Butikstråden

#1 - 12 februari 2009 09:55
Roligt att ni hoppade med!

Jag tänkte det skulle vara bra att ha en tråd om butikerna i Värmland, vilka som är bra, ok eller dåliga, om de har något nytt eller roligt osv.

Själv har jag varit på butikerna här i Karlstad, i Skåre och på Hammarö.

Tycker att Pets i Karlstad, som butiken heter fast den är i Skåre, är den bästa av dem. Den är ruggigt stor, och har bra urval även av lite dyrare fiskar. Trevlig personal också. :D

Sedan kommer Akvarieinteriör i Skoghall. Den är svår att hitta och är bara öppen en dag i veckan (vilket är synd!), men har också ett bra urval. Dessutom drivs den av en super-fisknörd som är väldig trevlig, han också. :)

Arken här i Karlstad är ovanligt bra för att höra till en av kedjorna. Fast all personal är inte så fisk- eller akvariekunnig, och dessutom finns gott om billighetsgrejor på hyllorna. Prodacs vattentester är inte mycket att hurra över, t ex... [:-48]

forts. i nästa inlägg. Det finns en maxgräns på 1000 tecken här.
#2 - 12 februari 2009 09:56
Karlstads Akvariebutik är en liten butik som ligger i en källare på Norrstrand. Lite svår att hitta, men drivs av en väldigt kunnig person. Har också en del saltvatten. Värd ett besök. :)

Djurmagazinet (eller som det förut hette, Parva Zoo) ligger på Våxnäs i Karlstad. Snygg butik, men har inte alls så rolig akvarieavdelning som man hade en gång i tiden, tyvärr.Men ett i stort ok sortiment. Ibland dock ganska otrevlig personal...själv har jag blivit bemött med att "det minsann inte är bara att peka i en fiskbok" när jag undrade om man kunde hämta hem en fisk, mötts av suckar och skakningar på huvudet när jag undrade om man kunde dela upp en kalksten och så vidare, och så vidare. Har ibland bra priser, men av alla butiker i Karlstad undviker jag helst den på grund av att man inte känner sig välkommen dit. Och det är synd. :(

forts...
#3 - 12 februari 2009 09:56
Amazon Zoo (om det fortfarande finns?) ligger långt inne på ett industriområde, inne i en gammal industrilokal. Enormt svårt att hitta, och man undrar om man egentligen vill sälja något i affären. Det ser mera ut som ett lager. Man hade gott om bl a saltvattenfisk. Jag vet inte om affären finns kvar - ägaren hade trassel med licenser, otillåtna importer och så vidare och har kanske lagt igen nu.

Jag har också varit och kollat i butiker i Årjäng, Arvika, Filipstad och Charlottenberg, men var där på bara på nyfikenhetskoll...kan därför inte skriva så mycket om dem.

Fyll gärna på! :)
#4 - 13 februari 2009 13:54
Jag håller mig till Pets i Karlstad, helt klart bäst när det gäller fiskar, lite sämre när det gäller växter, men det bara att prata med dom så tar dom hem växter, så jag kan bara instämma med föregående talare.

Djurmagazinet och Arken det var så länge sedan jag var där så jag har ingen aning hur det är nu.

Tackar för tipset om Akvarieinteriör och Karlstads Akvariebutik, man kanske får göra sig mödan och besöka dom:d

forts...
#5 - 13 februari 2009 13:57
Varken Altai Zoo och Arvika Zoo i Arvika ger jag inte mycket för[:(!]
I höstas var jag till Altai zoo och det låg döende, sjuka eller döda fiskar i stort sett i alla akvarier.
Gick därifrån direkt och till Arvika Zoo jag skulle ha ett stim Neontetror, men där såg dom ut som krokiga snöböjer.

Dyrego Sverige AB i Charlotteberg har jag varit en gång, kanske lite dåligt fiskutbud, men dom hade en del växter, har man tur om man åker dit och dom fått leverans av växter så tror jag man kan finna en del intressanta, växterna är från Tropica:D så jag fick med mig en del fina växter hem:D

forts...
#6 - 13 februari 2009 13:59
Munkfors ska det ha öppnat en Zoo butik i somras, har inte varit dit.
Har ringt dom en gång och dom sa att dom tar fisken från Akvarie Teknik i Filipstad.

