EI har väl en "rekommenderad" nivå just på grund av att fungera som skydd för variationer skulle jag tro. Jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande fungerar bra kring 5-10 ppm enl. förutsättningarna ovan.
Det tror jag beror på ganska många faktorer, men dom största tippar jag kommer vara:
1) Ljusmängden. Är växterna långt ifrån ljusmättade kommer dom heller inte kunna driva fotosyntesen speciellt snabbt, därmed kommer man isåfall undan med lägre CO2-halt.
2) Genomströmningen och därmed prandtl-lagrets tjocklek. Man kör ju 30 ppm dels för att som du säger får mer svängrum men även för att det är någon nisse som listat ut att 30 ppm CO2 ger maxtillväxt, mer än så behövs inte då det ändå inte kan tränga igenom prandtl-lagret tillräckligt snabbt.
Punkt nummer 2 tror jag är det som det bråkas om vad gäller huruvida Tom Barrs nya rön om mikrobubblor är effektivt eller inte. Det verkar funka, men många tror inte det beror på det Tom Barr hävdar att det beror på: Att mikrobubblorna är CO2. De flesta tror att det är restgas/syre/kväve, och isåfall finns ännu ingen förklaring till varför en massa mikrobubblor skulle kunna få bättre tillväxt trots att man redan ligger på 30 ppm. Jag tror det har att göra med att bubblorna (vad de än består av) bryter prandtl-lagret eller gör det betydligt mindre tillsammans med effektivare genomströmning som är ett krav att få bubblorna att virvla in på rätt sätt under växtbladen, kanske även tillsammsn med effektivare bakterieaktivitet om det nu är så att mikrobubblorna främst är syre vilket ger än mer ammoniumkonkurrens.