Bygga 350L Akvarium

#1 - 1 oktober 2005 12:22
Hej Alla,

Har lite funderingar på att snickra ihop ett nytt akvarium(350L),
Har möjligheten att komma över lite billiga 6mm glas, grejjen är att det är härdat glas funkar detta ? lr ska man använda vanligt floatglas, och räcker det med 6mm, har ett 300L å det är 8mm tjockt glas idet.

Har även fundering på att använda ett ett glas till framsidan som sitter i en mkt tjock å snygg aluminium ram nackdelen är ju att aluminiumet kommer hammna inne i akvariumet, gör detta ngt?

Mkt tacksam för tips och råd

wizzo
#2 - 1 oktober 2005 16:59
jag tror att du kan hitta de mesta om de där om du söker lite ;)
men ja tror inte att härdat glas är nån hit att bygga akvarium med
sen har ju höjden med tjockleken o göra.. kan inte de just i huvet nu.. men som sagt.. sökfunktionen är underskattad :)
#3 - 1 oktober 2005 19:09
Härdat glas

Jag hade för en tid sedan också möjlighet att köpa härdat glas. Fick av glasmästare veta att styrkan är lika med vanligt glas, tjockleken måste alltså vara densamma. För min del föll idén på att man inte kan skära till härdat glas, så om inte dimensionerna är rätt från början går det inte. Allt enligt glasmästaren jag talade med.
#4 - 1 oktober 2005 20:23
Hej!

Härdat glas är lite trist. blir det minsta spricka så blir det en holywoodscen där hela rutan exploderar och allt vatten och alla fiskar är ute på golvet på en sekund.
Kanske ganska coolt ändå föresten, men inte hemma hos mig.

Har du lite tur så kan du rädda allt med vanligt glas, om sprickan blir på rätt ställe och/eller om du är hemma.

Urban
#5 - 1 oktober 2005 20:50
om du klickar på länken i min signatur finns det en länk om just glastjocklek.

som skrivet innan härdat glas är ingen höjdare pga hur det spricker.

Annons