Någon som vet om Akvarie Teknik i Filipstad har öppet en dag i veckan för oss vanliga kosumenter?
#7 - 13 februari 2009 15:50
Jag minns att jag var i en butik som hade en trappa ner där akvarierna fanns. Var det Altai eller Arvika, tro...kanske blandar ihop den med någon annan butik?
#8 - 13 februari 2009 15:57
Det var Arvika zoo, akvarierna har han i källaren.
#9 - 13 februari 2009 18:04
dyrego i charlottenberg har många döda fiskar i sina akvarium och tyvärr många sjukdoma, plus att de lever upp till sitt namn DYRT!

pets i skår ä helt klart bäst!

altai i arvika har många sjukdommar å vanskötta akvaruim tyvärr..

arvikazoo vägrade byta in en 20 kr doppvärmate trots att ja känner ägaren och har handlat alla mina fiskar å akvarium där sen ja va 14 år.. -DÅLIGT

parwazoo i karlstad är också helt ok, inga sjukdomar vad jag vet och bra och kunnig personal!
#10 - 13 februari 2009 18:06
sen finns det en liten butik i karlstad, lite svår att hitta (Karlstad Akvariebutik) men mycket saltvattens tillbehör och vanliga ciclider och sötvattensfisk, dock inte så stort
#11 - 16 februari 2009 13:17
Lustigt att man på vissa butiker inte tar för vana att gå runt varje dag och rensa akvarierna på t ex döda fiskar? Finns inget som är så avskräckande för en köpare som det.
#12 - 16 februari 2009 16:00
precis.. men vissa bryr sej ju verkligen inte.. de vill bara sälja fiskarna så dyrt som möjligt verkar det som... =(
#13 - 17 februari 2009 10:46
Tänk vilket ramaskrik det blir i media när en bonde missköter sina djur.
Har aldrig hört något ramaskrik i media när det gäller zoobutiker som missköter sina akvarier.
#14 - 18 februari 2009 18:30
[COLOR=black]Karlstads akvariebutik[/COLOR]: trevlig personal och har ett stort sortiment. Men dock så tycker jag det är väldigt mycket alger i deras akvarium.
Akvarieinteriör:Mycket trevlig personal, bra priser och ett mycket bra urval. Men är endast uppe på torsdagar 14-19.
Parva zoo:Trevliga lokaler och ligger väldigt bra till. Men ibland så ser man döda fiskar i akvariumen där så man blir mindre sugen att handla fiskar.
#15 - 20 februari 2009 12:59
Oj, jag ser att det är många som håller Pets i Skåre som en bra affär, själv har jag inte fått något bra intryck de få gånger jag varit där. Däremot ger jag många plus till Karlstad Akvariebutik på Norrstrand, han har hjälpt mig att få en bra start med mitt första akvarium och jag har fått svar på många dumma akvariefrågor! Det märks att han värnar om de kunder som hittar dit.
#16 - 20 februari 2009 13:42
Dyrego i töcksfors har samma problem som butiken i charlottenberg. Många döda fiskar, massa alger i samtliga kar och ointresserade butiksbiträden.

Däremot så rekomenderar jag en liten liten butik här i Årjäng, om ni har vägarna förbi, som heter Nordmarkens akvariebutik
http://nordmarkensakvariebutik.se
Han har inte så jättestor lokal, men mycket bra ordning i de kar som finns.
Han är till stor del inriktad på Malawi, men han har även Tanganyika och vanliga sällskapsfiskar...
En hel del lite dyrare malsorter finns också om man är intresserad av det.
#17 - 22 februari 2009 11:39
Oj, det verkar vara en riktigt bra butik! Dit skall jag banne mej åka inom kort! :p
#18 - 1 mars 2009 00:05
Jag tycker Djurmagasinet i Karlstad faktiskt är riktigt bra. Nu är jag inte en så jätteerfaren akvarist, men till skillnad från dig Jens så tycker jag personalen faktiskt är ganska trevlig. Fast å andra sidan ganska okunnig. Jag har ett 30 liters akvarium som jag har haft igång sedan i början av sommaren. Jag skulle köpa 2 malar (icke algätande) och då var det en ganska ung tjej i butiken som föreslog Långsträckt Pansarmal som hon påstod inte skulle bli mer än 5 centimeter och är väldigt fredlig. Ett halvår senare har de växt till ca en decimeter dödat 4 av mina 5 Platy, käkat upp och tuggat sönder växterna och trackaserat den sista Platy och jagat den så nu är den helt sne och missbildad. Som tur är har jag nu gjort mig av med dom och totalrenoverat akvariet.
#19 - 2 mars 2009 13:44
Tja, jo. Antar det hänger en del på vem man får service (eller avsaknad av service) från.
#20 - 19 mars 2009 15:47
Var faktiskt en sväng till Nordmarkens akvariebutik i dag, och den är helt ok. Många sorters malawi, lite saltvattenfisk och en kunnig innehavare, vad jag kunde förstå. :)
#21 - 4 april 2009 18:10
Har nyligen köpt räkor i Våxnäs ( Parva eller vaddetnuänheternudå), de hade enbart enstaka amanos och ett par stora Mountain Rocks, blev inte särskilt impad av stället. Vid Bergvik bredvid Biltema köpte jag s k oranga räkor och amanos, informationen var ursusel med expediten trevlig. Pets i Ilanda är helt O.K. De hade cherrys och red och black crystals samt Mountain Rocks och dessutom 30 liters akvariepaket från Tetra med rimligt pris.
Här i Torsby finns det ingen zoo-butik längre, inte i Sunne heller. I Kil fanns det en förr, vet ej om den är kvar.
#22 - 7 april 2009 08:51
"Var faktiskt en sväng till Nordmarkens akvariebutik i dag, och den är helt ok. Många sorters malawi, lite saltvattenfisk och en kunnig innehavare, vad jag kunde förstå. :)"

