bygga bakgrund !

#1 - 24 juli 2006 18:57
hej hej !!

finns kanske nån tråd om detta men jag har inte hittat nån iaf.
jag ska somsagt bygga en bakgrund nu och söker lite insperation till detta lilla projekt :) nån som har lite bilder på hemmagjorda bakgrunder i frigolit ??

//kim
#2 - 24 juli 2006 19:17
Här är mitt projekt
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=731

Om du gör en sökning på frigolitbakgrund så får du säkerligen mer tips.
#3 - 24 juli 2006 20:09
Hejsan! :D

Har nyligen gjort en egen friggobakgrund och jag har användt mig av följande länkar:

http://www.megaone.com/bullterrier/frigolitbakgrund.htm
http://student.educ.umu.se/~stdenm02/uda02h03/bakis.shtml

http://www.backtonature.se/sweden/modules.html bra om hur stenens former

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87686

http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=115693

Sen kolla jag även på elinors bygge och självklart zoopets egna; http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=283&Itemid=143

Jag använde mig allra mest av en mattkniv med nytt sylvast blad och sandpapper för att få runda stenar. Var redo med dammsugaren för alla de små statiska bitarna fastnar överallt och släpper aldrig!;)

Kolla gärna in min zoon som är i min signatur (bakgrunden ligger under "Malawi") och se om du kan få lite ideér från den:)

// MVH Tulle
#4 - 25 juli 2006 19:31
ahh tack så mycket Elinor och Tulle,. nu blev det genast lite enklare :)
men vad kostar det ungefär att bygga en egen bakfrund allt som allt ??

//kim
#5 - 25 juli 2006 20:12
Jaa det bros ju på hur många burkar färgpigment du ska ha och vilken lack du ska använda dig av. Det finns en man kan beställa som heter "Epotex" har jag för mig som är en "riktig" som är framtagen för akvariebruk, men den kostar ca 400 spänn och den måste man beställa så det tar lite extra tid. Jag använde mig istället av en som heter "Epolan V" 2 komponents golvlack som man kan hitta i de flesta färgaffärer. Så här ser burken ut: http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159 och det är av märket nordsjö och har för mig jag gav ungefär 200 för den.

Frigoliten vet jag faktiskt inte för min fick jag tag på där jag sommarjobba men det bros ju på hur tjock du ska ha, lättast är att åka till ett bygge i närheten om du har det och fråga om du kan få en bit där annars får du åk atill ngt byggvaruhus och kolla. Husfixen kostade tror det va 30 kronor och sen 50 kr per färgpigment burk. Jag använde 3 burkar, 2 svarta och en vit och sen blanda till en fin grå nyans men det räcker nog med en svart burk för jag var lite slarvig och slänge i allt det svarta när jag gjorde det men jag skulle behållt lite för jag fick dela friggon för att kunna få i den så jag fick köpa en helt ny burk där ja bara använde pyttelite för att fixa till skadan.:p Sen är det ju lacken för 200 kr och eventuellt penslar för 50 kr kosta mina som du behöver. Kniv om du inte har det, finns ofta billiga mattknivar som funkar bra.

Så allt som allt ungefär 400 + friggoliten.
Billigare än en BTN bakgrund och du får en bakgrund som du gjort själv som du kan skryta med och dessutom finns det ingen som är exakt likadan utan du har det enda exemplaret!:D
#6 - 25 juli 2006 21:02
Det beror ju faktiskt på hur stor den är. Hade jag blivit tvungen att köpa all frigolit till mitt 540l, så hade det gått med lack och allt blivit runt 1000 spänn.
5 st frigolit skivor, 1liter lack, 3 kilo husfix, tre burkar färgpigment och 3 tuber silikon.
Blir en del pengar det oxå dock bra mycket billigare än en BTN.

Mvh Matttias
#7 - 25 juli 2006 21:35
Här är mina bakgrunder

Gjorde nåra stycken för ett tag sen. Har inte dokumenterat hela projektet men bilder finns det så förhoppnigsvis kan du få lite inspiration.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068
#8 - 25 juli 2006 21:49
akvariet är iaf bara på 110 liter så det går nog inte år så jättemycket frigolit o färg och de !!! men men, ska nog börja imorron tror jag :P

//kim
#9 - 25 juli 2006 21:58
Just det. Silikon glömde jag ju:p

Jag använde en och en halv tub köpta på clas ohslon för 49 kr st. Så där blir 100 kr till :D

Hoppas det går bra nu och tänk på om du gör ngt fel näl du karvar så bli inte förbannad över det och knäck skiten för det går ju alltid och rätta till. En bra bit råka åka av på min och då blev jag inte glad kan jag säga men med mycket tålamod och några timmars slipning med sandpapper blev det bra igen. :D

