bullrigt RENA XP4, ytterfilter

#1 - 11 december 2006 01:23
Köpte ett nytt RENA xp4, bl.a för att det skrivits om att det är så tyst och kanonkvalité. Kvalitétskänslan är väl bra. Men det låter för mycket! Jag tror att jag fått ur all luft nu men det låter ändå. Brummar och skrovlar lite.
Är det en inkörningsgrej eller kan det vara nåt som är fel? Kopplade in det för drygt ett dygn sedan och det låter lika mycket nu. Plockade ur lite filtermaterial som jag misstänkte kunde strypa för mycket, med något bättre flöde som resultat, men samma ljudnivå.
Vad tror ni? Kommer den tystna eller är det bara att beställa ett Eheim?
#2 - 11 december 2006 06:56
Jag har ett likadant filter, det går med ett stillsamt sus och har orginalmaterialet + makaroner i det. Är du säker på att all luft är borta?

När jag tänker efter så kan det vara som du misstänker, filtret blev nog tystare efter hand.
#3 - 11 december 2006 09:14
Njao, luften är nog helt borta nu. Har stängt av, väntat startat och vickat på det och inga bubblor verkar komma ut längre. Jag har fyllt den med 1l Ehfimeck (makaroner)och 3l Ehfi substrat pro (kulor) samt filtermattorna som följde med :2st 20ppi och 2st 30ppi. Samt de svindyra plaststjärnorna som följde med. Dock inte "vaddmattan" och aktiva kolen som medföljde.

Kan det gå för tungt? Tänkte om det är för mycket motstånd i Ehfisubstratet? Kör även med strilröret och relativt långa slangar (2m kar).

Kan givetvis inte mäta i dB hur mycket det låter, men ljudnivån ligger ungefär som hos en vanlig stationär dator (jag vet, datorer låter olika mycket, men det ger en fingervisning), dock med lägre frekvens.

Mvh Micke
#4 - 11 december 2006 10:00
oftast är det ju luft som ställer till det, att det antingen nån luftficka i pumpen eller att den tjuvdrar någonstans. om du inte kommer tillrätta med detta och ljudnivån är oacceptabel så tycker jag du ska ta med filtret till butiken och låta dem provköra det och se vad dem säger... fick själv tillbaka pengarna vid ett liknande problem men då gällde det ett fluvalfilter!

Annons