Se där ja! blev det nåt inköp åxå?
Han brukar inte va så noga med vilket pris det står på lapparna heller, iaf inte när jag handlat av honom :)
#23 - 8 april 2009 08:36
Nej, inte vid det tillfället. Men det är nog lika bra att åka dit som att åka till Örebro. :)
#24 - 21 augusti 2009 12:22
Snart är det dags för butikerna att hämta in nytt för hösten...skall bli megakul att kuta runt och kolla vad de har! :D :p
#25 - 29 augusti 2009 14:12
Tre butiker genomsprungna, tror dock inte att alla fixat allt inför hösten ännu. Skårebutiken håller som vanligt bra klass, med bland annat fina växter, som t ex Aponogeton boivinianus, plus en del rätt skumma och ovanliga fiskar, som lungfisk och knivfisk.
Arken i Karlstad är ovanligt bra för en Arken-butik, med en del lite ovanligare fiskar, som tex små regnbågsfiskarter...tror det var lyktögon, men är inte säker. Hade gärna velat ha sådana, men har inte plats. :(
Djurmagasinet har rea på BTN-bakgrunder - de som de har på lagret är det halva priset på. Inga växter inkomna ännu, men de har galaxy-rasboror till specialpris. Tyvärr såg många av dem inte så bra ut...de var magra och många hade krökta ryggar. Där fanns dock fina också...men man får välja noga om man köper sådana. Norrstrandsbutiken kvar! :p
#26 - 6 oktober 2009 12:34
Wow...butiken i Skåre hade Corydoras aeneus 'black' !! Riktigt läckra var de...hade jag bara haft plats, hade jag köpt dem. :p
#27 - 9 oktober 2009 12:21
Var till Pets i dag tänkte jag skulle få se dom, men dom var redan borta...[:(!]
#28 - 12 oktober 2009 08:53
Jo, de sa häromdagen att de hämtade in dem på vinst och förlust...de kostade 198 kr/st, men alla blev sålda på nolltid. Inte så lustigt iofs...de var hur snygga som helst!
#29 - 13 oktober 2009 12:21
Undrar vem som köpte dem? Någon härinne på Zoopet, tro? Vore kul att se bilder på dem. :p
#30 - 27 oktober 2009 15:11
Nu har de faktiskt nya Corydoras aeneus 'black' inne. Vill du ta samma resa från Gräsmark, så får du nog snabba på! ;)
#31 - 28 oktober 2009 18:14
Nja, har inget ärende ner nu, så jag får hoppas att dom har dom inne nästa gång jag är ner till stora staden:)
#32 - 6 november 2009 09:39
Akvarieinteriör, butiken i Skoghall har numera nya öppettider, det är öppet tisdagar och torsdagar 14.00 - 19.00 samt lördagar 10 - 14.

Har inte varit där, eftersom David drog ned på öppetiderna när han blev pappa, men nu har han visst fixat en anställd. En butik klart värd ett besök med fräscha akvarier och växter, och ibland lite ovanliga fiskar! :p

Hemsida: http://www.akvarieinterior.com/
#33 - 26 december 2009 15:35
Nu även öppet på onsdagar
#34 - 9 april 2010 14:20
Var i Skoghall i går, och får säga att ombyggnaden blev lyckad! Riktigt fräscht och fint, och den nya terrarieavdelningen är ju guld! :D
#35 - 26 november 2010 16:34
Vilka butiker ska jag passa på att kika in på i Karlstad? Ska dit imorgon en sväng å hämta ett litet kar att ha som karantänkar. Tänkte kolla på lite fiskar till mitt SA kar, ska ev köpa lite fler glödbandstetror och så får jag se om jag hittar nå annat skoj. Nå snygga stenar, rötter, växter kanske. Lite javamossa skulle jag haft också.
#36 - 15 december 2010 12:26
Man kan aldrig besöka för många butiker... ;)