EDIT- jag har förvisso ett 220 liters så du behöver nog inte så mkt silikon men snåla inte med silikonen bara, frigolit har en j*vla flytkraft!
Men än så länge sitter min vf *peppar peppar ta i trä*;)

// MVH Tulle
#10 - 25 juli 2006 22:48
nu börjar jag nog få kläm på det hära med att bygga bakgrund :) hoppas bara att den blir bra :) ...men ni får gärna fortsätta skriva tips o så ;)

//kim
#11 - 25 juli 2006 23:20
Jopp e det ngt så bara hojta så ska jag försöka komma med lite bra tips! ;)

// MVH Tulle
#12 - 26 juli 2006 12:35
hehe, tack så mkt tulle ;) !!
och jag undrar faktiskt en sak till men det har inte med bygget att gör. jag startade en ny tråd där jag undrar om man kan använda julas filtersand i akvariet ?? det ska ju användas för att blästras med egentligen precis som "vanlig" blästersand, så jag undrar om det är samma bara att de kallar det olika saker ?? ni kan ju söka på filtersand på www.jula.se om ni har lust :)

//kim
#13 - 26 juli 2006 13:06
Jo såg att du hade startat en tråd om det osså men jag har inte en anning angående detta. :(

Så länge den inte innehåller några metaller eller liknande så ska det väll inte vara någon fara (inte säker på detta heller;) ).

Lättaste vore ju att skaffa den "riktiga" blästersanden men du hade inte ngt biltema nära dig så annars får du invänta vidare svar från ngn annan och se om de vet ngt om sanden.

EDIT- såg att det finns ett biltema i Uddevalla och det är väll en fem mil dit men säg till din mossa att du vill på utflykt till Uddevalla så löser det sig säkert :D;)

// MVH Tulle
#14 - 26 juli 2006 16:36
hmm får väl bli en liten utflykt om ingen annan vet att det från jula funkar ;) aja får väl vänta på nått mer svar innan jag ger mig iväg iaf :)

//kim
#15 - 26 juli 2006 17:34
[quote=MrFisk]Gjorde nåra stycken för ett tag sen. Har inte dokumenterat hela projektet men bilder finns det så förhoppnigsvis kan du få lite inspiration.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068[/quote]
Gryyyyymt snygga bakgrunder! Har du en liten "snabb-guide", om hur man skall gå tillväga? Det skulle verkligen uppskattas.
#16 - 27 juli 2006 10:15
joo MrFisk, dina bakgrunder var verkligen jävligt snygga, speciellt den "nya" tror jag det var med roten ;)

//kim
#17 - 27 juli 2006 15:52
Jag köpte också lite prylar till bakgrunden idag. Blev så sugen att prova på detta. Enligt expediten hade Nordsjös Epolan-lack bytt namn och förpackning till denna: http://www.varldensfarger.com/colourexp/products/prodinfo.asp?id=312 Tror ni att det fungerar eller ska jag lämna tillbaks den?
#18 - 1 augusti 2006 23:31
Längre erfarenhet av Epolan V?

Håller som bäst på att göra min första frigolitbakgrund och velar om jag ska köpa riktig akvarielack (Epotex) eller om jag ska köpa golvlack (Nordsjö Epolan V). Som jag fattar det så blir det bra mycket billigare med golvlack...

Är det någon som har en bakgrund med Epolan och som haft det en längre tid i akvariet? Undrar för jag har för mig att jag läst att lacken kan vitna efter ett tag i vattnet, stämmer det?

Hur länge ska man låta lacken härda innan man vågar hälla på med vatten?
#19 - 2 augusti 2006 00:01
Jo Epolan blir mkt billigare än Epotex, men är samtidigt inte heller framtaget för akvariebruk. Men Epolan funkar för mig och har funkat för andra och kommer säkert funka för dig med om du använder det.(inget jag lovar nu men.. ;) )

Har haft min i vatten nu i 2 veckor o den har inte vitnat. Varför den vitnar är för att man lägger på ett för tjockt lager, men vitnar gör nästan all lack när man lägger på för tjockt lager. Så det gäller och vara lätt på handen och inte hålla på och vara alltför petig.

Har för mig att jag lät min torka ett dygn, men sen silikona jag ju fast den då också och då fick silikonen torka en 3 dagar, och även då torka ju lacken. Så någon xakt tid kan jag dessvärre inte ge dig[:o]

Lycka till med bygget!

// MVH Tulle
#20 - 2 augusti 2006 11:01
Ok, lacken vitnar om man lägger på ett för tjokt lager på engång. Hur många lager lack bör man lägga? ett, två, sjutifemton? Inte vitnar väll lacken om man lägger flera (många) tunna lager?

tulle89, lät du vattnet vara i utan fiskarna ett tag eller kastade du i dom direkt efter du fyllt på med vatten?

