Bukvattensot

#1 - 4 mars 2009 05:54
Hej

Jag vet inte om min skalare ska föda eller om det är bukvattensot? Om det skulle vara bukvattensot hur behabdlar man då det? Om den skulle föda äter dom upp sina ungar då? Tror mest på att det är bukvattensot.
#2 - 4 mars 2009 06:05
Fösen skrev:
Hej

Jag vet inte om min skalare ska föda eller om det är bukvattensot? Om det skulle vara bukvattensot hur behabdlar man då det? Om den skulle föda äter dom upp sina ungar då? Tror mest på att det är bukvattensot.

En ny tråd varje gång det ploppar upp en tanke.. Har du glömt av "sök"-knappen ;)

Många frågor på en gång..
Att veta vilken sjukdom det är är svårt, kanske även om man ser dom.
Bukvattensot skall tydligen vara ganska ovanlig i alla fall. Men det finns en del annat som sätter sig på magen tydligen.. Sök lite så får du se. Google och här.

Om det är bukvattenst tror jag man kunde behandla med octozin tror jag det var, men som sagt, sök upp det. Finns hur mycket som helst.

Omskalaren äter sina ungar? Ingen aning..
#3 - 4 mars 2009 06:07
Bowman skrev:
En ny tråd varje gång det ploppar upp en tanke.. Har du glömt av "sök"-knappen ;)

Många frågor på en gång..

Att veta vilken sjukdom det är är svårt, kanske även om man ser dom.

Bukvattensot skall tydligen vara ganska ovanlig i alla fall. Men det finns en del annat som sätter sig på magen tydligen.. Sök lite så får du se. Google och här.

Om det är bukvattenst tror jag man kunde behandla med octozin tror jag det var, men som sagt, sök upp det. Finns hur mycket som helst.

Omskalaren äter sina ungar? Ingen aning..

Ok då söker jag och tack för tipsen :)
Bilagor:
#4 - 4 mars 2009 06:10
Jag läste och stadium 1 var matvägran men de äter bra. Att den har svält upp stämmer, sytråds avföring stämmer,
#5 - 4 mars 2009 06:15
En annan klassiker är att fisken "hostar" vid matning samt att vid vy rakt uppifrån är fiskens fjäll utspretande på grund av fiskens uppsvullnad, ditt fall låter annars som förstoppning med lite förhöjd halt av flagelatter.
#6 - 4 mars 2009 06:16
Byt foder till att börja med. Röda mygglarver är inte bra för dina fiskar och vad jag läst någonstans så kan övergödning med röda mygg öka risken för bukvattensot.
Röda mygg kan även göra så att du som hanterar den och andra i din omgivning får olika allergier.
Ett helt onödigt foder enligt de flesta här och används främst för att trigga hungerstrejkande fiskar.
Sen behöver du såklart medicinera men de fiskar som blivit tjocka pga bukvattensot är redan dödsdömda. Endast de som fortfarande är smala går att rädda, så försök att hitta medicin så fort som möjligt.
#7 - 4 mars 2009 06:18
Det lär ju inte vara en exakt vetenskap tyvärr.. Allt behöver kanske inte riktigt stämma..

Läs så mycket du kan och fråga givetvis, sen kanske du kan dra en slutsats om vad det är.
#8 - 4 mars 2009 06:18
Gaffel skrev:
En annan klassiker är att fisken "hostar" vid matning samt att vid vy rakt uppifrån är fiskens fjäll utspretande på grund av fiskens uppsvullnad, ditt fall låter annars som förstoppning med lite förhöjd halt av flagelatter.

De äter normalt, hostar har jag ingen aning om, utspretande fjäll såg inga. Och nu om jag får fråga vad är flagelatter?
#9 - 4 mars 2009 06:21
Fösen skrev:
vad är flagelatter?

http://www.justfuckinggoogleit.com

;)
#10 - 4 mars 2009 06:23
JojjeN skrev:

moahaha [:-92]

Pikarnas pik..:d Nästan lite väl rått :p
#11 - 4 mars 2009 06:23
Som Bowman skrev fungerar zoopets sökfunktion alldeles ypperligt!
Flagellater
Rödamygglarver
#12 - 4 mars 2009 06:25
Nina82 skrev:
moahaha [:-92]

Pikarnas pik..:d Nästan lite väl rått :p

Jaja men ibland hittar jag inget på Google då får jag ta här. Men den där siadan den var riktigt bra HAHAHAHA
#13 - 4 mars 2009 06:26
Flagellater
[URL="http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1242151&postcount=5"]Rödamygglarver
[/URL]
#14 - 4 mars 2009 06:27
Gaffel skrev:

Flagellater

Rödamygglarver

Ja det är sant hade jag helt glömt bort att det fanns :)
Bilagor:
#15 - 4 mars 2009 07:02
Nina82 skrev:
Byt foder till att börja med. Röda mygglarver är inte bra för dina fiskar

Menar ni att man inte ska mata med röda mygglarver över huvud taget?
#16 - 4 mars 2009 07:06
Sjöhane skrev:
Menar ni att man inte ska mata med röda mygglarver över huvud taget?

Ganska omtvistat, sök och läs flera källor och skapa dig en egen uppfattning!
Guest
#17 - 4 mars 2009 15:32
Jag hade skippat mygglarver o kört me räkor ist =)
#18 - 4 mars 2009 16:17
Narii skrev:
Jag hade skippat mygglarver o kört me räkor ist =)

Men de är ju uppväxta på röda mygglarver. Kan jag inte mata med det 1 gång i veckan och alla andra dagar något annat?
#19 - 4 mars 2009 16:17
Jag vill bara meddela om att mina skalarer är inte feta längre. Tror nog inte att de hade bukvattensot :)

Annons