Bygga akvarium?

#1 - 11 november 2005 18:04
Jag tänkte övertala min pappa till att hjälpa mig att bygga ett akvarium, men jag har ärligt talat ingen aning om hur man gör:confused: Så jag undrar om det kanske är någon som har någon länk med ritningar på hur man bygger ett akvarium? vad behöver man? Vore även kul att se bilder på era hemmagjorda akvarium:)
Sen så undrar jag hur man räknar ut vilka mått man ska ha? Jag hade tänkt mig ett akvarium med en volym på ungefär 45-60 liter, vilka mått ska jag ha då?
#2 - 11 november 2005 18:06
Varför inte köpa ett färdigt.I den storleksklassen finns det färdiga för ca 400-500:- Göra ett själv blir dyrare.
#3 - 11 november 2005 18:49
försäkringarna upphör att gälla om man bygger själv och då är det inte kul.
#4 - 11 november 2005 19:01
Om du har sålt det kan du väl inte säga att du är tänd!!
#5 - 11 november 2005 20:21
[QUOTE=danturion]Om du har sålt det kan du väl inte säga att du är tänd!![/QUOTE]
jo'oo då. ska skaffa ett nytt nu. de jag hade var ganska små och tråkiga.
#6 - 11 november 2005 21:08
[QUOTE=lysröret]försäkringarna upphör att gälla om man bygger själv och då är det inte kul.[/QUOTE]

gäller kanske hos nåt bolag men långt ifrån alla.
#7 - 11 november 2005 21:40
Som danturion sa,varför inte köpa ett paket för 5-600 spänn eller leta begagnat?
Har du lite tur så får du det komplett för bara 200-300 kr med lite prutning.
#8 - 12 november 2005 16:59
[QUOTE=lysröret][QUOTE=danturion]Om du har sålt det kan du väl inte säga att du är tänd!![/QUOTE]
jo'oo då. ska skaffa ett nytt nu. de jag hade var ganska små och tråkiga.[/QUOTE]
Det är riktigt!!!Way to go!!!
#9 - 12 november 2005 22:41
"försäkringarna upphör att gälla om man bygger själv och då är det inte kul"
Nja, det skall vara "fackmannamässigt" byggt.
Man skall alltså veta hur glaset skall vara dimentionerat, vilket lim som skall användas och underarbetet skall vara korrekt utfört, inte bara att det skall vara byggt av en fackman.
#10 - 13 november 2005 17:08
själv köpte jag mig ett ca 50-60l kar, komplett för 350kr!
Kolla på blocket, o tryck på "visa billigast först" så kan jag lova att du hittar nått litet billigt!

enda gången det e lönt med hemmabyggen är om du ska ha typ, ett kar med många kar i, eller en massa småkar eller dyl. alltså karet ska fylla en specifik grej.

så börja tänk begagnat ist för bygga eget.
#11 - 13 november 2005 21:28
[QUOTE=Karon]"försäkringarna upphör att gälla om man bygger själv och då är det inte kul"
Nja, det skall vara "fackmannamässigt" byggt.
Man skall alltså veta hur glaset skall vara dimentionerat, vilket lim som skall användas och underarbetet skall vara korrekt utfört, inte bara att det skall vara byggt av en fackman.[/QUOTE]
ja, men då skyller ju försäkringsbolagen på att det inte är fackmannamässigt utfört om det händer nåt.
man kommer inte undan.
#12 - 14 november 2005 02:57
Hävdar de att det inte skulle vara korrekt utfört får de motivera sitt påstående.
Oftast kan man av haveriet sluta sig till orsaken till det samma.
Om limmet bara släppt från glaset kan man ju ifrågasätta om glaset var regjort och spricker det går det ju att mäta glasets tjocklek ifall det skulle vara underdimentionerat.
Om det skulle spricka på grund av att bänken skevat eller helglaskaret stått på ett gruskorn, vad hjälper det då om det så skulle varit limmat av gud fader själv?
Om det spricker pga att man "råkat" välta en stege över karet eller svinga en golfklubba i det, ja då vill det nog till att man har en bra allriskförsäkring.
Har du några egna erfarenheter av trilskande försäkringsbolag lysröret ?
#13 - 14 november 2005 09:20
Jag instämmer med karon, och även fackmän gör ju fel, det såg vi senast på Plus. Ska vi snacka hantverkare så måste dom oftast prestera en del på en viss tid för att få allt att gå ihop - det behöver man inte som privatbyggare och då kan man lägga mer tid. Därmed inte sagt att erfarenhet är guld värt.
#14 - 14 november 2005 15:17
precis frågat mitt försäkringsbolag och dom sa att det ska va "fackmannamässigt" gjort.
det vill säga att "använder du kitt och tuggummi så gäller ine försäkringen"

med andra ord är det inga som helst problem om man har akvariesilikon, bra dimensionerat glas och gjort underarbetet.

efter att ha läst diverse olika byggprojekt så är det inga som helst problem egentligen att komma upp i "fackmannamässigt" byggt akvarie därför borde ett eventuellt problem inte va några problem för försäkringsbolaget.

har IF

Annons