Nu är bygget nästan färdigt, bara lite färg och lack som saknas :)
#21 - 2 augusti 2006 11:16
Mm om du lägger på för tjock lager på en gång så kan det bli vitt.
Jag la bara på ett lager för jag ska ha malawiciklider i och då gör det inget om det läcker ut lite husfix för de höjjer bara pH:t, vilket malawi gillar.
Men en 2 tunna lager kan nog vara lagom. Lägger du ett tunt lager först, låter det torka och sedan lägger på ett lager till så tror jag inte lacken ska vitna, men är inte säker på detta för jag har ju inte gjort så själv.

Sedan när du har målat det och ska lacka så kommer det bli vitt till en början men det är inget och oraoa sig för. Mitt blev skitvitt och jag trodde att jag misslyckats totalt, men dan efter hade allt det vita försvunnit och den bakgrundenvar svart och fin :D

Mitt har stått igång i nästan 10 dagar nu UTAN fisk i. Ska åka och köpa imorrn :D. Men ett bra sätt och kolla om det är giftit eller inte är att stoppa ner växterna direkt, vilkat jag har gjort, för är vattnet giftigt så klarar inte heller växterna sig. Sen kan du ju stoppa i en fisk till att börja med och se om den överlever eller inte. Klarar den sig så är det ju ingen fara.

Ha det så roligt när du målar :D ;)

// MVH Tulle
#22 - 3 augusti 2006 13:19
jag har nu ochså börjat med min bakgrund, fast inte kommit så låmgt ;) har nu limmat ihop frigoliten så den ska sticka ut lite mer på vissa ställen o så. men jag undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan börja forma frigoliten o så ?? har gått ett dygn nu, men ska man vänta 2-3 som det står på tuben eler ?

//kim
#23 - 3 augusti 2006 14:05
Gäller det bara o forma kan du nog börja med det, såvida inte silikonen fortfarnade är klibbig osv. Silikonen torkar ju 2mm per dygn så har du inte lagt på ett jättetjock lager så är det nog ingen fara. Dessutom så fortsätter ju silikonen att torka under tiden du karvar, så det är nog ingen fara.

// MVH Tulle
#24 - 4 augusti 2006 10:22
mm ok.. men igår började jag på en annan bakgrund till ett litet akvarium bara för att testa. och nu har jag format färdigt, och tänkte fråga vad jag ska lägga på nu. ska det vara finbetong eller husfix t.ex. ?? verkar som man använder lite olika ?? och som ni kanske ser på bilden så ska det vara en rot med och den vill jag ju ska vara typ brun och resten ggrått runt om på stenarna o de..men ska jag måla med typ vattenfärg när jag lagt på betongen och sedan lacka efter ist för att blanda iu färg i betongen ??
Här är en bild, vet inte om jag är riktigt klar, men aja http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/bakgrundakvarietmt.jpg

//kim
#25 - 4 augusti 2006 10:34
Jag använde husfix och blandade ner pigmentfärgen där i direkt.:D

Du kan ju blanda den gråa i husfixen o måla där du ska ha grått och ta ofärgad husfix som du sedan målar över med vanlig vattenfärg, men ska du ha vattenfärg måste du lacka, men det ska du väll göra ändå så. :p

Måla försiktigt ;)

// MVH Tulle
#26 - 4 augusti 2006 10:39
snabba svar ;) ..men vad är det för pigment man ska använda då ?? vart köpa ?

//kim
#27 - 4 augusti 2006 11:16
Dem jag använde heter "Alfort & Cronholm" och dem köpte jag på Bauhaus o de kosta ungefär 50 kr st. Jag använde mig av en burk vit o en burk svart o blanda till olika gråa nyanser. Första lagret var helt svart och sedan tog jag ljusare och ljusare på "stenarna" så det blev lite mer djup :D

// MVH Tulle
#28 - 4 augusti 2006 12:02
[QUOTE=freakazoid]Gryyyyymt snygga bakgrunder! Har du en liten "snabb-guide", om hur man skall gå tillväga? Det skulle verkligen uppskattas.[/QUOTE]

Tackar tackar! :)
Jag ska försöka få mig tid att skriva lite mer i detalj hur jag har gjort.
#30 - 5 augusti 2006 09:09
Så nu är jag färdig med målandet... tror jag, har gjort om det ett antal gånger.

Nu har jag bara en liten fråga angående Epolan V (golvlacken). Hittar det inte nu men har för mig att jag läst att man inte får måla på frigoliten med den, för att den skulle smälta frigoliten då? Hur känsligt är det? Smälter det frigolit som aceton gör? Hur mycket "skydd" måste det var, räcker det med ett lager vatten färg?

