är förmodligen både billigare och säkrare.
MVH
magnus
#46 - 24 november 2003 14:38
Jo jag har för avsikt att byta till hagens kopplingssatser med tiden och komplettera med metallhalogen. Så jag har typ 250W MH + 4x36W lysrör istället för 8x36W som jag har nu.

Jag har panduros silverkartong som reflektor, smart att jorda den. [:)] Fast det gör varken till eller från om jag inte har jord framdraget. Jorden är framdragen till lampkontakterna i taket i alla fall fast inte inkopplat. Det såg jag när jag kopplade in IKEAs billiga plafond i hallen, därför som jag misstänker att det är framdraget till alla kontakter.
#47 - 24 november 2003 14:43
Jag svarade bara på <u>hur</u> man jordar en trälåda, inte om man <u>ska</u> göra det. Det blir ju trots allt enklare att koppla samman alla "jord tåtar" med en skruv som är fäst i lådan.

Men ur säkerhetssynpunkt är ju Jordfelsbrytare att rekommendera oavsätt om du har jordat eller inte i väggen. Den fungerar lika bra i båda fallen.

#48 - 24 november 2003 14:53
Ja självklart ska jag skaffa en jordfelsbrytare.
#49 - 24 november 2003 15:24
Om nu jorden är framdragen så säger nog reglerna (inte helt säker) att en elektriker måste koppla in den. Man får byta ett trasigt eluttag själv om man säkert vet hur man ska göra, däremot får man inte ändra den fasta installationen. Och det är ju vad det är frågan om i ditt fall.
#50 - 24 november 2003 15:47
Ok, följdfråga OT. Får man byta strömbrytare till lamporna? Till exempelvis dimmer eller snyggare strömbrytare?

Hyresvärden(eller företaget som agerar fastighetskötare) vill ha 1500kr/rum för att installera jord. Det kan det ju vara värt. Undrar vad de vill ha för att byta ut proppskåpet mot jordfelsbrytare?

Jag funderar på att utbilda mig till elektriker fullt ut för att få göra sånt här själv.
#51 - 24 november 2003 15:59
Här är ett litet utdrag från elsäkerhetsverket.
(http://www.eltrygg.nu/fragor_och_svar.html)

Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör!
Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag.

Så att byta brytare/dimmer är OK.

Jordfelsbrytare finns bla varianter man sätter direkt i vägguttaget och även vägguttag med inbyggd jfb.

Kolla tex på Clas Ohlson
#52 - 24 november 2003 16:12
Jo jag vet men det vore skönt att ha jordfelsbrytare på allt. Spis, diskmaskin, lampor osv.
#53 - 24 november 2003 16:40
Hej!

Tack gugges för ditt inlägg.
Jag var bekymrad för att jag skulle behöva rycka in.

Det är bara behöriga elfirmor som får lov att bygga ramper med drosslar, lysrörshållare, glimtändare osv.

Detta pga att det är väldigt lätt att göra fel och allt blir livsfarligt. Dessutom så är det väldigt svårt att välja rätt material. och att köpa på loppmarknad och vara händig hemma med rekomenderas inte för det brukar bli direkt livsfarligt.

Köp färdiga kopplingssatser från hjortgatans, eller simontorp har också som din lokala handlare kan ta hem. Dom är mycket prisvärda.

Jag brukar träffa på folk som är händig hemma med el och dom brukar ha motiveringen "vad kan hända"
tja detta:
-brand, hela huset brinner ner och alla dör.
-brand, hela huset brinner ner, alla klarar sig men försäkringsbolaget vägrar att betala för någon har varit händig hemma med el. Ingen elfirma som tar det på sin försäkring.
-Akvaristen dör av elchock.
-Akvaristens familjemedlem dör av elchock och akvaristen åker i fängelse för vållande av annans död.
-fiskarna dör(kanske inte så farligt)


Snälla, köp godkända kopplingssatser (ritningen som hänvisas till tidigare i tråden är direkt livsfarlig och olaglig). Och lägg energin på att bygga en vacker ramp att stoppa dom i.

Snälla, använd jordfelsbrytare, om ni inte har en som tar hela elcentralen så köp en att sätta i uttaget.

Snälla, dra av sladden från uttaget innan ni stoppar ner händerna i akvariet.

Urban, elektriker sen 15 år.


#54 - 24 november 2003 16:48
Tack Urban, då var det äntligen klarlagt!
Hoppas folk läser och lär...
#55 - 24 november 2003 17:24
Tack urban, jag ska definitift byta ut mina egenbyggda kopplingar mot Hagens. HF-don för billigare peng är svårt att hitta. Jag är övertygad om att PWSS kan ge en billigare deal på Hagens kopplingssatser, de har lyckats ge en billigare deal på allt jag efterfrågat hittils.
#56 - 25 november 2003 16:53
Hej!

Det finns både recept på krut, narkotika och sprit på internet och bibliotek. Dom flesta vet att det är olagligt och farligt och håller sig borta från sånt. Dom flesta kör inte bil utan körkort heller.

Men när det gäller el så tror många att det är fritt fram och ingen fara, bara lampan lyser så har man gjort rätt.

Firmor som (tex) bauhouse och claesolsson har till viss del ansvar för detta, för eftersom dom säljer exempelvis värmegolv till vem som helst så tror folk att det är ok att göra själva.

Sen finns det många som har tilräcklig kompetens (behörighet) och som har byggt själva, men det är inget att rekomendera för gemene man.

