Bukvattensot & Hål i huvudet-sjukan

#1 - 24 februari 2006 03:41
Dessa sjukdomar går u att Bota med hjälp av Octozin

Dessa sjukdomar tros orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem.

Mina funderingar är om man bör medisinera genom alla filter o hela karet för att vara säker på att bli av med denna typ av sjukdom eller om det går lika bra att flytta fiskarna till ett karantäns kar o medisinera bara alla fiskarna ?

eller om man bara medisinerar karet o sätter i en sirkulations pump o koplar bort filtren o kör dessa med sirkulation i ett tomt kar för att inte förstöra bakteriefloran i dom . å efter 4 dagars medisinering o typ 4 dagars vattenbyten koppla tillbaka filtren till karet igen ?? eller finns sjukdomen kvar i filtren med risk för nya epedimier ?

kan ju tillägga att min påfågel ciklid hona visar tydliga täcken på hål i huvudet-sjukan men hon äter bra så mina funderingar är lite att det kanke funkar att bara mata henne med lite Octozin i räkorna några dagar hm .

tacksam för åsickter o förslag ;)
#2 - 24 februari 2006 11:50
hålsjukan uppkommer i grunden från att dem får fel o ovarierat foder som i sin tur gör att tarmen (pga flagellater o bakterier) inte kan ta upp alla nödvändiga närinsämnen,mineraler o vitaminer. Man tillsätter mineralsalt och ger en varierad näringsriktig och fiberrik kost preparerad men fishtamin eller annan vitam. och absolut ingen mat från varmblodiga djur som tex oxhjärta. Sköter man det här så finns det god chans att det läker, kan dock ta sin tid!
#3 - 24 februari 2006 12:03
intresant comentar

tror inte ricktigt det är fallet här ,jag matar med både räkor artemia andra frysfoder å säkert 5 olika sorters torfoder o minst 1 gång i väckan vitaminer
o ibland daggmaskar ,skälva sjukdomen kommer nog med nyinköppt fisk ;-/ tyvär men vad jag igentligen vill fåredapå är om sjukdomen kann ligga kvar i filtren o jära så att jag åker på den igen efter medisinering .
jag har en ammazonasbakgrund som är tätsilikånad så nu har jag flyttat slangarna så att vatnet bara går runt o runt i bakgrunden medans jag har en lös sirkulations pump i karet som är medisinerat med Octozin .

Annons