Bygga 980 liter!!

#1 - 6 april 2003 19:04
Hej!
Jag ska bygga ett 980 liters akvarium. Måtten jag hade tänkt är 200 cm längd, 70 cm hög och 70 cm djup. Har lite funderingar kring detta;

Först och främst undrar jag om det ens går att bygga ett så stort akvarium själv hemma (vill inte att det ska spricka efter en vecka).
Sen undrar jag hur tjockt glas som skulle vara bra, räcker 1 cm?

Tror ni det blir billigare att bygga ett eget eller köpa? Jag tänkte mest på att glas kostar en hel del, och jag kommer behöva en hel del glas till detta. Sen måste jag nog använda massor med silikon.

Är det någon här som har byggt ett så stort akvarium själv? Har ni någon typ av ritning till hur jag ska gå till väga? Detta blir mitt första hemmabyggda akvarium, ska bli spännande!

Kommentera gärna!
Mvh Melina
Bilagor:
#2 - 6 april 2003 19:12
12mm glas är att rekommendera. Menar du att du ska göra allt jobb själv? Dvs att inte anlita en glasmästare till något moment. Jag kan säga att jag har precis limmat om mitt 1200L tre gånger. Men inte helt. Första gången tittade jag på och lyfte lite glas medans sture från akvarielagret (i sthlm) limmade. Andra gången var efter att jag upptäckte bubblor i fogarna. Då fick han skära bort silikon och försöka få bort bubblorna. Det gick inte, akvariet läckte. Tredje gången limmade jag om framrutan. Då var sture bara här och lämnade silikon och tittade på. Det är inga problem att limma själv men att skära glas kanske är en annan sak.

1200liter.
#3 - 6 april 2003 19:19
Tack för svaret! Skönt med ett positivt svar! :) Jag ska köpa färdiga glasdelar i de storlekarna som jag behöver från glasmästaren. Sen kommer jag få massor av hjälp med att limma av föräldrarna, tror inte att jag klarar det själv. Hur mycket pengar la du ner på ditt 1200 liters? Låter iaf jättesnyggt med ett såå stort.
#4 - 6 april 2003 19:35
okej. har dina föräldrar limmat förut? 12mm glas väger 22,5 kilo/kvm. glaset kostar ungefär 1500-2000kr/kvm. om man köper mitt akvarium med alla tillbehör som jag har till får man betala 35000-40000. jag har bland annat en rot som är lika stor som jag själv. den är maffig måste jag säga. jag hade den i akvariet med 300kg sand och 600liter vatten. passar som handsken =). men det var inge kul att ta ut allt när det läckte. när ska du börja med projektet? vad ska du ha i?

1200liter.
#5 - 6 april 2003 19:42
Hej! kolla denna länken! han har byggt ett 980l! skit snyggt är det verkligen!

http://www.geocities.com/petnym/akvarium2.html

Mvh atrix
----------------
540l: Nyinrett, ska komma Discus senare!
100l: lekakvarium
100l: sällskaps
10l: guppy lek
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
#6 - 6 april 2003 20:40
Ja min mamma har limmat om några akvarier förut så hon vet hur man gör. Jag ska försöka köpa glas genom skolan, kommer bli billigare då. Om jag ska köpa själv från glasmästaren kommer det nog kosta för mycket och då är det inte värt det att bygga själv (även om känslan av att bygga själv känns härlig). Då kommer jag istället köpa akvariet begagnat och planera innehållet.

Vad jag ska ha i får bli ett annat inlägg :) jag har faktiskt ingen aning. Jag är överförtjust i discus och stora ciklider, så det blir något åt det hållet. Inga småfiskar eller tetror för min del. Vad har du i ditt akvarium?
#7 - 6 april 2003 20:54
jag har tuppkammar, brochia splendens, L091 sorgmanteltetror och rödmunstetror som jag ska ha i. jag kollade i din profil och noterade att du bor i sthlm. om du vill så kan du komma och kolla hur det ser ut när det har kommit i gång?? det får gärna alla göra som vill. =)

1200liter.
#8 - 6 april 2003 21:21
Jaha jag trodde du redan hade startat ditt akvarium igen (efter läckningen). Jag vill gärna komma och titta när det väl är igång.

