Bygga akvarium med ett "vattenfall"

#1 - 26 mars 2007 20:55
Hejsan.

So, here's the deali-O..

Bild 1. Har tänkt bygga ett akvarium med hål på sidorna där det är tänkt att vatten ska rinna över och sedan ner i en vallgrav. Det ska alltså gå en pump mellan vallgraven och akvariet så att det blir konstant flöde.

Bild 2. Längst bak har jag även tänkt lägga till olika skikt där jag har tänkt göra en hel vägg av växter. Alltså, fylla upp med sand/grus och "plantera" ett gäng med växter i varje skikt.

Kom jättegärna med förslag på bygget + utrustning (pump, ytterfilter etc.)

http://i4.photobucket.com/albums/y148/pke/untitled.jpg

Tacksam för svar.
MVH
/Niclas
#2 - 26 mars 2007 22:21
Du menar att vatten ska rinna på yttersidan av akvariet?
#3 - 26 mars 2007 22:40
Precis.
Ut genom de avlånga springorna/hålen/vad man nu vill kalla det, och ner i vallgraven.
#4 - 26 mars 2007 23:33
Cool idé! Där snackar vi ytavrinning! Men tror du inte det blir ett väldigt porlande i rummet? Lär bli en del spring om man sitter där och pimplar öl också. :)

Väldigt schysst idé med de där avsatserna, kan bli enormt fint med de rätta växterna!

Undrar också om det inte kan bli svårt att se in i akvariet pga det rinnande vattnet, plus att det lär bli algtillväxt där.

Kanske du kunde sätta näckmossa (Fontinalis) vid springorna och låta vattnet rinna över den?
#5 - 27 mars 2007 06:33
Porlande vet jag faktiskt inte ;) Hade väl tänkt köra med en ganska lugn pump, eller åtminstone en där man kan ställa in hur mycket det ska forsa.

Då måste jag ju fråga om du har något tips på snygga växter?
I Boden har vi bara en lite zoo-butik, och dom har inte allt för mycket att erbjuda, så man kanske kan be dom ta in något.

Ptja, man lär ju inte se in så bra från sidorna, vilket är bra på ett sätt, då ser man inte "laxtrappan" lika bra. och är det så att man måste se in på sidorna så får man väl tillfälligt stänga av pumpen.

Menar du så att den ska hänga över kanten, så den hänger på utsidan och vattnet rinner genom den?
#6 - 27 mars 2007 09:09
Växter går att köpa på postorder nu när vintern drar sig tillbaka. Vet Iofs inte när man kan våga skicka upp till Boden...
#7 - 27 mars 2007 09:29
Hehe, det är inte istid här ;P vi hade +12 vid 18-19 nu i helgen. så det säger ju en del om värmen på dagen.
#8 - 27 mars 2007 12:01
Bortsätt från andra åsikter skulle jag ha återcirkulationen högre upp i karet, typ ytan, inte nere vid botten. Det krävs mer tryck för att få in vattnet igen så där långt ner.
#9 - 27 mars 2007 12:53
Bra poäng. Måste även komma på hur jag kan strypa själva strålen. Om man kan lägga ett filter för så att det bryter stårlen eller avskärma den på något sätt.
#10 - 27 mars 2007 13:35
Sloshed skrev:

Menar du så att den ska hänga över kanten, så den hänger på utsidan och vattnet rinner genom den?

Precis så där, ja. kanske du kunde hänga fast den i kammar eller något liknande. Kammar lär man nog ändå behöva, om inte firrar ska förirra sig över kanten och ner i vallgraven?
#11 - 27 mars 2007 14:01
heeke skrev:
Bortsätt från andra åsikter skulle jag ha återcirkulationen högre upp i karet, typ ytan, inte nere vid botten. Det krävs mer tryck för att få in vattnet igen så där långt ner.

Det krävs exakt lika högt tryck för att pumpa upp vattnet över kanten in i karet. (höjden på vattenpelaren bestämmer trycket, inte hur grov den är.)
#12 - 27 mars 2007 14:08
vance skrev:
Växter går att köpa på postorder nu när vintern drar sig tillbaka. Vet Iofs inte när man kan våga skicka upp till Boden...

Jag beställde växter tidigare i vintras hit till Kiruna och det tog 5 dagar om jag minns rätt, var inte några fel på dem alls. :)
#13 - 27 mars 2007 16:24
Hehe, jag är bara en göteborgare som vet att man fortfarande kan åka skidor uppigenom så jag har ju ingen aning:)
#14 - 27 mars 2007 18:17
Jens A. skrev:
Precis så där, ja. kanske du kunde hänga fast den i kammar eller något liknande. Kammar lär man nog ändå behöva, om inte firrar ska förirra sig över kanten och ner i vallgraven?

Hade tänkt täcka för med något galler eller liknande för att utrota risken att dom hoppar ut ;)

krainskij skrev:
Det krävs exakt lika högt tryck för att pumpa upp vattnet över kanten in i karet. (höjden på vattenpelaren bestämmer trycket, inte hur grov den är.)

Så du menar alltså att det inte spelar någon roll om jag har pumpens utblås i botten eller nästan uppe vid ytan?
jag behöver bara en kraftig pump?
#15 - 28 mars 2007 04:58
Sloshed skrev:

Så du menar alltså att det inte spelar någon roll om jag har pumpens utblås i botten eller nästan uppe vid ytan?

jag behöver bara en kraftig pump?

Exakt!!
Men det kan ju vara smart att släppa ut vattnet vid ytan så att inte karet tömms helt vid eventuellt läckage i slangar el. pump.
#16 - 3 april 2007 06:56
krainskij skrev:

Naturligtvis är det så [:o]
Men som sagt, fördel ändå att ha utloppet högre upp om pumpen skulle stanna av någon anledning.
#17 - 10 maj 2007 07:42
Om ni hade vetat vem jag var så hade ni tagit allt det där jag sa med en nypa salt och tänkt "jahapp, ännu en grej han aldrig kommer genomföra" eller nåt i den stilen.

Men hör och häpna, glaset är nu utskuret och ligger hos glasmästaren och väntar.

Det här kommer bli ett jävla projekt, och hör jag inte av mig något mer nu så har jag lyckat sabba det på ett eller annat sätt ;)
#18 - 10 maj 2007 07:57
Jag tror på dig!

Eller något, känner igen mig i alla fall. Det låter som ett häftigt projekt som säkert kommer bli riktigt vackert när det är klart :)
#19 - 14 maj 2007 08:28
We want pictures! :D
#20 - 14 maj 2007 08:46
Jag använder mycket hängfilter som i princip också skapar vattenfall, trots bra flöde på dessa 1300 liter i timmen är de tysta o du hör dem inte.
Syresättningen i karet blir också suveränt.
#21 - 19 maj 2007 23:22
fräckt du har gett mig en idé, tackar :) och lycka till!

Annons