Bygga Akvarier -lätt för den som vet hur man gör, svårt annars.
Ett akvarium som är 70 cm högt det betyder att du måste ha åtminstone 10mm eller 12 mm glas vilket är svårt och dyrt att få tag i. Är du säkert att du har så tjockt glas? Annars så finns det tabeller för storlek och glastjocklek ute på nätet.
Karet måste limmas med specialsilikon för akvarier(utan antimögelmedel). Det måste finnas en spalt på ca en "tändstickbredd" mellan varje skiva för att ta upp spänningar när skivorna rör sig(..det gör dom!)
Karet måste limmas ihop så att det kan stå utan aluminiumramen. Det finns väldigt få "äkta",gammeldags ram-kar numer. Dom flesta karen har aluminiumramen limmad ovanpå ett kar som håller ihop av sig själv. Ett äkta "Ram-kar" måste ha en ihopsvetsad ram av antingen rostfritt som de exlusiva 60-talskaren eller av grönlackad svartplåt som de billiga 70-talskaren. Svetsa aluminium går ju om man är väldigt duktig men jag har aldrig sett ett "äkta" ramkar av aluminium. Själv har jag dock en 5 st "falska" kar med alu-ram och det är ju snygga och så men rent konstruktionsmässigt är det viktigt att skilja på begreppen. Ska du köpa nya kar eller begangande så kallas alla kar med någonslags ram för ram-kar.
Ett eller två limmande stag av tjockt glas för att hålla ihop fram och baksidan är troligtvis nödvändigt.
Tjocka glasskivor har två funktioner dels knäcks inte själva glasskivan av böjjande krafter när trycket av vattnet läggs på. Dels utgör snittytan på glaset den yta som silikonet fäster på. Dvs ju tjockare glas desto större yta desto större yta för silikonet att fästa och då tål den större krafter.
Jag har byggt ett 60 cm högt kar i 8mm glas men det är i den högre skolan och dessutom hade jag feta stag i botten och toppen
Härdat stål kan vara bökigt att svetsa i men det kan funka med vanliga 1 tum fyrkantsrör om det är ordentligt gjort med snestag sex ben osv. osv.
Jag tycker att du ska bygga ditt kar, köper man grejjerna för normalpris lönar det sig inte men det är ju kul och så får man karet som vill ha det!! För en händig, nogrann och planerande människa som läser på innan är det väldigt enkelt att bygga akvarier. Men det finns hål att falla i; dåligt rengjorda ytor för silikonet, fel mått på glaset, ingen utrymme för fogar, tunt glas, slarv vid hanteringen så att det går flisor ur glaset. Oönskat kladd med silikon(speciellt svart akvariesilikon) så att man får det överallt.
Kolla min zoon om du vill ha lite inspiration och tips.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=303315&gid=311077
mvh Fredrik