butik

#1 - 3 februari 2004 23:15
Hej Kjell..
Tänkte jag skulle kolla på en butik frammåt och vill veta lite om vad jag kanske bör ta hänsyn till.
Det är en redan etablerad butik som funnits i många år.
Vet att det har med omsättning & dyl. att göra med, men på ett ungefär... vad ligger en fiskbutik på för omsättning i en normalstor stad på (100 000 personer)
Svår fråga.. men vet att du (eller någnon annan) har insikt i detta..
tack för svar..

//Lisa
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 februari 2004 08:59
Förstår inte riktigt frågan - har du tänkt att köpa affären, eller?
I så fall är det viktigaste att titta på bokföringen - då handlar det definitivt inte bara om omsättningen i sig. Betydligt intressantare är att titta på vad företaget genererar för vinst och hur mycket lön som ägaren tar ut. Intressant är också att titta på utvecklingen över flera år - ökar vinsten/omsättningen eller sjunker den.
Man måste också kolla på sådant som hur fräsch affären är och om nyinvesteringar krävs. Uppfyller t.ex. affären myndigheternas krav på hur en djuraffär skall se ut - om inte kan det kanske vara omöjligt eller kosta hundtatusentals kronor att bygga om.
Hur stor omsättning som behövs för att det skall gå runt är omöjligt att ange, det beror ju på hur stora kostander man har i t.ex. hyra, löner, räntor etc. etc. - det beror också vad man säljer. Hund och kattmat ger en hög omsättning men en liten procentuell vinst etc.
#3 - 4 februari 2004 11:45
tack för ditt svar.
Det där med myndigheternas krav är en viktig punkt.
Det andra får jag lite hjälp med. Ursäkta att jag formulerade mig lite konstigt i frågan.
ha det gott.

Annons