Bükvattensot i malawikar

#1 - 28 november 2006 22:54
Ja! Så har det då hänt, bukvattensoten har slagit igenom i en av tankarna, ett 240 liters malawi.

Först var det en till synes helt frisk och kry (tuggade för bara nån månad sen) golden hona som tvärt slutade käka och ställde sig som en saab vid en planta. Vägrade röra sig oavsett. Tog väl en fem dagar innan hon dog. Jag fattade nada. "Hon kanske var gammal?"

Gradvis har ytterligare en golden hona blivit mindre och mindre, eller så har de andra blivit större och större. Helt klart i dagsläget är dock att hon inte mår det minsta bra. Bör stryka med vilken sekund som helst.

Sist men inte minst, min stora fina demasoni-chef slutar käka och bara står och flämtar. Scheisse.

De sista två "fallen" noteras inom en 5 dagars period efter första dödsfallet. Så idag bar det iväg till Kaggeledstorget..

Köpte nån tyschk medicin (Aquamor 1) för 75 spänn och fick följande direktiv av återförsäljaren: "Gör rent filtret, blanda hälften av [det tyska] innehållet i en kopp med vatten och sen i akvariet me'et, vattnet kan bli lite gult. Ge ingen mat på ett par dar och snåla sedan som fasen med maten då alla nyttobakterier även stryker med i kuren. Byt vatten om 1½ vecka."

Vill bara höra om ni har något att tillägga till dessa order? Samt lite av era egna erfarenheter av sjukdomen och medicinen. Kommer demasonin överleva? Han har sett kass ut och inte ätit på ett par dagar. Just nu ser det ut som ytterligare en demasoni har insjuknat, men åf sa iofs att fiskarna kunde bli lite loja och sega som bieffekt. Hoppas att detta är fallet..
#2 - 29 november 2006 07:09
Det var inget prat om att "låta filtret gå vid sidan av" för att spara lite nyttobakterier?

Har de slutat äta och bajsar vitt - är de ordentligt illa däran :(
#3 - 29 november 2006 10:20
Healena skrev:
Det var inget prat om att "låta filtret gå vid sidan av" för att spara lite nyttobakterier?

Har de slutat äta och bajsar vitt - är de ordentligt illa däran :(

Attans - har sett en demasoni baja vitt.. :( Vit skit = säker död?

Vi har tre akvarier till i boningen, så nyttobakterier finns skulle det behövas (vilket det lär göra). Tanken var att flytta över filtermaterial från en annan - dokumenterat frisk - malawitank när jag gör vattenbytet om 1½ vecka.
#4 - 29 november 2006 11:14
Svårt att säga, men sålänge de äter så...
Vet bara att vit trådig avföring plus matvägran inte är något bra tecken :(
Du kan nog bara köra medicinkuren och avvakta helt enkelt.
Du gör ju vad du kan för di små liven [:o] [B)]
Det är jättebra att ta filterbakterier från fungerande kar efteråt!
#5 - 29 november 2006 11:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bukvattensot på malawi - kan det ha att göra med vad du gett dem att äta? Vad har de fått att äta? Har hört att mygg och artemia kan ställa till besvär men eftersom jag själv inte har malawi så vet jag absolut ingenting om det. Kanske nån annan som vet bättre om deras "diet"?[/COLOR][/FONT]
#6 - 29 november 2006 12:28
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bukvattensot på malawi - kan det ha att göra med vad du gett dem att äta? Vad har de fått att äta? Har hört att mygg och artemia kan ställa till besvär men eftersom jag själv inte har malawi så vet jag absolut ingenting om det. Kanske nån annan som vet bättre om deras "diet"?[/COLOR][/FONT]

Jo, demasoni i synnerhet är ju känsliga för kost och bukvattensot. De skall ju helst ha "grön" kost och så lite "kött" som möjligt. Men eftersom det finns andra sorter i tanken som vill ha artemia ingår det i mixen. Kör på ett rullande varierat schema av mat under veckans gång: granulat (basfoder), grönfoder, räkmix & artemia samt minst en matfri dag.
#7 - 29 november 2006 13:16
finns en bra artikel om bukvattensot på ciklid.se tror jag det är

bukvattensot är ingen egen sjukdom vad jag förstått utan snarare symptom på bakterieinfektion
se till så att vattenkvaliten är optimal
kanske har du för mycket fisk?
är filtret tillräckligt stort?
bra cirkulation, även på botten?
#8 - 29 november 2006 13:41
lenis3 skrev:
finns en bra artikel om bukvattensot på ciklid.se tror jag det är

Tack för tipset! Hittade den: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8108&LOPNR=2

"1. Ogynnsamma vattenförhållanden. Skitigt i akvariet. Inga vattenbyten, lågt pH-värde.
2. Övermatning i akvariet med foderrester som resultat.
3. För snabb omställning mellan naturens föda och våran relativt kraftiga föda.
(Mata era vildfångade fiskar försiktigt i början).
4. Omställningsproblem. Fiskarna flyttas ofta och får magbesvär."