Hoppas någon kan svar fort på frågorna så kanske jag kan hinna iväg och handla i dag :)
#31 - 5 augusti 2006 11:43
jag tänkte ochså åka till stan för att köpa lite grejjer till bkgrunden, men jag behöver veta vad man kan använda för att färga betongen ?? måste det vara nån speciell eller kan jag ta vad som helst ? för jag ska ju änså lacka över ? jag har inte bauhaus i närheten så jag kan inte köpa där som du "Tulle" ..men somsagt kan jag använda nått annat då jag ska lacka ??

//kim
#32 - 5 augusti 2006 13:12
[QUOTE=rindberg]Så nu är jag färdig med målandet... tror jag, har gjort om det ett antal gånger.

Nu har jag bara en liten fråga angående Epolan V (golvlacken). Hittar det inte nu men har för mig att jag läst att man inte får måla på frigoliten med den, för att den skulle smälta frigoliten då? Hur känsligt är det? Smälter det frigolit som aceton gör? Hur mycket "skydd" måste det var, räcker det med ett lager vatten färg?

Hoppas någon kan svar fort på frågorna så kanske jag kan hinna iväg och handla i dag :)[/QUOTE]

Tror du ska ha husfix på eller liknande vattenfärg kan du kasta långt bort den försvinner när du lägger på lacken och så kan frigoliten smälta. Jag blandade i frägpigment i husfixen (väldigt mycket färg) blev perfekt, försökte måla i lite med vattenfärg men den for med lacken direkt. Dock spädde jag lacken med vatten för att få en tunn ytan först, plus att den är lättflytande sen blev det ett lager till och som jag kasta sand på för att få en riktigt bra yta för alger.
Tycker du att bakgrunden blir för mörk? då e den perfekt för den blir bra mycket ljusare när den hamnar under akvariebelysningen.

Mvh Mattias
#33 - 5 augusti 2006 13:16
[QUOTE=neon_kimpan]jag tänkte ochså åka till stan för att köpa lite grejjer till bkgrunden, men jag behöver veta vad man kan använda för att färga betongen ?? måste det vara nån speciell eller kan jag ta vad som helst ? för jag ska ju änså lacka över ? jag har inte bauhaus i närheten så jag kan inte köpa där som du "Tulle" ..men somsagt kan jag använda nått annat då jag ska lacka ??

//kim[/QUOTE]

Finns färgpigment på vanliga färghandeln som du blandar i husfixen. Gör den lättflytande så du kan pensla på den två gånger man ka även blanda in sand i den så du får en ojämnyta. Köp en stor burk med färgpigment det behövs om du ska ha en mörk bakgrund, Köpte två stora burkar med svart,mörkgrön och en liten vit ifall jag skulle ha den ljus på något ställe.

Mvh Mattias
#34 - 5 augusti 2006 19:53
mm ok.. men jag tror jag föredrar att lägga på finbetongen som jag använder och sedan måla med t.ex. vattenfärg innan lackning.. vet att andra har använt vattenfärg med bra resultat, konstigt att det blev så för dig :S ..aja anledningen till att jag föredrar vattenfärg är för att jag har en rot med i bakgrunden och den ska vara brun. kanske går att få till det i betongen men aja..

//kim
#35 - 5 augusti 2006 20:22
[quote=neon_kimpan]
För att jag har en rot med i bakgrunden och den ska vara brun. kanske går att få till det i betongen
[/quote]

Ja det går. Det finns många färger i ren pigment, det ända du måste ta reda på är om den passar med betong för det gör inte all pigment. Men det är bara att fråga i butiken så kan dom visa vad du skall ha. Tänk också på att måla mycket ljusare än vad du vill ha för det blir mörkare när du lackar det sen. Använder du sedan epolan v. så stryk på tunt, tunt. Jag använde färgspruta.
När bakgrunden kommer i kontakt med vattnet blir lacken vitaktig, men det försvinner senade och blir väldigt fin. Se bifogad länk och se ur det gick för mig.

Bilder under hela projektet. http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/bakgrund_1.htm

Här har du sidan med bilder på innan- och efter lackning.
http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/bakgrund_4.htm

Och några fler bilder.
http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/attkantakvarium_3.htm
#36 - 5 augusti 2006 21:30
mm ok .... men sen tycker jag nästan det verkar anklare att måla, och nu har jag redan lagt på 2 lager betong utan pigment och det kanska hade vart bättre att göra det från början så man ser hur det ser ut o så...men aja. kan man måla med vanlig vattenfärg på betongen och sedan lägga på några lager lack ?? för "Mantacore" sa ju att lack löste upp det eller nått sånt ??

//kim
#37 - 6 augusti 2006 01:09
Kan man använda Biltemas polyester istället för lack?
#38 - 7 augusti 2006 11:16
jag måste dela bakgrunden för att få ner den, och jag undrar när jag ska göra det ?? ska jag göra det när jag karvat klart, eller när jag lagt på betong och sedan sätta in den och fixa till skarverna. eller hur gör man ??

