Bygga egen BTN?
Skulle vilja skaffa en BTN till mitt nya akvarium som jag tänker ha som Malawiakvarium, men då måtten är något udda (75x60x75) skulle en sådan bli väldigt dyr att köpa, om det nu ens är möjligt. Då jag inte är ute efter att ha pump och värmare och dölja dom bakom en BTN utan bara ha som dekor har en idé letat sig fram i min skalle:
Om man köper 2-3 stora rötter (som är ca. 40-50 cm höga) vilka man sågar av plant på baksidan samt bottens undersida och silikonar fast dom på en stor glasskiva, som man sedan i sin tur silikonar fast ojämna mindre skifferbitar av varierande storlek (och i flera lager) på de ytor som inte täcks av rötterna, och till sist silikonar fast allt detta på bakrutan, borde man väl få en rätt snygg BTN? Silikonade fast skiffer på glasskivor till mitt 170L och det blev väldigt vackert, så om man monterar dit ett par ordentliga rötter bör det väl bli ännu snyggare?
Vad tycker ni om denna idé? Jag vet att Malawiciklider lever vid klippzonen, men det står ju ofta i artbeskrivningen här på zoopet att de trivs med och bör ha ett par rötter, då det ska likna deras hemmiljö? Har jag fattat det rätt, eller vill dom bara ha stenar? Är det något annat ni tycker jag ska silikona fast på BTN-glasskivan, eller komplettera med? Skulle detta bli en naturtrogen BTN? Kom gärna med kommentarer, tips och idéer!