Bygga belysning

#1 - 24 november 2009 18:32
Jag har nu för lite belysning i karet samt krångliga glasskivor melan ljus och vatten.

Jag funderade på att köpa in lysramper begagnade och bygga en ram som går att öppna i olika steg.

Tror ni dessa armaturer går att använda, med reflektorer:
http://www.blocket.se/vi/24725605.htm
Enligt bild 2.

Jag antar att det är T8:or
Tänkte köpa 10st och koppla in dem så jag kan styra var och en var för sig. 360W på 936 liter borde vara ok.
#2 - 24 november 2009 21:19
dom är väl ingen som vet hur fuktkänsliga dom är, har du otur så lägger dom av efter ett tag om fuktskyddet är för dåligt, visserligen ser det ut som industriarmaturer så det kanske kan funka, personligen skulle jag nog flytta ut drivningen iaf då det är den som är känslig och tillför en massa värme.
Hur högt är karet? det brukar va bättre att räkna antal rör efter höjden men 10st kan kännas lite många då stora kar ofta inte behöver lika många watt per liter, detta sätt att räkna (W/L) funkar bäst för kar runt 100-200liter, får du ens plats med 10 sånna ramper? borde ju bli en 2meter djupt kar för att dom ska få plats eller minst 2,5meter långt och en meter djupt.
#3 - 24 november 2009 21:52
Karet är 65 cm högt och övriga mått 160x90.

Jag tror inte reflektorerna är mer än 10cm breda, men vet ej. Kanske kan jag böja dem något så fler ryms, men jag kanske ska sikta på 6-8 st istället?
#4 - 25 november 2009 06:25
Ja då låter runt 6-7st mera lagom skulle jag tycka, däremot är jag lite tveksam till att dom armaturerna bara skulle vara 10cm, men det borde ju som du säger gå att klämma till dom lite om det behövs.
Sen är det ju en fråga vad du ska ha för växter och om du göder med CO2, man ska inte överdriva belysningen om man inte har krävande växter för då får man mera problem än nöje av sin nya belysning, inte för att du måste köra alla rör för att dom finns men ljusbilden brukar va snyggare om man spritt ut rören rätt och alla är tända.
#5 - 25 november 2009 06:30
Tack för svaret, jag ska ut och kolla på dom idag. Är de 20cm så är det bara att glömma tror jag. jag har 4 100cm lysrör nu och det är för klent, dock är det gamla rör och det är glasrutor mellan lysrör och vatten vilket ger minskad effekt i vattnet.

Jag tänkte bygga en ram i trä samt ett lock med gånggärn så jag kan öppna för att mata och fixa med några rör i bakre delen som fortfarande kan lysa. Vi får se vad det blir.
#6 - 25 november 2009 13:56
Ja skulle du ha 6st nya 120cm rör av bra modell med reflektorer så blir det nog en rejäl skildnad.
En av dom större bekymren med täckglas brukar ju vara kalkavlagringar så ibland kan en rejälv rengöring göra ganska stor skildnad oxå ;)
#7 - 25 november 2009 17:17
Jag har skrubbay en del, men det är svårt att få bort allt. Dessutom bildas vattenbubblor på undersida glas som reflekterar bort en del ljus misstänker jag.

Annons