Bukvattensot är vad det liknar men..

#1 - 19 oktober 2005 16:48
Har en guppyhona som blivit rund som en boll och har utåtstående fjäll över hela kroppen. Har läst på och det låter ju som bukvattensot om något. Men hon har god aptit och man ser att hon är sprängfylld av yngel, färdiga som ofärdiga. Kan det ha blivit "stopp"? Av vad jag förstod så skulle bukvattensot börja med matvägran etc. Hon är i alla fall inte kvar bland de andra fiskarna utan går nu ensam. Vad tänker ni, hade ni avlivat henne eller kan det vara problem med för henne att yngla som orsaker problemet? Vad kan man då göra?
#2 - 19 oktober 2005 17:18
Av någon anledning fastnar ynglen ibland, och honorna dör till slut. Men i dessa fall har jag aldrig sett några utstående fjäll. Tveksam till om det verkligen hör ihop.
Bukvattensot ska tydligen gå att medicinera bort i ett tidigt stadium, om det nu är det din stackars fisk har råkat ut för. Men jag är för okunnig på området för att kunna ge dig några bra svar.
Hoppas att det ordnar sig.
#3 - 20 oktober 2005 09:55
Ja, det hade verkligen varit intressant att få veta lite om andras erfarenheter kring det här. Även om hon äter friskt så märker jag att hon mår sämre och sämre, blir mer och mer stillastående o s v. Det får nog bli avlivning då det inte kan vara ett behagligt sätt att dö på oavsett om det är stopp eller bukvattensot. Men som sagt, har någon erfarenheter eller reflektioner ytterligare tar jag gärna emot det. Alltid lär man sig något. Tack för att du svarade Jean!

Annons