Bukvattensot på Black Molly?

#1 - 8 januari 2005 12:42
Läser sjukdomsbeskrivningarna och tycker att det som stämmer bäst på min sjuka molly-hona är bukvattensot, men det borde hon väl inte få?

Hon simmar med stjärtfenan böjd nedåt, som om det satt ett sänke i den. Idag verkar hon så simma som bara den för att nå upp till ytan. Igår såg jag henne ha trådavföring.

Jag har utmärkt vatten, byter 30% varje vecka och har rätt få fiskar i akvariet. Ändå ser det här ut att vara den andra honan jag förlorar på det här sättet.

Vad göra?
#2 - 8 januari 2005 13:24
Det verkar som om du har något "skit" i karet. Ta bort den sjuka fisken, den kommer i alla fall inte att repa sig.

Fundera också på över om fiskarna varit utsatta för en nitirtspik eller annan förgiftning men "räddats". Enligt vad jag börjar förstå är sådant mer kritiskt än vad man kan tro långt efter att det inträffat eftersom fiskens allmänkondition inte riktigt tar sig, utan de blir mer mottagliga för sjukdomar.

Hur länge sedan är det som den förra dog? Ett tips kan vara att göra vattenbytena 2ggr i veckan under några månader för att se om problemen då försvinner. Ta också gärna ett vattenprov till en akvariebutik för att testa det och se om värdena stämmer. En sådan "kalibrering" av sin egen mätutrustning borde alla göra i alla fall någon gång om året för att undvika tester som har slutat att visa rätt värden.

Annons