Truddilu, här kommer jag.
Styrenhet: http://home.tiscali.se/alexlind/styrkrets.jpg
Det var länge sedan jag höll på med elektronik (hur långt tillbaka man nu kan gå när man fortfarande är tonåring :p)och brydde mig inte ens då om att lära mig saker ordentligt. Så saker är med säkerhet inte som de ska men pricnipen står nog klart för dom flesta med erfarenhet. (Jag ska senare höra mig för bland de kunniga och be dom om support).
Timern är en vanlig väggkontaktstimer, dess okänslighet gör inget. Det den gör är att när den slås på så flyter strömen genom relät och laddar upp en kondensator samtidigt som relät slår ifrån kopplingen till resten av kretsen så att ingen ström går igenom den.
När timern stänger av så kopplar relät ihop den uppladdade kondensatorn med potentiometern och dennas krets. Det går nu en ström genom potentiometern och transistorn. Detta resulterar i att nästa relä aktiveras genom att ström tillåts flyta genom transistorn. (Är väldigt osäker på transistorn koppling, men i princip). Då sätts en motor igång och går på tills strömmen i den första kondensatorn tar slut, vilket man ställer in med potentiometern.
Alltså, när det fungerar, en väldigt exakt drivning av motorn och väldigt enkel att koppla ihop, bara man klurar ut vilka värden man ska använda.
Så matningsenheten: http://home.tiscali.se/alexlind/matningsenhet.jpg
Det guldiga är alltså motorn och på axeln har man klistrat fast en mutter av lämplig storlek. Man limmar sedan fast ett rör över muttern och limmar i andra sidan fast ytterligare en eller ett par muttrar. Man tar sedan en gängstång(heter det så?) och skruvar in den i röret. Man förhindrar sedan gängstången att vrida sig genom att fästa en tvärgående axel, som man låter gå i spår, enklast i trä. Detta kan man göra lite hur som helst så jag bryr mig inte att illustrera det.
Har man en lämplig motor så har man nu en anordning som vid till och fråkoppling med timer skjuter ut en stång lika långt varje gång. Sedan är det bara att sätta dit en spruta i andra änden. Har man en stor sådan kan man ladda maskinen och låta den stå ett bra tag.
Man kan också bygga vidare så att man "förgrenar" gängstången så att den kan trycka på flera sprutor samtidigt, och sedan variera tjockleken på sprutorna. Då får man den att dosera flera olika ämnen med olika mängd.
Uppskattad kostnad: Styrkretsen inte mycket mer än 50-75 kr. Plus en timer, en 50-lapp på öb el. classe? Matningsenheten går på motorns kostnad, räkna med minst 200 och uppåt, plus en tia för det andra kanske.
Tack för mig. :-)