Bygga akvarium?

#1 - 8 november 2005 14:56
OM jag har funderingar på att bygga ett akvarium, har ni nå bra tips? som man kan tänka på? Jag har inte så bra ställt så jag funderar på att bygga..
#2 - 8 november 2005 15:00
Inte säkert att du lyckas få det så mycket billigare. Glaset i sig kostar rätt mycket.
Ett hett tipps är att kolla på www.blocket.se där kan du nog göra bra kap!
Jag köpte mitt 540l ramakvarium med ställning för 1750, finns de som har fått det ännu billigare än så.
#3 - 8 november 2005 15:01
precis som y0da säger så är risken att det blir dyrare... här är en länk iaf

http://www.akvarieforening.se/artiklar.php?ID=23

ett till tips är att söka på forumet....
#4 - 8 november 2005 15:11
Vet nån alla mått på alla akvarium?
#5 - 8 november 2005 15:18
Kolla den här annonsen om du bor i sthlm: http://www.blocket.se/view/6549269.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
#6 - 8 november 2005 15:34
Kan man bygga ett akvarium av plexiglas?
#7 - 8 november 2005 15:36
[QUOTE=metaljimmy007]Vet nån alla mått på alla akvarium?[/QUOTE]

Hur menade du där?
Alla 540l akvarium har ju inte samma mått. Ramakvarium är väl förvisso oftast lika, men man kan ju göra hemmabyggen eller få ett specialbyggt akvarium med andra mått.
Du menar att folk skriver mått men inte volym, och vice versa?
Står måtten men inte volymen så kan du ju lätt räkna ut det (multiplicera ihop allt). Annars får du nog maila/ringa annonsören och fråga vad det är för mått på det.
Kolla annars pwss.nu så ser du vilka mått som är "normalt".
#8 - 8 november 2005 15:37
ja men icket som rekomenderas då det blir så repigt efter ett tag
#9 - 8 november 2005 15:40
Du kan ju förvisso bygga i plywood och bara ha glas framtill? Borde väl bli lite billigare? Inte för att jag har kollat priser, men jag skulle tro att det är lite billigare.
Men då lägger man ju hellre till lite pengar och köper ett ram eller helglas tycker jag.
Kolla blocket, som sagt. Finns det inga bra där nu så är det bara att kolla om 5 min igen.. kommer upp nya akvarium hela tiden.
Sen finns det ju många andra siter för att hitta begagnade akvarium.

Annons