//kim
#39 - 7 augusti 2006 13:09
[quote=neon_kimpan]jag måste dela bakgrunden för att få ner den, och jag undrar när jag ska göra det ?? ska jag göra det när jag karvat klart, eller när jag lagt på betong och sedan sätta in den och fixa till skarverna. eller hur gör man ??

//kim[/quote]

gör det när du karvat klart. Lägg skarven mellan stenarna så är det lättare att få det snyggt sen. Lägg på pigmenterat husfix. Lacka bakgrunder. När du limmar in den med silicon så klämmer du en tunn siliconrand i skarven också och slätar ut den med nå´t bra föremål så blir skarven näst intill osynlig. Jag använde transparent akvariesilicon för det...

Lycka till...
#40 - 8 augusti 2006 15:46
Har varit på semester, det är därför jag varit inne på ett tag :p

Lättats är att du karvar så du får en nått sånär rak springa i mitten hela vägen uppifrån ända ner till botten på friggon så den blir lätt o såga. Sen gör du som Pannecke skrev; husfix, lacka och limma ihop.

Jag gjorde min helt klar utan att prova om den passa sen skulle jag sätta i den. Gick inte, givetvis. Så jag fick såga i när den var lackad o klar o det var ingen rak springa jag fick såga i utan det var färsta labyrinten. Limma ihopa o där var en stor vit springa mitt i bakgrunden, mindre kul!:( Men jag blanda till lite husfix, i med svart färg o börja måla när det var på plats o det gick bra. Jag har ju malawi osså så att pH:t blir lite högre e ju bara bra för mig. :D

// MVH Tulle
#41 - 8 augusti 2006 16:11
ahh ok !! :D ....

ska karva klart det sista imorron och även börja lägga på finbetong..men jag lägger på betongen ofärgad och sedan målar med vattenfärg innan lackinging. hoppas bara att det kommer funka allting o blir bra nu :) ;)

//kim
#42 - 8 augusti 2006 16:22
Ja det blir det säket och skulle det bli fel (vilket jag tvivlar på ;)) så är det ju inte svårare än att man kan lägga på ett nytt lager betong och börja om igen. :D

// MVH Tulle
#43 - 8 augusti 2006 19:03
nee ifs :)

blir mycket o göra nu. måste göra klart den som jag började med till 40 litarn, ska bara måla och lacka...sedan den som jag ska karva klart imorron till 110 litarn. och nu har jag även blivit sugen på skalarer så då kommer det bli till att bygga ännu en till :) ;) men det är kul :D

//kim
#44 - 8 augusti 2006 19:22
Haha det e rätt, har man inte o göra så får man sysselsätta sig :D

Blivit sugen på skalarer osså, tillåter dina föräldrar hur många kar som helst eller? ;)
// MVH Tulle
#45 - 9 augusti 2006 09:47
joo iaf mamma...hon har ju inget annat val om hon vill att jag ska hjälpa henne med hennes blivande kar ;) hon ska nämligen skaffa ett :)

//kim
#46 - 9 augusti 2006 10:50
Vissa har det bra! ;)

// MVH Tulle
#47 - 29 september 2006 19:55
freakazoid skrev:
Jag köpte också lite prylar till bakgrunden idag. Blev så sugen att prova på detta. Enligt expediten hade Nordsjös Epolan-lack bytt namn och förpackning till denna: http://www.varldensfarger.com/colourexp/products/prodinfo.asp?id=312 Tror ni att det fungerar eller ska jag lämna tillbaks den?

lite sent men... [SIZE=1]"MILJÖRISKER:
Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter
i vattenmiljön."[/SIZE]
[SIZE=1]http://www.varldensfarger.com/colourexp/products/varuinfo.asp?varuinfo=35389 [/SIZE]
#48 - 5 november 2006 10:05
nu var det ett tag sedan jag startade tråden men jag är ännu inte klar med bakgrunderna då hela projektet legat på is ett tag...men nu ska jag iaf lacka den lilla bakgrunden och har en fråga angående de. jag vet inte riktigt vilken lack jag ska ha. flugger har väl nån som kan funka har jag för mig ??

//kim
#49 - 7 november 2006 16:43
idag när jag var på flugger för att kolla efter lack, så hade de en tvåkomponents golvlack men han visst inte om den funka... så jag skulle vilja veta om det är den ? vet inte vad den heter men den kosta 250 eller 280 spänn typ för 0,8 liter...så vad tror ni ??

//kim
#50 - 7 november 2006 19:47
idag när jag var på flugger för att kolla efter lack, så hade de en tvåkomponents golvlack men han visst inte om den funka... så jag skulle vilja veta om det är den ? vet inte vad den heter men den kosta 250 eller 280 spänn typ för 0,8 liter...så vad tror ni ??

//kim

Åk till Nordsjö och köp EpolanV, det kostar inte mer än 180kr. Det är ett tvåkomponentlack som inte fäller giftiga ämnen när det är härdat. Man bör ändå fylla och tömma ca 10ggr innan man planterar inredning och sätta in fisken.

