Bunkavis med böcker...

#1 - 18 mars 2011 12:28
Städade och rensade hyllan i TVrummet i höstas från gamla tidningar. Detta medförde - förutom en städad hylla! - även att en massa böcker flyttades till den redan överfulla bokhyllan i sovrummet, eller rättare sagt till bordet där. Är det fler än jag som gör så när ni städar? Flyttar "problemet" från ett rum till ett annat?

Bokhyllan var som sagt överfull (vissa hyllplan dessutom med dubbla rader) redan, mestadels med Wahlströms rödryggade hästböcker, ett annat förlags gulryggade dito, Kalle Anka pocket, Sagan om Isfolket och Kentsagan, Grottbjörnens folk, Arn... och diverse deckare, typ Arne Dahl, Leif GW Persson och Håkan Nesser. Dessutom ett gäng böcker med Gilly Copper och Karin Alvtegen...

[CENTER][ATTACH=CONFIG]43126[/ATTACH]
"Jag var först!
(råkade få se Bygglov... de sorterade böcker efter färgen på bokryggen)[/CENTER]

[LEFT]... och nu kom jag dragande med ytterligare några till... (eller några, snarare en meterhög stapel från TV rummet) som oxå skulle få plats. Suck! Omöjligt utan att skicka hälften till Second hand (de har förövrigt redan bunkavis med böcker...)? Nja, ommöblering kanske kunde ge mer plats... och föresten skulle det nog inte skada att damma bort ett och annat katthår![/LEFT]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]43129[/ATTACH]
"Bokmal!"[/CENTER]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]43127[/ATTACH]
"Sagan om Isfolket"
(jättebra... åtminstone de 40 första i serien)[/CENTER]

[LEFT]Enklast är att ta ner alla böckerna från ett hyllplan i taget och lägga dem på sängen (vilket också är en garanti för att de inte blir liggande en vecka eller två). [/LEFT]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]43128[/ATTACH]
"Var ska Vi sova i natt?"[/CENTER]

[LEFT]Mer utrymme var jag som sagt ute efter... det innebar att det skulle bli två rader böcker på fler hyllplan. Det visade sig att Sagan om Isfolket passade perfekt att ha längst in (för de var inte så breda). Tråkigt dock... för de hade likadana ryggar allihop, så egentligen borde de varit synliga. Men man kan sortera på många sätt, tex storlek. [/LEFT]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]43130[/ATTACH][/CENTER]

[LEFT]Å det blev ganska bra det oxå... men nu är det definitift fullt i hyllan, från och med nu är det intagningsstopp. Ska inte köpa en bok till, så det så![/LEFT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 mars 2011 13:24
Ja fy tusan vilka problem man har med böcker - vi har säkert flera tusen stående i bokhyllor eller liggande på vinden.
De senaste 10 åren köper jag därför "bara" pocket för dom kan man ju med att slänga efter att man har läst dom. Jag skrev dock bara inom "" eftersom ju akvarieböckerna jag köper fortfarande är inbundna och sdom vill jag ju inte slänga. Det blir säkert 50-100 sådana nya varje år och bokhyllorna är sedan länge fyllda så nu staplar jag dom på golvet där dom jämt ligger i vägen- så visst jag känner igen mig i ditt problem
#3 - 18 mars 2011 19:10
Jag ger bort böcker, tilll jobbar kompisar och vänner. Gillar inte att slänga saker som är bra och funkar. :)
/B
#4 - 18 mars 2011 20:00
Skänker till second hand. Sparar bara det som är RIKTIGT bra. Fast det är ändå ett par tusen och några hundra till blir det varje år.
Ungarnas skola brukar få de för oss ointressanta böckerna och är glada för det.
#5 - 19 mars 2011 08:36
Att slänga dem tar emot... att ge bort dem är inte så lätt!

Råkade missa att avbeställa från en bokklubb för ett tag sedan, och fick en STOR (A4 format) kokbok... mema problema, tänkte jag; Den ger jag bort!
Inte en jäkel som vill ha den... de har redan tillräckligt med kokböcker, de hittar sina recept på nätet, osv... Nå, NÅGON kommer att få den i födelsepresent :d!
#6 - 20 mars 2011 11:33
Snacka om att du har mycket böcker!=)
#7 - 20 mars 2011 13:52
Är det fler än jag som gör så när ni städar? Flyttar "problemet" från ett rum till ett annat?

Får mej att tänka på det här träffsäkra inlägget i Isabelle Söders serieblogg på UNT:
http://www.unt.se/img/2011/2/10/1243655.jpg
Länk till hela bloggen:
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485457
#8 - 20 mars 2011 17:03
Aj ajAJ! Fler än jag som flyttar om bunkarna...
#9 - 22 mars 2011 07:58
En gång i tiden hade jag åxå en bokhylla med massor av böcker. Men den är kastad och nu ligger böckerna i banankartonger och pappåsar i klädkammaren. Hittade förövrigt, när jag städade ur ett utrymme som jag förvarade div prylar, en pappåse med wahlströms hästböcker. Pollux böcker hittade jag med.. Kitty, Windy, Svarta hingsen, Jill, Soffi, Pysen... Listan kan bli lång.... Vet inte om jag skall spara de gamla böckerna åt dottern eller skänka dem till insamling... Så de står kvar i sin låda och påse.
#10 - 25 mars 2011 19:55
färgsorterade böcker är nått jag inte begriper mig på...
Man kan testa att lägga ut böckerna på Tradera eller på www.bokborsen.se för det kan finnas nån som vill adoptera just den boken... men sätt ett vettigt pris. Skulle kunna erbjuda mig att ta hand om överskottet o sortera om det inte vore för att sambon skulle låsa ute mig då ;)
o det där är väl inte mycket böcker? ;)
#11 - 26 mars 2011 07:52
Att sortera i färg går bra med typ gamla hästböcker. De kommer ofta från samma förlag och har samma färg på ryggen. Det är värre med tex deckare... en del har lika ryggar och storlek, OM de är köpta från samma förlag... men det är inte mina.

Nä jag vet, men jag har en hylla till Morellen... med allt från trädgårdsböcker, akvarieböcker och pysselideer... till böcker om diverse djur... + kassar/lådor i förådet.

Annons