Urban
#57 - 25 november 2003 17:59
Jag tror den största risken är just brandrisken. Om man vet vad man gör så ser man ju till att allt är välisolerat och välförankrat så inte strömrytare lossnar o ramlar ner i vattnet etc. Då är risken minimal att vattnet eller nått annat ska bli strömförande men det gäller att man vet vad man gör. Jag vet att min ramp är såpass säker att jag själv eller att jag låter någon annan handskas med den utan minsta risk för stötar. Brandrisken är det främsta jag tänker på och det är därför jag ska byta ut kopplingarna så snabbt jag kan.
#58 - 25 november 2003 18:54
Hej!

Det finns ett exempel på "tänkte inte på det fenomen"

Barnsäkra uttag finns inte i alla gamla lägenheter. När folk får barn så köper dom finurliga pluggar att stoppa i hålen som gör det omöjligt för ett barn att pilla.

Dessa är nästan verkningslösa!

För nån stans sitter en sladd i tex till tv:n. Och denna är jättelätt att dra ut för ett barn och sen är det fritt fram att pilla in saker i uttaget.

Sunt förnuft är alltid bäst. Men det är inte alltid så lätt att förutse allt som kan hända, saker som är självklara om man tänker efter.

Var försiktiga!

Urban
#59 - 25 november 2003 23:29
Sen finns det många som har tilräcklig kompetens (behörighet) och som har byggt själva, men det är inget att rekomendera för gemene man.



Med betoning på just kompetens inte behörighet, för dom blir det bara färre av eftersom det krävs lång utbildning och praktik.
Hos vissa el-firmor finns inte en enda med behörighet utan man betalar någon att vara ansvarig och se till att alla på firman gör rätt.
Detta innebär att de flesta elektriker inte kan göra någonting privat (i lagens mening), trots kompetens, eftersom behörigheten finns i firman.


#60 - 26 november 2003 00:46
Finns det någon licens för en behörig elektriker? Precis som med läkare eller advokat?
#61 - 26 november 2003 06:59
Jepp, har för mig att man ska jobba för en elektriker med Begränsad behörighet i ett antal år (kan det ha varit 5?)(som i praktiken kan vara tex gymnasiekompetens) och därefter är det dags för skolbänken och prov för att få Allmän behörighet .... något som är ett måste om man ska göra ny installationer .. Begränsad behörighet ger ingen bekräftelse på varsig gedigen kunskap och ger inte mer rättighet att gör vad "alla andra" gör... i slutändan ska allt godkännas av någon med Allmän behörighet
(om jag inte kommer ihåg helt fel från plugget.. )
#62 - 26 november 2003 07:28
Väldigt intressant ämne det här :). Ett hett tips är att höra med ditt försäkringsbolag om inte dom har ett avtal med nån firma som installerar jorfelsbrytare. Jag ska få det när som helst nu då jag har köpt bubbelbadkar man vill ju inte bli grillad där :) men man kan ju bli grillad när man gör annat oxå. Dom byter ju inte proppskåp för det utan kopplar bara in den vid proppskåpet. Då går all ström i huset/lägenheten på samma jordfelsbrytare. Det skulle kosta mig 2500:- för jobb och material. Det fina i kråksången är ju att man får billigare hemförsäkring då som en liten bonus :).
#63 - 26 november 2003 07:35
Ingen höjdare att ha tex frysen på jfb.
Om den löser ut när man inte är hemma så har man ingen mat kvar, plus vattenskada och dålig lukt! :(
Jag tror nog att det är vanligt att man utesluter just frysen från jfb. (Rätta mig om jag har fel)
#64 - 26 november 2003 08:00
Finns det inte viss risk att det börjar brinna i själva jordfelsbrytaren? Det är ju elektronik i den och vem vet vad som händer när det är åska i närheten?
#65 - 26 november 2003 08:03
heeke// Jag trodde oxå att man inte skulle ha kyl och frys på jordfelsbrytare dom gjorde nämnligen så förut vet jag. Men pratade men dom på försäkringsbolaget just om det men dom sade att man nuförtiden skulle ha det på all el hemma. Även på kyl och frys fast har samma farhågor som dig, därför det är bra att ta det genom försäkringsbolaget då kan dom svara på alla frågor man har om det.
#66 - 26 november 2003 08:14
Finns det inte viss risk att det börjar brinna i själva jordfelsbrytaren? Det är ju elektronik i den och vem vet vad som händer när det är åska i närheten?



Allting är ju mer eller mindre möjligt i teorin, men en jfb innehåller inte så mycket "elektronik".

Det är igentligen en ganska enkel konstruktion som bygger på att det blir ett magnetfält runt en ledare där det flyter en ström.
Detta magnetfält genererar i sin tur en ström i en spole (motsatt effekt).
Om in och utström är lika tar magnetfälten ut varandra och inge ström bildas i spolen. Däremot om in och utström är olika bildas en ström i spolen som löser ut brytaren.

En jfb innehåller mao i princip bara en spole och en brytare.

Hoppas det gick att förstå utan elektronik-examen.

#67 - 26 november 2003 08:18
Ursprungligen skickat av wenger

heeke// Jag trodde oxå att man inte skulle ha kyl och frys på jordfelsbrytare dom gjorde nämnligen så förut vet jag. Men pratade men dom på försäkringsbolaget just om det men dom sade att man nuförtiden skulle ha det på all el hemma. Även på kyl och frys fast har samma farhågor som dig, därför det är bra att ta det genom försäkringsbolaget då kan dom svara på alla frågor man har om det.



Ja det blir ju ändå försäkringsbolaget som får stå för kostnaderna för mat, sanering, nytt golv, mm, mm.
#68 - 26 november 2003 11:41
Min syrra o hennes man har precis köpt en lägenhet och medans de renoverade den passade de på att byta hela proppskåpet mot jordfelsbrytarskåp.











Annons