Många har väl sett det här:
sera nitrivec and sera ammovec contain mixtures of heterotrophic bacteria,
which are existent as resistant dormant bodies to the largest part
decomposing organic material. Only if this decomposition is finished, the
other bacteria (nitrifying bacteria) can work effectively in tanks.
Det är svar från Sera till en amerikansk kille. Jag tolkar det hela som att Nitrivec innehåller mat till nitrifieringsbakterier.
Kan ersättas med fiskskit i så fall.
Tobbe
heterotrofa bakterier är inte vad vi kallar Nitrifierings bakterier.
Vi kanske kan kalla dem förruttnelsebakterier. De bryter ned dött biologiskt material till bland annat ammonium. Denna ammonium används sedan av bakterier som gör om det till nitrit.
Så ditt antagande är riktigt men det är faktiskt dessa bakterier som bryter ned fiskskiten så de andra kan kommeråt ammonium.
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.
Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.
Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!
Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.
I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.
I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.
Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!
Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!
Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.
I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.
I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.
Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!
Växter, det är inte bakterierna på dessa som käkar kväve det är växten själv. Det betyder att dessa konkurerar med nitrifieringsbakterierna om kvävet. Detta gör också att som Kjell säger växterna är mycket bra kväve filter!
Men jag håller med. I ett akvarium med växter som trivs kanske filtret kan ses som överfödigt, så också din syresten som är en luft sten.