Den enda jag hade hoppat hade nog varit Amazon.
#37 - 3 januari 2011 12:34
Oki, har varit på Pets, Akvarieinteriör och den brevid Toys r us. Djurmagazinet på våxnäs har jag visst missat helt, fast det har inte blivit några inköp i Karlstad. De jag köpt har blivit på Nordmarkens Akvariebutik här i Årjäng, har bara 50 meter dit från jobbet :)
#38 - 18 januari 2011 10:22
Ah, jag har varit i den. Trevlig liten butik. :)
#39 - 18 januari 2011 10:26
Jo den är trevlig och bra priser kan han ge på det mesta, å det han inte har hemma fixar han fram rätt snabbt. Har bytt in en hel del fisk där som inte passat in eller blivit utstötta i mitt kar. Så jag är väldigt nöjd med den butiken.
#40 - 19 januari 2011 10:33
Kommer ihåg att han hade ett kar med multisar, också. Tycker det är är ett litet tecken på att det är riktiga akvarister om en butik har sådana. Man har dem för att de har ett sådant roligt beteende mer än att de är färggranna. Och för att veta det måste man också veta lite om fiskar. Så, multisar i butiken = kunnig handlare. ;)
#41 - 19 januari 2011 21:02
Jo han verkar duktig. Ska nog till Karlstad nån dag till helgen och funderade på om nån av butikerna brukar ha red moor rötter inne.
#42 - 26 januari 2011 13:15
I varje fall den på Hammarö brukar ha Red Moor. Hittade du något?
#43 - 26 januari 2011 13:22
Jag hittade en helt grym red moor på DM på Våxnäs, dock ingen i kartongen de hade vid akvarierna eller på terrarierna. För den jag hittade var i ett terrarium med eremitkräftor, men jag fick köpa den i alla fall och den blev helt perfekt.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2710.JPG ståendes framför karet
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2727.JPG passade perfekt utan att kapa nåt alls
#44 - 1 februari 2011 09:59
Passade ju perfekt! :)

Var i Skåre i helgen, och de hade ett bra urval på nanofiskar plus en hel del annat roligt. Klart värt att besöka igen, om än bara för att kolla. :)
#45 - 3 februari 2011 23:31
Blir en tur till Karlstad på lördag igen då jag ska hämta ett kar bland annat. Har någon av butikerna bra pris på btn slimline och brukar ha de hemma. Skulle behöva en 50x55 och en 20x55 bit till karet.
#46 - 8 februari 2011 09:59
Jag såg att de hade det i Skåre häromdagen, iallafall. Bra pris vet jag inte, vet inte vad de kostar annars.
#47 - 25 februari 2011 13:07
Thomas zoologiska i Karlskoga har mycke fisk å trevlig kunnig personal.
många spännande fiskar å titta på, för att inte tala om deras fiskbassäng me koi å jätte malar.
klart värt ett besök.

akvarium.se på facebook.
#48 - 28 februari 2011 09:18
O fasen, aldrig ens kollat vad som finns i Karlskoga. Ligger ju på vägen till Akvarium Malawi i Örebro och allt. :p
#49 - 3 juli 2011 12:57
Ni som har varit till Nordmarkens Akvariebutik, vad tycker ni om kvalitén på främst Malawi fiskarna tänker jag på.

Har ringt till han verkar vara en skön snubbe, verkar inte heller vara så noga på priset heller, ska dit om 3-4 veckor.
#50 - 3 juli 2011 17:42
Mikael64, vet inte direkt hur det är med Malawi, har inte något Malawikar så jag har inte tittat så noga på dem. Men det jag har köpt där har inte varit några problem med, har iofs varit fisk som han fått ta hem till mig från Imazo och så har jag hämtat dem nästan direkt när de kommit till butiken. Men de har iaf varit fina, har köpt L052, Glödbandstetror och Bolivianska fjärilsciklider där tror jag det är.
#51 - 3 november 2011 13:27
En pärla fanns i Skåre sist jag var där...en fahaka!

Vill man ha en ensam större fisk i ett kar som nästan är som en katt, så är en sådan bra. De skulle följa med dig ut i köket för att sno mat om de kunde. :)
#52 - 16 mars 2014 22:14
Dags att uppdatera denna tråd snart?
#53 - 15 augusti 2014 18:48
Bara så alla här har koll... Akvarieinteriör på Skoghall har öppnat igen. Torsdagar 14-20.
#54 - 13 september 2014 20:10
Och nu har dom slagit igen!

Annons