Bygga akvariebänk...

#1 - 15 augusti 2003 16:06
Nu sker det ska snart ska in handla ett nytt akvarium [:-58] någonstans mellan 370 till 540 liter. Men nu är det så att jag inte vill ha en vanlig alu-bänk så tänkte bygga en bänk i trä. Undrar om någon har egen erfarenhet eller kan ge tips om bra att tänka på saker.
#2 - 15 augusti 2003 17:08
Var noggran med att mäta och såga upp alls så att det blir helt plant. Använd grova dimensioner, rejäla skruvar och tvärslåar åt alla håll så att bänken tål en knuff från alla riktningar. Om det dessutom finns plats för tillbehör och sådant under akvariet och ett par dörrar för att dölja det så vågar du bjuda hem gäster sedan.

Swetrot

Ett 540l akvarium som är fyllt med inredning och vatten väger lika mycket som en liten bil. Det är alltså en liten bil du skall bygga en bänk för, då brukar det bli lättare att tänka rätt.
#3 - 15 augusti 2003 18:25
Jopp det bör ju bli en 600-700 kilo...
#4 - 15 augusti 2003 18:46
De flesta underskattar faktiskt hur mycket konstruktionen håller för. Fast det kan vara bra att göra det istället för att riva upp golvet och fuktsanera för var hundrade bänk man bygger. [:)]
#5 - 15 augusti 2003 19:35
hej hallå! jag har precis byggt färdigt min bänk till ett 332L kar.

kostnaden blir ungefär 6-700:- ink färg å så. De verktyg jag använde var: Skruvdragare, Spånskiveskruv, ett par borrar, trä-lim, tumstock.

Nu är jag en utbildad möbelsnickare, men det borde fungera med enkla verktyg för alla med lite tålamod. Dock blev den inte perfekt, jag snickrade nämligen ihop den med ena handen gipsad då jag brutit båtbenet :)

här är ett par bilder på bygget när det är färdigt:

Färdig möbel utan kar på: http://akvarie.vatt.net/images/timell_benk.jpg

Tomt kar ovanpå:
http://akvarie.vatt.net/images/new_tank+btn.jpg

Närbild på dörrarna:
http://akvarie.vatt.net/images/benk+dorr_nara.jpg
(japp, tecken på profesionell snickare är att man fuskar)

Vy över karet + bänk med dörr öppen.
http://akvarie.vatt.net/images/benk+dorr.jpg

åsså en framifrån med bänken stängd:
http://akvarie.vatt.net/images/332_filled2.jpg

Ok, bänken är gjord i 19mm spånplatta, samma tjocklek som den köpta bänken till mitt 576L möbelakvarium. Jag fixxar en liten ritning under kvällen.

Överdel är på gång att byggas.
#6 - 15 augusti 2003 19:45
Snyggt orm!
Jag tar gärna emot ritning. Jag har tänkt bygga en bänk där jag kan ha akvarier i två plan men jag har inte kommit längre i planeringen än så. [:)] Föst ska jag få tag på en ny lägenhet så jag vet hur jag ska inreda.
#7 - 15 augusti 2003 21:55
Jag har kollat lite på hur möbelakvarie-tillverkarna konstruerar sina bänkar.
Det verkar som att de använder sig (Nästan uteslutande) av stående skivor 3-6 st i brädd för att bära upp karet, samt 1-3 st baktill för att stabilisera upp.

(se ex. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=420010+*+420011&t=temartic_e&userid=658951 )

Detta verkar vara ett smidigt sätt att bygga på!

Har någon provat att bygga eget på detta sätt?

Mvh
Mattias
#8 - 15 augusti 2003 22:07
ja så är min byggd... altså enligt det första du sa.

#2 blir för knökigt för hemmapulare tycker jag.
#9 - 15 augusti 2003 22:17
Jag har ett nytt (och har därför nyligen skruvat ihop möbeln) Juwel Rio 240 möbelakvarium och den bänken består också av stående spånplattor (4 st) med 1 spånskiva bak som uppstyvning. Känns rejält byggd och stabil och trygg.
#10 - 15 augusti 2003 22:34
Jag får hem ett 560-liters akvarium i nästa vecka. En bänk från snickeri skulle gå på över 5000 kr, vill absolut inte ha en aluminiumbänk!