Bor du i närheten av GBG kan du ju få köpa det jag har kvar. Tror att jag använt 1/3 del.
#51 - 7 november 2006 20:44
mm ok !!! men köper man epolanV i någon färgbutik eller ?? eller zoo typ ?

//kim
#52 - 7 november 2006 20:51
Får man fråga vad ni använder spacklet/betongen till?
#53 - 7 november 2006 21:06
man lägger det på frigoliten när man format klart. det blir en mycket bättre och verkligare yta :)

//kim
#54 - 7 november 2006 22:42
JiDDrA skrev:
Får man fråga vad ni använder spacklet/betongen till?

Dessutom så får du en hård yta som inte smälter när du lackar den. Har du t.ex. ansistrius så skulle den förmodligen äta upp bakgrunden för dig utan husfix.
#55 - 7 november 2006 22:44
mm ok !!! men köper man epolanV i någon färgbutik eller ?? eller zoo typ ?

//kim

Det enklaste stället att hitta denna är nog på Nordsjö färghandel eller någon färghandel som marknadsför Nordsjös färger.
#56 - 7 november 2006 22:51
EpolanV kan vitna något när du fyller på med vatten. Jag vet inte om det har något med syresatt vatten eller sådant. Så fort man tömmer karet lite en längre stund så kommer denna bakgrund att vitna lite, men det går tillbaka igen. Man får ha tålamod.

När jag målade bakgrunden så försökte jag att få denna ganska ljus. När den pigmenterade husfixen var våt, var den ganska mörk. Så ljusnade den lite när man lät den torka. Sen när jag lackade denna så blev den lika mörk som om den vore blöt. Roligt fenomen.

När jag sedan satte in den i karet så vitnade den till en början. Efter något dygn så försvann denna vita ta, men den blev inte så mörk som när lacket var tort och inte rikdigt så ljus som brakgrunden var olackad men torr.

Hoppas att jag inte skrämt dig. Titta gärna in på hemsidan och följ det projekt då jag tillverkade min bakgrund. Lycka till.
#57 - 7 november 2006 23:00
Husfix = betong/spackel. Förlåt för dumma frågor men har funderingar på att fixa en egen bakgrund med och är inte direkt av byggartypen ;)
#58 - 7 november 2006 23:13
JiDDrA skrev:
Husfix = betong/spackel. Förlåt för dumma frågor men har funderingar på att fixa en egen bakgrund med och är inte direkt av byggartypen ;)

Man behöver inte vara en byggartyp för att limma ihop några frigolitblock som man sedan karvar i med kniv och skruvmejslar, målar och lackar.

Finns en bra beskrivning bland artiklarna här på zooopet och så mins det nog många medlämar som har byggt bakgrund också. Vissa har nog gjort någon beskrivning hur de har gjort. I alla fall har jag det.
#59 - 7 november 2006 23:42
Tänkte på annan fråga angående utblås och insug. Behöver man enbart göra ett hål i bakgrunden som är i kontakt med filtret så sugs det upp av sig själv genom hålet eller finns det några speciella tips?
#60 - 8 november 2006 12:27
Ahhh ve o skam över dessa fresta -trådar!! Jag blir ju SÅÅÅ sugen o göra ett eget :)

Bakgrunderna som jag sett i dessa trådar blir ju grymt fina!
#61 - 8 november 2006 12:29
JiDDrA skrev:
Tänkte på annan fråga angående utblås och insug. Behöver man enbart göra ett hål i bakgrunden som är i kontakt med filtret så sugs det upp av sig själv genom hålet eller finns det några speciella tips?

Jag har sett exempel på bakgrunder där hålet för insuget har täckts med ett litet..galler som är anpassat för storleken på hålet. Ser proffsigt ut.
Antar att det är till fördel för fiskarna också..så att ingen simmar in och villar bort sig bakom det hela.
#62 - 8 november 2006 13:38
JiDDrA skrev:

Du borde ha ett hål för insuget, men det måste vara nå´t för så att inte fiskarna sugs in bakom. Och så ett där vattnet sprutar ut.
#63 - 8 november 2006 14:08
igår när jag vad på zooaffären så frågade jag om de hade nån lack som passa att ha i akvarier o så, men de hade inget :( men jag trode det var nån sort som brukade finnas i sånna affärer :S

//kim
#64 - 8 november 2006 15:52
Nope zooafärerna har inte, men det är den här du tänker på:
http://www.epotex.se/page/139/154/26/54

Annars kan man även använda vattenbaserade 2-komponents golvlacker, såsom:
Nordsjö Epolan-V & Flügger EP-V
Med dessa golvlacker finns inga garantier/rekomendationer från tillverkaren att det funkar, men många har använt dessa med gott resultat.