Tänk om man ska ha mycket växter och malar, man lär ju aldrig hitta sina malar då. Det är redan svårt i mitt 600 liters. Fiskar som Geophagus verkar intressant, även munruvande Tanganyikaciklider verkar kul. Malawi är också intressant men det har jag redan. När jag väl har hittat billigt glas kommer jag planera fiskar också. Vill nog helst ha fiskar som inte vill ha så mycket växter, kommer kosta skjortan att fylla ett 980 liters med växter.
#9 - 7 april 2003 15:49
jag får igång akvariet under helgen. jag har 500 liter vatten som jag ska ta från mitt 540, på så sätt kommer jag igång snabbare. jag kan rekommendera jordätare. dom är bara för roliga. jag gillar egentligen bara dom. jag har haft andra ciklider men det är inte lika intressant. växter behöver man inte så mycket av om man har jordätare/sydamerikaner. var i sthlm bor du? jag har glas till ett 1100 liters som jag inte har plats för. sen har jag btn till den oxå. bakgrunden är helt ny. men det akvariet kan man inte ha om man bor i lägenhet, kolla måtten i min profil.

1200liter.
#10 - 7 april 2003 16:46
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

Mvh atrix
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Han byggde inte själva baljan, "bara" möbeln och ljusrampen vilket inte är så lite. En väldigt intressant sida..

/Torsten
#11 - 7 april 2003 20:10
Jag hann aldrig prata med min träslöjdslärare om glas, vilket var synd.

Kul att du kommer igång med akvariet så snart ossism. Jag hade 12 brasiliensis förut, vilka underbara fiskar med roligt beteende (flytta sand hit och dit, varje dag var ett nytt inrett akvarium)! Tyvärr sålde jag dem när jag började med malawi.

Jag bor i Sundbyberg, var i Sthlm bor du? Antar att du bor i villa eftersom golvet inte skulle klara av så stor vikt i en lägenhet. Jag börjar fundera lite på det där med vikt nu, jag har nämligen inte tänkt på det så mycket. Jag bor i en lägenhet och i vardagsrummet står 600 liters akvariet och det funkar bra. Jag hade tänkt bygga 980 liters akvariet i mitt rum och ha den där, hur vet jag om golvet klarar av det? Kan man testa det på något sätt? I värsta fall får jag ta bort lite på höjden och djupet, fast två meter vill jag absolut ha. Petnyms hemsida kunde jag inte komma in på igår men idag funkade det. Wow vilka fina akvarier han har!! 980 liters akvariet med discusarna såg otroligt snyggt ut, även den andra åttakantiga.
Just nu verkar det vara brist på stora akvarier i Stockholm, har kollat runt lite efter begagnade stora men det finns inte. Sen hade Akvarielagret ett 900 liters (tror jag) för några veckor sen som kostade över 10 000kr, hellre begagnat då.
Mvh Melina
#12 - 7 april 2003 20:45
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

Mvh atrix
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Han byggde inte själva baljan, "bara" möbeln och ljusrampen vilket inte är så lite. En väldigt intressant sida..

/Torsten

jaja detaljer=)

Mvh atrix
----------------
540l: Nyinrett, ska komma Discus senare!
100l: lekakvarium
100l: sällskaps
10l: guppy lek
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
#13 - 7 april 2003 21:24
melina: jag har 9 siliensis hemma nu. men jag har sålt dom med mitt 540L. jag bor i tumba i en lägenhet. golvet klarar sej bättre i lägenhet än villa pga av att golvena i lägenheter är kraftigt övérdimensionerade. betong och 20mm armeringsjärn. det är inte så vanligt att folk säljer sina 1000 liter tankar.har du mycket plats för akvariet?

1200liter.
#14 - 8 april 2003 10:10
Jaha, trodde att det var tvärtom när det gäller golv. Vilken tur att jag bor i lägenhet då. :)
Jag har ett stort rum med mycket plats, just nu har jag tre akvarier i mitt rum men dessa ska jag sälja när jag fixar det stora. Hur många pumpar ska du ha i 1200 liters akvariet?
#15 - 8 april 2003 15:33
jag ska ha 2 stycken eheim 2250. dom är till för 1000L/styck, så dom borde räcka. en sak som är viktig när man går o funderar på att köpa ett akvarium i denna storlek (gäller även mindre) är att ha bra försäkring. en sån som täcker även grannarnas skador. om mitt akvarium släpper ut vattnet så har jag 10 liter vatten per kvadratmeter. vattnet hittar säkert till grannarna också. om man fördelar vattnet jämt mellan mej och mina tre grannar neråt så får vi 2,5L per kvm vardera. prova att hälla ut 2,5 mjölkpaket på golvet och kolla omfattningen. sen tar du det gånger 500. vilken sida av stan bor du på?

1200liter.
#16 - 8 april 2003 20:39
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> vilken sida av stan bor du på?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

jag borde gå till optikern märker jag.

1200liter.

Annons