Jag åkte till Trävaruaffären och beställde 18mm limträskivor, de kallas för "snickeriskivor" tror jag. Finns i diverse träslag och storlekar, furu var billigast.
Får dem färdigkapade nästa vecka, äger bara en fogsvans så det skulle inte bli särskilt exakta mått/ vinklar om jag sågade upp dem själv.

Det blir en hel skiva som topp och botten, 161x60 cm och 5 st bärande skivor på 56x60 cm. Ska limma och skruva ihop dem + skruva i metallvinklar i alla fogar inuti möbeln.

Sen blir det dörrar av 40 cm bred, liknande virke. Har inte bestämt mig för om det ska vara gångjärn eller magneter till att fästa dem med.

Något bakstycke borde det bli, men har inte bestämt av vilket material, några förslag från någon kanske? Masonit, plyfa, mer snickeriskivor?

Avslutar det hela med en golvlist i lämplig höjd på kortsidor och framsidan i överkanten så inte frigoliten och gruset syns.

Limträskivorna kostade 550:- för 60x250 cm, i furu. Björken var dubbelt så dyr. Virket finns säkert att få billigare på större byggmarknader, men jag har inte möjlighet att åka runt och leta. Det hela kommer att gå på c:a 2000:-

De färdiga akvariemöblerna är oftast gjorda av fanerade spånplattor och limträ är mycket stabilare, så det borde fungera.

Jag ska lasera och lacka det hela och om det hela inte rasar så blir det även en heltäckande ramp så småningom. ;o)

Ska lägga in bilder på det hela i min Zoonen-galleri när/(om) det blir klart och inte ser för j-ligt ut.

Förresten är bänkarna till MP-akvariernas senaste modeller, Europa, gjorda på ovanstående sätt. Tog en ordentlig titt på dem när jag var i akvariebutiken senast.

#11 - 15 augusti 2003 22:37
Ok. låter bra!

Jag funderar på att bygga en tvåmetare och funderar på hur jag skall gå tilväga!

Vad har du använt för skivor?
Jag funderar på limträskivor, de borde väll hålla va?

Mvh
#12 - 15 augusti 2003 22:54
jag kan garantera att 21mm spånplatta håller för en 2-metare utan några som helst problem. Mycke billigare än limträ.

#13 - 15 augusti 2003 23:15
Måste vara med här känner jag.
Jag har min bänk färdig och den byggde jag för ett 222 l kar.
Stommen består av regel 70x70 mm sedan klädde jag in den med panel.
Ovanpå lade jag en bänkskiva ca:40mm stjock.
Bänken fick 6 st ben, detta för att minska trycket mot golv.
VIKTIGT: OM DU ANVÄNDER DIG AV REGLAR SE TILL ATT ALLA DESSA BITAR SÅGAS EXAKT.
OCH ANVÄND REJÄLA SKRUVAR.
TACK O HEJ..
#14 - 16 augusti 2003 05:23
Jag vill inte kalla mig någon vidare bra hemmasnickare, men du kan alltid kolla min zoon om hur jag gjorde. Akvariet är 100 liter och bänken skulle säkert tåla 1000, jag var kanske lite överambitiös. Nu har jag fått blodad tand och skall bygga mitt eget hörnakvarie inkl bänk och topp. Jag funderar på att använda mig uteslutande av formplywood. Det är billigare än limträ(?) och tål vatten/fuktskador bättre än spånplattor.
MVH
Magnus
#15 - 16 augusti 2003 08:36
Tycker ni att man skall ha en platta med ben på, eller skall man lägga en platta direkt på golvet?

En platta direkt på golvet verkar ju bättre vad gäller viktfördelning. Men jag undrar om det inte kan bli fuktproblem mellan golvet och plattan!

Undrar och funderar!
#16 - 16 augusti 2003 08:49
Ursprungligen skickat av Totte_man

Tycker ni att man skall ha en platta med ben på, eller skall man lägga en platta direkt på golvet?