Det största felet "folk" (mig inräknad) gör är att inte blanda lacken nogrant, dvs mängd lack och härdare, och sen att man stryker för tjocka lager eller att man inte låter det härda klart innan nästa strykning.
#65 - 8 november 2006 16:23
elinor skrev:
Här är mitt projekt

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=731

Om du gör en sökning på frigolitbakgrund så får du säkerligen mer tips.

Snyggt, hur snabbt kan du komma o fixa ett till mitt kar? ;)
#66 - 8 november 2006 22:55
här är en bild på min nästan fördigformade bakgrund, det ska fixas till lite innan jag lägger på betongen :) http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/blandatsommarhstvinter053.jpg

//kim
#67 - 8 november 2006 23:34
här är en bild på min nästan fördigformade bakgrund, det ska fixas till lite innan jag lägger på betongen :) http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/blandatsommarhstvinter053.jpg

//kim

Har du fått stenarna på lite olika "djup" så att du får en just 3-d effekt? Det gör ju ingen skada att några stenar ser intryckta ut...
#68 - 9 november 2006 09:49
En fråga!
När man lackar bakgrunden, ska man bara lacka precis längs med husfix- gränsen eller ska man sätta lite över frigon?!
#69 - 9 november 2006 15:57
men är det inte så att lacken kan smält frigoliten om det kommer "direkt" på den ??

//kim
#70 - 9 november 2006 18:43
Det kanske den gör... det visar sig om inte annat.. : )
#71 - 10 november 2006 13:48
Lägg ett tunt lager husfix på baksidan också och lack den efteråt. Det gjorde jag.
#72 - 10 november 2006 14:26
Jag lackade direkt på min o den började inte smälta, o jag använde mig av Epolan V 2 komponents golvlack.

//MVH Tulle
#73 - 10 november 2006 15:02
Dom lackerna som diskuteras här, dvs Epotex, Nordsjö Epolan-V och Flügger EP-V mfl. är INTE lösningsmedelsbaserade och "smälter" därför inte frigoliten.
#74 - 10 november 2006 15:10
Pannecke skrev:
Lägg ett tunt lager husfix på baksidan också och lack den efteråt. Det gjorde jag.

varför ska man göra så?
Jag har byggt ett flretal bakgrunder och aldrig haft husfix/lack på baksidan. Själv tycker jag att silikonet håller bättre om man har bar frigolit att limma direkt på bakrutan.
#75 - 11 november 2006 09:19
Aha... tack för bra ideer...
#76 - 25 januari 2007 12:12
Har läst igenom hela tråden och vill bara ha en kort sammanfattning.

Detta är vad som behövs?:

frigolit
husfix
Målarfärg
Nordsjö Epolan-V - lack
silikon
#77 - 25 januari 2007 13:11
Ja, sen går det ju åt lite verktyg, men materialmässigt så har du fått med allt.
#78 - 27 januari 2007 21:12
Husfix? Vad är husfix, är det som spackel, vart kan man köpa det?
#79 - 27 januari 2007 21:26
RobinJ skrev:
Husfix? Vad är husfix, är det som spackel, vart kan man köpa det?

Coop köpte jag mitt.
#80 - 28 januari 2007 16:09
jag har blivit rätt blåst under mitt bygge :( Frigolitbitten betalade jag 135kr för, som är 100kr för dyrt på "bygg och dyr" här i Flen.. Torvet kostade 49kr/L.. Silikonen som jag har kostade 75kr för 90ml :( sen såg jag på clasohlson att dom hade 300ml för runt 50kr.. Sen ska jag köpa Husfix för 59kr, Almogefärg för 58kr och färgpigment som jag inte riktigt vet hur mkt det kostar.. Då har jag lagt ut 376kr+färgpigment och Nordsjö Epelon V lack.. Kan man hoppa över Nordsjö Lacken och bara måla med Almogefärg och färgpigmentet i Husfixet? För dom pengarna jag måste lägga ut i slut ändan kommer kosta lika mkt som en BTN bakgrund :(
#81 - 29 januari 2007 17:37
Skippa Epolan V...

Håller också på med egen bakrund. Har gjort allt utom lackningen. Jag har en burk med Epolan V hemma, men kommer att spara den till framtida bruk istället.
Frågade nämligen min svärfar om detta. Han är byggmästare och kan i princip allt om betong. Han sa att det ska räcka med husfix, då det är samma sak som betong. Och betong ska ju hålla typ 35m/s blåst med regn och blötsnö och allt elände. Vidare sa han att oljeplattformar, bropelare mm är tillverkade i betong och dom håller ju i tiotals år i vatten utan problem.
Man ska bara vara sparsam med vatten, när man blandar betong/husfix. Och så ska man låta det brinna (torka) ordentligt...
#82 - 29 januari 2007 17:42
Men det höjer ju ph då eller?
#83 - 29 januari 2007 17:44
Herne skrev:
Håller också på med egen bakrund. Har gjort allt utom lackningen. Jag har en burk med Epolan V hemma, men kommer att spara den till framtida bruk istället.

