Bygga BTN?

#1 - 14 september 2007 19:54
Hej.... Jag skulle vilja bygga en modultill mitt akvarium... Har hittat lite information på internet men ingen som är beskriven i detalj vad man ska använda för material.... Hittade en beskrivning på Stockholms akvarieförening och där står det att man ska använda sig av Betongspackel och golvlack ... Jag jobbar på ett Stort byggvaruhus och den betongspackel vi har är giftig...

Vad ska jag använda ??

På Skansen akvariet avrådde de mig att göra en BTN själv överhuvudtaget...
det är för jobbigt och riskabelt sa de... de rekomenderade mig att köpa en istället ... men då får jag ju inte den formen jag vill ha... plus att de är så dyra...:(

Någon snäll skäl som kan hjälpa mig..??;)

Kram Jennie
#2 - 14 september 2007 20:01
Oftast gör folk så att de formar bakgrunden i frigolit, spacklar med husfix, och lackar. Det kräver mycket pyssel för att bli snyggt.

Det finns massor av information om frigolitbakgrunder här på zoopet, ett axplock:
http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1454683
#3 - 14 september 2007 20:25
Men vad för husfix och lack ... vill ju inte använda något som mina fiskar dör av...
Kan jag använda Cascos husfix..??
#4 - 14 september 2007 20:55
Funkar bra med cascos husfix och här kommer en länk där du kan köpa lack som är avsett för just akvarie
http://www.exoherp.net/
#5 - 19 september 2007 14:27
finns det inte något annat lack som är billigare????
#6 - 21 september 2007 17:42
En kollega till mig... pratade om att han hade tagit akvaritsilicon och blandat sand i och målat på , Men det hade han gjort för en massa år sen... Men det tycker jag verkar så kladdigt.....[:-27]
#7 - 21 september 2007 18:40
Jag kan gi dig 2 goda tips från Danmark:
www.malawigruppen.dk/fremstilling af akvariebaggrund
www.ikola.dk/artikel/alfix325/alfix325.html
Lilleulv
#8 - 22 september 2007 08:04
[COLOR=blue]Om du ska lacka så spelar det nog ingen roll om du had spacker eller fix för det är ju bara för att skydda frigoliten mot lacken. Lack smälter frigolit.[/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har Reperation- och kakelfix till min bakgrund och det säger folk att det ska gå bra. Folk=folk här på zoopet, akvarieaffären och byggvaruaffären.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Är det någon som tycker att jag har fel så skriv det så fort som möjligt då jag snart ska "kakelfixa" min bakgrund (jag har inte börjat än).[/COLOR]
#9 - 22 september 2007 08:14
Jag byggde en bakgrund tillsammans med en polare och vi använde oss av Sika mix, våtrumms spärr kan man kalla det för :)
Vi lät bakgrunden stå och "vädra ur" i 1 vecka, samtidigt som vi sköljde av den en gång dagligen.
Resultatet bättre än vi räknat med och oavsett vad folk säger om sika cim/mix, gör man rätt så funkar det ;)
Fiskarna stormtrivs i karet! Ska försöka fixa fram bilder på det :)
mvh Peter
#10 - 22 september 2007 16:20
Galion skrev:
Jag byggde en bakgrund tillsammans med en polare och vi använde oss av Sika mix, våtrumms spärr kan man kalla det för :)

Vi lät bakgrunden stå och "vädra ur" i 1 vecka, samtidigt som vi sköljde av den en gång dagligen.

Resultatet bättre än vi räknat med och oavsett vad folk säger om sika cim/mix, gör man rätt så funkar det ;)

mvh Peter

Ja det vore kul att se bilder....
#11 - 23 september 2007 21:01
Bilder som jag lovade!

Nu har jag vart hos kompisen och fotat akvaiumet som vi byggde bakgrunden i :P
Fiskar kommer flytta in ganska snart, växterna har fått sig en genomgång så det är inte mycket att komma med just nu men nu vare juh bakgrunden vi skulle titta på så ;) *hehe*

Va tycks?
#12 - 24 september 2007 20:28
Det var skitsnyggt.... Ni har gjort ett bra jobb.. :) Jag hittade en variant på korallrevet i södertälje , men det var moduler....Det var aquael som var leverantör... så jag köpte 2 st... det blev riktigt snyggt....malarne var dår o kollade på en gång... så jag skanog köpa fler , de var inte så fasligt dyra heller...

Tjo Jennie

Galion skrev:
Nu har jag vart hos kompisen och fotat akvaiumet som vi byggde bakgrunden i :P

Fiskar kommer flytta in ganska snart, växterna har fått sig en genomgång så det är inte mycket att komma med just nu men nu vare juh bakgrunden vi skulle titta på så ;) *hehe*

Va tycks?
#13 - 24 september 2007 22:04
Man tackar man tackar ;)
#14 - 25 september 2007 20:32
Galion skrev:

mvh Peter

- Ok att du/ni använde Sika mix. men, inte bara det va? Vad byggde ni upp bakgrunden med innan ni lade på Sika mix? Frigolit! Och sedan på med mixen som fick torka. Och sedan ner i burken? Inget lack eller så? För övrigt var det ruskigt grant att titta på :)

(har själv redan hunnit med att totalfloppa med en frigolitbakgrund men skall försöka igen)
#15 - 25 september 2007 20:52
- Ok att du/ni använde Sika mix. men, inte bara det va? Vad byggde ni upp bakgrunden med innan ni lade på Sika mix? Frigolit! Och sedan på med mixen som fick torka. Och sedan ner i burken? Inget lack eller så? För övrigt var det ruskigt grant att titta på :)

(har själv redan hunnit med att totalfloppa med en frigolitbakgrund men skall försöka igen)

*hehe* Ja frigolit till grunden givetvis *Hehe*
Nope vi har inte använt någon lack eller nått sånt efteråt..
Det är väldigt viktigt att bakgrunden fästs med så mycket yta som bara går mot glaset så det hålls fast riktigt ordentligt!
Sidorutor,botten och bakrutan, så mycket som bara går! :)

Tack för dom fina orden än en gång! ;)

Annons