Bygga egen ljusramp eller köpa

#1 - 30 januari 2005 23:54
har planerat att köpa ett till akvarium.. men de kommer köpas kalt.. tror inte de ens är täckglas till.
skulle vilja ha en heltäckande ramp helst.. å tänkte bygga denna själv.
men vad är billigast.
göra själv eller köpa glas å sen en ramp

om man ska bygga själv... är de nån som gjort en egen heltäckande som kan råda lite??
har väl iof egna ideer å så... men själva där lysrören sitter är jag osäker på.. vet inte ens va de heter =)
#2 - 31 januari 2005 01:12
nåt sånt här går ju att använda t.ex :)
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=817
#3 - 31 januari 2005 06:35
GULDFISKEN.SE har sama grejer
Arcadia Lysrörshållare 36/38 W 279,00kr
Arcadia Lysrörshållare 36/38 W
Klicka för att förstora

Lysrörshållare 36/38 W. För komplettering med ett extra lysrör i en befintlig ramp.
För mer information, besök denna webbsida.
Denna vara lades till i vårt sortiment den onsdag 05 november, 2003.
#4 - 31 januari 2005 07:06
Guldfisken är ju inte ens billiga!!

Bättre att köpa på http://www.pwss.nu, där kostar de 210:-
#5 - 31 januari 2005 08:51
Störtlöjligt att slänga 300 kr på en lysrörsarmatur. Kolla på närmaste loppmarknad var dom har för något.

Annars finns det ju bra armaturer på clasohlson som man kan använda (en armatur med två hållare för ca 250 kr. Dessa använder jag och det fungerar perfekt.
#6 - 31 januari 2005 09:18
Jag byggde min heltäckande ljusramp eftersom jag tycker att det är snyggare än dom man köper.

Jag köpte lysrörsarmaturerna på kjell&Co eftersom de är mycket billiga. Tror det var 89 kr styck.

Jag kan lägga upp bilder om du vill se hur jag gjorde och hur det blev.
#7 - 31 januari 2005 10:10
Byggde "själv" en heltäckanderamp till mitt 600L kar. Blev jävligt nöjd. Lite billigare blir det(om man köper nya grejer) men inte mycket om man inte kan få tag i grejer på loppis eller liknande.
Fördelen med att man bygga själv är att man kan bygga till features, som skymnings ljus(dimmade glödlampor), spottar och fläktar som tar bort kondens(kör utan täckglas). Kombinerar man detta med lite timers blir det kanon(enligt mig iallafall)
#8 - 31 januari 2005 10:36
[QUOTE=Xander]Jag byggde min heltäckande ljusramp eftersom jag tycker att det är snyggare än dom man köper.

Jag köpte lysrörsarmaturerna på kjell&Co eftersom de är mycket billiga. Tror det var 89 kr styck.

Jag kan lägga upp bilder om du vill se hur jag gjorde och hur det blev.[/QUOTE]

Ja tack gärna lite bilder. är själv nyfiken på att snurra ihop en ramp. Är det inte riskabelt att som novis hålla på med armatur som inte är speciellt fuktskyddad? Har hört att om det skulle hända något om man knåpar ihop det själv, så täcker inga försäkringar?
#9 - 31 januari 2005 10:58
Jag kan inte lista ut hur man lägger in bilder i ett meddelande om det nu går.

Någon kanske kan vet hur man gör?
#10 - 31 januari 2005 11:04
Måste man inte använda sig av det vanliga "svaret" ner till vänster och sedan klistra in din kopierade bild? vet inte riktigt, har aldrig gjort det.
#11 - 31 januari 2005 11:19
Jag har lagt ut två bilder på zoonen i all hast.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=346425

Jag har fler bilder och kan beskriva närmare hur jag har gjort om det är intressant.

Jag har lite dåligt med tid just nu.
#12 - 31 januari 2005 14:33
jag vill bygga min i trä om jag ska göra själv... men de kanske är billigare att bara köpa allting..
måtten är 55*55
fast de är juh roligt att göra själv förståss....
#13 - 31 januari 2005 17:01
Jag gjorde min i furu som jag sedan målade med hammarlack (silver). Det är vad man tycker är fint.
#14 - 31 januari 2005 21:11
[QUOTE=oveb]Guldfisken är ju inte ens billiga!!

Bättre att köpa på http://www.pwss.nu, där kostar de 210:-[/QUOTE]

Nej det är de inte, men det stod på svenska =O)

Sen från PWSS är allt billigt men om man skall vänta flera veckor på sina saker , sen när de väl kommer så är de inta användbara sen int nog så behagar de inte ens att svara på mail.
OBS! jag har inte beställt ngt från PWSS men en kompis har.
#15 - 31 januari 2005 22:25
Jag har beställt därifrån några gånger och den service jag fått har varit utmärkt.
Har det varit något något strul har det lösts på för bägge parter smidigaste sätt.
Hade bland annat beställt en del foder en gång och en av påsarna hade gått sönder, men fick nytt med nästa leverans. Liten struntsak kanske, men ofta kan det vara små saker man retar sig på, och utan att veta detaljerna kring peterhaack´s kompis mellanhavanden med PWSS säger det inte så mycket att det skurit sig. Vad var inte användbart och vad hade sagts dem emellan. När jag haft kontakt med dem har det alltid funkat med frågor och svar.
#16 - 1 februari 2005 08:35
Skall se om jag kan fixa till lite bilder i kväll med...

Annons