Frågade nämligen min svärfar om detta. Han är byggmästare och kan i princip allt om betong. Han sa att det ska räcka med husfix, då det är samma sak som betong. Och betong ska ju hålla typ 35m/s blåst med regn och blötsnö och allt elände. Vidare sa han att oljeplattformar, bropelare mm är tillverkade i betong och dom håller ju i tiotals år i vatten utan problem.

Man ska bara vara sparsam med vatten, när man blandar betong/husfix. Och så ska man låta det brinna (torka) ordentligt...

Jo men ska du ha fiskar med lågt pH så blir det inte speciellt lyckat då husfixen buffrar pH:t. Så har du t.ex. diskus i skiter i o lacka kan du räkna med att fiskarna inte mår speciellt bra. Men har du malawi (lr annan fisk som ska ha högt pH) så funkar det bra o skita i o lacka. Men tänkt dock på att vissa färgpigment kan vara giftiga så att dra på några lager lack skadar aldrig, tycker jag! =)

//MVH Tulle
#84 - 29 januari 2007 17:45
Betong

Jag har hört att betong för akvarier ska "brinna" i vattenbad när det torkat. Helst flera månader med regelbundna vattenbyten. Minst 4 veckor (beroende på tjocklek naturligtvis). Det höjer visst hårdheten oerhört mycket annars.

Någon som vet mer?
#85 - 29 januari 2007 21:51
Ska ha Tanganyika i karet, så fiskarna kommer nog bara att njuta av husfixen...
Tänkte faktiskt inte på att folk kanske har fiskar som trivs i vatten med lägre PH. :p
#86 - 29 januari 2007 22:24
Det är rikigt som nån sa att PH´t sticker mot det basiska, vilket skulle passa malawi och tanganyika men inga typ sydamerikanska som vill ha strax under neutralt till surt vatten. Sen är det också riktigt att man bär köra akvariet tomt en vecka knaske med ca 10st totala vattenbyten för att ta bort eventuella ämnen som inte är gynnsamma för fiskarna.
#87 - 30 januari 2007 14:35
kna man inte jämna ut pH men lite torv eller nåt?
#88 - 30 januari 2007 16:15
Jo det e klart man kan. Men det lättaste är ju isåfall att bara o locka så man slipper sprinng ao hålla koll på torven o hur mkt sådant man behöver ha i. Dessutom fyller ju lacken även en annan funktion. Ska du ha malar (främst l-malar, alltså sugmalar) så kan de hyfsat lätt gnaga sig igenom husfixen o förstöra hela på detta vis. Lägger man bara på ngt lager lack så får malarna det lite tuffare!

Har bara lagt på ett väldigt tunt lager på sidorna på min bakgrund o där kan malarna tränga in sig. Där har det blivit vitt så man ser frigoliten o jag e väldigt glad jag la på några fler lager på framsidan så men inte behöver riva ut den gamla o behöva göra ny för att man har varit lite lat o inte brytt sig om att lacka! :p

//MVH Tulle
#89 - 30 januari 2007 17:11
Förstår inte resonemanget att malar skulle kunna gnaga sönder betong. Betong (husfix) är ju stenhårt...
Jag kapitulerar naturligtvis om någon har erfarenheter av detta... Min Gibbiceps gnager ju knappt ens alger. (fast det kan ju bero på att gamle Malin är lat... :))
#90 - 30 januari 2007 17:24
Jo min lille guldancistrus har gnagt sig gnom husfixen så där blivit fula vita fläckar. Men hur han gjort har jag inte en anning om. Funderar lite på om han har en slagborr gömd bakom fenan för hur det annars är möjligt har jag ingen anning om ;) :D

//MVH Tulle
#91 - 30 januari 2007 20:06
Hoppar nog över det där med algätare...
Lite naturlig algtillväxt är ju bara fint. Lite alltså...
#92 - 1 februari 2007 10:17
(Trådkapning!!)
Fråga om bakrund, jag tänkte att jag skulle bygga en till mitt stora men var tvungen att smygöva lite då vi hade massa frigolit i skolan.
http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleri.asp?oid=969034&gid=1160560
Fast jag glömde ha husfix på den så det är bara målad frigolit, den är målad med acrylfärg.

Frågor:
*Kan jag lacka den "färdiga" bakrunden och använda den i alla fall eller har husfixen någon praktisk betydelse?
*Kan jag använda acrylfärg om jag lackar ovanpå den tål ju vatten?
*Vi har båtfernissa i skolan, det står att den innehåller bly då kan man inte använda den va? (Alcro; art nr 120240)

Tack för svar :)

Annons