Ingen förklaring som stämmer in här. Ph't är perfekt, vattenbyte sker regelbundet varje vecka, övermatar ej (plus ett par ancistrus agerar städpatrull), ej vf fiskar, har flyttats en gång för ett par månader sedan men är sedan länge hemmastadda. Avslutningsklämmen förklarar isåfall mer:

"Alla som sköter sina fiskar slipper tyvärr ej denna sjukdom för den kan slå till när som helst, när man minst väntar den."

Får väl luta mig tillbaka, låta medicinen göra sitt och bara hålla tummarna att inte hela gruppen ryker med.
#9 - 29 november 2006 15:39
ja det var nog den artikeln jag menade

vad hjälper aquamor mot?
efterstom det erkar vara en flagellat ska du kanske ha nåt annat.. jag vet att jag köpte nån medicin, jbl tror jag, där det stod hexamita på , vilket skulle hjälpa.. lycka till
#10 - 29 november 2006 17:16
Har läst tyska i 5 år, men det var fan år och dar sedan. Nån som känner sig manad? ;)

"Aquamor 1 (granulat)

Wirkstoff: Nifurpirinol

Arzeneimittel in Granulatform für Gartenteichfische gegen bakterielle Infektionen. 1 Briefchen = 5g

Wirkstoffe nach Art und Menge: 1 Briefchen (=5g) enhält 120mg Nifurpirinol
Weitere Bestandteile: Lactose-Monohydrat, Saccharose, Lamemul K2000.
Art der Anwendung: Je 500 l Teichwasser 1 Briefchen verlöen und im Teich verteilen.

* Nicht bei Tieren anwenden, die der Gewinnung von Liebensmittel dienen."
#11 - 29 november 2006 19:28
Nicht bei Tieren anwenden, die der Gewinnung von Liebensmittel dienen. = använd inte på djur som du ska äta;)
#12 - 29 november 2006 21:10
Hej
En liten förklaring vad bukvattensot kan vara och leda till!!

Bukvattensot= flagellat angrep av tex Spironucleus.vortens.

Spiro (S.vortens) ägg sprids via bajs som andra fiskar tuggar på vid tex vid matning. Alla fiskar i ett kar där en fisk visar tecken på Spiro kommer att bli smittade.
Så det är ett måste att behandla alla fiskar vid första tecknet på sjukdom annars kommer bara problemet tillbaka på en annan fisk.

S.vortens botas med en anti Flagellat medicin men sekundära infektionen som alltid kommer av S.vortens som inte behandlas i tid eller med rätta doseringar behövs botas med en Antibiotika med brett spektrum.

Om fisken överlever en stund så ser förloppet ut så här!
När flagellaterna borrat sig ut igenom magsystemet och in i andra vävnader och organ kommer vita skiten och att dom vägrar äta att upphöra och så dom normala symptomen vi är vana att se försvinner. Och man tror att fisken är frisk fast den är långt ifrån det!
I dom fallen det blir så här så kommer fisken att vara rätt smal men ändå äta.

Det kan bli rätt långa doseringar med olika mediciner beroende på hur långt infektionen gått.
Det kan åxo innebära att fisken stannar i växten under en längre period pga att spiron förstör cellerna som finns i magsystemet.
Sen är det inte säkert man träffar rätt med antibiotikan heller så medicinerna kan bli väldigt dyra så man får ställa sig frågan om det är värt det!!

Hoppas det går bra för dig iaf!!
#13 - 29 november 2006 22:29
Ok, tackar för infon. Hoppas fan medicineringen funkar på sikt och att de som hittills inte visat några symptom klarar sig. De som visat tecken på sjukdom verkar onekligen körda då demasonibossen just strök med. (Skall inte äta honom, Lenis!)
#14 - 3 december 2006 14:23
kan ektomor bota eller förebygga denna sjukdom? står att det är mot infektioner. hade en channa som jag e säker på dog av denna anledning...den var sjuk när jag fick den och hade den i 2 veckor innan den dog. dom andra invånarna har inte visat nått tecken på att vara sjuka.

står att ektomor ska användas mot protozoer, bakterier och svampar

Annons