Bukvattensot??? Hjälp!

#1 - 5 februari 2007 12:04
Jag hade 5 st guldfiskar som verkade pigga och krya. Jag tog in dom från min damm i höstas och upptäckte då att en hade en konstigt böjd fena, den liksom hängde, men han verkade frisk och simma runt som de andra.
Den senaste veckan har han dragit sig tillbakas och mest legat i en grotta och i går låg han på sida vid ytan helt orörlig för att efter ett tag simma en liten bit. När han legat så ett tag tog jag bort honom/henne för avlivning, stackarn![:(] Den hade inga synliga symtom på kroppen.

Nu tycker jag att de andra också är lite slöa och står mest på botten. Alla äter men jag tycker dom beter sig anorlunda mot vad dom brukar.
Det jag kan tänka mej att det skulle kunna vara är bukvattensot (har läst lite här om det) men jag vet inte.
Ibland kan man se lite vita trådar hänga från dom och det har jag läst att det kan göra om det är bukvattensot. Och jag tycker att det ser ut som om stjärtfenan på en börjar se lite hängig ut (som den gjorde på den som blev sjuk)
Det ser även ut som att dom har tappat lite fjäll, men så kanske alla ser ut??? :confused:
Jag har även tre yngel och borde inte dom bli dåliga först om det är något i vattnen?
Gjorde delvattenbyte igår, efter den andra hade tuppat av.

Hoppas någon kan ge mej ett svar på vad jag ska göra.
Gisan.
#2 - 5 februari 2007 13:19
Har firren utstående fjäll?Är dom uppsvällda när du hittar ngn fisk död?
#3 - 5 februari 2007 13:21
Nä jag tycker inte att dom är uppsvälda, väldigt lite i så fall och utstående fjäll har dom inte.
#4 - 5 februari 2007 13:25
Då kan de ej vara bukvatten sot den symptomen Finns alltid vid bukvattensot
#5 - 5 februari 2007 13:52
Men vad kan det då vara och varför har dom den här vita trådiga avföringen?
#6 - 5 februari 2007 14:01
Hål i huvudet sjukan
#7 - 5 februari 2007 14:23
Men hur kan man se det då? Fisken som dog såg helt ok ut.
#8 - 5 februari 2007 14:27
Dom har små hål i huvudet så får dom trådig avföring.Men jag vet inte om de är döende för firren.De finns ju en annan teori också du kanske har Nitrit i akvariumet
#9 - 5 februari 2007 15:44
Vattnet är OK och jag kan inte se några hål i huvudet på fiskarna....
Jag får fortsätta studera mina fiskar och se om jag kan hitta något annat fel på dom.
#10 - 5 februari 2007 15:50
Okej,Titta noga å se.
#11 - 6 februari 2007 06:34
Bukvattensot är ett symptom på att nurarna slutat fungera. I mitt fall berodde detta på flagellater i tarmarna och botades med Octozin. De sjuka fiskarna blev håglösa, slutade äta och fick vit trådig avföring. Det var inte alla fiskar som levde så länge att de utvecklade bukvattensot.

Annons