En platta direkt på golvet verkar ju bättre vad gäller viktfördelning. Men jag undrar om det inte kan bli fuktproblem mellan golvet och plattan!

Undrar och funderar!

Jag förstår inte riktigt alternativet, men en platta på golvet skulle jag undvika dels för fuktens skull dels för att viktfördelningen ligger på antalet ben inte på en platta. Plattan har du ändå förhoppningsvis under mattan.
MVH
Magnus
#17 - 16 augusti 2003 09:56
Hej!

Min bänk till 540 byggde jag själv med hjälp av en kompis som är lite haj på det här med belastning och vridstyvhet.

Den gick på strax under 1000 lappen och består av 6 st svarvade grova pelare, reglad opptill runt om och ner till endast på djupledet.

Bygger man rätt så att säga, så behövs inte så mycket virke vad gäller stabilitet, själv lite förvånad att den blev så stabil.

Den är limmad med träplugg under tryck och skruvad.

På toppen är en 22mm skiva och en list som är förhöjd så den täcker frigoliten.

Sidledsvis kan man i princip ge den en hockeytackling.

Man behöver inte alltid så mycket virke och tvärstag för att det ska bli stabilt, nu är det inte jag som är experten på stabilitet utan min polare och jag kan bara konstatera att han visste vad han paratade om.

Några bilder på den :http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=72032&gid=73625

Mvh Jari

#18 - 16 augusti 2003 11:02
Ursprungligen skickat av miimon

Nu sker det ska snart ska in handla ett nytt akvarium [:-58] någonstans mellan 370 till 540 liter. Men nu är det så att jag inte vill ha en vanlig alu-bänk så tänkte bygga en bänk i trä. Undrar om någon har egen erfarenhet eller kan ge tips om bra att tänka på saker.

Eftersom det är läge för 6 ben i ditt fall, så vill jag påpeka vikten av att verkligen få plant, dels när du bygger bänken, de 6 bena måste vara exakta på mm.
Sedan när du riggar upp kanske inte golvet är helt 100%plant, se till att det blir rakt.

Är det några ben som ska glappa får det bara vara de mittersta paret, det huvudsakliga trycket måste hamna på ändbena, annars föreligger risk att med tiden så går ditt kar läck.

Ett akvarium bär sig självt om trycket ligger i änderna, var kompromisslös på den punkten!

Mvh Jari
#19 - 16 augusti 2003 12:04
Hej Jarinen!
Har en specialbyggd akvariebänk till mitt 250L som ser nästan lika ut sm din bänk. Kanske samma perso som byggt min :)

Den har dock 4st svarvade ben och ingen täcklist då det är ett aluramakvarie som står direkt på ramen.

Ok ha de!
#20 - 17 augusti 2003 20:52
Oj Jari, jag är imponerad om den är så stabil som du säger att den är, vilket jag tror också.
Jag hade tänkt bygga min med betydligt fler tvärslår osv :) Vad är det för diameter på dina "stolpar"?
Väldigt snygg bänk för övrigt, men var har du filter och annat junk som man vanligtvis har under karet?

Orm, du som är proffesionell, ska man satsa på stående skivor eller reglar/stolpar ur stabilitetssynpunkt?
Min plan var att bygga en bas av reglar, ca en halvmeter hög och sedan lägga en 22mm spånskiva ovanpå. Sedan gör man det hela lite snyggare med panel eller liknande runt om.

mvh // Martin
#21 - 17 augusti 2003 21:25
Ursprungligen skickat av heljis

Oj Jari, jag är imponerad om den är så stabil som du säger att den är, vilket jag tror också.

Jag hade tänkt bygga min med betydligt fler tvärslår osv :) Vad är det för diameter på dina "stolpar"?

Väldigt snygg bänk för övrigt, men var har du filter och annat junk som man vanligtvis har under karet?

Stolparna är 10 cm i diameter, har lite funderingar på att utveckla saken med nån form av skåp undertill.

Jag har filtrena i karet än så länge, men med tiden ska det nog bli ett ytterfilter.

Med den konstruktionen jag har nu så är grejen att det ska vara tomt under,snyggast så.

Det andra "junket" har jag står under 200 karet [;)]

Mvh Jari

Annons