Bukvattensot?

#1 - 1 september 2007 06:15
Jag har haft en black molly som varit slö och hängig i bortåt en vecka, stått nere vid botten och nu sista dagarna har den inte ens kommit fram och ätit. Jag märkte att den har utstående ögon och läste mig till bukvattensot? Så jag har imorse tagit bort den och dödat den.

Jag märker inga andra symptom på någon anna fisk, de är pigga och glada och ser normala ut.

För en månad sen avlivade jag en annan fisk, en koppartetra som under en längre tid haft röda gälar men inte verkat må dåligt. Den blev så småningom blek och hängig så då avlivade jag den.

I övrigt har inga fiskar dött alls, eller betett sig underligt.

Jag läste mig till att man behandlar med tabletter som gör att man måste ha filtrering i en hink utanför akvariet. Stämer det? Jag kan inte göra det med mitt akvarium. Kommer mina fiskar att dö nu? :( Tror ni det är bukvattensot eller kan det vara något annan sjukdom som ger utstående ögon?
#2 - 5 september 2007 12:53
nu har jag sett att en av mina mollisar har lite vitt ludd på nacken, det är väldigt lite, inte så mycket som jag har sett på bilder av svampangrepp. men det kanske är början till det?

hjälp vad är det för fel?? vad ska jag göra???? :(
#3 - 5 september 2007 15:35
Ta't lugnt, och kolla först vattenvärdena. pH, nitrit och nitrat. Är de bra, så kan det vara någon sjukdom. Men det tar vi då.

"Vitt ludd" kan vara så många saker, så avvakta lite. Kolla värdena först.
#4 - 6 september 2007 05:22
jag har testat med såna här teststickor, och värdena ser ut som det ska på dom i alla fall.
jag har bytt en fjärdedel vatten i söndags, och en fjärdedel i går.
#5 - 6 september 2007 11:17
lillalotta skrev:
jag har testat med såna här teststickor, och värdena ser ut som det ska på dom i alla fall.

jag har bytt en fjärdedel vatten i söndags, och en fjärdedel i går.

De där stickorna är inget vidare...dropptest är bättre. Men med de vattenbytena du har gjort nu, så lär ändå alla värden vara bättre.

Om det där "vita luddet" börjar öka i storlek, kan det vara svamp. Svamp kan behandlas med salt eller medicin. Sök och läs i forumet om de sakerna.

Bukvattusot är ett elände, om du har fått det i akvariet. Det är svårt att bekämpa på annat sätt än att se till att fiskarna mår så bra att de själva kan kämpa emot, med sitt eget immunsystem.
Det finns medicin som tar kål på bakterien, visst...men då slår du också ut alla de bra bakterierna, och då får du starta om hela akvariet, med bakteriekultur och så vidare.

Mitt tips är att hålla väldig koll på fiskarna och vattenvärdena, och omedelbart ta bort fiskar som blir sjuka. Medicinering får komma senare, om t ex ett par fiskar till skulle dö. Då är det sista utvägen.
#6 - 7 september 2007 08:48
tack för svaret! luddet är borta på fisken, däremot är den lite blåvitblank där på huvudet där luddet fanns. jag tycker också att två nya fiskar har lite utåtstående ögon nu, men samtidigt så stirrar jag så mycket i akvariet hela tiden så det kanske bara är inbillning.... men jag ska hålla fortsatt koll! :)

Annons