Bygga akvarium med 3mm glas?

#1 - 24 oktober 2004 15:22
HEJ!
det är så att jag har en massa stora glas skivor (124*106cm)i 3mm tjockt glas. som bara ligger och väntar på att bli täckglas till mina nuvarande akvarium, men det är ju inte så stor jätte stor omsättning[:-74] på täckglas alltid så...

jag undrar: om det går att bygga akvarium med 3mm tjockt glas?
det blir ju inga stora kar direkt, det förstår jag.
men om det går att göra dom långa (typ 124cm) fast inte höga och breda. och med många stag tvärs över, så kanske det går?[:-116]

vad tror/vet ni om det här?
är det vansinne[:-27] eller kan det gå? och isf. hur mycket skulle ni våga maxa dom i höjd och bredd?[:-17]
det skulle jag gärna vilja veta!

mvh
markus
#2 - 24 oktober 2004 15:41
jag skulle inte våga göra mer än 10cm högt kar och mycket-mycket tvärslag om det ska vara så långt ... det kommer se mycket konstigt ut och kommer vara ömtåligt så inget knackande på glaset eller tapande av metallpinnar :) med andra ord inget att rekommendera ...

Men du kan säkert ha lite sumpväxter i det och få det att se snyggt ut...
#3 - 24 oktober 2004 20:56
Vansinne![:-27]
Sådant glas borde nästan firrarna kunna spräcka själv[:-82]
Jag tycker att 3mm är för tunt för att ha som täckglas.
Men du har du en källare med cementgolv och golvbrunn så kan du ju experimentera[:-96]
#4 - 25 oktober 2004 07:33
Du kan göra ett kar som är max 30 cm högt och max 1 m långt av det glaset.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 oktober 2004 07:39
I och för sig kan man göra ett väldigt lågt akvarium om man enbart tar hänsyn till vattentrycket som ju alla tabeller bygger på. Nu tycker jag dock att man också måste ta hänsyn till det faktum att ett så tunt glas också är oerhört känsligt för stötar, knuffar och slag så jag kan definitivt inte rekommendera ett så tunt glas till akvarier även om akvariet är extremt lågt.
#6 - 25 oktober 2004 08:37
Du kan ju göra något som jag funderat på och det är att göra microkar och ha växter i, istället för krukväxter :-)
#7 - 25 oktober 2004 08:53
Passar perfekt till 3-4 liters killi burkar
#8 - 26 oktober 2004 00:31
jo! jag hade faktiskt tänkt ha dom i källaren med cementgolv golvbrunn.

tropfrog: skojjar du nu eller?=) kan det verkligen funka?=/ hur djupt kan man göra det isf.?
#9 - 26 oktober 2004 00:54
1 cm :D he he , nää men du kan ju lungt
göra en massa yngelkassar av glas ;) typ
30L byttor av det :D

/Baggen
#10 - 26 oktober 2004 03:40
Läs i dennna tabell så ser du att 28 cm högt skall 3 mm glas räcka till.
http://www.arosglas.se/
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/vikt.htm
#11 - 27 oktober 2004 20:44
ja men då är det bara till att börja experimentera då!=)
tack så mycket för hjälpen!

tanken med det hela är att bygga 3-4 st (kanske 5) kar och ha ovanpå varandra i en ställning av trä.
för uppfödning av guppy, platy, molly och svärdbärare mm. som levande foder.
#12 - 28 oktober 2004 06:43
Kanske inte så enkelt men om du har många skivor så kanske det går att lägga flera i lager? Troligen ganska svårt men om man lyckas sammanfoga flera skivor tror jag att den nya sammansatta skivan blir stark.
#13 - 29 oktober 2004 00:09
jo! man skulle kunna testa det till botten skivan iaf.

Annons